De naweeën van de Amerikaanse Volkswagens sjoemelsoftware-affaire lijkt nu ook een motorfabrikant te hebben getroffen. Harley-Davidson Inc. heeft onlangs namelijk een schikking getroffen met de Amerikaanse justitie over het betalen van een boete van 12 miljoen dollar (10,6 miljoen euro). De motorfabrikant kreeg deze opgelegd voor de verkoop van 340.000 zogenaamde Screamin’ Eagle ‘super tuners’ sinds 2008, waardoor de uitstoot van de betreffende motoren de door de Amerikaanse EPA (Environmental Protection Agency, federale agentschap dat is belast met de bescherming van de volksgezondheid en de bescherming van het milieu red.) gecertificeerde waarden oversteeg. Dat ondanks dat Harley-Davidson deze tuning kit verkocht als ‘competition only’,ofwel enkel voor offroad/circuit gebruik. De fabrikant uit Milwaukee heeft daarom ook geen schuld bekend en laat in een verklaring weten dat ze het weliswaar niet eens zijn met de beslissing, maar dat ze de schikking zien als ‘een goed compromis over het verschillend interpreteren van de wetten en regels met betrekking tot de verkoop van onderdelen bedoeld voor competitiegebruik door beide partijen’. Een woordvoerder van de EPA laat echter weten dat het gros van de verkochte ‘super tuners’ op de openbare weg werd gebruikt. Volgens justitie is de verkoop van dergelijke componenten daarom in strijd met de federale Clean Air Act.
De schikking heeft eveneens tot gevolg dat Harley per direct moet stoppen met de verkoop van ‘super tuners’ en dat ze de bestaande voorraad moet terugkopen en vernietigen. Bovendien is de fabrikant verplicht om garantieaanvragen te weigeren wanneer eigenaren het apparaat blijven gebruiken. Naast de reguliere boete moet HD Inc. ook drie miljoen dollar bijdragen aan een civiel project met als doel het verminderen van luchtvervuiling. In dit geval een project waarbij conventionele oude houtovens worden vervangen door schonere exemplaren. In de toekomst mag Harley-Davidson in de VS enkel nog dergelijke elektronische tuning componenten verkopen mits deze zijn gecertificeerd door de California Air Resources Board.
(Bron: Reuters)