Amerikaans geschoeid, Duitse leest: BMW R180

Geplaatst op 23 april 2020

Al in 1997 probeerde BMW zich met haar R1200C in het cruiser-segement te mengen. En hoewel er zeker fans waren, was de motor geen enorm succes.Met de nieuwe R18 moet dat anders zijn. Een cruiser die, naast flink wat meer cilinderinhoud, ook veel klassieker gestyled is.
Merken als Indian en Harley-Davidson bepalen al heel lang de trend op gebied van cruisers. En BMW volgt hun voorbeeld nu.

Na verschillende prototypes en testmotoren hebben de Duiters hun eerste productiemodel van de R18 aangekondigd. Compleet met druppelvormige tank, waar 16 liter in past, en een aflopende lijn. Maar uiteraard ook met een flinke scheut BMW-nostalgie in de vorm van de R5 uit 1936 om de Beierse cruiser toch een heel eigen look te geven. Al had dat ook prima gekund met het blok, want in het vooronder van de R18 klopt een dikke boxer die naast een bijzonder voorkomen, ook flink wat kilo’s met zich meedraagt. De nieuwe R18 heeft namelijk een drooggewicht van 345 kilo, niet bepaald een lichtgewicht dus.

Maar daar krijg je dan wel wat voor. De nieuwe 1.800 cc boxer is de diepst ademende twin die BMW ooit gebouwd heeft. In de nieuwe R18 Cruiser is deze gigaboxer goed voor een topvermogen van 91 pk en 158 Nm koppel. Schakelen verloopt via een zesbak en er is ook een optionele achteruit beschikbaar die wordt aangedreven door de startmotor.

het achterwiel wordt aangedreven door een open cardanas die de stijl van de motor bijzonder goed complimenteert. Veren doet de R18 aan de achterzijde met een direct afgeveerde schokdemper waarbij alleen de veervoorspanning instelbaar is. Aan de voorzijde zit een conventionele niet instelbare maar wel zeer dikke 49mm telescoopvork. De veerweg aan de achterzijde is 90 mm en aan de voorzijde is 120 mm beschikbaar.

De R18 wordt standaard geleverd met 19- en 16 inch spaakwielen waarbij er aan de voorzijde een dubbele 300 mm schijfrem gemonteerd zit en achter een even grote enkele. In beide gevallen gecombineerd met vierzuigerremklauwen en natuurlijk ABS. De afmetingen van de banden zijn 120/70 aan de voorzijde en 180/65 aan de achterzijde.

Voor de zitpositie heeft BMW gekozen voor de echte cruiserstijl. Dus een lage zithoogte van 690 mm en lekker breed stuur. Alleen die ver naar voren geplaatste voetsteunen ontbreken, omdat hierbij de dikke cilinderkoppen in de weg zitten. Volgens BMW is dat echter geen probleem, omdat de R18 is uitgerust met met ‘Mid mounted footpeg’ die zorgen voor een comfortabele rijhouding. Deze is uiteraard naar smaak bij te stellen, middels verschillende BMW-accessoires.

Het dashboard van de R18 is met recht zeer minimalistisch te noemen. Zo pronkt er een enkel klokje aan de voorzijde met analoge snelheidsmeter en enkele digitale toevoegingen. Starten gaat overigens keyless, terwijl te tankdop alleen met gebruik van de sleutel te openen is. Onder zijn klassieke look, is de motor overigens wel voorzien van het nodige vernuft. Zo is de motorrem instelbaar, heeft hij drie rijmodi en stabiliteitscontrole. Tegen meerprijs zijn ook een hillstart en verwarmde handvatten beschikbaar.

Om de lancering van de R18 extra kracht bij te zetten, biedt BMW de dikke boxer ook als First Editon-model aan met een dubbele laklaag en flink wat chroom. En, omdat BMW natuurlijk wel BMW blijft, is er direct vanaf de marktintroductie ook al een keur aan extra’s beschikbaar om de R18 verder te individualiseren. Let wel, niet alle opties zijn echter voor alle markten beschikbaar.

Hoewel het er voor cruiser-rijders eigenlijk niet toe doet, is het wel leuk om te weten. Volgens BMW moet de R18 een top hebben van 180 km/uur en is van 0 naar 100 moet in 4,8 seconden haalbaar zijn. De nieuwe R18 zal vanaf het najaar van 2020 beschikbaar zijn. BMW heeft € 27.200,- als basisprijs opgegeven. Later zullen er nog andere modelvarianten volgen rond de nieuwe Boxer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.