2014 · 93555 km Mulders Motorcycles B.V. - Veendam
ST 1300 PAN EUROPEAN
HONDA
€ 5.499,-
2002 · 63221 km MotoPort Echt - Echt
Reviews
Algemene beoordeling: 8,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Rob Boon schreef:
“In 2005 mijn 2e 1300 gekocht. Met de eerste uit 2002 nogal wat problemen gehad (o.a. gat in carterpan, speedwobble en waterpomplekkage). Maar, alles is indertijd keurig opgelost door (toen nog) Honda Nederland. Ondertussen staat er 108. 000 op de teller. In 2022 een nieuwe K1600GT gekocht maar de Pan gehouden, al rij ik er nu aanzienlijk minder mee. Waarom gehouden? Hij rijdt, ondanks dat het model ondertussen 22 jaar oud is, als een allemansvriend. Weegt wel zwaar, maar je merkt er weinig van, ook bij lage snelheden. In 2021 heb ik Hyperpro veren voor en achter laten monteren en sindsdien stuurt de Pan (weer) messcherp. Andere positieve zaken: zuinig en door de 29-liter tank een gigantische actieradius, goede zit voor lange ritten (ik ben 188), een trillingsvrije loop, een heerlijk geluid vanuit dat V4-blok, een redelijk goede bescherming bij slecht weer én……ik blijf het voor het oog een mooie motor vinden.”
Pluspunten
Goede zit voor lange ritten
Zuinig
Trillingsvrije loop
Minpunten
Afwezigheid van diverse elektronische hulpsystemen
Ondanks 126 pk mis ik “de schop in mijn rug”
Algemene beoordeling: 7,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
johan Reurich schreef:
“Ik had al eerder een review geschreven nu heb ik er een 1100 bijgekocht uit 2000 een anniversary gewoon omdat ik het een mooie kleur vindt, maar die staat gestald in de garage heel af en toe een rondje om de kerk.
De 1300 is er ook nog steeds en die blijft ook, staat nu op 98K en blijft een dijk van een motor met Pasen weer naar de Moezel,hoop een keer een mooie jonge gebruikte NT1100 DCT erbij te kopen.
Groet Johan”
Algemene beoordeling: 8,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Peter de Bruijn schreef:
“Dit jaar in mei na 5 jaar ST1300 en4jaar ST1100 te hebben gereden mij ST1300 ingeruild voor een andere droom, een Varadero 1000.
Helaas na ruim 5 maanden en 8000dkm is mij gevoel bevestigd en zijn de meeste dromen bedrog😂😂😉.
Mijn Varadero ingeruild voor wederom een ST1300 ….dat is thuis komen… als je overstap van een Pan maar wat anders besef je wat je achtergelaten hebt en ik heb de varadero echt een kans gegeven maar kan niet tippen aan:
- motor soeplesse
- wind en regen bescherming
- comfort..( ondanks de lange veerwegen varadero)
- gevoel van vertrouwen…
Kortom ik ben gewoon teveel vergroeid net de Pan.. waarvan geen van beiden in die 9 jaar en zeker 200dkm teleurgesteld heeft of laten staan.
Onderhoud en thats it, wel op tijd doen en dan heb je gewoon een topfiets waar tot nu toe toch eigenlijk geen echtte concurrent voor is….”
Pluspunten
Vertrouwen
Wind en regenbescherming
Comfort en soeplesse
Minpunten
Zwaar als je duwt top als je rolt
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Edward leijen schreef:
“Na 25 jaar CBR 600 / 900 / 1100 gereden te hebben ben ik overstapt op een st1300
Wat een machine en wat een rij comfort
”
Pluspunten
Rij comfort
Zit houding
Vermogen
Minpunten
Geen
Algemene beoordeling: 8,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Willy DE CAMPS schreef:
“Ik rijd nu pas een half jaar met ST 1300 van 2006. Gekocht met 50.000 km op de teller. Hij ziet er nog altijd nieuw uit. Nu staat de index op 58000 km. ik ben zeer tevreden. Het enige wat mij stoort is het infodisplay. Bij daglicht of zonlicht is het onleesbaar.”
