Ducati Testastretta DVT (Desmodromisch Variabele Timing)

Geplaatst op 16 oktober 2014

02  DUCATI TESTASTRETTA DVTDucati presenteert het eerste motorfietsblok met variabele kleptiming van zowel de inlaatnokkenas als de uitlaatnokkenas. Met de naam Ducati Testastretta DVT, Desmodromisch Variabele Timing, is dit Ducati’s s’wereld eerste Desmodromische motorblok met variabele timing op zowel de inlaatnokkenassen als de uitlaatnokkenassen en maakt daarmee de weg vrij voor een nieuwe generatie motoren. Het innovatieve, nieuwe ontwerp overbrugt een engineering gat van huidige productie motorfietsmotoren waarmee Ducati zijn kracht onderstreept in de ontwikkeling van baanbrekende motorblokken en motorfietstechnologie.

Het variabele timing-systeem is in staat om continu de kleptiming aan te passen, door onafhankelijk zowel de inlaat- en uitlaatnokkenas te bedienen. Het systeem optimaliseert de prestaties van het motorblok gedurende het hele toerenbereik in alle mogelijke omstandigheden, om daarmee gegarandeerd maximaal vermogen, een soepele overbrenging, met veel koppel in lage toerentallen en een laag brandstofverbruik te realiseren. Toegekend met Euro 4 normering, zet DVT een nieuwe standaard in de combinatie van vermogen, afgifte en gebruiksvriendelijkheid van motorfietsmotoren.

Ducati Testastretta DVT motoreigenschappen

• Splinternieuw DVT (Desmodromisch Variabele Timing) systeem
• Boring 106 mm, Slag 67,9 mm
• Inhoud 1,198 cm³
• Maximaal vermogen van 160 PK bij 9,500 toeren per minuut
• Maximaal koppel van 136 Nm bij 7,500 toeren per minuut
• Desmodromische distributie
• Dual Spark (DS) ontsteking
• Anti-klopsensor
• Euro 4 normering

Nieuwe generatie
Door onafhankelijk zowel de timing van de nokkenas van de inlaatkleppen als de timing van de nokkenas van de uitlaatkleppen bij te sturen, optimaliseert het Ducati Testastretta DVT motorblok de prestaties in het hoge toerengebied, terwijl in het lage toerengebied het bijdraagt aan een soepele overbrenging, vloeiende vermogensafgifte en een hoog koppel. Dit betekend dat het motorblok zijn karakter aanpast bij elk toerenbereik, terwijl altijd aan de emissie-eisen word voldaan en het brandstofverbruik laag blijft.

Wanneer een nieuw motorblok wordt ontwikkeld, is een van de meest kritische eigenschappen om het ‘karakter’ van de motor te bepalen de hoeveelheid overlap tussen de inlaatklep en de uitlaatklep. De klepoverlap wordt bepaald door de rotatie van de krukas, uitgedrukt in graden, gedurende het moment dat de in-en uitlaatkleppen beiden zijn geopend. Deze overlap doet zich voor tussen het einde van de uitlaatslag en het begin van de inlaatslag en is normaal gesproken een waarde die niet veranderd. Echter is de Testastretta DVT niet beperkt in een vaste klepoverlap.

In plaats daarvan, is de Ducati Testastretta DVT in staat de klepoverlap aan te passen, dit dankzij het DVT (Desmodromisch Variabele Timing) systeem: een kleptiming regelaar welke gemonteerd zit aan het eind van de nokkenassen. Het DVT systeem bestaat uit een externe behuizing, die in vaste verbinding staat met de pulley van de nokkenas en een intern mechanisme welke in verbinding staat met de nokkenas. Deze kunnen zich onafhankelijk van elkaar bewegen. Deze rotatie van het mechanisme, hetzij vervroeging of vertraging ten opzichte van de behuizing, word nauwkeurig geregeld door de oliedruk te variëren in speciale oliekanalen van het mechanisme. De oliedruk word geregeld door speciale kleppen en de timing van iedere nokkenas word bepaald door een sensor welke gemonteerd zit in de kleppendeksels.

