Aan de vooravond van het nieuwe motorseizoen heeft Triumph het doek getrokken van een volledig nieuwe Street Triple-lijn. Het uiterlijk is slechts licht aangepakt, waarbij met de name de afgeronde koplampen opvallen, de grootste veranderingen vonden echter onderhuids plaats. De Street wordt net als het huidige model aangevuurd door de kleine driecilinder uit huize Triumph, door zowel een grotere boring (van Ø 74 naar 78 mm) als langere slag (van 52,3 naar 53,4 mm) is de cilinderinhoud daarvan echter wel opgekrikt tot een gezonde 765 cc, waaruit een topvermogen van 113 pk wordt gehaald (was 106 pk). Of beter gezegd, minimaal 113 pk. De nieuwe Street Triple komt er namelijk in drie verschillende versies: een basis S-versie, wat luxere R en een nog meer sportief getrimde RS-uitvoering. Die onderscheiden zich niet alleen van elkaar wat betreft componenten en uitrusting, maar ook qua vermogen. Dat begint met 113 pk voor de standaardversie, terwijl je op de R en RS respectievelijk 118 en 123 pk achter de rechterpols hebt.
De grootste verschillen tussen de droog slechts 166 kilo wegende Street Triple-uitvoeringen zitten ‘m echter voornamelijk in de uitrusting. De S heeft bijvoorbeeld een conventionele meerplaatskoppeling en LCD dashboard, waar de R en RS over een slipperclutch met remkoppelbegrenzer en 5 inch TFT kleurenscherm (instelbaar middels een eveneens enkel voor de R en RS weggelegde 5-standen joystick) beschikken. Dankzij onder meer elektronische gasklepregeling beschikken ze allemaal over verschillende rijmodi, op de S zijn dat enkel een Road en Rain modus, op de R krijg je daar nog een Sport en vrij programmeerbare Rider modus bij, terwijl de RS daar nog een Track-mode aan toevoegt. En verder is de S standaard uitgerust met onder meer ABS en tractiecontrole, net als de R/RS, daarop kennen de systemen echter verschillende en/of uitgebreidere instelmogelijkheden.
Ook qua rijwielgedeelte zijn er flinke verschillen. Alle drie zijn uitgerust met een Ø 41 mm Showa upside-down voorvork, enkel op de R en RS is deze volledig instelbaar, waarbij het RS-exemplaar een hoogwaardige BPF vork betreft. Die RS is achter voorzien van een Öhlins monoschokdemper, terwijl de S en R een Showa-shock hebben, wederom enkel op de R volledig instelbaar (S enkel veervoorspanning). Ook qua remmen (o.a. S axiale Nissin en R/RS radiale Brembo remklauwen) en banden vaart elk model haar eigen weg.
Dit is slechts een tipje van de sluier nog, want naast deze drie standaardversies is er ook nog een verlaagde versie van de R (de LRH-uitvoering), evenals een A2-uitvoering van de S met een 660 cc blok. Genoeg te kiezen dus!
Info: www.triumph-motorcycles.nl