Pluspunten
comfort
wegligging
power
Minpunten
gewicht
geen antislip of tractiecontrole
slecht leesbare info display
Algemene beoordeling: 7,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Henk Kwakkel schreef:
“Een degelijke toermalijnen die “doet wat je van een toerbuffel mag verwachten”: soepel rijden, goed sturend, prettige zit zodat je lange afstanden gemakkelijk aankunt, betrouwbaar. Alleen bij hoge snelheden (>160km/h) wil de PAN wel eens gaan kwispelen. Dat zullen veel PAN rijders herkennen. Komt misschien mede door de grote topmodel.
Ik rijd er al jaren mee. Aanrader.”
Algemene beoordeling: 8,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Siep schreef:
“Na in 2003 een ST1300 nieuw te hebben gekocht, nu een exemplaar van 2004, puur voor de winter aangeschaft. De kuip, incl. elektrische ruit is prima geschikt voor dat doel.
Het was een vertrouwd weerzien. Wel viel me het hoge gewicht (bij stilstand mn) op. Maar normaliter rijd ik de rest van het jaar een GSA LC en dat is een geheel andere machine. Maar wat mij betreft: beide toppers.
Vanmiddag de Duitse autobahn even op geweest (zonder topkoffer) om te testen of er bij dit exemplaar sprake was van speed wobble. T/m 210kmh geen spoor van. Toen het gas maar weer dicht. Ik weet genoeg. Had mn vorige trouwens ook geen last van. Hier kan ik wel even verder mee!”
Pluspunten
Soepel, krachtig blok
prima bescherming
Prettig schakelen en remmen
Minpunten
gewicht
versnellings indicator
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Bert Struik schreef:
“Echt een fantastische motor om te rijden. Probleemloos mee gereden in de afgelopen 5 jaar. Rijdt fantastisch en goed bocjten mee te rijden. De afgelopen jaren ermee naar Zuid-Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië(Stelvio) , Oostenrijk en Slovenië(Vrisic pas) geweest en dat is genieten geweest. Boven de 140 wordt hij wel windgevoelig dus ga ik ook maar niet harder. Zelf ben ik 1,97m en vind het wat vervelen dat ik de lichtjes van de richtingaanwijzer dan niet kan zien op het dashbord.
Al met al ben ik dik tevreden.”
Pluspunten
Comfort
Stuurgedrag
Soepele motor
Minpunten
Windgevoeligheid
Zwaar om op de bok te zetten
Algemene beoordeling: 9,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
johan Reurich schreef:
“Ik rij nu al jaren op een pan eerst de 1100 maar de 1300 is toch net even wat krachtiger en lekker licht in de bochten.
Jammer dat er niet echt een opvolger van komt al ik het wel een hoop geld vindt van de laatste nieuw bijv de 1300 NT
ik blijf de Pan rijden niet kapot te krijgen”
Pluspunten
trekkracht
opbergruimte
grote tanjinhoud
Minpunten
zwaar
Bijna altijd kappen eraf voor onderhoud.
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Piet Tijm schreef:
“Geweldige motor met heel veel trekkracht en de verstelbare ruit is
geweldig.
Bij kleine ritjes binnendoor ruit omlaag en vol inde wind rijden.
Bij ruiden op snelweg ruit omhoog en dan kan het vizier van je helm open blijven
staan.”
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ruud schreef:
“Deze st1300A gekocht en de NT700 ingeruild.
Plussen: de ruime bergplekken 2 systeemhelmen in de topkoffer eventueel ook in de zijkoffers is plek voor een helm kan je jas in de topkoffer tijdens een stadswandeling.
Het droog zitten in de regen ++ met het scherm in de hoogste stand en de aërodynamica van de spiegelkappen blijf je droog op de snelweg ook je handschoenen.
