“Heb mijn FXD Super Glide nieuw gekocht in 1999. Er staat nu ruim 198.000 km op de teller.
Het blok is niet gereviseerd.
aanpassingen zijn: K&N Big sucker luchtfilter, sproeier aanpassing carburateur, 14\" Apehanger, S&S uitlaten,
Regelmatig onderhoud uitgevoerd 1x per jaar grote beurt.
heb de koppelingsplaten na 190.000 km vervangen alsmede de diafragmaplaat.
gemiddeld 12 jaar met een accu gereden, heb nu de 3e accu geinstalleerd.
bij 198.000 km de primaire ketting en voortandwiel vervangen.
om de 60.000 km de nokkenaslagers vervangen en kettingspanners.
Front en rear silencers zijn nog origineel
rij ca 22.000 km met een voorband en 18.000km met een voorband.
Mijn belt is door een steentje gebroken op ca 60.000km en heb deze pas op ca 160.000 km pas vervangen, samen met een achter en voor poelie.
14\" apehanger laten monteren bij aankoop voor een betere zithouding.
S&S slashcut uitlaten gemonteerd na 3.000 km, ( ben nou aan de 3e set )
de motor altijd warm gereden, de eerste 10km niet harder dan 100km/h, de volgende 10km niet harder dan 110km/h, na 20km 120km/h en na 30 km is het blok warm gereden .
Kruissnelheid is 140km/h, het verbuik is 18km/l
De Dyna is een betrouwbare motorfiets en een echte kilometer vreter, wil geen andere motor meer.
Al met al, als je je motorfiets behandelt als een goede vriend, laat hij je niet in de steek.
”
Pluspunten
betrouwbaar
uiterlijk
wegligging
Minpunten
geen
geen
geen
Algemene beoordeling: 7,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Danny schreef:
“Zwak punt bij de dyna, de silencermounts, de ophang blokken van het motorblok. Ze zijn duur en als je veel op slechte wegen rijdt, binnen 8000 km kapot. 2e punt van aandacht de spanblokjes van de distributie ketting, ik vervang ze met 20.000 KM, men zegt, Ja men zegt zoveel, maar als je veel binnendoor rijd, de bedrijfstemperatuur erg hoog is, dan zijn ze vlugger aan hun eind dan wat men zegt, bovendien word nylon zachter naarmate de temperatuur stijgt, als ze kapot gaan is alles in de prak. Dus 20.000 vervangen. De 1450 heeft standaard geen over flow in de cylinders tijdens de uitlaatslag, d.w.z. een deel van de verbrande gassen word opnieuw gecomprimeerd, zodoende word een twincam loei heet.en leeft dus korter dan de voorganger. Ik heb bij de gloednieuwe dyna in 2005, de nokkenassen vervangen, de injectie in de vuilnisbak gesmeten waar die hoort. Cylinderkoppen van S&S met grotere kleppen en een S&S carburateur super E erop. Uitlaten van B S L en klaar, het blok loopt koeler dan een EVO, trekt enorm hard en gebruikt 1 op 17 gemiddeld. Dus bij deskundig gebruik is hij nu onverslijtbaar. 20% bergop vol gas met 1000 toeren is niet deskundig, dat is bewust de boel slopen, bijvoorbeeld. Dat moet half gas, met 2500 toeren. Ik heb nooit een versleten Harley gezien trouwens uitsluitend vermoorde exemplaren, een uurtje file trekken daar lukt het ook wel mee om te proberen wanneer hij gaat smelten. Etc.Etc,
”
Algemene beoordeling: 5,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Koen van der Linden schreef:
“De Dyna\'s zijn altijd beter sturende Harleys geweest dan de andere bigtwins. (als je het bij HD kunt hebben over \"goed sturend\")
De oude EVO Dyna\'s waren onverwoestbaar. De generatie 1450 TC begonnen met wat kleine (simpel en goedkoop oplosbare) problemen, maar zijn daarna ook redelijk bullitproof gebleken.
Alle Harley\'s zijn echter allemaal af fabriek underpowered. Wel aardig koppel, maar in het PK gebied is er veel te verbeteren. De grootste massa Harley rijders worden daardoor onnodig op kosten gejaagd door aftermarket kitjes om met uitlaten, luchtfilters, cams etc het pk wat op te schroeven.
