Met de DesertX Rally lanceert Ducati een nog sportievere modelvariant van de hardcore Ducati adventure. De Rally heeft onder meer andere vering en komt in januari 2024 op de markt.
Op het eerste oog is de Ducati DesertX Rally vooral te herkennen aan de speciale lak met de naam ‘Iron Giant’ in rood, wit en zwart en het hoge voorspatbord in klassieke offroad-stijl. Maar dat en de extra aanduiding ‘Rally’ zijn meer dan alleen voor de show. Deze nieuwe modelvariant is in feite een heel dik aangeklede versie van de DesertX.
Kayaba (KYB) levert de volledig instelbare veercomponenten. De upside-down voorvork is een versterkte 48-mm-versie met gesloten cartridge en 250 millimeter veerweg – 20 millimeter extra -, een Kashima-coating op de vorkpoten en carbon coating (DLC) op de binnenpoten. Ducati biedt ook aluminium gefreesde kroonplaten en een volledig instelbare stuurdemper van Öhlins, die wordt bevestigd op eveneens fraai gefreesde steuntjes. De achterschokdemper heeft een grotere zuiger en eveneens 20 millimeter meer veerweg (240 in plaats van 220 mm). Hierdoor stijgt de zithoogte van een toch aanzienlijke 875 millimeter naar een flinke 910 millimeter. Het lagere zadel, dat als originele accessoire wordt aangeboden, verlaagt dit indien gewenst weer tot 885 millimeter. Daarnaast heeft de DesertX Rally met 280 millimeter liefst 30 millimeter meer bodemvrijheid, plus een carterbeschermplaat van lichtgewicht carbon.
Andere delicatessen – niet alleen visuele – op de DesertX Rally zijn de wielen. De naven zijn gefreesd uit massief aluminium en gespaakt met carbon spaken op al even robuuste Excel aluminium velgen van Takasago. De bekende avontuurlijke bandenmaten zijn behouden gebleven: 90/90-21 voor en 150/70-18 achter, beide met binnenband. De geometrie blijft nagenoeg ongewijzigd: balhoofdhoek 62,4 graden, naloop 122 millimeter, alleen de wielbasis is iets langer, van 1.608 naar 1.625 millimeter.
Voor remt de DesertX Rally middels twee 320-millimeter-schijven met radiaal gemonteerde monobloc vierzuigerremklauwen van Brembo en achter met een 265-schijf met tweezuigerremklauw van Brembo. Hellingshoekafhankelijk ABS is standaard, evenals hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, wheelie controle en diverse andere instelmogelijkheden. Ook standaard zijn het 5-inch TFT-kleurenscherm met connectiviteit, led-koplampen met dagrijverlichting, USB- en 12V-aansluiting, cruise control en automatische richtingaanwijzerreset.
Last but not least wordt de DesertX Rally aangedreven door een ongewijzigde Testastretta-twin met 937 cc cilinderinhoud. Hij levert maximaal 110 pk bij 9.250 tpm en een maximumkoppel van 92 Nm bij 6.500 tpm. De zesversnellingsbak heeft een quickshifter. Bovendien is het schakelpedaal – net als het achterrempedaal – voor de Rally-versie uit aluminium gefreesd.
Ondanks de opgewaardeerde hardware weegt de DesertX Rally volgens Ducati slechts 1 kilo meer dan de standaardversie: 203 in plaats van 202 kilo drooggewicht. De DesertX wordt met volle tank opgegeven voor 225 kilo, dus de Rally-versie zou dan rond de 226 kilogram wegen.
De DesertX Rally wordt leverbaar vanaf € 25.490,-.
Protectoren zijn er in alle soorten en maten, maar een schakelprotector is toch wel redelijk nieuw. Toch is dat de jongste accessoires die het Duitse Wunderlich aan haar inmiddels rijk gevulde Ducati Multistrada V4 portfolio heeft toegevoegd. De van twee millimeter dik, zwart geanodiseerd aluminium vervaardigde protector beschermt het kwetsbare schakelmechanisme niet alleen tegen een val, maar naar eigen zeggen ... lees meer
Met de Rocc 840-lijn heeft Büse een redelijk scherp geprijsde sportieve integraalhelm in haar assortiment. Die lijn wordt nu uitgebreid met een highend, lichtgewicht carbon-uitvoering, treffend genaamd 849 Carbon. Buiten het exclusieve materiaal van de buitenschaal, is de helm identiek aan de fiberglas-versies van deze in de windtunnel ontwikkelde integraal. Die heeft onder meer een buitenschaal in twee maten, ratelsnelsluiting ... lees meer
Met de Avertum Tech-Air begeeft Rev’it zich voor het eerst in haar bestaan op het airbagpad. Het vest is volledig autonoom opererend en kan simpelweg onder een bestaand pak of jas worden gedragen. Wie de ontwikkelingen op airbaggebied een klein beetje heeft gevolgd, kan uit het laatste deel van de productnaam al wel afleiden dat het hier een samenwerking met ... lees meer
Louis blaast een klassieker nieuw leven in: motorjacks van gewaxt katoen. Het perfecte retro-kledingstuk bij elk weertype. Onder het label Detlev Louis heeft Louis nu twee jassen in het assortiment die zijn gebaseerd op de modellen uit de jaren 50 en 60. Uiteraard wel met enkele concessies aan de beschermende functie. Het buitenmateriaal bestaat voor de helft uit katoen, de ... lees meer