Ondanks 60 kg zwaarder stuurt het heel soepel hij rijdt makkelijker dan de NT700. Door de uitstekende balans.
Zeer comfortabele zithouding kortom een zeer fijne toermotor.
En ja hij is wat zwaarder en dat merk je als je hem moet verplaatsen of manoeuvreren, maar een helpende hand is ook zo geregeld tussen motorrijders.
Een zeer tevreden ST1300A pan european rijder.”
Algemene beoordeling: 9,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ed schreef:
“Een comfortabele tourmotor met veel berg mogelijkheid met een grote reisafstand bereik, door de grote tankhoud van 29 liter.
Ook de 1300 cc en het vermogen zijn ruim voldoende”
Pluspunten
Comfortabel
Voldoende vermogen en cc
Bergmogelijkheid door standaard zijkoffers
Minpunten
Gewicht
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Michel Huybrechts schreef:
“Ik rijd mijn 3de!
Na een een jaar Crosstourer (ook heel goed) toch terug naar geruststellende, beschermende
Pan.
Betrouwbaar, comfortabel, snel en zuinig.”
Pluspunten
Handelbaarheid
Comfort
Veiligheid
Minpunten
Gewicht bij trage manoevers
Algemene beoordeling: 8,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Michel Huybrechts schreef:
“Ik ben aan mijn derde Pan. Na een paar jaar met een Crosstourer te hebben gereden (ook prima machine)
toch terug naar de ST, de echte sporttourer, die ongelooflijk vertrouwen biedt vooral in het rijden, maar toch ook \"panne-vrij\" blijft”
Pluspunten
Handelbaarheid
Sportiviteit
Comfort
Minpunten
Gewicht
Algemene beoordeling: 9,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Klaas schreef:
“De motor heeft gewoon alles waar je van droom. Het toerplezier en toch ook flink scheuren op bochtige wegen en bergpassen.”
Pluspunten
Stuurt strak
Je zit goed uit de wind
Heel veel komfoor
Minpunten
Geen versnellingsindikator
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ruud berbee schreef:
“Tip model eigenlijk niets op aan te merken behalve de stevige aanschafprijs ook onderdelen los zijn peperduur. Ook het verbruik is aan de hoge kant.”
Pluspunten
Comfort
Wegligging
Groot scherm verstelbaar
Minpunten
Prijs
Verbruik
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Gert-Jan Rodenburg schreef:
“Ik heb vanaf 2008 ruim 50.000km met een st1300 uit 2002 gereden; eindstand 94000km. Deze motor zojuist ingeruild voor wederom een jongere pan met veel minder kilometers.
Waarom toch weer een pan; De V-4, de zeer grote souplesse in het blok, zeer soepele versnellingsbak, comfort, ondanks de zware motor, zeer ontspannen rijden, zeer wendbaar. Spiegels waarin je bij hoge snelheid ook nog wat in ziet ook , geen trillingen.
Betrouwbaarheid; In de 8 jaar ben ik 1 keer komen stil te staan, wilde niet meer starten, bleek om een slechte massa kabel te gaan. Verder tijdens regulier onderhoud preventief de thermostaat, wat slangen e.d. vervangen.
Het uiterlijk; Mooi of niet mooi, puur persoonlijk. Alles is zeer functioneel aan deze motor. Je zit goed uit de wind. Door de relatief rechte zithouding icm de plaatsing van de spiegels,hou je een goed overzicht. De koffers zijn goed geïntegreerd. relatief smal in vergelijk met de andere toerbuffels.
Over de stabiliteit, in de bochten; als een huis. Rechtuit, hogere snelheid, wat minder strak als mijn Suzuki RF900. Ik heb er een Vstream ruit opgezet, niet omdat de motor begon te wiebelen, maar omdat achter grotere SUV\'s en/of bestelbussen mijn helm onrustig begon te worden door de luchtstroom, het zogenaamde instabiele gedrag heb ik niet echt kunnen ontdekken, en mag toch af en toe ook stevig door willen rijden (echter hoe vaak komt dat voor in NL, vult u dat zelf maar in)
Kan deze motor van harte aanbevelen.
