Nieuwe ‘big twin’ voor Harley-Davidson Touring-modellen

Geplaatst op 31 augustus 2016

Het gebeurt niet vaak dat Harley-Davidson een nieuw blok presenteert. De V-twin die achter de nieuwe naam Milwaukee-Eight 107 schuilt gaat, tekent dan ook pas voor de negende generatie ‘big twin’ van de Amerikaanse motorgigant, die inmiddels schittert met een ruim 113-jarige historie. Nu is Harley-Davidson doorgaans, begrijpelijkerwijs, ook meer van evolutie dan revolutie, de gemiddelde Harley-adept hecht immers meer waarde aan traditie en geschiedenis dan aan klinische cijfers. Onderzoek onder de eigen klantenkring leerde dan ook dat de gemiddelde klant best open stond voor vooruitgang, maar dan wel zonder dat dit ten koste zou gaan van de klassieke Harley normen en waarden. En zie hier de nieuwe Milwaukee-Eight 107 die vanaf komend jaar de Touring-familie zal aanvuren, optisch gezien in alle opzichten weer een échte ‘American V-twin’ met karakteristieke 45° blokhoek, dikke koelribben en stoterstangen. Onderhuids echter, heeft er een ware revolutie plaatsgevonden. De 107 uit de naam verwijst zoals verwacht naar de cilinderinhoud, die ten opzichte van de huidige Twin Cam 103 door een 1,6 millimeter grotere boring groeide naar 1.745 cc. Evolutie en puur ter kennisgeving, wat ook geldt voor de deels vloeistofkoeling (precisiekoeling zoals Harley het zelf typeert), dat we al van de Twin Cam 103 kennen. Daarover gesproken, ook de Milwaukee-Eight 107 komt er in een oliegekoelde variant voor de Street Glide Special, Road Glide Special, Road King, Road King Classic en Freewheeler-modellen, en een vloeistofgekoelde uitvoering (Twin-Cooled) voor de Ultra Limited (Low), Road Glide Ultra en Tri Glide Ultra. Waar de oude big twins het met slechts twee kleppen per cilinder moesten doen, is de nieuwe uitgerust met vier kleppen per cilinder, goed voor vijftig procent meer in- en uitlaatflow capaciteit. Onder meer twee bougies per cilinder, nieuwe zuigers en een hogere compressie (10,5 : 1) zorgen er verder voor dat het blok tot elf procent meer koppel genereert (varieert per model), terwijl het verbruik juist is gedaald. En voor het eerst is een in rubbers opgehangen blok standaard voorzien van een balansas (de star gemonteerde Twin Cam 88B voor de Softails had er overigens twee), die trillingen tot 75% elimineert. Niet meer, omdat dit anders ten koste zou gaan van de ‘good vibrations’. Tegelijk met de 107 is ook een Milwaukee-Eight Eight 114 gepresenteerd, qua techniek vergelijkbaar met de Twin-Cooled 107, met 1.870 cc echter qua longinhoud wat ruimer bemeten en ook qua prestaties belegd met net iets meer jeu. De 114 zal dan ook dienst gaan doen in de exclusieve Custom Vehicle Operations (CVO) lijn.
Naast het nieuwe blok mogen de Touring-modellen zich ook nog verheugen op een rijwieltechnische upgrade, voor- en achtervering zijn namelijk ook aangepakt. Voor prijkt er nu een Ø 49 mm vork van Showa, terwijl van de achterschokbreker de veervoorspanning nu hydraulisch instelbaar is waarmee gepruts met gereedschap en/of fietspompjes nu tot het verleden behoort.
Harley-Davidson heeft zijn paradepaardjes-lijn dus naar een flink hoger niveau getild, maar mocht dat nog niet voldoende zijn, dan staat er ook nog een heel arsenaal aan Screamin’ Eagle accessoires tot je beschikking (o.a. slip-ons, luchtfilters etc.), waarmee de prestaties nog een echelonnetje hoger kunnen worden gekrikt. Prijzen van de nieuwe Touring-modellen beginnen bij € 28.200,- (Road King (Classic)).
Info: www.harley-davidson.nl

MY17 Key Feature. Touring Road King FLHR

MY17 Key Feature. Touring Road King FLHR

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.