Motornieuws 2017: Triumph Street Triple

Geplaatst op 17 februari 2017

Aan de vooravond van het nieuwe motorseizoen heeft Triumph het doek getrokken van een volledig nieuwe Street Triple-lijn. Het uiterlijk is slechts licht aangepakt, waarbij met de name de afgeronde koplampen opvallen, de grootste veranderingen vonden echter onderhuids plaats. De Street wordt net als het huidige model aangevuurd door de kleine driecilinder uit huize Triumph, door zowel een grotere boring (van Ø 74 naar 78 mm) als langere slag (van 52,3 naar 53,4 mm) is de cilinderinhoud daarvan echter wel opgekrikt tot een gezonde 765 cc, waaruit een topvermogen van 113 pk wordt gehaald (was 106 pk). Of beter gezegd, minimaal 113 pk. De nieuwe Street Triple komt er namelijk in drie verschillende versies: een basis S-versie, wat luxere R en een nog meer sportief getrimde RS-uitvoering. Die onderscheiden zich niet alleen van elkaar wat betreft componenten en uitrusting, maar ook qua vermogen. Dat begint met 113 pk voor de standaardversie, terwijl je op de R en RS respectievelijk 118 en 123 pk achter de rechterpols hebt.

De grootste verschillen tussen de droog slechts 166 kilo wegende Street Triple-uitvoeringen zitten ‘m echter voornamelijk in de uitrusting. De S heeft bijvoorbeeld een conventionele meerplaatskoppeling en LCD dashboard, waar de R en RS over een slipperclutch met remkoppelbegrenzer en 5 inch TFT kleurenscherm (instelbaar middels een eveneens enkel voor de R en RS weggelegde 5-standen joystick) beschikken. Dankzij onder meer elektronische gasklepregeling beschikken ze allemaal over verschillende rijmodi, op de S zijn dat enkel een Road en Rain modus, op de R krijg je daar nog een Sport en vrij programmeerbare Rider modus bij, terwijl de RS daar nog een Track-mode aan toevoegt. En verder is de S standaard uitgerust met onder meer ABS en tractiecontrole, net als de R/RS, daarop kennen de systemen echter verschillende en/of uitgebreidere instelmogelijkheden.
Ook qua rijwielgedeelte zijn er flinke verschillen. Alle drie zijn uitgerust met een Ø 41 mm Showa upside-down voorvork, enkel op de R en RS is deze volledig instelbaar, waarbij het RS-exemplaar een hoogwaardige BPF vork betreft. Die RS is achter voorzien van een Öhlins monoschokdemper, terwijl de S en R een Showa-shock hebben, wederom enkel op de R volledig instelbaar (S enkel veervoorspanning). Ook qua remmen (o.a. S axiale Nissin en R/RS radiale Brembo remklauwen) en banden vaart elk model haar eigen weg.
Dit is slechts een tipje van de sluier nog, want naast deze drie standaardversies is er ook nog een verlaagde versie van de R (de LRH-uitvoering), evenals een A2-uitvoering van de S met een 660 cc blok. Genoeg te kiezen dus!
Info: www.triumph-motorcycles.nl

Triumph_Street_Triple_6

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Britse racegeest: Spirit GP

Geplaatst op 14 februari 2017
Britse racegeest: Spirit GP

Groot-Brittannië is een motormerk rijker, en een behoorlijk exclusieve ook. Spirit is de naam en wie een machine van deze edelsmeden in de garage wil parkeren, doet er goed aan eerst even een blik op het banksaldo te werpen. Staat daar namelijk minder dan een dikke halve ton op, dan wordt het nog een jaartje extra doorsparen. De ‘instapmodelletjes’ van ... lees meer

Balansact van Honda

Geplaatst op 07 februari 2017
Balansact van Honda

Onlangs presenteerde BMW de Vison Next, een interpretatie van hoe BMW denkt dat de motorfiets zich de komende honderd jaar gaat ontwikkelen (zie MotoPlus 21-2016). Meest opvallende aan die machine is dat ‘ie zelfbalancerend is. Nu is dit bij BMW nog toekomst, bij Honda is diezelfde toekomst al nu. De Japanner presenteerden op CES elektronicashow in Las Vegas namelijk het ... lees meer

Oldskool Premier

Geplaatst op 31 januari 2017
Oldskool Premier

Zo’n beetje iedere helmfabrikant is gretig op de hele retro-hype ingesprongen, het aanbod aan stilistisch verantwoorde hoofddeksels is dan ook uiterst ruim. Toch neemt deze Trophy MX van het Italiaanse Premier toch wel een bijzonder plaatsje in en dat vooral door zijn werkelijk fantastische oldskool offroad design. Iets dat nog eens extra dik wordt aangezet door niet alleen de ronduit ... lees meer

Gibraltar Race 2017

Geplaatst op 26 januari 2017
Gibraltar Race 2017

Wel in de mood voor een écht motoravontuur komende zomer? Dan is de Gibraltar Race wellicht een mooie uitdaging. Deze rally raid voor allroads is er eentje voor doorbijters, de 15-daagse trip voert je namelijk door Bulgarije, Italië, Spanje en Portugal naar het eindpunt Gibraltar. Meer dan achtduizend enerverende kilometers door de mooiste delen van Europa, deels hard, deels onverhard ... lees meer

TT Circuit krijgt upgrade

Geplaatst op 17 januari 2017
TT Circuit krijgt upgrade

De komende jaren wordt er 8 miljoen geïnvesteerd in het TT-circuit. Assen heeft van de Dorna een tienjarig contract gekregen voor de organisatie van de MotoGP en met deze langlopende overeenkomst was ook de provincie bereid om de upgrade van het circuit te subsidiëren, waarbij het vier miljoen voor haar rekening neemt. De investering van 8 miljoen komt vooral ten ... lees meer