Daarnaast gebruiken de Amerikanen onnodig veel ijzer in de motoren, wat ook nog eens van matige kwaliteit is en onnodig zwaar.
Mijn huidige 2002 Dyna FXDL was al door de vorige eigenaar aangepast met een SE stage IV kit, en heeft 107 pk en 162 nm koppel.
Ik heb inmiddels bijna 40kg aan oud ijzer er af gesloopt en andere shocks erop gezet. Stuurt en remt beter. Het is nu de machine, die het eigenlijk had kunnen zijn vanuit de fabriek.
”
Pluspunten
koppel
betrouwbaarheid
grote aftermarket
Minpunten
prijs
gebrek aan pk
slechte remmen en te zwaar
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
H.Kwint schreef:
“Heb de Dyna FXDF Fatbob 3 jaar gehad en pas om medische redenen moeten verkopen.
Het is een mooie stevige motor met voldoende vermogen, stuurt en rijd perfect.
Het gemiddelde verbruik kwam op ongeveer 1 op 18 wat best goed is voor een motor van bijna 1600 cc, hij is best zwaar maar daar merk je onder het rijden niets van, met het manoeuvreren in de garage heb je dan ook veel plezier aan een motor mover.”
Pluspunten
Degelijk
Verbruik
Uiterlijk
Minpunten
Gewicht
Algemene beoordeling: 8,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Jan Krijt schreef:
“Ik heb m’n zzr1400 ingeruild voor een -als nieuwe- FXD Dyna Super Glide van ruim 20 jaar oud met 3500km op de teller . Een 1450 twin cam. Pas na aanschaf -duhh- goed ingelezen op het internet waar steeds de problemen met de nokkenaskettinspanners werden genoemd. Ik heb een pakking gekocht en ben achter het nokkenasdeksel gaan kijken en verdomd, delen van de spannerblokjes lagen in kruimels onder de oliepomp. West Coast motors in Alkmaar heeft er een screaming eagle hydraulische spannerset met grotere oliepomp voor me ingezet waarbij meteen we er ook een s&s 501 koppelverhogende nokkenas bij hebben gemonteerd. Ze hebben de motor gelijk werkelijk perfect afgesteld. Ook gelijk de vering aangepast mer hyperpro progressieve veren voor, en een nieuwe set schokbrekers achter, eveneens hyperpro. De dyna is nu beter dan ie ooit geweest is... stuurt als een scheermes, loopt als een zonnetje en trekt als een beer. Ik had in mijn “motorleven” al eerder een electra glide gehad, alsmede bijna alle (snelste) krachtpatsers van Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha maar dit is, zeker nu ik richting de 70 ga, met afstand de motor die het best bij me past. Wat een geweldig ding! Ik ga daar zeker nog 30 jaar van genieten. ”
Pluspunten
Fantastische styling
Tijdloos
Kwaliteit materiaal
Minpunten
Even zoeken naar goeie zithouding, kies een hoog stuur!
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Bert Appeldoorn schreef:
“Heb 7 harleys gehad, van sportster tot elektra glide, maar de dyna beviel me het best. Licht, zuinig, vermogen (zelfde blok als de elektra glide), beter te hanteren, als een tank op de weg, in 1 woord heerlijk.”
Pluspunten
Gewicht
Zuinig
Wegligging
Minpunten
Oudere modellen, alarm trok accu leeg.
Algemene beoordeling: 8,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
hans schreef:
“Dit is dus een jubileum uitgave uit 2008 ziet er heel mooi uit met bijzondere velgen en een mooie kleurstelling ik vind dat zadel wel mooi zo ,maakt de motor wat stoerder en volgens mij is dit een motorblok met injectie dus reageert gelijk op het gas geven veel trekkracht denk ik”
Pluspunten
Prachtige kleur stelling
dure exstra\'s
six speed,veel koppel,mooie sound
Minpunten
geen
geen
geen
Algemene beoordeling: 8,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
tedtje schreef:
“Mooie Harley met inderdaad bijzondere optie\'s die shock\'s moeten wel een paar pingels gekost hebben
nog nooit eerder gezien bij een harley ,ik ken ze wel van de bmw GS werkt wel perfect...”
