Ducati gaat elektrisch racen

Geplaatst op 28 oktober 2021

Ducati – de fabrikant van de rode raketten in de MotoGP – levert tussen 2023 en 2026 de motoren voor de MotoE World Cup. Het lost Energica af als exclusieve leverancier van de elektrische raceklasse. Het uiteindelijke doel is een sportieve elektrische straatfiets.

Het moet flink wennen zijn voor traditionele Ducati-liefhebbers die vinden dat een Ducati een V-twin moet hebben, rood en sportief moet zijn. Vanaf 2023 gieren de Italiaanse motoren fluisterstil over de mondiale circuits tijdens de wedstrijden van de MotoE. De opmerkelijke stap past overigens wel bij de motorfietsfabrikant uit Borgo Panigale. De Italianen koesteren de traditie om de racecompetitie te gebruiken als laboratorium voor nieuwe technologieën. Al in 1986 zette Ducati de 851 in enduranceraces in om de motorfiets door te ontwikkelen. Tegelijkertijd maakt Ducati deel uit van de Volkswagen Groep. Die heeft elektrische mobiliteit hoog in het vaandel.

Ducati-baas Claudio Domenicali toont zich ambitieus. “We werken eraan om high-performance elektrische motorfietsen, gekenmerkt door hun lichtheid, beschikbaar te maken voor alle MotoE deelnemers.” Domenicali zet sterk in op gewichtsreductie: “Het gewicht, een fundamenteel element van sportmotoren, is de grootste uitdaging. Lichtheid heeft altijd al in Ducati’s DNA gezeten en dankzij de technologie en chemie van de batterijen die zich snel ontwikkelen zijn wij ervan overtuigd dat we een uitstekend resultaat kunnen behalen.” Het uiteindelijke doel staat ook al vast: zodra de technologie het toelaat, wil Ducati een elektrische voertuig produceren dat sportief, licht en opwindend is en in staat om alle liefhebbers tevreden te stellen.

Waar de ene Italiaan komt, trekt de ander de deur achter zich dicht. Na vier jaar trekt Energica eind 2022 de stekker uit zijn MotoE-avontuur. Sinds 2019 levert de Italiaanse motorfabrikant exclusief de wedstrijdmotoren van de klasse die deel uitmaakt van de MotoGP. CEO Livia Cevolini zegt dat het bedrijf er succesvol in is geslaagd om een nieuwe vorm van wegracen op de kaart te zetten, maar dat het tijd is voor andere uitdagingen.

In de MotoE rijden achttien rijders wedstrijden van een kwartier. Hun Italiaanse wapens zijn 270 km/uur snel en 164 pk sterk. De Energica racemachines bleken vanaf het eerste moment hufterproof want mechanische problemen waren er nooit. Op het circuit niet althans, op het rennerskwartier van Jerez ging het in het voorjaar van 2019 wel goed mis toen alle motoren uitbrandden door een defecte lader.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Wat zijn de beste motoren van 2022?

Geplaatst op 19 oktober 2021
Wat zijn de beste motoren van 2022?

Als je van plan bent om binnenkort een motor te kopen, kan het een aanrader zijn om nog even tot 2022 te wachten. Volgend jaar zullen er namelijk meer tweewielers op de markt komen waardoor je meer opties hebt. Het is dan natuurlijk wel van belang om alle motoren met elkaar te vergelijken, wat je op dezelfde manier kunt doen ... lees meer

Concurrent voor Bonneville

Geplaatst op 15 oktober 2021
Concurrent voor Bonneville

De Brixton 1200 lijkt binnenkort toch echt in productie te gaan. Het is nog niet officieel bevestigd, maar nieuwe patentbeelden onderbouwen de geruchten… De geruchten over een Bonneville-concurrent gaan al een tijdje. Op de EICMA in 2019 presenteerde het merk al een prototype van deze 1200 met een luchtgekoelde paralleltwin met injectie. Inmiddels zijn er patentfoto’s voor de Europese markt ... lees meer

Met deze tips kun je je motor theorie-examen halen!

De vele auto theorie oefeningen die je online kunt vinden, kunnen je natuurlijk niet echt helpen als je je graag je motorrijbewijs wilt halen. Alhoewel je hiervoor wel je wel een theorie-examen moet halen, zal dit anders zijn dan bij de autorijbewijs. Gelukkig kun je op het internet ook veel motor theorie tips vinden zodat je je alsnog goed kunt ... lees meer

Elektrische modellen voor BSA en Peugeot

Geplaatst op 04 oktober 2021
Elektrische modellen voor BSA en Peugeot

Het Indiase Mahindra gaat als moederbedrijf van BSA en Peugeot Motorcycles de Europese markt met elektrische modellen bedienen. Dat werd duidelijk tijdens een jubileumevenement, waar Mahindra-baas Anand Mahindra de tweewielstrategie voor Europa uit de doeken deed. Na de inmiddels gepresenteerde Peugeot Ludix moet in 2022 een elektrische versie van de Streetzone 50 volgen. Daarna worden in de komende drie jaar ... lees meer

Top 5 Circuits voor Motorcross ter Wereld

Geplaatst op 01 oktober 2021
Top 5 Circuits voor Motorcross ter Wereld

Motorcross bestaat al sinds het begin van de 20e eeuw, maar is de laatste tijd steeds populairder geworden. Er zijn veel motorcrossbanen in de wereld en op veel daarvan worden nog regelmatig wedstrijden gereden. Je hoeft ze niet per se te bezoeken om te kijken naar een spannende race, tenzij je zelf wilt meedoen. Je kunt de Moto Grand Prix ... lees meer