De start-up onderneming Alter Ego, residerend in het Italiaanse Rome, heeft met deze Impulse Drum Charger een nieuw soort turbo-concept gepresenteerd. De in doorsnee ongeveer twintig centimeter grote box, met name bedoelt voor dikke eencilinders en twins tot 800 cc, is volledig gevrijwaard van draaiende delen, maar maakt gebruikt van een carbonmembraan om verse lucht in het inlaattraject te pompen. Dat membraan wordt aangestuurd door de uitlaatgaspulsen en levert een druk van tussen 0,5 tot 0,6 bar, ongeveer de helft van wat een reguliere (auto)turbo levert, waarmee het rendement van het blok met maximaal 20% stijgt. Ofwel, meer power, tegenover minder lawaai en een lager verbruik. Bovendien zou ook de kostprijs een stuk lager liggen dan die van een reguliere turbo/supercharger. De Italianen zouden het liefst zien dat de Impulse Drum Charger af fabriek al op diverse motoren zou worden gemonteerd, maar willen het systeem ook in een kitvorm gaan aanbieden. Volgens geruchten wordt binnenkort al een kit voor de KTM Duke 125, 200 en 390 gepresenteerd, die rond de duizend euro gaat kosten.
Info: www.alterego-hardware.com