Nieuwe Honda Hornet

Geplaatst op 07 oktober 2022

Dat ie zou komen, is eigenlijk geen verrassing meer. Maar in welke vorm de nieuwe Honda Hornet zijn rentree zou maken, en met welke specificaties, daarover was nog niet heel veel bekend. Tot nu dan, want op de Intermot in Keulen trokken de Japanners het doek van deze volledig nieuwe CB750 Hornet, die met de beloofde kernwaarden ‘fast, agile, fun’ op papier in ieder geval de oude Hornet-tradities in ere houdt!

In 1998 alweer maakte de Honda Hornet (type CB600F) zijn entree in de motorwereld en eigenlijk zou hij dus komend jaar zijn zilveren jubileum vieren. Ware het niet dat de Hornet in 2014 van het toneel verdween ten faveure van de CB650F. Nu is ‘ie dus terug, in een conceptueel gezien vergelijkbare vorm als zijn stamvader. Een lichtvoetige middenklasse naked die veel biedt voor een betaalbare prijs. Op technisch front is het evenwel een heel ander verhaal, waar de oude Hornet nog over een vier-in-lijn beschikte (die uit de sportieve CBR-stal kwam), is de nieuwe uitgerust met een hagelnieuwe 755cc-paralleltwin met 270° krukas.

Klinkt als een bekend concept, toch is het geen doorontwikkeling of aangepaste versie van de twin van het NC platform. De Hornet heeft duidelijke sportievere ambities en dat vertaalt zich in een blok met een kortere slag (63,5 mm ten opzichte van 80,0 mm) met flink meer vermogen en koppel, dat ook bij een hoger toerental wordt vrijgegeven. De met een Uni-cam-cilinderkop uitgeruste twin (enkele bovenliggende nokkenas die zowel in- als uitlaatkleppen bedient) levert zijn maximale vermogen van 92 pk namelijk af bij 9.500 toeren, terwijl het maximum koppel van 75 Nm piekt bij 7.250 tpm. Om het blok, met assist & slipper koppeling, zo compact mogelijk te houden, drijft het tandwiel van de primaire aandrijving ook direct de balansas aan.

De twin is voorzien van ride-by-wire, wat de weg vrijmaakt voor tal van hulpsystemen. Aan boord zijn onder meer drie standaard rijmodi (Rain, Standard en Sport), elk met een passend (interventie)niveau van de vermogensafgifte, hoeveelheid motorrem en tractiecontrole (met geïntegreerde wheeliecontrole), die elk drie standen kennen. De vierde User-rijmodus kun je geheel naar eigen voorkeur inrichten. Het hoe en wat je allemaal hebt ingesteld, vind je terug op een informatief en kleurrijk TFT-scherm, dat ook voorziet in bluetooth-connectivity.

Dan over naar het rijwielgedeelte, met als basis een stalen brugframe, Showa SFF-BP upside-down voorvork en een via een Pro-link werkende schokdemper achter. Veel instelmogelijkheden zijn er niet, enkel de veervoorspanning achter is vijfvoudig instelbaar. Met de relatief lange wielbasis van 1.420 mm mikt Honda op een goede rechtuitstabileit, terwijl de 65° balhoofdhoek en naloop van 99 millimeter indachtig licht voetenwerk zijn. Aan dat laatste draagt ook de bescheiden 160 achterband bij. Het is duidelijk dat Honda een lekker onderhoudende, maar tegelijkertijd ook toegankelijke fiets wil neerzetten. Iets waaraan ook de prima zithoogte van 795 mm bijdraagt.

Er is per direct ook een hele reeks accessoires voor de nieuwe Hornet beschikbaar (o.a. een quickshifter, duozitcover etc.), die deels zijn samengevoegd in een drietal standaardpakketten: het sport-, stijl- en toerpakket. Wanneer de nieuwe CB750 Hornet bij de dealer staat, is nog niet bekend, wel dat ‘ie er in vier kleurvarianten komt: wit (met rood frame), zwart (met rood frame), matgrijs en matgeel. De prijs van de nieuwe CB750 Hornet bedraagt respectievelijk € 8.999,- voor Nederland en € 7.799,- voor België. Info: https://www.honda.nl

23YM HONDA CB750 HORNET

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Tweede Harley Icons-model onthuld!

Geplaatst op 27 september 2022
Tweede Harley Icons-model onthuld!

Afgelopen jaar presenteerde Harley-Davidson met de Electra Glide Revival het eerste model uit haar nieuwe Icons Collection. Een in een gelimiteerde oplage gebouwde serie specials, die is geïnspireerd door iconische modellen uit Harley’s verleden. Nu is het de beurt aan de tweede telg: deze Low Rider El Diablo als ode aan de FXRT uit 1983. Afgelopen januari presenteerde Harley-Davidson enkele ... lees meer

Suzuki introduceert V-Strom 1050DE

Geplaatst op 21 september 2022
Suzuki introduceert V-Strom 1050DE

De V-Strom 1050DE neemt het stokje van de XT over als meest avontuurlijke allroad van Suzuki. In een adem mee zet Suzuki ook een nieuw 2023-model van de reguliere V-Strom neer. Grootste vernieuwing en verbetering tegelijk is het fullcolour TFT-dashboard dat de V-Strom krijgt. Ook is er standaard een quickshifter gemonteerd die helpt bij op- en terugschakelen. Elektronisch is het ... lees meer

Minister wil verkeersboetes met inflatie mee laten stijgen

Ook verkeersboetes zijn aan inflatie onderhevig, want minister Yesilgöz van Justitie wil de boetebedragen voor veelvoorkomende verkeersovertredingen komend jaar met ongeveer 8,6 procent verhogen.Zo’n verhoging is op zich niet ongebruikelijk, maar wel in het licht van de huidige geldontwaarding. Toch vindt de minister de voorgenomen verhoging in het ontwerpbesluit dat naar de Tweede Kamer is gestuurd niet vreemd in tijden ... lees meer

Consortium voor verwisselbare accu’s groeit

Geplaatst op 23 augustus 2022
Consortium voor verwisselbare accu’s groeit

Op weg naar een elektrische tweewieler voor de massamarkt hebben diverse fabrikanten de krachten gebundeld. Een nieuw consortium werkt aan een gestandaardiseerd accuwisselsysteem. Met Sinbon is er nu ook een specialist op het gebied van laadinfrastructuur aan boord. De tweewielerfabrikanten Honda, Yamaha, KTM en Piaggio tekenden in september 2021 een overeenkomst waarmee het ‘Swapable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC) een feit ... lees meer

BMW presenteert G310RR voor Indiase markt

Geplaatst op 16 augustus 2022
BMW presenteert G310RR voor Indiase markt

In India heeft BMW officieel de G310RR gepresenteerd. Daar wordt de kleine superbike geproduceerd en vooralsnog zal deze RR ook uitsluitend in India verkrijgbaar zijn. BMW produceert de G310-lijn samen met partner TVS in India. Met de Apache RR 310 had TVS al een tijdje zelf een lichte superbike met de techniek van de G310. Tijdens de BMW Motorrad Days ... lees meer