Groot-Brittannië is een motormerk rijker, en een behoorlijk exclusieve ook. Spirit is de naam en wie een machine van deze edelsmeden in de garage wil parkeren, doet er goed aan eerst even een blik op het banksaldo te werpen. Staat daar namelijk minder dan een dikke halve ton op, dan wordt het nog een jaartje extra doorsparen. De ‘instapmodelletjes’ van de firma, de gekuipte GP Sport en GP Street naked, kosten namelijk exact € 52.221,-. Beide modellen zijn er echter ook in een exclusievere R-versie en die staan voor een niet misselijke € 80.073,- in de prijslijst.
Voor die pecunia krijg je een motorfiets met in het vooronder de nieuwe, 749 cc driecilinder van de Triumph Daytona 675. Het blok is onderhanden genomen door tuningspecialist T3 Racing, dat de helft vormt van Spirit Motorcycles, en in het topmodel GP Sport R zou de twaalfklepper goed zijn voor 180 pk. In de voor de openbare weg gehomologeerde, ‘gewone’ GP Sport levert het overigens nog een allesbehalve schrale 156 pk, flink wat meer dan de onlangs gepresenteerde nieuwe Triumph Street Triple RS met 765 cc driecilinder, die goed is voor 123 pk. Helemaal in de wetenschap dat de machine droog slechts 150 kilo in de weegschaal legt.
Ook rijwieltechnisch hebben de GP’s het nodige te bieden, zo zijn onder meer balhoofd en swingarmlagering variabel voor een zo individueel mogelijke geometrie. De productie zal op zeer korte termijn worden opgestart , waarbij alle machines worden opgebouwd door het bedrijf ‘Spirit of the Seventies’ een custom bike shop dat de andere helft van Spirit Motorcycles vormt. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het stalen vakwerkframe, waarvan de verschillende delen middels hardsolderen met elkaar zijn verbonden in plaats van lassen. Dat zou de stijfheid vergroten met een betere feedback als belangrijkste plus.