Pluspunten
bij zondere schokbrekers
prachtige kleur /jubileum uitgave
mooi zadel /zwarte voorvork
Minpunten
geen
geen
geen
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Hans Stassen schreef:
“De Dyna-modellen koppelen een traditioneel uiterlijk aan rijprestaties die absoluut het beste zijn uit de hele stal van HD. Met name de Low Rider is een zeer prettig rijdende motor met voldoende grondspeling. De in rubber opgehangen 103 ci motor loopt soepeler dan de van balansassen voorziene blokken uit de softail serie. Het blok pakt lekker op, je kunt heerlijk schakellui rijden (drie versnellingen zou ook genoeg geweest zijn) en de versnellingsbak schakelt trefzeker en soepel met de bekende harde klak bij het inschakelen van de eerste versnelling. De afwerking is prima, met uitzondering van de kwaliteit van veel bouten en moeren die soms erg snel gaan roesten. Het benzineverbruik is met 1:19 absoluut laag te noemen. En mede dankzij de hoge restwaarde van een gebruikte Dyna, zijn de afschrijvingskosten erg laag. Onbegrijpelijk dat HD inmiddels de productie van deze serie stopgezet heeft. Snel naar de dealer dus om nog een nieuw model te scoren!”
Pluspunten
Koppelrijk motorblok met good vibes
Sportiefste Harley wat rijprestaties betreft
Laag benzinegebruik en afschrijving
Minpunten
Roestende bouten en moeren
Hoge aanschaffingsprijs
Algemene beoordeling: 8,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
joost Matthee schreef:
“Een goed betaalbare degelijke Harley.
Probleemloos EVO blok. heerlijk carburateurversie. geen aan - uit effecten zoals bij injectie.
Best sturende Harley. Soepel rijdend, mede door rubbermounted blokophanging.
”
Pluspunten
goed sturen
betrouwbare techniek
model
Minpunten
remkracht
Algemene beoordeling: 7,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
fredskie65@gmail.com schreef:
“Fat Bob is de best sturende telg van de HD familie.
Mooie koppel curve in het hele gebied.
Lekker voor rondje om de kerk of lange toerritten.
”
Pluspunten
Motor karakter en betrouwbaarheid
scherp sturend
kwaliteit
Minpunten
originele banden zijn er slecht, direct vervangen
gi joey schreef:
“mooie motor mooi afgewerkt.
lekkere wegligging, leuk instap model”
johnkoster schreef:
“ik heb hem een week, 500kmgereden ,had ik jaren eerder moeten doen.
rijd machtig met veel bottom poweren en onthaastend
ik heb altijd 140+ pk kanonnen gereden maar dit is toch veel leuker”
Beirdo Silenroc schreef:
“Na 5 jaar FXD evo gereden te hebben en dan nu 2 jaar met een FXD twincam kan ik niet echt een objectief commentaar geven. De FXD Dyna Super Glide is de beste Harley die ik ooit gehad heb, was de evo al een probleemloze motor die met een tuning setje in de carburator, screaming eagle luchtfilter met k&n element, supertrap 2 in 1 uitlaat en een programeerbare dyna singelfire ontsteking, koni's achter (helaas uit produktie) en vulbussen in de voorvork voor een betere veer voorspanning, aan alles voldeed wat ik van een motor verwacht, zowel qua vermogen als stuureigenschappen. De twincam is hier nog eens de overtreffende trap van, net even wat meer vermogen en net even wat meer koppel. In mijn ogen is de Dyna Super Glide één van de meest oorspronkelijkste Harley's, afgeleid van de FXE Super Glide uit '73 is het een ware moderne klassieker. Voor Harley begrippen concurrerend geprijst, degelijk, betrouwbaar, comfortabel (mede dankzij de rubber ophanging van het blok en de zitpositie) en niet onbelangrijk, dit is het (naar mijn mening) mooiste en veelzijdigste model dat af fabriek te koop is. Die zelfde veelzijdigheid, comfort en degelijke betrouwbaarheid maken hem ook zeer geschikt voor dagelijks gebruik. ”
roel schreef:
“no-nonsense chopper met zeer goede rijeigenschappen, zeker met toevoeging van een dynojetkitje, open luchtfilter en SEuitlaten rijdt het lekker soepel met meer dan genoeg trekkracht onderin en de prijs is zeker voor dit model harley met een twincam 1450 cc motorblok niet te duur. de zithouding is goed vol te houden op lange stukken en van zadelpijn heb ik nooit last ”
Convert schreef:
“Ik heb mijn FXDX sinds juni 2002. Was toe een jaar oud (de motor, niet ikzelf). Heb er sindsdien zo'n 30000 Km op gereden, zomer en winter door zonder een centje pijn.
