Onlangs bevestigde Bimota-baas Pierluigi Marconi dat het rijwielgedeelte en het motorblok van de Tesi H2 ook voor andere modelvarianten gebruikt gaat worden. Eerste teaserbeelden duiden op een crossover-versie met het compressorblok van de Kawasaki H2 SX, langere veerwegen en meer grondspeling. Inmiddels is er ook een naam gevallen: Tera. Komend jaar zou ‘ie al moeten komen.
Op dat eerste beeld is een machine met hoog bouwende tank te zien, een flinke stroomlijn en ja, ook de iconische naafbesturing van de Bimota Tesi. De achterzijde is langgerekt met een bagagerek en mogelijk ook geïntegreerde kofferdragers. De uitlaat is beduidend hoger gepositioneerd dan bij de bekende H2-varianten van Kawasaki en Bimota. Gezien de goed herkenbare spaakwielen ligt een adventure-uitvoering meer voor de hand dan een pure toerversie.
Dat wordt nog eens onderstreept door de hoogte van de machine en de indruk dat er voor eerder een 19 inch wiel is gebruikt dan een 17 inch. Puur mechanisch bekeken kan die hoogte van de machine het resultaat zijn van een nieuw onderdeel, dat Bimota in januari middels Facebook en Instagram al eens liet zien. Dat is een fraai gefreesd ophangingsonderdeel dat de beide schokdempers met een linksysteem verbindt en zo het chassis verhoogt. Nieuw is dit onderdeel in ieder geval, aangezien het niet bij de huidige KB4-modellen wordt toegepast en het ook niet in de onderdelencatalogus van de Tesi H2 te vinden is.
Met het geld en de knowhow van Kawasaki als ruggensteuntje moet Bimota in staat worden geacht om haar compacte modelfamilie snel te verbreden. Een Tera in een populaire adventure-jas zou voor Bimota even nieuw als moedig en belangrijk zijn.
Met deze nieuwe Geosys stapt de Japanse helmfabrikant naar eigen zeggen in de wereld van dual-purpose helmen; ofwel een comfortabele helm voor op het asfalt, die een uitstapje naar het onverhard niet schuwt. Een adventure helm feitelijk dus, die zowel met crossbril (offroad) als regulier vizier (onroad) kan worden gebruikt. Bijzonder daarbij is dat de crossbril kan worden gebruikt in ... lees meer
Horizon 3 H2O heet Rev’it’s nieuwste outfit, waarbij de naam het inzetgebied al grotendeels verraadt: een waterdicht textielpak waarmee je het hele jaar door comfortabel de horizon tegemoet kunt. Het Hydratex/Lite membraan is met de buitenlaag gelamineerd, waaraan het pak, dat er tevens in een damesvariant is, zijn waterdichte eigenschappen dankt. Op warme dagen kan de Horizon dankzij verschillende ventilatieritsen ... lees meer
Yamaha’s Ténéré 700 heeft zich ontpopt tot een ongekend succesnummer. Sinds 2019 zijn er meer dan 40.000 van verkocht. Met kleine aanpassingen is de Yamaha klaar voor 2023. Als Yamaha lui achterover was gezakt en de Ténéré 700 ongemoeid had gelaten, was de allroad eerlijk gezegd nog altijd als zoete broodjes over de toonbank gegaan. Zo makkelijk maakt Yamaha er ... lees meer
De 690 Enduro R en SMC R zijn al jaren vertrouwde gezichten binnen de KTM-range. Ook komend jaar zijn ze weer present, opgefrist en wel. Beide modellen hebben voor het nieuwe modeljaar een nieuw lcd-schermpje met de belangrijkste info en verder zijn ze voorzien van bochten-ABS. De 690 Enduro R heeft daarnaast ook offroad ABS, waarbij het ABS op het ... lees meer
In deze MotoPlus lees je vanaf pagina 16 al veel van het motornieuws dat op de EICMA in Milaan is gepresenteerd. In het komende nummer nemen we het staartje van de beurs nog mee, maar op de valreep kunnen we je ook de nieuwe Triumph Street Triple line up alvast voorschotelen. Belangrijkste nieuws: meer vermogen en meer elektronica. Die line ... lees meer