Onlangs bevestigde Bimota-baas Pierluigi Marconi dat het rijwielgedeelte en het motorblok van de Tesi H2 ook voor andere modelvarianten gebruikt gaat worden. Eerste teaserbeelden duiden op een crossover-versie met het compressorblok van de Kawasaki H2 SX, langere veerwegen en meer grondspeling. Inmiddels is er ook een naam gevallen: Tera. Komend jaar zou ‘ie al moeten komen.
Op dat eerste beeld is een machine met hoog bouwende tank te zien, een flinke stroomlijn en ja, ook de iconische naafbesturing van de Bimota Tesi. De achterzijde is langgerekt met een bagagerek en mogelijk ook geïntegreerde kofferdragers. De uitlaat is beduidend hoger gepositioneerd dan bij de bekende H2-varianten van Kawasaki en Bimota. Gezien de goed herkenbare spaakwielen ligt een adventure-uitvoering meer voor de hand dan een pure toerversie.
Dat wordt nog eens onderstreept door de hoogte van de machine en de indruk dat er voor eerder een 19 inch wiel is gebruikt dan een 17 inch. Puur mechanisch bekeken kan die hoogte van de machine het resultaat zijn van een nieuw onderdeel, dat Bimota in januari middels Facebook en Instagram al eens liet zien. Dat is een fraai gefreesd ophangingsonderdeel dat de beide schokdempers met een linksysteem verbindt en zo het chassis verhoogt. Nieuw is dit onderdeel in ieder geval, aangezien het niet bij de huidige KB4-modellen wordt toegepast en het ook niet in de onderdelencatalogus van de Tesi H2 te vinden is.
Met het geld en de knowhow van Kawasaki als ruggensteuntje moet Bimota in staat worden geacht om haar compacte modelfamilie snel te verbreden. Een Tera in een populaire adventure-jas zou voor Bimota even nieuw als moedig en belangrijk zijn.