”
Pluspunten
souplesse motorblok
zithouding, kan uren blijven rijden zonder vermoeiing
zeer betrouwbaar en waardevast
Minpunten
Aanschafprijs
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Fred Butje schreef:
“Een schitterende fiets, waar je lange trips moeiteloos mee af kunt leggen.
Zeer goede wegligging in de bochten. Prima acceleratie op de rechte stukken.
Boven de 160 km/u voelt de motor iets minder direct aan, maar blijft wel prima te besturen.”
Pluspunten
Uiterlijk
Wegligging
Comfort
Minpunten
Prijs
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Paul Foster schreef:
“I een prachtige motor voor wie al ervaring heeft, zeer stabiel
Prachtig uit lage toerental zonder veen schakelen toch op snelheid te krijgen
Comfortabel is zeker het overwegen waard”
Pluspunten
Sherm zeer hoog verstelbaar
Minpunten
Zadel kan beter
Algemene beoordeling: 8,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Guus schreef:
“De Honda ST 1300 is een echte tourbuffel. Je kan er lange reizen mee maken maar ook korte ritjes. Een erg betrouwbare motorfiets.”
Algemene beoordeling: 7,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
August schreef:
“Heerlijke volwassen fiets, maar niet voor jongens die denken dat het een oude mannen fiets is zonder power en sportiviteit.”
Pluspunten
motor/ cardan
Duo + zitcomfort
windscherm
Minpunten
contactslot
Uit stekend draad bij topkofferremlicht
warmte van motor bij warm weer
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
rich schreef:
“heerlijke motor .
onderlaats nog even van nederland naar italie en terug in een dag
heerlijk om te touren ”
Fred schreef:
“Dijk van een motor. Ik ken niemand die spijt heeft van deze aanschaf! Super motor om vakanties te doen. Je hoort veel over de stabiliteit van de St1300.
Ikzelf merk daar alleen iets van als ik rond de 220 kilometer per uur ineens het gas dicht draai. Hij is ook iets gevoeliger als er net nieuwe banden gemonteerd zijn. De ruit kan zeer ver omhoog en dan is het ook logisch dat hij gevoeliger wordt voor de bekende "wobbel". Eerlijkheidshalve moet er wel bijvertelt worden dat je bij iedere toermotor waar de ruit zo verstelt kan worden enige instabiliteit te voelen is. Het kan ook niet anders. Het is alsof je met een grote plaat op je motor aan het balanceren bent. Zelf heb ik er dus alleen een beetje last van op zeer hoge snelheden. Hij is zeer wendbaar, met menig haarspeldbocht rijd ik de voetsteunen aan de grond! Van het zware gewicht merk je echt niets als de wielen maar even rollen! Moet je de motor manouvreren, ja, dat is ronduit zwaar. Ik kijk ook altijd als ik hem parkeer of ik ook weer makkelijk weg kan komen zodat ik niet een stukje eerst schuin omhoog achteruit moet rijden. In een langduurtest had hij na 100.000km. meer kompressie dan toen hij werd binnengereden. Ik ken er die al 350.000km hebben gereden zonder problemen!!!”
