‘Making history’, zo kondigt GasGas de komst van haar nieuwe ES700 en SM700 aan. Daarmee uiteraard duidend op het feit dat de Spaanse motorfabrikant, die zich tot noch toe vooral bezighield met cross-, enduro- en trialmotoren, zich nu ook op het asfalt gaat begeven. Nu heeft het in het verleden al eens eerder wat wegmodellen in haar gamma gehad, maar het geeft wel aan dat de ES en SM wel als een belangrijke stap in de ontwikkeling van het ‘nieuwe’ GasGas onder de KTM-vlag (sinds september 2019) wordt gezien.
Beide modellen zijn – natuurlijk zouden we haast zeggen – gebaseerd op bestaande modellen uit de KTM-stal, en wel de voor 2019 volledig vernieuwde 690 Enduro (ES700) en SMC R (SM700). Die stonden ook al model voor een duo van een andere KTM dochteronderneming: de Husqvarna 701 Enduro en Supermoto. Bij de ES en SM700 wordt ook een soortgelijke weg bewandeld: de technische basis is nagenoeg identiek aan die van de originele KTM-modellen, maar beide krijgen de ‘look and feel’ van het merk GasGas. In dit geval vertaalt zich dat naar een overwegend rood kleurenschema met de merknaam prominent op de zijkanten. De SM is daarbij standaard voorzien van aluminium gietwielen, wat hem nog meer een eigen gezicht geeft.
Zowel blok als rijwielgedeelte zijn zoals gezegd zo’n beetje één op één overgenomen van de 690’s. In het stalen vakwerkframe hangt de bekende vloeistofgekoelde eencilinder, die met een boring keer slagverhouding van 105 x 80 mm goed is voor een cilinderinhoud van 693 cc. En daaruit weet het een indrukwekkende 74 pk bij 8.000 toeren en 73,5 Nm bij 6.500 toeren te genereren. In combinatie met een drooggewicht van 147,5 kilo (SM 148,5 kilo) belooft dat op papier in ieder geval frivole stuureigenschappen. Mocht dat té frivool worden, dan is er de ondersteuning van ABS en tractiecontrole, beide hellingshoekafhankelijk. De tractiecontrole (2 standen) is ook uitschakelbaar, terwijl het ABS een speciale offroad- c.q. supermoto-stand kent waarbij het achter is uitgeschakeld. Een tweetal rijmodi en een up/down quickshifter completeren het elektronicapakket.
Het rijwielgedeelte van de ES en SM is in de basis identiek, wel heeft de ES een meer terreingerichte geometrie en wielmaten (21 inch voor en 18 inch achter) met bijpassend schoeisel in de vorm van Continental TKC80’s. De SM rolt gewoon op 17 inch wielen, die zijn voorzien van Continental ContiAttack SM EVO banden. WP levert de vering voor beide 700’s, de XPLOR-elementen op de ES hebben echter langere veerwegen dan de Apex-componenten van de SM. Op de veervoorspanning voor na, is bij beide het rijwielgedeelte volledig instelbaar. Een lekker sportief en ronduit speels Spaans duo kortom.