Het is nog een prototype, maar je kunt er vergif op innemen dat deze V4CR in productie gaat. De wereld is dan in een klap een uiterst spectaculaire Britse V4-naked met 185 pk rijker.
Norton durft weer vooruit te kijken. De afgelopen maanden stonden vooral in het teken van puin ruimen. Uit zo’n beetje iedere kast viel een lijk wegens eerder mismanagement. De technische afdeling had gelijktijdig de handen vol aan het elimineren van de vele technische dwalingen in de V4SV superbike. Blijkbaar is alles weer in orde en wil Norton weer vooruit in de vaart der volkeren. Norton doet dat allereerst met deze indrukwekkende V4CR. De afkorting CR staat in dit geval voor Café Racer en Norton bestempelt de machine als het rebelse broertje van de V4SV superbike. Het 1.200 cc zware 72° V4-blok levert 185 pk bij 12.500 tpm en 125 Nm bij 9.000 tpm. Op het eerste gezicht lepelt Norton dat pk-pakhuis een-op-een in de naked.
Bij het rijwielgedeelte vertrouwen de Britten weer op een gepolijst aluminium frame en swingarm dat letterlijk en figuurlijk gezien mag worden. Het achterframe is korter dan op de superbike voor een agressiever voorkomen. Voor de rest heeft Norton zich geconcentreerd op weglaten. Gewicht weglaten door bijvoorbeeld te kiezen voor een carbon benzinetank en zijpanelen. Maar dit prachtige prototype heeft ook een minimum aan kapjes, draadjes en ander ontsierend spul.
Bij deze masterclass weglaten kun je alleen maar hopen dat Norton ook iets weglaat van de verkoopprijs. De V4 superbike heeft een gepeperd prijskaartje dat in buurt komt van de € 40.000,- maar van de naked is nog niets bekend. Al weet Norton wel te vertellen dat er twee kleuren komen: carbon of Manx Silver.