Jan schreef:
“Na drie modificaties en een gewenningsperiode, (ik stap nl van een hayabusa af, vond de rechter een beter idee) kan ik deze machine steeds meer waarderen. Het gewicht valt tijden het rijden in het niet, stuurd dan ook erg strak. Het comfort is hoog en de bagage-mogelijkheden altijd voldoende aanwezig. Door het brede koppelverloop altijd voldoende trekkracht, ik verbaas vriend en vijand met de acceleratie. Trouwens vindt ik zelf ook steeds weer fantastisch hoe soepel en snel dit gaat. Over uiterlijk valt niet te twisten maak een 5,5 als score vindt ik toch wel ondergewaardeerd, dit geldt voor mij alleen voor de prijs. Het is een echte Honda, degelijk en gewaarborgd voor een lange tijd, zowel voor beginnende toertijders als voor gevorderde motorrijders. Het rijden op snelle sportmachines is natuurlijk nog leuker maar zeg nou zelf, met de dagelijkse snelheidscontroles is daar niets meer mee aan. Op de Pan comfortabel, onspannend en (als het even kan) toch supersnel door leuke bochten. Het genieten blijft.”
marcel schreef:
“Heb een blackbird ingeruild op een nieuwe st1300, en was stom verbaast over het rijplezier van deze motor,
de gemiddelde bochten snelheid is zeker zo hoog als met de bb,alles gaat vloeiender soepeler en comfortabeler.
Dat bij snelheden van 200 km ik het stuur wat beter vast moet houden is geen enkel probleem je zit dan rechtop met geen last van de wind met de ruitomhoog duo passagier en topkoffer, dan mag een motor toch wel een kleine zijwaartse beweging maken als je een vrachtauto voorbij gaat trouwens als je het stuur niet te krampachtig vasthoud blijft alles binnen de grenzen gevaarlijk wordt het nooit.”
guido schreef:
“fijne toermotor en toch sportief te berijden,alleen is de prijs wel wat hoog”
billy schreef:
“De Pan-European is een tijd uit productie genomen. Het ding begon gevaarlijk te slingeren bij 140-150 km/u. Verder: overjaarse techniek, veel te zwaar, niet wendbaar, ouderwets uiterlijk en het geluid van een stofzuiger.”
R.Groot schreef:
“Qua degelijkheid en prestaties dikke voldoende.
Bij tegenwind en achter ander verkeer bemerkte ik een sterke wiebeling om de lengte as. In een woord onrustig.
Dit terwijl het een gemodificeerde machine was.
Ik heb besloten het nog enkele jaren af te wachten.
Mijn ST 1100 is niet veel minder.”
schouten schreef:
“27000 km probleemloze kilometers.
zeer zuinig met brandstof op lange afstand.(net een tocht naar de Eifel gemaakt van 1200km met een gemid.verbr van 1 op 19.8 ).
Fijne versnellingsbak en geweldig remsysteem .
zijde zachte loop van het motorblok.
helaas zit een deel van de stuur uiteinden in het beeld van de spiegels. ”
Reviews
“In 2005 mijn 2e 1300 gekocht. Met de eerste uit 2002 nogal wat problemen gehad (o.a. gat in carterpan, speedwobble en waterpomplekkage). Maar, alles is indertijd keurig opgelost door (toen nog) Honda Nederland. Ondertussen staat er 108. 000 op de teller. In 2022 een nieuwe K1600GT gekocht maar de Pan gehouden, al rij ik er nu aanzienlijk minder mee. Waarom gehouden? Hij rijdt, ondanks dat het model ondertussen 22 jaar oud is, als een allemansvriend. Weegt wel zwaar, maar je merkt er weinig van, ook bij lage snelheden. In 2021 heb ik Hyperpro veren voor en achter laten monteren en sindsdien stuurt de Pan (weer) messcherp. Andere positieve zaken: zuinig en door de 29-liter tank een gigantische actieradius, goede zit voor lange ritten (ik ben 188), een trillingsvrije loop, een heerlijk geluid vanuit dat V4-blok, een redelijk goede bescherming bij slecht weer én……ik blijf het voor het oog een mooie motor vinden.”
“Ik had al eerder een review geschreven nu heb ik er een 1100 bijgekocht uit 2000 een anniversary gewoon omdat ik het een mooie kleur vindt, maar die staat gestald in de garage heel af en toe een rondje om de kerk.
