Op weg naar een elektrische tweewieler voor de massamarkt hebben diverse fabrikanten de krachten gebundeld. Een nieuw consortium werkt aan een gestandaardiseerd accuwisselsysteem. Met Sinbon is er nu ook een specialist op het gebied van laadinfrastructuur aan boord.
De tweewielerfabrikanten Honda, Yamaha, KTM en Piaggio tekenden in september 2021 een overeenkomst waarmee het ‘Swapable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC) een feit werd. De oprichtende fabrikanten delen de mening dat een gestandaardiseerd systeem voor verwisselbare accu’s zowel het gebruik van lichte elektrische voertuigen kan bevorderen alsmede een langere levensduur van accupakketten die in het verkeerd worden gebruikt. Door het vergroten van de actieradius, het verkorten van de laadtijd en het verlagen van voertuig- en infrastructuurkosten hopen de fabrikanten de bezwaren onder consumenten tegen elektrisch rijden weg te nemen.
De nieuwste speler aan boord van het consortium is het Taiwanese Sinbon, een specialist op het gebied van laadinfrastructuur. Sinbon moet het wisselsysteem technisch verder ontwikkelen, dus de interne componenten en ook de wisselstations. Sinbon heeft in ieder geval ervaring met verwisselbare accu’s en volgens eigen opgave heeft het al meer dan 800.000 van dit soort accu’s in verschillende configuraties in omloop gebracht.