De nieuwe Euro4-eisen, die met ingang van 1 januari 2017 gelden voor alle fabrikanten van nieuwe motorfietsen, beginnen slachtoffers te maken. Het tot het Piaggio-concern behorende Aprilia kan of wil haar tweecilinder-modellen niet op het vereiste niveau voor wat betreft uitstoot en geluid brengen. Wat betekent dat voor de toekomst van het bedrijf?
Managementkringen van de Italiaanse fabrikant hebben laten weten dat Aprilia haar tweecilinders niet gaat aanpassen aan de nieuwe eisen, wat feitelijk het einde betekent voor de Shiver 750, Mana 850, Dorsoduro 750 en 1200 en Caponord 1200. Het modelpalet zou zich dan beperken tot de 50 en 125cc-modellen en de viercilinder-modellen RSV4 en Tuono. Het begin van het einde van Aprilia als merk?
Geenzins, als we het Italiaanse moederconcern Piaggio, waartoe Aprilia en ook Moto Guzzi sinds eind 2004 behoren, mogen geloven. Desgevraagd deelt Piaggio mee dat het de kerncompetenties van beide merken juist verder wil uitbouwen. Bij Aprilia zullen dat dus de sportievere modellen zijn, waarbij de blik nadrukkelijker op de jongere klant komt te liggen. Bij Moto Guzzi gaat dat een toeristische koers zijn, maar ook in Mandello stranden er twee modellen op Euro4: de Griso 1200 en de Stelvio 1200.
Over de vraag waarom Piaggio de Aprilia-tweecilinders slachtoffert, valt alleen te speculeren. Natuurlijk zou het zo kunnen zijn dat het Piaggio-concern het merk, ondanks alle verwijzingen naar nationale trots en de rijke racehistorie, wil laten verdwijnen. Maar dat strookt dan weer niet met de dure aanwezigheid van Aprilia in de MotoGP. Waarschijnlijker is dat er een kostenverhaal aan ten grondslag ligt, want heel succesvol zijn de tweecilinders niet geweest.
Bijzonder jammer is met name de aanstaande pensionering van de Caponord 1200, die sinds 2015 goede sier maakt in de Rally-uitvoering met 19 inch voorwiel, semi-actieve vering en een royale uitrusting. Ook in onze vergelijkingstesten slaat deze machine een goed figuur. Schrale troost voor de Caponord en de andere twins is misschien dat fabrikanten Euro3-modellen in 2017 en zelfs in 2018 nog als uitlopend model aan de man kunnen brengen, maar dan in aantallen van slechts honderd stuks per jaar.