Onlangs presenteerde BMW de Vison Next, een interpretatie van hoe BMW denkt dat de motorfiets zich de komende honderd jaar gaat ontwikkelen (zie MotoPlus 21-2016). Meest opvallende aan die machine is dat ‘ie zelfbalancerend is. Nu is dit bij BMW nog toekomst, bij Honda is diezelfde toekomst al nu. De Japanner presenteerden op CES elektronicashow in Las Vegas namelijk het nieuwe ‘Riding Assist’, waarbij het prototype op basis van een NC750 zelfs nog meer in zijn mars heeft dan de Vision Next. Stel je voor, je stapt af, loopt weg en je motor blijft je netjes op een paar meter afstand volgen? Dat klinkt als een droom, maar is bij Honda inmiddels technische realiteit. De techniek achter het zelfbalancerende en rijdende systeem werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de menselijk robot Asimo, maar doet het dus ook prima in een tweewieler. Ondanks dat je natuurlijk heel kritisch zijn tegenover de ‘motor gaat autonoom rijden -techniek’, heeft het systeem wel degelijk veel toekomstpotentieel. Honda wil nog niet verklappen hoe het precies werkt, maar wel dat het geen gebruik maakt van de huidige gyroscoop-sensoren. Sterk staaltje!