Britse racegeest: Spirit GP

Geplaatst op 14 februari 2017

Groot-Brittannië is een motormerk rijker, en een behoorlijk exclusieve ook. Spirit is de naam en wie een machine van deze edelsmeden in de garage wil parkeren, doet er goed aan eerst even een blik op het banksaldo te werpen. Staat daar namelijk minder dan een dikke halve ton op, dan wordt het nog een jaartje extra doorsparen. De ‘instapmodelletjes’ van de firma, de gekuipte GP Sport en GP Street naked, kosten namelijk exact € 52.221,-. Beide modellen zijn er echter ook in een exclusievere R-versie en die staan voor een niet misselijke € 80.073,- in de prijslijst.
Voor die pecunia krijg je een motorfiets met in het vooronder de nieuwe, 749 cc driecilinder van de Triumph Daytona 675. Het blok is onderhanden genomen door tuningspecialist T3 Racing, dat de helft vormt van Spirit Motorcycles, en in het topmodel GP Sport R zou de twaalfklepper goed zijn voor 180 pk. In de voor de openbare weg gehomologeerde, ‘gewone’ GP Sport levert het overigens nog een allesbehalve schrale 156 pk, flink wat meer dan de onlangs gepresenteerde nieuwe Triumph Street Triple RS met 765 cc driecilinder, die goed is voor 123 pk. Helemaal in de wetenschap dat de machine droog slechts 150 kilo in de weegschaal legt.
Ook rijwieltechnisch hebben de GP’s het nodige te bieden, zo zijn onder meer balhoofd en swingarmlagering variabel voor een zo individueel mogelijke geometrie. De productie zal op zeer korte termijn worden opgestart , waarbij alle machines worden opgebouwd door het bedrijf ‘Spirit of the Seventies’ een custom bike shop dat de andere helft van Spirit Motorcycles vormt. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het stalen vakwerkframe, waarvan de verschillende delen middels hardsolderen met elkaar zijn verbonden in plaats van lassen. Dat zou de stijfheid vergroten met een betere feedback als belangrijkste plus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Balansact van Honda

Geplaatst op 07 februari 2017
Balansact van Honda

Onlangs presenteerde BMW de Vison Next, een interpretatie van hoe BMW denkt dat de motorfiets zich de komende honderd jaar gaat ontwikkelen (zie MotoPlus 21-2016). Meest opvallende aan die machine is dat ‘ie zelfbalancerend is. Nu is dit bij BMW nog toekomst, bij Honda is diezelfde toekomst al nu. De Japanner presenteerden op CES elektronicashow in Las Vegas namelijk het ... lees meer

Oldskool Premier

Geplaatst op 31 januari 2017
Oldskool Premier

Zo’n beetje iedere helmfabrikant is gretig op de hele retro-hype ingesprongen, het aanbod aan stilistisch verantwoorde hoofddeksels is dan ook uiterst ruim. Toch neemt deze Trophy MX van het Italiaanse Premier toch wel een bijzonder plaatsje in en dat vooral door zijn werkelijk fantastische oldskool offroad design. Iets dat nog eens extra dik wordt aangezet door niet alleen de ronduit ... lees meer

Gibraltar Race 2017

Geplaatst op 26 januari 2017
Gibraltar Race 2017

Wel in de mood voor een écht motoravontuur komende zomer? Dan is de Gibraltar Race wellicht een mooie uitdaging. Deze rally raid voor allroads is er eentje voor doorbijters, de 15-daagse trip voert je namelijk door Bulgarije, Italië, Spanje en Portugal naar het eindpunt Gibraltar. Meer dan achtduizend enerverende kilometers door de mooiste delen van Europa, deels hard, deels onverhard ... lees meer

TT Circuit krijgt upgrade

Geplaatst op 17 januari 2017
TT Circuit krijgt upgrade

De komende jaren wordt er 8 miljoen geïnvesteerd in het TT-circuit. Assen heeft van de Dorna een tienjarig contract gekregen voor de organisatie van de MotoGP en met deze langlopende overeenkomst was ook de provincie bereid om de upgrade van het circuit te subsidiëren, waarbij het vier miljoen voor haar rekening neemt. De investering van 8 miljoen komt vooral ten ... lees meer

Next generation dashboard

Geplaatst op 21 december 2016
Next generation dashboard

De brandstof raakt langzaam op, maar je dashboard heeft al de kortste route naar de dichtstbijzijnde, nog geopende pomp paraat. Belangrijke gesprekken, e-mails of app-jes worden automatisch op het kleurendisplay getoond en/of desgewenst ook richting headset doorgestuurd. En als je ’s avonds thuiskomt opent niet alleen de garagedeur automatisch, je motor heeft ook gemerkt dat je het koud hebt en ... lees meer