Hij ligt als een huis in de bochten (ik ben ermee de Alpen en de Dolomiten overgestoken)en heeft een dosis brute power die gewoon heel lekker aanvoelt, ook al is het echte aantal Pk's misschien niet zo groot als bij sommige anderen.
De meeste anderen laat ik bij het stoplicht toch wel even achter me (totdat ik inhoud vanwege de lokale max. snelheid waarvan verder niemand zich iets aan lijkt te trekken).
De volledig instelbare schokbrekers maken dat je de fiets echt kunt tunen naar je eigen gewicht en rijstijl.
Ik wil niet meer anders, mijn Shadow 1100 en mijn Transalp staan eigenlijk alleen nog maar stil!”
Monkey schreef:
“Je bent gewoon genept. Of je hebt hem niet bij een dealer gekocht ! Ook Harley heeft garantie ( bij de dealer ). Het is onzin dat een Harley wel mag roesten, dat mag niet 1 fiets natuurlijk, tenzij je door de pekel rijdt en je motor daarna niet schoonmaakt. Daar is niet 1 fiets tegen bestand. Als je je Harley wilt laten kietelen voor meer vermogen, hoef je echt geen 15000 piek uit te geven, maar ik blijf erbij dat je genept bent geweest. Ik wens je veel plezier met de Hayabusha ( geweldige techniek ), maar ik vrees dat dien niet zo waardevast is als een Harley. Let bij al je volgende motoren op dat ze bij een officiele dealer koopt ! Het wil vaak gebeuren een motorzaak de motor koopt bij de importeur en de garantie afkoopt voor een lagere prijs. Maar verstand van de machine vind je eigenlijk alleen bij officiele dealers. ”
Piet Maljaars schreef:
“Mijn FXDX heb ik een jaar gehad. Altijd weer verbaasd over de meestal enthousiaste reacties van mensen als je zegt dat je een Harley-Davidson hebt. SE uitlaten, luchtfilterset en gaaaaan met het ding. Heb hem uiteindelijk toch ingeruild op een Suzuki GSX1300R Hayabusa, want ik werd steeds meer teleurgesteld in de slechte kwaliteit/duurzaamheid en het geringe van deze Harley, dit in relatie tot de giga berg geld die zo'n ding kost. De lakkwaliteit? De lak valt er gewoon van af. Zelf ervaren helaas, toen de motor nog maar 6 maanden oud was. OOk ontdekt dat er op het VS-stalen frame geen grondlak zit, en de stalen gietstukken aan de onderkant van het frame roesten als de hel....Heel bizar en frustrerend. En als je er iets van zegt (ook tegen de liefhebbers) dan is het van "Ja het komt ook niet uit Japan he, dat is nu eenmaal HD".... Standaard te weinig vermogen en je kunt hem wel (voor ca. 15.000 gulden en meer) laten tunen en dan komt er ca. 25 pk bij maar veel meer dan 100 pk krijg je niet. Nee, dan liever een high quality Jap met 2 jaar garantie met standaard 175 pk standaard uit het krat voor minder geld.”
Reviews
“Heb mijn FXD Super Glide nieuw gekocht in 1999. Er staat nu ruim 198.000 km op de teller.
Het blok is niet gereviseerd.
aanpassingen zijn: K&N Big sucker luchtfilter, sproeier aanpassing carburateur, 14\" Apehanger, S&S uitlaten,
Regelmatig onderhoud uitgevoerd 1x per jaar grote beurt.
heb de koppelingsplaten na 190.000 km vervangen alsmede de diafragmaplaat.
gemiddeld 12 jaar met een accu gereden, heb nu de 3e accu geinstalleerd.
bij 198.000 km de primaire ketting en voortandwiel vervangen.
om de 60.000 km de nokkenaslagers vervangen en kettingspanners.
Front en rear silencers zijn nog origineel
rij ca 22.000 km met een voorband en 18.000km met een voorband.
Mijn belt is door een steentje gebroken op ca 60.000km en heb deze pas op ca 160.000 km pas vervangen, samen met een achter en voor poelie.
14\" apehanger laten monteren bij aankoop voor een betere zithouding.
