Omvallen onmogelijk

Geplaatst op 12 januari 2022

Omvallen met de motor? Als het aan Honda ligt, is dat in de nabije toekomst onmogelijk. De Japanse fabrikant heeft een zelfstabiliseringssysteem voor tweewielers verder doorontwikkeld.

Een motorfiets die niet meer kan omvallen. Of een scooter die niet kantelt. Dergelijke concepten waren er tot dusverre alleen op drie wielen. Honda werkt echter aan een techniek, die een tweewieler in iedere situatie zelfstandig uitbalanceert zonder daarbij gebruik te hoeven maken van de extra ondersteuning van een derde wiel. In een eerste versie werd de Honda Riding Assist al in 2017 voorgesteld op de Tokyo Motor Show. Kort voor 2021 ten einde liep, presenteerden de Japanner de 2.0-uitvoering van deze rijhulp.

De anti-omval-techniek is slechts in één video te zien. Informatie over het systeem heeft Honda ook nog niet geopenbaard. Desondanks is het behoorlijk indrukwekkend wat in het filmpje wordt getoond en geeft het een eerste indruk van de werking, die toch flink lijkt af te wijken van de oerversie. Versie 1.0 was geïmplementeerd in een NC750, had een in de lengterichting variabele balhoofdhoek en een goed verstopte gyroscopische aansturing, die de motorfiets automatisch uitbalanceerde.

De Riding Assist 2.0 verstaat weliswaar hetzelfde kunstje – de tweewieler valt niet om – maar bewandelt duidelijk een andere weg. Op een Honda MN4 Vultus, die hier als proefkonijn wordt gebruikt, is een complexe vorm van achterwielophanging herkenbaar. Daar waar normaal gesproken het linksysteem voor de monoschokdemper zit, heeft Honda twee in de rijrichting parallel aan elkaar geplaatste en elektronisch aangestuurde actuatoren gebruikt. Van daaruit lopen, uitgevoerd als parallelogram-constructie, twee stangen in opwaartse richting, die draaibaar met de eigenlijke swingarm zijn verbonden. Door deze constructie is het mogelijk om het achterwiel als het ware uit de loodrechte middenpositie te laten ‘stappen’. Maximaal een centimeter of 20, schatten we zo. Deze ‘verlaging’ van de as heft de impulsen van de rijder op en zorgt er voor dat de motor altijd in balans blijft en niet om kan vallen. Welke sensoren Honda hiervoor gebruikt, is helaas niet goed te zien.

Wel goed te zien is dat het systeem prima lijkt te werken. De rijder zit ontspannen in het zadel, zonder dat handen of voeten met de bedieningselementen of het asfalt in aanraking komen. Daarbij blijft de Honda in iedere getoonde situatie perfect in balans – er kan zelfs achteruit worden gereden. Te zien zijn echter uitsluitend lage-snelheid-situaties. Wie zelf motor rijdt, weet dat bepaalde hellingshoek bij alledaags motorgebruik horen. Zonder hellingshoek blijft er immers weinig van de rijdynamiek van een tweewieler over. Hoe Honda denkt over de overgang tussen ‘niet omvallen in stand of bij lage snelheid’ en ‘normale rijomstandigheden met hellingshoek’ is helaas dan ook niet bekend. Een manuele omschakelhandeling of een snelheidsafhankelijke automatische ingreep liggen dan voor de hand.

Ook de uitvoering van de eindaandrijving bij een dergelijke variabele swingarmconstructie blijft vooralsnog een open eind. Op de testmotor is een elektrische aandrijf-unit op de linkerzijde van de swingarm te zien. Cardan, ketting of tandriem kunnen we ons wat dat betreft nauwelijks voorstellen. Als dit systeem daadwerkelijk toegepast zou worden, lijkt gebruik op een elektrisch aangedreven tweewieler voor stadsgebruik het meest voor de hand te liggen. We wachten af….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Mijlpaal voor Triumph

Geplaatst op 05 januari 2022
Mijlpaal voor Triumph

Een nieuwe mijlpaal voor Triumph. Bij de Hinckley-vestiging van Britse fabrikant rolde onlangs de miljoenste motorfiets sinds de herstart van het merk in 1990 van de band. De motor in kwestie is een uniek handgeschilderd exemplaar van de Tiger 900 Rally Pro en werd door Triumph-baas Nick Bloor onthuld. Deze Tiger met zijn zilveren kleurstelling en ‘One Million’-graphics zal tentoongesteld ... lees meer

Nieuwe naakte Norton

Geplaatst op 24 december 2021
Nieuwe naakte Norton

Het is nog een prototype, maar je kunt er vergif op innemen dat deze V4CR in productie gaat. De wereld is dan in een klap een uiterst spectaculaire Britse V4-naked met 185 pk rijker. Norton durft weer vooruit te kijken. De afgelopen maanden stonden vooral in het teken van puin ruimen. Uit zo’n beetje iedere kast viel een lijk wegens ... lees meer

Motortocht door Canada’s Rocky Mountains

Geplaatst op 15 december 2021
Motortocht door Canada’s Rocky Mountains

Op de motor door Canada toeren is een droom voor wie het ongelooflijke landschap op twee wielen wil zien en het land op een meer onafhankelijke manier wil ontdekken. Naast een rijbewijs A en natuurlijk een motor, heb je een eTA nodig om naar Canada te reizen. Lees hier welke voorbereidingen je moet treffen en verdiep je in een van ... lees meer

Yamaha eert Rossi met speciale R1

Geplaatst op 07 december 2021
Yamaha eert Rossi met speciale R1

Hoe eer je een coureur die zoveel voor een motormerk heeft betekend als Valentino Rossi voor Yamaha. Met een obligaat bosje bloemen? Mwoah. Een boek? Gaat er ongetwijfeld nog komen. Of met een heel speciale motorfiets? Kijk, nu komen we ergens! Zie hier de speciale YZF-R1 GYTR VR46 Tribute, die Yamaha voor de onlangs als GP-coureur gestopte Valentino Rossi.Valentino Rossi ... lees meer

Zonnebril dragen onder helm, kan dat?

Geplaatst op 03 december 2021
Zonnebril dragen onder helm, kan dat?

Een beetje biker weet dat er niets hinderlijker is dan het dragen van een helm zonder zonnevizier op een zonnige zomerdag. Naast dat de felle zon hinderlijk kan zijn tijdens het motorrijden, kan de laagstaande zon ook nog eens voor gevaarlijke situaties zorgen. Je ogen zijn namelijk je beste vriend in het verkeer. Als deze niet voldoende functioneren (om wat ... lees meer