Motornieuws 2024: Triumph Rocket 3 Storm R en GT

Geplaatst op 28 maart 2024
Een klein beetje bekend was de komst van de nieuwe Triumph Rocket 3 al, en wel dankzij homologatiepapieren van de Zwitserse autoriteiten die afgelopen februari opdoken. Daaruit bleek onder meer dat de Engelsen het chassis weliswaar ongemoeid hadden gelaten, maar dat de dikke driepitter wel nóg een stuk potenter werd!

In 2019 toonde Triumph met de gelimiteerde Rocket 3 TFC al dat het plafond van de dikke 2.458cc-driecilinder nog lang niet bereikt was. Met onder meer titanium kleppen en een toerenplafond dat duizend toeren hoger lag, leverde die driecilinder 133,9 kW, ofwel 182 pk bij zevenduizend toeren. Het koppel lag met 225 Nm ook iets hoger dan de toch al niet misselijke 221 Nm van het ‘standaardblok’, en dat bij een bescheiden vierduizend toeren. De TFC was gelimiteerd en duur, maar diens prestaties zijn met de komst van de nieuwe Storm R en GT voor iedere Rocket 3-koper weggegeld. Qua hardware is er overigens niets veranderd aan het blok, het verhoogde toerental is puur een software-matige kwestie, dus voor de Storm geen exclusieve titanium kleppen. Al is ‘ie standaard natuurlijk ook al bijzonder genoeg. Ook interessant trouwens: Triumph vermeldt een ‘geluid in stand’ van 93 dB(A), terwijl het 2023-model nog als 99 dB(A) in de boeken staat.

De toegenomen prestaties op de nieuwe Triumph Rocket 3 gaan hand in hand met een lager gewicht. Dankzij nieuwe aluminium velgen in een 10-spaaks design is de R met 317 kilo één kilo lichter geworden, wat ook geldt voor de GT, die nu 320 kilo rijklaar weegt. Beide modellen mogen nog altijd tot een maximum toelaatbaar totaalgewicht van 525 kilo worden beladen, ruim over de tweehonderd kilo laadvermogen dus.
De nieuwe Rocket 3 Storm vervangt de bestaande R en GT-uitvoeringen, die in de basis weliswaar ook nu weer erg veel op elkaar lijken, maar op detailgebied wel degelijk van elkaar verschillen. De R heeft bijvoorbeeld een wat rechtere zithouding met de voetsteunen redelijk centraal gepositioneerd, waar die op de GT veel verder naar voren zitten en het stuur zich meer richting de rijder strekt. Op beide zijn de voetsteunen trouwens meervoudig instelbaar. Ook is de zithouding op de GT (750 mm) een stukje lager dan op de R (773 mm), terwijl de passagier op de GT zich bovendien op een klein rugsteuntje mag verheugen.

De Triumph Rocket 3 Storm, standaard uitgerust met het volledige arsenaal aan moderne hulpsystemen, is in drie kleurstellingen leverbaar, en wel rood/zwart, blauw/zwart en zwart, elk met een volledig zwart(e) blok, aandrijflijn en uitlaat. Hoewel de GT en R dezelfde kleuren hebben, is het design ervan wel verschillend. Beide modellen staan vanaf april 2024 bij de dealer, en wel voor een vanaf prijs van respectievelijk € 30.395,- (R) en € 31.395,- (GT). Info: www.triumphmotorcycles.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Ducati Streetfighter V4 met artistieke twist

Ducati en Automobili Lamborghini hebben de handen ineengeslagen voor het evenement ‘Art of Creating Myths’. Deze avond in Bologna markeert tevens de wereldpremière van ‘Centauro’, een kunstwerk gemaakt door Paolo Troilo op basis van een gelimiteerde Ducati Streetfighter V4 Lamborghini Speciale Clienti en gemaakt als follow-up op ‘Minotauro’, een schilderij van de kunstenaar uit 2021 op de carrosserie van een ... lees meer

Touratech soft luggage voor BMW R1300GS

Geplaatst op 13 maart 2024
Touratech soft luggage voor BMW R1300GS

Soft luggage geeft de R1300GS de woeste wereldreis-uitstraling die we zo graag zien. Touratech heeft een flink assortiment tassen in de aanbieding voor BMW’s nieuwste allroad. Waar het gros van de GS’en rond rijdt met kunststof of aluminium zijkoffers biedt Touratech een alternatief. Een alternatief dat al een tijdje geliefd is onder globetrotters. Drie tanktassen – met verschillende inhouden en ... lees meer

Motorfietsfabrikant Cake failliet

Geplaatst op 01 maart 2024
Motorfietsfabrikant Cake failliet

Door het mislopen van een financiële injectie van 74 miljoen euro heeft de Zweedse motorfietsfabrikant Cake het faillissement aangevraagd. De Scandinaviërs zijn bekend van hun hippe elektrische motoren. Cake startte in 2017 met de productie van elektrische weg- en offroadmotoren. Uiteindelijk bouwde het vijf verschillende modellen en een model voor kinderen. Totaal wist de fabrikant zesduizend motoren te verkopen. De ... lees meer

Yamaha hernoemt Europese productielocatie

Geplaatst op 06 februari 2024
Yamaha hernoemt Europese productielocatie

Yamaha Motor Europe heeft haar Europese productielocatie in het Franse Saint Quentin, voorheen bekend als MBK Industrie S.A.S. (MBK), omgedoopt tot Yamaha Motor Manufacturing Europe S.A.S. (YMME). Deze naamswijziging maakt deel uit van de langetermijnvisie van Yamaha Motor en moet het streven naar lokale Europese productie als concurrerend en duurzaam voordeel versterken. In de locatie in Frankrijk worden al jarenlang ... lees meer

Yamaha verovert marktleiderschap. Totale markt groeit met ruim 13%

Yamaha heeft in 2023 het marktleiderschap veroverd na een dertienjarige hegemonie van BMW, zo blijkt uit cijfers van het RDC. De Japanse fabrikant registreerde afgelopen jaar 2.730 nieuwe Yamaha’s op kenteken en bleef daarmee Honda (2.514 stuks) en BMW (2.276 stuks) ruim voor. De totale markt kwam in 2023 uit op een totaal van 17.501 nieuw geregistreerde motorfietsen, een groei ... lees meer