S&S slashcut uitlaten gemonteerd na 3.000 km, ( ben nou aan de 3e set )
de motor altijd warm gereden, de eerste 10km niet harder dan 100km/h, de volgende 10km niet harder dan 110km/h, na 20km 120km/h en na 30 km is het blok warm gereden .
Kruissnelheid is 140km/h, het verbuik is 18km/l
De Dyna is een betrouwbare motorfiets en een echte kilometer vreter, wil geen andere motor meer.
Al met al, als je je motorfiets behandelt als een goede vriend, laat hij je niet in de steek.
”
“Zwak punt bij de dyna, de silencermounts, de ophang blokken van het motorblok. Ze zijn duur en als je veel op slechte wegen rijdt, binnen 8000 km kapot. 2e punt van aandacht de spanblokjes van de distributie ketting, ik vervang ze met 20.000 KM, men zegt, Ja men zegt zoveel, maar als je veel binnendoor rijd, de bedrijfstemperatuur erg hoog is, dan zijn ze vlugger aan hun eind dan wat men zegt, bovendien word nylon zachter naarmate de temperatuur stijgt, als ze kapot gaan is alles in de prak. Dus 20.000 vervangen. De 1450 heeft standaard geen over flow in de cylinders tijdens de uitlaatslag, d.w.z. een deel van de verbrande gassen word opnieuw gecomprimeerd, zodoende word een twincam loei heet.en leeft dus korter dan de voorganger. Ik heb bij de gloednieuwe dyna in 2005, de nokkenassen vervangen, de injectie in de vuilnisbak gesmeten waar die hoort. Cylinderkoppen van S&S met grotere kleppen en een S&S carburateur super E erop. Uitlaten van B S L en klaar, het blok loopt koeler dan een EVO, trekt enorm hard en gebruikt 1 op 17 gemiddeld. Dus bij deskundig gebruik is hij nu onverslijtbaar. 20% bergop vol gas met 1000 toeren is niet deskundig, dat is bewust de boel slopen, bijvoorbeeld. Dat moet half gas, met 2500 toeren. Ik heb nooit een versleten Harley gezien trouwens uitsluitend vermoorde exemplaren, een uurtje file trekken daar lukt het ook wel mee om te proberen wanneer hij gaat smelten. Etc.Etc,
”
“De Dyna\'s zijn altijd beter sturende Harleys geweest dan de andere bigtwins. (als je het bij HD kunt hebben over \"goed sturend\")
De oude EVO Dyna\'s waren onverwoestbaar. De generatie 1450 TC begonnen met wat kleine (simpel en goedkoop oplosbare) problemen, maar zijn daarna ook redelijk bullitproof gebleken.
Alle Harley\'s zijn echter allemaal af fabriek underpowered. Wel aardig koppel, maar in het PK gebied is er veel te verbeteren. De grootste massa Harley rijders worden daardoor onnodig op kosten gejaagd door aftermarket kitjes om met uitlaten, luchtfilters, cams etc het pk wat op te schroeven.
Daarnaast gebruiken de Amerikanen onnodig veel ijzer in de motoren, wat ook nog eens van matige kwaliteit is en onnodig zwaar.
Mijn huidige 2002 Dyna FXDL was al door de vorige eigenaar aangepast met een SE stage IV kit, en heeft 107 pk en 162 nm koppel.
Ik heb inmiddels bijna 40kg aan oud ijzer er af gesloopt en andere shocks erop gezet. Stuurt en remt beter. Het is nu de machine, die het eigenlijk had kunnen zijn vanuit de fabriek.
”
“Heb de Dyna FXDF Fatbob 3 jaar gehad en pas om medische redenen moeten verkopen.
Het is een mooie stevige motor met voldoende vermogen, stuurt en rijd perfect.
Het gemiddelde verbruik kwam op ongeveer 1 op 18 wat best goed is voor een motor van bijna 1600 cc, hij is best zwaar maar daar merk je onder het rijden niets van, met het manoeuvreren in de garage heb je dan ook veel plezier aan een motor mover.”
