In 2012 lanceerde Honda de CRF250L, een lichte alleskunner die uiteindelijk ook nog gezelschap kreeg van een meer avontuurlijke broer in de vorm van de CRF250L Rally. Voor 2021 krijgen beide Honda’s een update en gaan ze lichter en krachtiger als CRF300L verder.
De nieuwe eencilinder van de CRF300L heeft nu 286 cc longinhoud (was 250 cc) en levert 10% meer topvermogen: 27 pk bij 8.500 tpm. Het maximum koppel is met 18% toegenomen naar 26,6Nm bij 6.500 tpm. Verder is onder andere de noktiming herzien, is het in- en uitlaatsysteem gemodificeerd voor meer koppel en vermogen in het middengebied en zijn de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak aangepast. De eerste vijf versnellingen zijn korter geworden voor een betere respons, terwijl de zesde versnelling juist langer is geworden voor meer ontspannen cruisen op hoge snelheid. Een assist/slipperkoppeling zorgt er nu voor dat het achterwiel niet blokkeert bij bruusk terugschakelen. Het vernieuwde blok voldoet nu uiteraard aan de Euro5-norm.
Het nieuw ontworpen stalen frame en de aluminium swingarm dragen in belangrijke mate bij aan het totale gewichtsverlies van 4 kg (rijklaar: 142 kg). Zowel frame als swingarm hebben minder zijdelingse stijfheid voor een beter rijgevoel. De 43 mm upside-vork van Showa heeft met 260 mm 10 mm aan veerweg gewonnen en de Showa achterschokdemper met eveneens 260 mm zelfs 20 mm. De grondspeling is ook iets toegenomen, van 255 naar 285 mm. Ook de geometrie kent wat aanpassingen, met onder andere een licht gewijzigde balhoofdhoek en naloop van respectievelijk 62,5° en 109 mm (was 62,4° en 113 mm), terwijl de wielbasis met 10 mm toe is genomen tot 1.455 mm. Een mooi optisch verschil met het vorige model is dat het 21 inch voorwiel en 18 inch achterwiel nu een mooi glanzende afwerking hebben.
Dat de nieuwe 300 sterker en lichter is, moet ook in het terrein goed van pas komen. Met dat gegeven in het achterhoofd is ook de zitpositie wat gewijzigd. De 7,8-liter-benzinetank is bijvoorbeeld niet alleen lichter, maar ook slanker dan voorheen, waardoor je makkelijker naar voren kunt bewegen. Verder is het stuur iets naar achteren verplaatst en hetzelfde geldt voor de voetsteunen, die bovendien iets lager staan om het schakelen met dikke offroad-laarzen te vergemakkelijken. De zithoogte is met 880 mm 5 mm hoger geworden voor een meer natuurlijke rechtopstaande ‘rijders-driehoek’. Vanuit het zadel kijk je trouwens uit op een nieuw lcd-display.
De nieuwe CRF300L wordt leverbaar in een sportieve rood/wit/zwart-kleurstelling. Een prijs is nog niet bekend.