Het is inmiddels drie jaar geleden dat Triumph de Speed Twin lanceerde, een toegankelijke retro-roadster met het vermogen en koppel van de Thruxton R. Voor dit modeljaar kreeg de Speed Twin een Euro5-kuur, maar daarnaast hebben de Britten deze classic nieuwe vering en een elektronica-update gegeven.
De 1.200 cc Bonneville-tweecilinder van de Speed Twin is ondanks de euro5-update 3 pk sterker dan voorheen en levert nu 100 pk bij 7.250 tpm. Triumph claimt daarnaast ook dat het blok sterker in het middengebied is geworden. Het maximum koppel van 112 Nm is bovendien 500 toeren eerder beschikbaar. Ook moet het blok iets levendiger aanvoelen door een nieuwe lichtere krukas en een nieuwe dynamo. Hierdoor moet de twin niet alleen sneller toeren draaien maar ook verder doorlopen, want het rode gebied begint nu 500 toeren later. Daarnaast is het blok voorzien van nieuwe hoge-compressie-zuigers, herziene inlaatpoorten en andere nokprofielen. Aan uitlaatzijde pronkt een set nieuwe, geborstelde rvs-uitlaatdempers.
De voorgaande generatie Speed Twin stuurde al bijzonder goed, toch heeft Triumph gemeend dat naar een nog hoger plan te kunnen tillen. Daartoe heeft de twin een nieuwe 43-mm-Marzocchi-voorvork met cartridge-demping en 120 mm veerweg, die volgens de Britten beter harmonieert met de stereo-schokdempers achter met eveneens 120 mm veerweg. Daarnaast staat de Speed Twin op nieuwe 17 inch 12-spaaks wielen met daaromheen een set wel heel sportieve Metzeler Racetec RR-rubbers. Misschien iets te veel van het goede, maar het zijn in ieder geval echte plakkers. Ook de remmen, die op het voorgaande model al best pittig waren, hebben een upgrade gehad. Aan de voorzijde prijkt nu een stel Brembo M50 monobloc-klauwen met 320mm-Brembo-schijven. De achterzijde wordt trouwens afgeremd door een remklauw van een andere fabrikant, Nissin.
De drie rijmodi Rain, Road en Sport van de Speed Twin zijn iets aangepast voor wat betreft de werking van de tractiecontrole en een betere gasrespons. Verder is de Speed Twin voorzien van led-achterlicht en -knipperlichten en in de koplamp geïntegreerde led-dagrijverlichting.
Ook de afwerking van de toch smaakvolle Speed Twin is naar een hoger niveau getild met onder andere nieuwe bevestigingssteunen voor voor- en achterspatbord en nieuwe koplampsteunen.
Wanneer de nieuwe Speed Twin leverbaar wordt en wat ‘ie gaat kosten, is nog niet bekend. Wel bekend zijn de kleuren: Red Hopper, Matt Storm Grey en Jet Black.