“Ik heb m’n zzr1400 ingeruild voor een -als nieuwe- FXD Dyna Super Glide van ruim 20 jaar oud met 3500km op de teller . Een 1450 twin cam. Pas na aanschaf -duhh- goed ingelezen op het internet waar steeds de problemen met de nokkenaskettinspanners werden genoemd. Ik heb een pakking gekocht en ben achter het nokkenasdeksel gaan kijken en verdomd, delen van de spannerblokjes lagen in kruimels onder de oliepomp. West Coast motors in Alkmaar heeft er een screaming eagle hydraulische spannerset met grotere oliepomp voor me ingezet waarbij meteen we er ook een s&s 501 koppelverhogende nokkenas bij hebben gemonteerd. Ze hebben de motor gelijk werkelijk perfect afgesteld. Ook gelijk de vering aangepast mer hyperpro progressieve veren voor, en een nieuwe set schokbrekers achter, eveneens hyperpro. De dyna is nu beter dan ie ooit geweest is... stuurt als een scheermes, loopt als een zonnetje en trekt als een beer. Ik had in mijn “motorleven” al eerder een electra glide gehad, alsmede bijna alle (snelste) krachtpatsers van Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha maar dit is, zeker nu ik richting de 70 ga, met afstand de motor die het best bij me past. Wat een geweldig ding! Ik ga daar zeker nog 30 jaar van genieten. ”
“Heb 7 harleys gehad, van sportster tot elektra glide, maar de dyna beviel me het best. Licht, zuinig, vermogen (zelfde blok als de elektra glide), beter te hanteren, als een tank op de weg, in 1 woord heerlijk.”
“Dit is dus een jubileum uitgave uit 2008 ziet er heel mooi uit met bijzondere velgen en een mooie kleurstelling ik vind dat zadel wel mooi zo ,maakt de motor wat stoerder en volgens mij is dit een motorblok met injectie dus reageert gelijk op het gas geven veel trekkracht denk ik”
“Mooie Harley met inderdaad bijzondere optie\'s die shock\'s moeten wel een paar pingels gekost hebben
nog nooit eerder gezien bij een harley ,ik ken ze wel van de bmw GS werkt wel perfect...”
“De Dyna-modellen koppelen een traditioneel uiterlijk aan rijprestaties die absoluut het beste zijn uit de hele stal van HD. Met name de Low Rider is een zeer prettig rijdende motor met voldoende grondspeling. De in rubber opgehangen 103 ci motor loopt soepeler dan de van balansassen voorziene blokken uit de softail serie. Het blok pakt lekker op, je kunt heerlijk schakellui rijden (drie versnellingen zou ook genoeg geweest zijn) en de versnellingsbak schakelt trefzeker en soepel met de bekende harde klak bij het inschakelen van de eerste versnelling. De afwerking is prima, met uitzondering van de kwaliteit van veel bouten en moeren die soms erg snel gaan roesten. Het benzineverbruik is met 1:19 absoluut laag te noemen. En mede dankzij de hoge restwaarde van een gebruikte Dyna, zijn de afschrijvingskosten erg laag. Onbegrijpelijk dat HD inmiddels de productie van deze serie stopgezet heeft. Snel naar de dealer dus om nog een nieuw model te scoren!”
“Een goed betaalbare degelijke Harley.
Probleemloos EVO blok. heerlijk carburateurversie. geen aan - uit effecten zoals bij injectie.
Best sturende Harley. Soepel rijdend, mede door rubbermounted blokophanging.
”
“Fat Bob is de best sturende telg van de HD familie.
Mooie koppel curve in het hele gebied.
Lekker voor rondje om de kerk of lange toerritten.
”
“mooie motor mooi afgewerkt.
lekkere wegligging, leuk instap model”
“ik heb hem een week, 500kmgereden ,had ik jaren eerder moeten doen.