De 1300 is er ook nog steeds en die blijft ook, staat nu op 98K en blijft een dijk van een motor met Pasen weer naar de Moezel,hoop een keer een mooie jonge gebruikte NT1100 DCT erbij te kopen.
Groet Johan”
“Dit jaar in mei na 5 jaar ST1300 en4jaar ST1100 te hebben gereden mij ST1300 ingeruild voor een andere droom, een Varadero 1000.
Helaas na ruim 5 maanden en 8000dkm is mij gevoel bevestigd en zijn de meeste dromen bedrog😂😂😉.
Mijn Varadero ingeruild voor wederom een ST1300 ….dat is thuis komen… als je overstap van een Pan maar wat anders besef je wat je achtergelaten hebt en ik heb de varadero echt een kans gegeven maar kan niet tippen aan:
- motor soeplesse
- wind en regen bescherming
- comfort..( ondanks de lange veerwegen varadero)
- gevoel van vertrouwen…
Kortom ik ben gewoon teveel vergroeid net de Pan.. waarvan geen van beiden in die 9 jaar en zeker 200dkm teleurgesteld heeft of laten staan.
Onderhoud en thats it, wel op tijd doen en dan heb je gewoon een topfiets waar tot nu toe toch eigenlijk geen echtte concurrent voor is….”
“Na 25 jaar CBR 600 / 900 / 1100 gereden te hebben ben ik overstapt op een st1300
Wat een machine en wat een rij comfort
”
“Ik rijd nu pas een half jaar met ST 1300 van 2006. Gekocht met 50.000 km op de teller. Hij ziet er nog altijd nieuw uit. Nu staat de index op 58000 km. ik ben zeer tevreden. Het enige wat mij stoort is het infodisplay. Bij daglicht of zonlicht is het onleesbaar.”
“Een degelijke toermalijnen die “doet wat je van een toerbuffel mag verwachten”: soepel rijden, goed sturend, prettige zit zodat je lange afstanden gemakkelijk aankunt, betrouwbaar. Alleen bij hoge snelheden (>160km/h) wil de PAN wel eens gaan kwispelen. Dat zullen veel PAN rijders herkennen. Komt misschien mede door de grote topmodel.
Ik rijd er al jaren mee. Aanrader.”
“Na in 2003 een ST1300 nieuw te hebben gekocht, nu een exemplaar van 2004, puur voor de winter aangeschaft. De kuip, incl. elektrische ruit is prima geschikt voor dat doel.
Het was een vertrouwd weerzien. Wel viel me het hoge gewicht (bij stilstand mn) op. Maar normaliter rijd ik de rest van het jaar een GSA LC en dat is een geheel andere machine. Maar wat mij betreft: beide toppers.
Vanmiddag de Duitse autobahn even op geweest (zonder topkoffer) om te testen of er bij dit exemplaar sprake was van speed wobble. T/m 210kmh geen spoor van. Toen het gas maar weer dicht. Ik weet genoeg. Had mn vorige trouwens ook geen last van. Hier kan ik wel even verder mee!”
“Echt een fantastische motor om te rijden. Probleemloos mee gereden in de afgelopen 5 jaar. Rijdt fantastisch en goed bocjten mee te rijden. De afgelopen jaren ermee naar Zuid-Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië(Stelvio) , Oostenrijk en Slovenië(Vrisic pas) geweest en dat is genieten geweest. Boven de 140 wordt hij wel windgevoelig dus ga ik ook maar niet harder. Zelf ben ik 1,97m en vind het wat vervelen dat ik de lichtjes van de richtingaanwijzer dan niet kan zien op het dashbord.
Al met al ben ik dik tevreden.”
“Ik rij nu al jaren op een pan eerst de 1100 maar de 1300 is toch net even wat krachtiger en lekker licht in de bochten.
Jammer dat er niet echt een opvolger van komt al ik het wel een hoop geld vindt van de laatste nieuw bijv de 1300 NT
ik blijf de Pan rijden niet kapot te krijgen”
“Geweldige motor met heel veel trekkracht en de verstelbare ruit is
geweldig.
