Nieuwe Honda Bol d’Or in 2025?

Geplaatst op 20 november 2024

Mogelijk kunnen we in 2025 een nieuwe Honda Bol d’Or verwachten. In 2020 presenteerde Honda de CB-F Concept met de retro-uitstraling van de legendarische Bol d’Or. Het productiemodel zou uiteindelijk in 2025 kunnen volgen, op basis van de nieuwe CB1000 Hornet. Er zijn daar steeds meer aanwijzingen voor in Japan.

Met de legendarische en iconische Bol d’Or-modellen creëerde Honda eind jaren 70 een monument. De krachtige viercilinders met een cilinderinhoud van 750 tot 1.100 cc waren bestsellers en worden al lang begeerd als klassiekers. Japanse insiders verwachten een verwachten in 2025 een revival van deze modelreeks.

Met of zonder de prestigieuze extra aanduiding Bol d’Or, in Japan zijn er steeds meer aanwijzingen voor een overeenkomstig nieuw model: de Honda CB1000 in retrostijl. En in ieder geval met essentiële, bepalende stijlelementen in de Bol d’Or-look, bijvoorbeeld voor wat betreft de benzinetank en de achterkant inclusief het achterlicht.

De nieuwe Honda CB1000 Hornet, die nu is uitgesteld tot 2025, zou de technische basis vormen voor zo’n nieuwe Honda CB1000 in retrostijl. Dit zou motorisch dus neerkomen op een watergekoelde viercilinder-lijnmotor met sportieve Fireblade-genen en ongeveer 150 pk vermogen in een relatief eenvoudig gehouden en voordelig te produceren stalen frame met dubbelzijdige swingarm. Dat laatste zal waarschijnlijk het belangrijkste verschil zijn met de Honda CB-F Concept, het conceptmodel dat Honda al in 2020 toonde en voorzien was van een enkelzijdige swingarm.

De Honda CB1000R was aanvankelijk bedoeld als basis voor het CB-F Concept – inclusief zijn enkelzijdige achterbrug. Naar verwachting wordt de CB1000R echter in 2025 vervangen door de nieuwe Honda CB1000 Hornet – met een dubberlzijdige achterbrug. Natuurlijk wist Honda dit intern al langer, en het zou verklaren waarom Honda eind 2022 aankondigde dat de CB-F Concept geen productieversie zou worden – in ieder geval niet in de vorm die werd gepresenteerd met een enkelzijdige achterbrug.

De Honda CB-F Concept die in 2020 werd getoond, benadrukte zijn afkomst van de klassieke Bol d’Or. Technisch gezien was hij echter gebaseerd op het moderne platform van de Honda CB1000R. Naast de enkelzijdige achterbrug met mono-achterschokdemper betekende dit een stalen brugframe met centrale buis, een telescoopvork met radiaal gemonteerde remklauwen en niet te vergeten een 145 pk sterke vloeistofgekoelde viercilinder, plus een 4-in-1 uitlaatsysteem, een ronde koplamp en een vierkant achterlicht, elk met led’s, evenals een TFT-display op het brede stuur.

In hoeverre de nieuwe Honda CB1000 in retrostijl uiteindelijk zal verschillen van de CB-F Concept is nog onduidelijk, hoewel er ook geruchten zijn dat het retro-model dat geproduceerd moet gaan worden in Honda’s Kumamoto-fabriek in Japan alleen bedoeld is voor de Japanse markt. Net als de neoklassieke Honda Hawk 11 die al in 2022 in Japan werd gelanceerd, wordt er ook gesproken over een nieuwe Honda CB400 als retromodel, ook specifiek voor Japan, waar 400’s gebruikelijk zijn vanwege de regelgeving.

Waterdichte reisgenoot van Ortlieb

Geplaatst op 30 oktober 2024
Waterdichte reisgenoot van Ortlieb

Het Duitse Ortlieb heeft haar portfolio onlangs uitgebreid met deze nieuwe Duffle RC, een zeer degelijke reistas van extreem slijt- en scheurvast PD620 polyester. De honderd procent waterdichte tas is voorzien van een rolsluiting over de gehele lengte en voorziet daarmee in een zeer praktische en bovenal ruime toegankelijkheid. Verder is de RC uitgerust met compressiebanden en een gevoerde schouderbanden. ... lees meer

Twee nieuwe Kawasaki retro’s!!

Geplaatst op 10 oktober 2024
Twee nieuwe Kawasaki retro’s!!

Al sinds eind 2023 toont Kawasaki op verschillende Aziatische beurzen twee nieuwe retro ééncilinders, de W230 en Meguro S1. De exacte specificaties waren nog niet bekend, maar die heeft Kawasaki inmiddels onthuld. Evenals het feit dat het duo ook in Europa leverbaar wordt! Daarmee krijgt Kawasaki’s Modern Classic line-up er dus meteen twee nieuwe modellen bij, die overigens wel dezelfde ... lees meer

Kawasaki vraagt patent aan voor nieuwe tweetaktmotor

Kawasaki heeft een patentaanvraag ingediend voor een nieuwe tweetaktmotor. De motor heeft een turbo, directe injectie én inlaatkleppen. Even voor de duidelijkheid: een tweetaktmotor wordt niet gedefinieerd door het aantal of de aanwezigheid van kleppen. En ook niet door het type smering of een ander mechanisch kenmerk zoals voorcompressie in het carter. Het enige verschil tussen een tweetakt- en een ... lees meer

Custom op basis van CE 02

Geplaatst op 20 september 2024
Custom op basis van CE 02

Waar customizen bij BMW Motorrad zich voornamelijk richt op modellen als de R18 en de R12 nineT, heeft BMW Oostenrijk een opvallend project ontwikkeld op basis van de CE 02. In samenwerking met BMW Motorrad Austria in Salzburg creëerde Design & Makers Studio Vagabund uit Graz de CE 02 x VAGABUND – een stijlvolle eParkourer op basis van de BMW ... lees meer

Afwijkend en sportief motormuiltje

Geplaatst op 21 augustus 2024
Afwijkend en sportief motormuiltje

Laat het maar Italianen over om een stijlvolle motorschoen te maken. Al is deze Eleveit Stratos WP vooral sportief en jeugdig. Wil je op een vol terras niet voor paal zitten met lompe motorlaarzen? Gaat je niet overkomen met de Eleveit Stratos WP motorschoen. Die is bovendien zo soepel dat de fabrikant claimt dat een flinke wandeling geen probleem moet ... lees meer