Triumph is bezig met een nieuwe Rocket III en dat moet een echte power-cruiser worden. De eerste foto’s en informatie van de nieuwe machine zijn via een dealerpresentatie aan het licht gekomen. De Triumph Rocket III maakt zich schijnbaar op voor een comeback. Eén die al in 2019 moet gaan plaatsvinden. Tijdens een dealerpresentatie is de terugkeer van de Rocket III aangekondigd. Gelekte beelden van deze presentatie laten zien wat we van de nieuwe motor kunnen verwachten.
Het meest opvallende aan de foto’s is de verschuiving van cruiser naar power-cruiser. De nieuwe Rocket III wordt namelijk krachtiger en krijgt een veel actievere rijhouding. Vermoedelijk om een beter tegengeluid te vormen voor de Ducati Diavel 1260. Voor de krachtbron blijft de 2019-Rocket vertrouwen op de diepademende driecilinder van Triumph. Ongewijzigd blijft deze echter niet. Zo wordt de cilinderinhoud van 2.294 cc vergroot naar zo’n 2.500 cc. En dat heeft uiteraard zijn weerslag op het vermogen en koppel. Waar de oude Rocket III goed was voor 148 pk en 221 Nm krijgt de nieuwe volgens Triumph meer dan 180 pk en 230 Nm koppel. Dat laatste is, als we de Britten mogen geloven, al onder de 3.000 toeren beschikbaar.
Uitademen doet de nieuwe machine van Triumph middels korte sidepipes met een 3-in-2-configuratie. De benodigde ruimte hiervoor is gevonden door te kiezen voor een enkelzijdige swingarm. Natuurlijk wordt ook de nieuwe Rocket III uitgerust met een groot assortiment aan assistentiesystemen. Denk aan ABS, tractiecontrole, cruise en launchcontrol, als ook een digitaal dashbord met TFT-display en ‘connectivity‘-mogelijkheden.
Een platter stuur en verder naar achter geplaatste voetsteunen zorgen ervoor dat de bestuurder veel rechter in de nieuw gevormde zit plaatsneemt. Een eventuele passagier moet het met het kleine zitje duidelijk met minder comfort stellen. Aan de achterzijde heeft de Rocket III verder een klein kontje en spatbord met kentekenplaathouder dat aan de swingarm is bevestigd.
Aan de voorzijde heeft de Britse machine een dubbele koplamp met klein windscherm die duidelijk geïnspireerd zijn op de oude Speed Triple-modellen. Daarnaast staat de upside-down voorvork naar verluid wat steiler dan bij de oude Rocket III. Hoe het zit met het gewicht van de nieuwe machine, heeft Triumph nog niet uit de doeken gedaan. Maar de verwachting is wel dat de 370 kilo, die de oude Rocket aantikte, bij de nieuwe niet gehaald wordt. Ook de prijs en lanceringsdatum zijn nog niet bekend.