Naast Harley-Davidson zet ook BMW als gerenommeerd motorfietsfabrikant stevig in op elektrische voertuigen. Deze CE04, die zo uit een sciencefictionfilm lijkt weggereden, staat toch echt begin 2022 in de showroom. BMW gaat duidelijk niet voor de veilige weg.
Je kunt er als motorfietsfabrikant voor kiezen om een tweewielige variant van de Toyota Prius te bouwen. Daarmee spreek je geitenwollensokkentypes aan en mensen die niet denken in design, maar in fiscaal voordeel. BMW doet dat dus niet. Dat bouwt liever een ding dat zo hip is dat influencers en vloggers er simpelweg niet omheen kunnen. Zij moeten elektrisch rijden eerst hip maken voordat de rest van de goegemeente volgt. BMW noemt de CE04 de iPhone onder de motorscooters.
De gewone motorrijder kijkt nu toch nog vooral naar praktische zaken als prijs, actieradius en oplaadtijd. Over het eerste heeft BMW goed nieuws. De CE04 is met € 12.650 een stuk goedkoper dan de C evolution. De actieradius van de vloeistofgekoelde accu’s bedraagt 130 kilometer. Belangrijker is de laadtijd. Het opladen van de batterij van nul naar tachtig procent duurt een uur en vijf minuten. Bij de C evolution was dat nog zo’n uurtje of vier. De CE04 laadt dus wel snel, maar heeft desondanks geen snellader. Het accupakket van 8,5 kWh prik je vol met een drie fasen lader van 6,9 kW. De elektromotor die goed is voor 42 pk (C evolution heeft er 48), gebruikt BMW ook in de Mini en de 2-serie.
Een scooter is niet ieders smaak, maar volgens BMW ideaal voor urban mobility en het gebruiksgemak staat buiten kijf. De CE04 heeft geen immens bagagevak onder het zadel, maar een van de zijkant benaderbaar – verlicht – vak waarin precies een valhelm past. De riemaandrijving vergt amper onderhoud en dat geldt natuurlijk al helemaal voor de elektromotor. De knoppen zijn helemaal vertrouwd des BMW’s en dat geldt ook voor het ‘kamerbrede’ 10,25” TFT-dashboard dat we kennen van de R1250RT. Vanzelfsprekend is het hier ‘connectivity’ dat de klok slaat.