Op de EICMA van 2022 vierde het Spaanse Rieju haar 80-jarig motorjubileum en presenteerde haar eerste 500cc-model met twee cilinders, de Aventura 500 Legend/500i ABS. Deze nieuwe allroad wordt dit voorjaar op de markt verwacht. Iets om naar uit te kijken, want de actieradius van deze nieuwkomer zou zomaar eens een geweldige 1.000 kilometer kunnen bedragen.
Het blok van de nieuwe Rieju lijkt gebaseerd op de paralleltwin van Honda, die in de huidige CB500-modellen wordt gebruikt. Dus met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, vloeistofkoeling, elektronische injectie en een zesversnellingsbak. Het wordt ogenschijnlijk in China geproduceerd bij Loncin, dat dit blok onder andere ook voor gelijke modellen als de 500DSX voor haar eigen merk Voge gebruikt.
Maar waar het Honda-blok een boring x slag heeft van 67 x 66,8 mm en 471 cc, vermelden de gegevens van de Rieju Aventura 500 Legend 67 x 68,8 millimeter, een 2 millimeter langere slag dus. Daarmee komt het blok op 485 cc, 14 cc meer dan de Honda-krachtbron. Het vermogen van de Rieju wordt opgegeven voor 48 (35 kW) bij 8.500 tpm, geschikt voor het A2-rijbewijs dus. Veel meer gegevens over het blok heeft Rieju echter nog niet bekendgemaakt.
Over het rijwielgedeelte is al wel iets meer bekend. Aventura is in dit geval geen holle marketingkreet, want de Rieju is een echter allroad, met draadspaakwielen met daaromheen banden in offroadmaten: 90/90-21 voor en 150/70-18 achter. Aan het brugframe van stalen profielen is het subframe van stalen buis vastgebout, handig bij eventuele valschade. De voorzijde wordt afgeveerd door een 48mm-upside-down-vork en achter zien we een aluminium swingarm met instelbare monoschokdemper. De veerwegen zijn uiteraard lekker ruim en daarentegen is de zithoogte met 820 millimeter weer aangenaam toegankelijk voor een motorfiets als deze. Verdere cijfers: wielbasis 1.440 millimeter, naloop 109 millimeter, balhoofdhoek 64,3 graden. Er wordt geremd met twee 298mm-schijven voor en een 240mm-schijf achter, zowel voor als achter met tweezuiger remklauwen en uiteraard ABS.
De Rieju Aventura 500 Legend zet 190 kilo op de schaal, wel in droge staat, dus zonder benzine. En wat dat betreft heeft deze Rieju iets bijzonders in de aanbieding, want hij hij heeft namelijk twee benzinetanks. De een heeft een inhoud van 20 liter, de ander van 19 liter. In totaal dus 39 liter tankinhoud, goed voor een actieradius van zo’n 1.000 kilometer, als we voor het gemak even uitgaan van het verbruik van 1 op 25 van de vergelijkbare 500-Honda. Dat is echt reusachtig en sensationeel te noemen voor een motorfiets. Rieju geeft zelf een verbruik van 1 op 34,5 op, waarmee de actieradius zelfs door de 1.000km-grens kan gaan. Maar goed, dat moet de Rieju eerst maar eens in de praktijk bewijzen.
Verdere uitrusting? Nog niet heel duidelijk afgebakend. Een TFT-display was aangekondigd en ook een camera aan de voorzijde is een gerucht. De koplamp is trouwens niet – zoals inmiddels algemeen gangbaar – van led-verlichting voorzien maar van halogeen, een gloeilamp dus. Maar dat zou op de definitieve versie nog anders kunnen zijn. Verwacht wordt de nieuwe 500 in ieder geval in het voorjaar van 2023.