Bilstein in motorbusiness

Geplaatst op 30 april 2020

Het in Duitsland gevestigde Bilstein produceert al meer dan 60 jaar veerelementen voor auto’s. En de kennis die ze daarbij opgedaan hebben, willen naar meer voertuigen brengen. Dus heeft de Thyssen-Krupp-dochter aangekondigd binnenkort een heel nieuwe lijn te lanceren speciaal voor motorfietsen.

Helemaal nieuw is dit speelveld overigens niet voor Bilstein. De fabrikant produceert namelijk al jaren lang dubbele schokbrekers voor oudere motorfietsen en veerelementen voor zijspannen. Nu is het echter de beurt aan moderne motorfietsen, aldus de Britse afdeling van de veringsspecialist.

Vanaf dit najaar wil Bilstein enkele hoogwaardige voorvorken en monoschokdempers in het portfolio hebben. De voorvorken zullen volledig instelbaar zijn, en bovendien voorzien van hardverchroomde en titanium-nitride gecoate binnenpoten. Deze glijden op hun beurt in hoogwaardig gelegeerde buitenpoten met wrijvingsarme dichtringen. De demping komt voor rekening van Monotube-elementen. Het verstellen gaat twee draaiknoppen die op de linkervoorpoot geplaatst zijn. Uiteraard in de voor Bilstein zo bekende rood/blauwe kleurstelling.

De schokdemper heeft op zijn beurt geen gasreservoir, maar biedt wel omvangrijke instelmogelijkheden. Verder is het element vervaardigd uit aluminium om gewicht te besparen en kan hij in elke positie geïnstalleerd worden. Ook hier loop het instellen via twee schroefwartels.

Bilstein laat weten dat het bedrijf al sinds vijf jaar bezig met de ontwikkeling van haar nieuwe veerelementen. Momenteel is het bedrijf bezig alle onderdelen gecertificeerd te krijgen. In eerste instantie worden diverse sportmodellen van Italiaanse, Japanse en Duitse leveranciers bediend. Als alles volgens plan verloopt, zullen de eerste schokdempers en voorvorken in het najaar van 2020 op de markt zijn. Over prijzen heeft Bilstein nog niets bekendgemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Amerikaans geschoeid, Duitse leest: BMW R180

Al in 1997 probeerde BMW zich met haar R1200C in het cruiser-segement te mengen. En hoewel er zeker fans waren, was de motor geen enorm succes.Met de nieuwe R18 moet dat anders zijn. Een cruiser die, naast flink wat meer cilinderinhoud, ook veel klassieker gestyled is. Merken als Indian en Harley-Davidson bepalen al heel lang de trend op gebied van ... lees meer