Harley-Davidson heeft haar line-up voor 2019 bekendgemaakt. Na het ‘schokkende’ nieuws dat het Amerikaanse motorconcern zich vanaf 2020 op tot nu toe onbekende terreinen gaat begeven, is het nieuws voor komend jaar iets minder spannend. Desalniettemin heeft de motorbouwer een aantal opvallende vernieuwingen klaarstaan.
FXDR 114
Zo lanceert Harley in 2019 de FXDR 114, een naar eigen zeggen compromisloze power cruiser die een heel nieuw performance-niveau toevoegt aan de reeds bestaande line-up. De nieuwste telg binnen het Softail-platform wordt aangedreven door een Milwaukee-Eight 114 V-twin en is uitgerust met een nieuwe aluminium swingarm, subframe, lichtgewicht wielen en composiet spatborden. Door te kiezen voor aluminium in plaats van staal, is de nieuwe FXDR 114 een flink stuk lichter dan de overige Softails.
De nieuwe motorfiets is tevens voorzien van de meest krachtige motor die leverbaar is in een Softail chassis. De V-Twin met 1.868 cc cilinderinhoud is goed voor 155 Nm koppel bij 3.500 tpm. “Deze motorfiets is echt een beest om op te rijden”, laat hoofd product manager David Latz weten. “De FXDR 114 biedt je het veelzijdige Softail chassis met Milwaukee-Eight 114 vermogen, premium voor- en achtervering en een heel scala aan nieuwe, gewicht besparende onderdelen en materialen. Dit is een power cruiser die uitmuntend rijdt en bijzonder handelbaar is.”
De rijeigenschappen waar Latz aan refereert zijn volgens Harley het gevolg van het sterke en stijve Softail chassis in combinatie met premium veringonderdelen. Hierdoor worden sportievere rijders volgens het motorconcert beloond met een grotere hellingshoeken dan ieder ander Softail model.
Qua design is de FXDR 114, die onder meer gekenmerkt wordt door een uitgestrekte upside-down voorvork, grote uitlaten, solozadel en korte achterzijde, duidelijk geïnspireerd op de dragsters.
Om een grotere klantenkring aan te spreken, komt Harley naast de FXDR 114 ook met drie nieuwe CVO’s. Deze luxe-uitvoeringen van de Ultra Limited, Street Glide en Road Glide, kenmerken zich vooral door een sterker blok en een nog luxere afwerking. Zo zijn alle 2019 CVO’s uitgerust met een Milwaukee-Eight 117 blok. Deze zijn op de nieuwe modellen herkenbaar door de speciale rode accenten op de cilinderkoppen.
Nieuw bij de CVO Limited zijn daarnaast een aangepast design van de velgen, schakelpaedaal, rempedaal cover, demper eindkappen, verwarmde handvatten en treeplanken. De Limited is er in de kleuren Auburn Sunglo/Rich Bourbon/Black Hole met contrastchromen wielen, Red Pepper/Wineberry/Magnetic Grey met contrast geanodiseerde wielen en Magnetic Grey Fade eveneens met contrast geanodiseerde wielen.
Bij de CVO Street Glide heeft Harley bepaalde accessoires voorzien van een rood Bar & Shield inzetstuk. De ultratoerder komt er in de kleuren Charred Steel/Lightning Silver met contrastchromen wielen, Wineberry/Black Forest met contrast geanodiseerde wielen en Black Forest met contrast geanodiseerde wielen.
De 2019 CVO Road Glide wordt op zijn beurt uitgerust met een nieuwe voorspoiler en Screamin’ Eagle® Heavy Breather inlaat, die volgens Harley voor een stoere hotrod stijl zorgt. Exclusief voor de Road Glide is het 21″ voorwiel, waarmee het de enige Harley is die er af-fabriek mee uitgerust is . Harley biedt de nieuwe CVO Road Glide aan in de kleuren Charred Steel/Lightning Silver/Black Hole met contrastchromen wielen en helder chromen deksels en uitlaat, Red Pepper/Magnetic Grey/Black Hole met contrast geanodiseerde wielen en Mako Shark Fade met contrast geanodiseerde wielen.
De nieuwe modellen zullen, naar verwachting, vanaf september bij de verschillende dealers staan. Kijk voor meer informatie en de prijzen op www.harley-davidson.nl