Op 22 november zijn er weer verkiezingen voor de Tweede Kamer. Links en rechts worden de verkiezingprogramma’s van de politieke partijen bekend en interessant daarin is uiteraard ook hoe die partijen naar motorrijden en motormobiliteit kijken. Het CDA gaat zich in ieder geval hard maken om met een autorijbewijs een 125cc motorfiets te mogen besturen, net als in veel landen om ons heen.
In het CDA-verkiezingsprogramma is namelijk opgenomen dat dit een mooie bijdrage kan gaan leveren aan het reduceren van filedruk, parkeerproblematiek en verminderen van vervoersarmoede.
Groot voorstander, en een van de initiatiefnemers om dit in het verkiezingsprogramma het CDA op te nemen, is kandidaat Tweede Kamerlid Pien Meppelink.
Meppelink: “Motor- en bromfietsen hebben een grote bijdrage geleverd aan het mobiel maken van Nederland bij de wederopbouw. Ik vind het onbegrijpelijk dat er anno 2023 vanuit de overheid wordt ingezet op een soort van gedoog- en ontmoedigingsbeleid, terwijl we juist nu in moeten zetten op slimme alternatieven voor de auto. Het OV, de fiets en deelmobiliteit zijn nu eenmaal niet voor iedereen en voor alle afstanden een haalbare oplossing.”
Meppelink kreeg zelf de liefde voor motoren met de paplepel ingegoten en is als fotograaf werkzaam in de automotive-branche. Ze ziet de motor als veel meer dan alleen maar leuk om mee te rijden. “De motorfiets is ook gewoon een vernuftig vervoermiddel om van A naar B te komen. Lichte 125cc motorfietsen zijn makkelijk handelbaar, nemen weinig ruimte in op de weg, hebben veelal een lage aanschaf- en verzekeringsprijs en door hun geringe gewicht vragen ze weinig energie waardoor ze bovenal zeer zuinig zijn. 1 op 35 is geen uitzondering. Ook om te elektrificeren zijn A1 motorfietsen ideaal, omdat deze vaak voor relatief korte afstanden zullen worden gebruikt.”
Europese regelgeving maakt het al langer mogelijk dat je met een autorijbewijs ook een 125cc motorfiets mag besturen, 14 Europese landen hebben deze regelgeving met verschillende voorwaarden inmiddels toegepast, waaronder België en Duitsland.
Meppelink: “Veiligheid staat bovenaan en natuurlijk moeten er wel iets van restricties aan de regeling zitten. Het is niet de bedoeling dat iedereen bij het behalen van zijn B-rijbewijs meteen op de motor kan springen. In België hanteren ze bijvoorbeeld dat iemand vier jaar in het bezit moet zijn van het autorijbewijs en geen ernstige verkeersdelicten op zijn naam heeft staan. Dan kan men na een praktijkcursus van 4 uur, waarin de do’s en don’ts op de motor worden geleerd, ontheffing krijgen om op A1 (11 kW/15 pk) motorfietsen te rijden. Zoiets zou voor Nederland ook haalbaar moeten worden, zodat dit een stimulans kan zijn om de auto te laten staan.”
“Daarnaast ben ik een groot voorstander van minder betutteling door de overheid door alleen maar beperkingen op te leggen. We moeten juist meer vertrouwen tonen in onze inwoners door alternatieven te bieden. Met je ‘B’ op een 125cc zou een mooie stap zijn,” aldus Pien Meppelink op nr. 45 van de CDA-lijst.
Bandenfabrikant Metzeler legt de laatste hand aan de opvolger van haar Roadtec 01, die de toepasselijk naam Roadtec 02 gaat krijgen. De nieuwe sportieve toerband moet in januari 2024 op de markt komen en het belangrijkste verschil met de voorganger zit hem volgens Metzeler in een betere handling en betere prestaties op nat wegdek. Opvallend is het gebruik van een ... lees meer
Met de DesertX Rally lanceert Ducati een nog sportievere modelvariant van de hardcore Ducati adventure. De Rally heeft onder meer andere vering en komt in januari 2024 op de markt. Op het eerste oog is de Ducati DesertX Rally vooral te herkennen aan de speciale lak met de naam ‘Iron Giant’ in rood, wit en zwart en het hoge voorspatbord ... lees meer
Protectoren zijn er in alle soorten en maten, maar een schakelprotector is toch wel redelijk nieuw. Toch is dat de jongste accessoires die het Duitse Wunderlich aan haar inmiddels rijk gevulde Ducati Multistrada V4 portfolio heeft toegevoegd. De van twee millimeter dik, zwart geanodiseerd aluminium vervaardigde protector beschermt het kwetsbare schakelmechanisme niet alleen tegen een val, maar naar eigen zeggen ... lees meer
Met de Rocc 840-lijn heeft Büse een redelijk scherp geprijsde sportieve integraalhelm in haar assortiment. Die lijn wordt nu uitgebreid met een highend, lichtgewicht carbon-uitvoering, treffend genaamd 849 Carbon. Buiten het exclusieve materiaal van de buitenschaal, is de helm identiek aan de fiberglas-versies van deze in de windtunnel ontwikkelde integraal. Die heeft onder meer een buitenschaal in twee maten, ratelsnelsluiting ... lees meer
Met de Avertum Tech-Air begeeft Rev’it zich voor het eerst in haar bestaan op het airbagpad. Het vest is volledig autonoom opererend en kan simpelweg onder een bestaand pak of jas worden gedragen. Wie de ontwikkelingen op airbaggebied een klein beetje heeft gevolgd, kan uit het laatste deel van de productnaam al wel afleiden dat het hier een samenwerking met ... lees meer