Bij kleine ritjes binnendoor ruit omlaag en vol inde wind rijden.
Bij ruiden op snelweg ruit omhoog en dan kan het vizier van je helm open blijven
staan.”
“Deze st1300A gekocht en de NT700 ingeruild.
Plussen: de ruime bergplekken 2 systeemhelmen in de topkoffer eventueel ook in de zijkoffers is plek voor een helm kan je jas in de topkoffer tijdens een stadswandeling.
Het droog zitten in de regen ++ met het scherm in de hoogste stand en de aërodynamica van de spiegelkappen blijf je droog op de snelweg ook je handschoenen.
Ondanks 60 kg zwaarder stuurt het heel soepel hij rijdt makkelijker dan de NT700. Door de uitstekende balans.
Zeer comfortabele zithouding kortom een zeer fijne toermotor.
En ja hij is wat zwaarder en dat merk je als je hem moet verplaatsen of manoeuvreren, maar een helpende hand is ook zo geregeld tussen motorrijders.
Een zeer tevreden ST1300A pan european rijder.”
“Een comfortabele tourmotor met veel berg mogelijkheid met een grote reisafstand bereik, door de grote tankhoud van 29 liter.
Ook de 1300 cc en het vermogen zijn ruim voldoende”
“Ik rijd mijn 3de!
Na een een jaar Crosstourer (ook heel goed) toch terug naar geruststellende, beschermende
Pan.
Betrouwbaar, comfortabel, snel en zuinig.”
“Ik ben aan mijn derde Pan. Na een paar jaar met een Crosstourer te hebben gereden (ook prima machine)
toch terug naar de ST, de echte sporttourer, die ongelooflijk vertrouwen biedt vooral in het rijden, maar toch ook \"panne-vrij\" blijft”
“De motor heeft gewoon alles waar je van droom. Het toerplezier en toch ook flink scheuren op bochtige wegen en bergpassen.”
“Tip model eigenlijk niets op aan te merken behalve de stevige aanschafprijs ook onderdelen los zijn peperduur. Ook het verbruik is aan de hoge kant.”
“Ik heb vanaf 2008 ruim 50.000km met een st1300 uit 2002 gereden; eindstand 94000km. Deze motor zojuist ingeruild voor wederom een jongere pan met veel minder kilometers.
Waarom toch weer een pan; De V-4, de zeer grote souplesse in het blok, zeer soepele versnellingsbak, comfort, ondanks de zware motor, zeer ontspannen rijden, zeer wendbaar. Spiegels waarin je bij hoge snelheid ook nog wat in ziet ook , geen trillingen.
Betrouwbaarheid; In de 8 jaar ben ik 1 keer komen stil te staan, wilde niet meer starten, bleek om een slechte massa kabel te gaan. Verder tijdens regulier onderhoud preventief de thermostaat, wat slangen e.d. vervangen.
Het uiterlijk; Mooi of niet mooi, puur persoonlijk. Alles is zeer functioneel aan deze motor. Je zit goed uit de wind. Door de relatief rechte zithouding icm de plaatsing van de spiegels,hou je een goed overzicht. De koffers zijn goed geïntegreerd. relatief smal in vergelijk met de andere toerbuffels.
Over de stabiliteit, in de bochten; als een huis. Rechtuit, hogere snelheid, wat minder strak als mijn Suzuki RF900. Ik heb er een Vstream ruit opgezet, niet omdat de motor begon te wiebelen, maar omdat achter grotere SUV\'s en/of bestelbussen mijn helm onrustig begon te worden door de luchtstroom, het zogenaamde instabiele gedrag heb ik niet echt kunnen ontdekken, en mag toch af en toe ook stevig door willen rijden (echter hoe vaak komt dat voor in NL, vult u dat zelf maar in)
Kan deze motor van harte aanbevelen.
