Zelf noemt KTM ‘m vol bravoure de referentie bij de supermoto’s, en als je de specificaties van de nieuwe 450 SMR zo ziet, lijkt daaraan geen woord gelogen. De hardcore supermoto, zonder weghomologatie, is namelijk voorzien van een 63 pk sterke eencilinder.
Niet gruwelijk vermogend, maar het blok hoeft daarentegen ook slechts 107,4 kilo rijklaar gewicht (excl. 7,2 liter brandstof) in beweging te zetten. Speelkwartier gegarandeerd. In vergelijking met zijn voiorganger krijgt het 2024-model onder andere een nieuw kleurenschema, dat vooral opvalt door enkele paarse accenten, die verwijzen naar de wedstrijdmachines van 1990. Het rijwielgedeelte is voorzien van een nieuw aluminium subframe, dat slechts 1.815 gram weegt. De aluminium swingarm is eveneens nieuw.
De vering betreft uiteraard weer topspul van huisleverancier WP, meer specifiek een dikke Ø 48 millimeter XACT-upside-down voorvork en XACT monoshock achter. Beide zijn vanzelfsprekend volledig instelbaar. Het remsysteem bestaat uit onder mee een fraaie Ø 310 mm wavedisc in het voorwiel, die door een vierzuiger Brembo remklauw in de tang wordt genomen. Achter een Ø 220 mm remschijf met enkelzuiger remklauw. De 450 is tevens uitgerust met enkele elektronische hulpmiddelen, zoals twee rijmodi, launch-control, tractiecontrole en een quickshifter. De nieuwe 450 SMR staat binnenkort bij de dealer, de prijs heeft KTM nog niet bekend gemaakt. Maar in de wetenschap dat de huidige 450 SMR € 12.560,- kost, zal het zeker geen koopje zijn. Info: www.ktm.com