Hybride Ducati met 299 pk!

Geplaatst op 17 december 2019

Dus je vindt de standaard 205 pk en 145 newtonmeter koppel van de 1299 Panigale wat aan de magere kant? Dan heeft het Franse Efesto wellicht de oplossing in huis, de startup heeft namelijk een hybride module ontwikkeld die de boel opkrikt tot 299 pk en 295 newtonmeter koppel!

De dikke 1.285 cc V-twin van Ducati staat bepaald niet als tam te boek, integendeel zelfs. Maar als veel goed is, is meer beter. Iets in die trant moet Efesto toch hebben gedacht toen het de hybride module voor de Bolognese twin ontwikkelde. De Franse onderneming voorziet de Italiaan simpelweg van een additionele elektromotor, die een extra 94 pk en 150 newtonmeter koppel levert.
Die elektromotor zit direct voor het achterwiel gemonteerd en drijft via een tweede, parallel gemonteerd tandwiel direct de ketting aan. Dankzij deze constructie kan de Ducati ook honderd procent elektrisch worden aangedreven. Het accupakket, waarvan de capaciteit helaas niet bekend is, is daarbij onder de achterzijde ondergebracht. Volgens de Fransen zou de machine in stadsverkeer (onder de 70 km/uur) tussen de dertig en veertig minuten volledig elektrisch moeten kunnen rijden. Ten gunste van het zwaartepunt is de omvormer voor het blok, onder de radiateur geplaatst. Een aangepast uitlaatsysteem verschaft daarnaast de benodigde ruimte voor alle hybride componenten. Droog weegt de Efesto Duc 194 kilo.

De rijder heeft daarbij drie rijmodi tot zijn beschikking. Ten eerste kan hij zoals gezegd volledig elektrisch rijden, zonder te hoeven schakelen, daarnaast is het ook mogelijk om de elektromotor als booster gebruiken tijdens het accelereren en als laatste is er de mogelijkheid om enkel met verbrandingsmotor te rijden. In de Custom-modus kan ook nog een volledig eigen rijprofiel worden geconfigureerd. De motorfiets aan het elektriciteitsnet hangen om bij te laden is niet nodig, de boordcomputer monitort de accucapaciteit en laadt de boel middels de V-twin en tijdens het remmen bij. Overigens is er ook een module voor de Panigale 955, die dan op een gecombineerd vermogen van 225 pk en 258 newtonmeter koppel komt. Best bijzonder…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Glamoureuze Shoei

Geplaatst op 06 december 2019
Glamoureuze Shoei

In 2016 vormde de JO de aftrap van Shoei’s nieuwe Neo Classic-lijn. Afgelopen jaar werd daar met de EX Zero een offroad-style integraalhelm aan toegevoegd en vanaf komend jaar heeft de trendbewuste retrorijder nog meer keus: zie hier de nieuwe Glamster! Op het oog een best wel treffend gekozen naam, want ‘glamoureus’ is de nieuwe Japanner. De helm ademt de ... lees meer

Rainey terug op de motor!

Geplaatst op 27 november 2019
Rainey terug op de motor!

Als gevolg van een valpartij tijdens de Grand Prix op het circuit van Misano in 1993 raakte Wayne Rainey vanaf zijn middel verlamd. Meer dan 26 jaar later maakt de Amerikaanse ex-coureur echter zijn rentree op het circuit, en wel op een speciaal geprepareerde Yamaha YZF-R1. Van 1990 tot en met 1992 veroverde Rainey driemaal op rij het wereldkampioenschap in ... lees meer

AGV K6 voor sportieve toerrijders

Geplaatst op 12 november 2019
AGV K6 voor sportieve toerrijders

Het Italiaanse AGV heeft met de K6 een gloednieuwe helm voor de sportieve toerrijder aan haar gamma toegevoegd. De opvolger van de K5 is niet alleen lichter (nu 1.220 gram), AGV heeft ook de mate van veiligheid en het comfort naar een hoger level gebracht. De van een carbon/fiberglas mix vervaardigde helm (helmschaal in twee maten) is zo vormgegeven dat ... lees meer

Update voor Yamaha MT-125

Geplaatst op 31 oktober 2019
Update voor Yamaha MT-125

Heel verrassend is het niet, welkom daarentegen wel. Nadat Yamaha eerder al bekend maakte dat het haar MT-03 voor komend jaar een flinke upgrade heeft gegeven, volgt nu de MT-125! Heel eerlijk gezegd, werd dat ook wel een klein beetje tijd. Al sinds de introductie van Yamaha’s A1 naked in 2014 is ‘ie optisch namelijk nagenoeg ongewijzigd gebleven. Hoewel scherp ... lees meer

Nieuwe Marquez replica van Shoei

Geplaatst op 25 oktober 2019
Nieuwe Marquez replica van Shoei

Je kunt er inmiddels bijna de klok op gelijk zetten: tijdens Shoei’s thuis Grand Prix op het circuit van Motegi rijdt Marc Marquez met een speciaal design, die aansluitend als replica wordt gepresenteerd. Zo ook dit jaar, een gebeurtenis die een extra feestelijk randje had, aangezien het Spaanse fenomeen twee weken eerder zijn achtste wereldtitel in de wacht sleepte! Als ... lees meer