Hybride Ducati met 299 pk!

Geplaatst op 17 december 2019

Dus je vindt de standaard 205 pk en 145 newtonmeter koppel van de 1299 Panigale wat aan de magere kant? Dan heeft het Franse Efesto wellicht de oplossing in huis, de startup heeft namelijk een hybride module ontwikkeld die de boel opkrikt tot 299 pk en 295 newtonmeter koppel!

De dikke 1.285 cc V-twin van Ducati staat bepaald niet als tam te boek, integendeel zelfs. Maar als veel goed is, is meer beter. Iets in die trant moet Efesto toch hebben gedacht toen het de hybride module voor de Bolognese twin ontwikkelde. De Franse onderneming voorziet de Italiaan simpelweg van een additionele elektromotor, die een extra 94 pk en 150 newtonmeter koppel levert.
Die elektromotor zit direct voor het achterwiel gemonteerd en drijft via een tweede, parallel gemonteerd tandwiel direct de ketting aan. Dankzij deze constructie kan de Ducati ook honderd procent elektrisch worden aangedreven. Het accupakket, waarvan de capaciteit helaas niet bekend is, is daarbij onder de achterzijde ondergebracht. Volgens de Fransen zou de machine in stadsverkeer (onder de 70 km/uur) tussen de dertig en veertig minuten volledig elektrisch moeten kunnen rijden. Ten gunste van het zwaartepunt is de omvormer voor het blok, onder de radiateur geplaatst. Een aangepast uitlaatsysteem verschaft daarnaast de benodigde ruimte voor alle hybride componenten. Droog weegt de Efesto Duc 194 kilo.

De rijder heeft daarbij drie rijmodi tot zijn beschikking. Ten eerste kan hij zoals gezegd volledig elektrisch rijden, zonder te hoeven schakelen, daarnaast is het ook mogelijk om de elektromotor als booster gebruiken tijdens het accelereren en als laatste is er de mogelijkheid om enkel met verbrandingsmotor te rijden. In de Custom-modus kan ook nog een volledig eigen rijprofiel worden geconfigureerd. De motorfiets aan het elektriciteitsnet hangen om bij te laden is niet nodig, de boordcomputer monitort de accucapaciteit en laadt de boel middels de V-twin en tijdens het remmen bij. Overigens is er ook een module voor de Panigale 955, die dan op een gecombineerd vermogen van 225 pk en 258 newtonmeter koppel komt. Best bijzonder…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Glamoureuze Shoei

Geplaatst op 06 december 2019
Glamoureuze Shoei

In 2016 vormde de JO de aftrap van Shoei’s nieuwe Neo Classic-lijn. Afgelopen jaar werd daar met de EX Zero een offroad-style integraalhelm aan toegevoegd en vanaf komend jaar heeft de trendbewuste retrorijder nog meer keus: zie hier de nieuwe Glamster! Op het oog een best wel treffend gekozen naam, want ‘glamoureus’ is de nieuwe Japanner. De helm ademt de ... lees meer