Aantrekkingskracht van Desmo
De Ducati Testastretta DVT motor is uitgerust met het unieke klepbedieningsmechanisme dat de in Bologna gevestigde fabrikant wereldwijd bekend maakte. Dankzij dit unieke systeem worden de in- en uitlaatkleppen mechanisch gesloten met exact dezelfde nauwkeurigheid waarop ze geopend worden. De benaming Desmodromisch stamt af van de Griekse woorden “desmos=verbinding” en “dromos=slag, overbrenging”; deze technische begrippen verwijzen het naar het mechanisme om de kleppen zowel te openen als te sluiten.

Dit systeem, toegepast op alle motorfietsen van Ducati, is mede erg succesvol geweest in de Ducati Corse World Superbike en op de Desmosedici MotoGP motorfietsen. In de ontwikkeling van de DVT, betekend de Desmodromische distributie een groot voordeel ten opzichte van het traditionele klepveer bediening; voor de bediening van de kleppen bij een laag toerental is minder kracht nodig dan de kracht die nodig is om een klepveer in te drukken. Hiermee was Ducati in staat de omvang van de klepbediening te verkleinen met als logisch gevolg dat het gewicht beperkt bleef en het compacte systeem perfect in het motorblok kon worden geïntegreerd.

Altijd de beschikking over maximaal koppel
Zijn 106 mm boring en 67.9 mm slag zorgt voor een inhoud van 1,198 cm³, hiermee produceert het nieuwe Ducati Testastretta DVT motorblok een maximum vermogen van 160 PK bij 9,500 toeren, en een koppel oplopend tot 136 Nm bij 7,500 toeren met een perfecte lineaire vermogenslijn. Het koppel is al 80 Nm bij een relatief laag toerental van 3,500 toeren per minuut en blijft consequent boven de 100 Nm tussen de 5,750 en 9,500 toeren per minuut.

Ondanks een toename in vermogen heeft het DVT systeem een gunstig effect op het brandstofverbruik, met een daling van 8% in het brandstofverbruik vergeleken met de niet-variabele uitvoeringen.

Ducati’s onafgebroken intensieve onderzoek en ontwikkeling op het gebied van injectiesystemen hebben eraan bijgedragen dat de injectoren zijn verplaatst naar een plek waar de inspuiting plaats vindt aan de warmere achterzijde van de inlaatklep in plaats van het koelere inlaatkanaal. Dit resulteert in een verbeterde verdamping en een efficiëntere verbranding van de brandstof waardoor word bijgedragen aan een soepelere aandrijving.

De Testastretta DVT is uitgevoerd met een Dual Spark (DS) systeem waar gebruik wordt gemaakt van twee bougies per cilinder, wat een volledige verbranding oplevert in een heel kort tijdsbestek. Elke bougie wordt onafhankelijk aangestuurd, om hiermee de efficiëntie te optimaliseren gedurende het gehele toerenbereik.
Een anti-klopsensor beschermd de motor tegen brandstof met een lager octaan gehalte of andere vergelijkbare situaties waarin de motor dreigt te gaan pingelen zoals bijv. op grotere hoogtes.

Voor een soepelere werking van het motorblok, heeft Ducati een secundair luchttoevoer systeem toegepast dat lijkt op hetzelfde systeem dat ook word toegepast op extreme high-performance motoren. Dit optimaliseert de verbranding zonder verdere toename van de uitstoot. Door afname van onverbrande koolstof nemen de HC en CO waarden af.

Geschikt voor alle omstandigheden
Dankzij al deze eigenschappen, is de Ducati Testastretta DVT een nieuwe standaard voor de Ducati twee cilinder motoren en introduceert het nieuwe, revolutionaire prestaties om de mogelijke balans te bereiken tussen maximaal vermogen, soepele vermogensafgifte, een laag koppel, laag brandstofverbruik en een verminderde uitstoot en is daarmee de meest technologische ontwikkelde Desmodromische twee cilinder motor van de wereld. Het Ducati Testastretta DVT systeem heeft geen invloed op de onderhoudsinterval voor de afstelling van de klepspeling, in feite heeft het systeem alleen onderhoud nodig bij klantvriendelijk interval van 30.000 km. Dit motorblok kan worden toegepast in uiteenlopende omstandigheden op verschillende terreinen, terwijl altijd top prestaties en gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en rijplezier voor op staan.

15 DUCATI TESTASTRETTA DVT

07 DUCATI TESTASTRETTA DVT

Bron: Ducati 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.