rijd machtig met veel bottom poweren en onthaastend
ik heb altijd 140+ pk kanonnen gereden maar dit is toch veel leuker”
“Na 5 jaar FXD evo gereden te hebben en dan nu 2 jaar met een FXD twincam kan ik niet echt een objectief commentaar geven. De FXD Dyna Super Glide is de beste Harley die ik ooit gehad heb, was de evo al een probleemloze motor die met een tuning setje in de carburator, screaming eagle luchtfilter met k&n element, supertrap 2 in 1 uitlaat en een programeerbare dyna singelfire ontsteking, koni's achter (helaas uit produktie) en vulbussen in de voorvork voor een betere veer voorspanning, aan alles voldeed wat ik van een motor verwacht, zowel qua vermogen als stuureigenschappen. De twincam is hier nog eens de overtreffende trap van, net even wat meer vermogen en net even wat meer koppel. In mijn ogen is de Dyna Super Glide één van de meest oorspronkelijkste Harley's, afgeleid van de FXE Super Glide uit '73 is het een ware moderne klassieker. Voor Harley begrippen concurrerend geprijst, degelijk, betrouwbaar, comfortabel (mede dankzij de rubber ophanging van het blok en de zitpositie) en niet onbelangrijk, dit is het (naar mijn mening) mooiste en veelzijdigste model dat af fabriek te koop is. Die zelfde veelzijdigheid, comfort en degelijke betrouwbaarheid maken hem ook zeer geschikt voor dagelijks gebruik. ”
“no-nonsense chopper met zeer goede rijeigenschappen, zeker met toevoeging van een dynojetkitje, open luchtfilter en SEuitlaten rijdt het lekker soepel met meer dan genoeg trekkracht onderin en de prijs is zeker voor dit model harley met een twincam 1450 cc motorblok niet te duur. de zithouding is goed vol te houden op lange stukken en van zadelpijn heb ik nooit last ”
“Ik heb mijn FXDX sinds juni 2002. Was toe een jaar oud (de motor, niet ikzelf). Heb er sindsdien zo'n 30000 Km op gereden, zomer en winter door zonder een centje pijn.
Hij ligt als een huis in de bochten (ik ben ermee de Alpen en de Dolomiten overgestoken)en heeft een dosis brute power die gewoon heel lekker aanvoelt, ook al is het echte aantal Pk's misschien niet zo groot als bij sommige anderen.
De meeste anderen laat ik bij het stoplicht toch wel even achter me (totdat ik inhoud vanwege de lokale max. snelheid waarvan verder niemand zich iets aan lijkt te trekken).
De volledig instelbare schokbrekers maken dat je de fiets echt kunt tunen naar je eigen gewicht en rijstijl.
Ik wil niet meer anders, mijn Shadow 1100 en mijn Transalp staan eigenlijk alleen nog maar stil!”
“Je bent gewoon genept. Of je hebt hem niet bij een dealer gekocht ! Ook Harley heeft garantie ( bij de dealer ). Het is onzin dat een Harley wel mag roesten, dat mag niet 1 fiets natuurlijk, tenzij je door de pekel rijdt en je motor daarna niet schoonmaakt. Daar is niet 1 fiets tegen bestand. Als je je Harley wilt laten kietelen voor meer vermogen, hoef je echt geen 15000 piek uit te geven, maar ik blijf erbij dat je genept bent geweest. Ik wens je veel plezier met de Hayabusha ( geweldige techniek ), maar ik vrees dat dien niet zo waardevast is als een Harley. Let bij al je volgende motoren op dat ze bij een officiele dealer koopt ! Het wil vaak gebeuren een motorzaak de motor koopt bij de importeur en de garantie afkoopt voor een lagere prijs. Maar verstand van de machine vind je eigenlijk alleen bij officiele dealers. ”
“Mijn FXDX heb ik een jaar gehad. Altijd weer verbaasd over de meestal enthousiaste reacties van mensen als je zegt dat je een Harley-Davidson hebt. SE uitlaten, luchtfilterset en gaaaaan met het ding. Heb hem uiteindelijk toch ingeruild op een Suzuki GSX1300R Hayabusa, want ik werd steeds meer teleurgesteld in de slechte kwaliteit/duurzaamheid en het geringe van deze Harley, dit in relatie tot de giga berg geld die zo'n ding kost. De lakkwaliteit? De lak valt er gewoon van af. Zelf ervaren helaas, toen de motor nog maar 6 maanden oud was. OOk ontdekt dat er op het VS-stalen frame geen grondlak zit, en de stalen gietstukken aan de onderkant van het frame roesten als de hel....Heel bizar en frustrerend. En als je er iets van zegt (ook tegen de liefhebbers) dan is het van "Ja het komt ook niet uit Japan he, dat is nu eenmaal HD".... Standaard te weinig vermogen en je kunt hem wel (voor ca. 15.000 gulden en meer) laten tunen en dan komt er ca. 25 pk bij maar veel meer dan 100 pk krijg je niet. Nee, dan liever een high quality Jap met 2 jaar garantie met standaard 175 pk standaard uit het krat voor minder geld.”