MV Agusta RVS#1

Geplaatst op 30 juni 2017

Ontworpen door CRC (Castiglioni Research Center), gevoerd onder de naam MV Agusta en gebouwd door Reparto Veicoli Speciali (een speciale afdeling binnen MV Agusta die zich uitsluitend richt op exclusieve, custom made motoren), je kunt niet zeggen dat de Italianen bij de ontwikkeling van deze RVS#1 over één nacht ijs gingen. Wat je overigens ook wel terugziet trouwens, want wat is dit een fraai gevormde bella signora. Én snel ook nog, als een soort Dafne Schippers op twee wielen. Basis van de #1 is een Brutale Dragster 800RR, en hoewel je de grove lijnen van de ook al bijzondere basis nog altijd duidelijk in het design terugziet, geniet de RVS#1 toch wel een duidelijk hoogwaardiger uitstraling. Ook niet verwonderlijk, want de vele titanium, carbon en aluminium componenten (o.a. uitlaatsysteem, voetsteunen, rem-/schakelset, hendels etc.) werden niet zomaar bij een toeleverancier uit het schap getrokken, maar exclusief ontworpen voor de #1. Speciaal woord van dank gaan daarbij uit naar de fraaie spaakwielen met opvallend grof geprofileerd Pirelli MT60RS schoeisel, die het geheel een extra ruige uitstraling geven.
Het vele gebruik van licht materiaal heeft ook zo zijn weerslag op het gewicht, droog zet de driecilinder namelijk slechts 160 kilo op de weegschaal, acht minder dan de 800RR. Niet veel, zeker in combinatie met het potente blok op papier in ieder geval goed voor bijzonder lichtvoetig stuurwerk. Middels aanpassingen aan onder meer nokkenassen, klepgeleiders en gasstroming ademt deze conform Euro4-restricties uit en is daarbij goed voor maximaal 140 pk. De RVS#1, duidelijk herkenbaar aan het ‘red-eyed skull’-logo dat her en der op de motor prijkt, wordt echter standaard geleverd met een speciale Racing Parts Kit, dat onder meer een alternatieve einddemper en ECU met race mapping bevat, waarmee het vermogen wordt opgekrikt naar 150 pk. Verder kenmerken van de exclusieve driecilinder: volledig instelbaar rijwielgedeelte, uitgebreide elektronica met onder meer meervoudige tractiecontrole, wheeliecontrole, ABS en een quickshifter (op en neer) en een state-of-the-art Brembo rempartij.
Exclusief beestje dus wel, met een navenant exclusief prijskaartje (het blijft wel een MV tenslotte), de enkel op bestelling, in een gelimiteerde oplage gemaakt RVS#1 gaat namelijk € 41,299,00 kosten. Mocht je nu toevallig dat geld in een oude sok op zolder hebben liggen, dan ben je er nog niet. Wil je namelijk überhaupt in aanmerking willen komen om er eentje te mogen kopen, dient er namelijk al een MV in je garage te staan. Het gaat blijkbaar weer erg goed met de firma…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Meer power, minder verbruik

Geplaatst op 22 juni 2017
Meer power, minder verbruik

De start-up onderneming Alter Ego, residerend in het Italiaanse Rome, heeft met deze Impulse Drum Charger een nieuw soort turbo-concept gepresenteerd. De in doorsnee ongeveer twintig centimeter grote box, met name bedoelt voor dikke eencilinders en twins tot 800 cc, is volledig gevrijwaard van draaiende delen, maar maakt gebruikt van een carbonmembraan om verse lucht in het inlaattraject te pompen. ... lees meer

Conceptmodel: BMW Concept Link

Geplaatst op 14 juni 2017
Conceptmodel: BMW Concept Link

Benieuwd hoe de toekomst eruit ziet? BMW gunt ons een kijkje in hun keuken en dit is dus hoe de Duitsers zich de stadse tweewieler van de toekomst voorstellen, als een hip gestylde elektrische scooter, compleet met zijpanelen die als schuifdeur fungeren. De Beierse firma onthulde deze Concept Link, die duidelijk is geïnspireerd door de Vision Next (zie MotoPlus 21/2016) ... lees meer

Museum kopen?

Geplaatst op 13 juni 2017
Museum kopen?

Italofielen kennen hem waarschijnlijk wel, Cor Dees. De Zeeuw ademt namelijk Laverda uit al zijn poriën, wordt wereldwijd gerespecteerd om zijn immense kennis en verzamelde in tientallen jaren tijd een unieke collectie omtrent het illustere merk uit Breganze, die sinds 2006 permanent in een prachtig museum wordt tentoongesteld. Dees is nu echter op zoek naar iemand die bereid is zijn levenswerk ... lees meer

De keuze is reuze

Geplaatst op 06 juni 2017
De keuze is reuze

Afgelopen jaar presenteerde Shark deze Spartan Carbon Skin, een sportieve integraalhelm met een schaal van carbon\fiberglas. Hij was er in slechts één uitvoering, maar daar komt nu verandering in, het kleurengamma is namelijk uitgebreid met niet minder dan elf nieuwe designs. Naast het lichte gewicht, nog geen 1.300 gram claimt Shark, maakt de Spartan ook de sier met onder meer ... lees meer

Motorverzekering – Kiezen voor jaardekking of winterstop?

 – ADVERTORIAL –   Er zijn motorverzekeringen met een zogenaamde winterstop, maar is dat wel verstandig? Er kleven namelijk ook weer kosten aan. Wat is goedkoper? En waar moet je op letten bij het op vakantie gaan met de motor? De tips van de experts van Diks verzekeringen geven je antwoord. Waarom je motor in de winter verzekerd houden, als ... lees meer