”
“Een schitterende fiets, waar je lange trips moeiteloos mee af kunt leggen.
Zeer goede wegligging in de bochten. Prima acceleratie op de rechte stukken.
Boven de 160 km/u voelt de motor iets minder direct aan, maar blijft wel prima te besturen.”
“I een prachtige motor voor wie al ervaring heeft, zeer stabiel
Prachtig uit lage toerental zonder veen schakelen toch op snelheid te krijgen
Comfortabel is zeker het overwegen waard”
“De Honda ST 1300 is een echte tourbuffel. Je kan er lange reizen mee maken maar ook korte ritjes. Een erg betrouwbare motorfiets.”
“Heerlijke volwassen fiets, maar niet voor jongens die denken dat het een oude mannen fiets is zonder power en sportiviteit.”
“heerlijke motor .
onderlaats nog even van nederland naar italie en terug in een dag
heerlijk om te touren ”
“Dijk van een motor. Ik ken niemand die spijt heeft van deze aanschaf! Super motor om vakanties te doen. Je hoort veel over de stabiliteit van de St1300.
Ikzelf merk daar alleen iets van als ik rond de 220 kilometer per uur ineens het gas dicht draai. Hij is ook iets gevoeliger als er net nieuwe banden gemonteerd zijn. De ruit kan zeer ver omhoog en dan is het ook logisch dat hij gevoeliger wordt voor de bekende "wobbel". Eerlijkheidshalve moet er wel bijvertelt worden dat je bij iedere toermotor waar de ruit zo verstelt kan worden enige instabiliteit te voelen is. Het kan ook niet anders. Het is alsof je met een grote plaat op je motor aan het balanceren bent. Zelf heb ik er dus alleen een beetje last van op zeer hoge snelheden. Hij is zeer wendbaar, met menig haarspeldbocht rijd ik de voetsteunen aan de grond! Van het zware gewicht merk je echt niets als de wielen maar even rollen! Moet je de motor manouvreren, ja, dat is ronduit zwaar. Ik kijk ook altijd als ik hem parkeer of ik ook weer makkelijk weg kan komen zodat ik niet een stukje eerst schuin omhoog achteruit moet rijden. In een langduurtest had hij na 100.000km. meer kompressie dan toen hij werd binnengereden. Ik ken er die al 350.000km hebben gereden zonder problemen!!!”
“Na drie modificaties en een gewenningsperiode, (ik stap nl van een hayabusa af, vond de rechter een beter idee) kan ik deze machine steeds meer waarderen. Het gewicht valt tijden het rijden in het niet, stuurd dan ook erg strak. Het comfort is hoog en de bagage-mogelijkheden altijd voldoende aanwezig. Door het brede koppelverloop altijd voldoende trekkracht, ik verbaas vriend en vijand met de acceleratie. Trouwens vindt ik zelf ook steeds weer fantastisch hoe soepel en snel dit gaat. Over uiterlijk valt niet te twisten maak een 5,5 als score vindt ik toch wel ondergewaardeerd, dit geldt voor mij alleen voor de prijs. Het is een echte Honda, degelijk en gewaarborgd voor een lange tijd, zowel voor beginnende toertijders als voor gevorderde motorrijders. Het rijden op snelle sportmachines is natuurlijk nog leuker maar zeg nou zelf, met de dagelijkse snelheidscontroles is daar niets meer mee aan. Op de Pan comfortabel, onspannend en (als het even kan) toch supersnel door leuke bochten. Het genieten blijft.”
“Heb een blackbird ingeruild op een nieuwe st1300, en was stom verbaast over het rijplezier van deze motor,
de gemiddelde bochten snelheid is zeker zo hoog als met de bb,alles gaat vloeiender soepeler en comfortabeler.
Dat bij snelheden van 200 km ik het stuur wat beter vast moet houden is geen enkel probleem je zit dan rechtop met geen last van de wind met de ruitomhoog duo passagier en topkoffer, dan mag een motor toch wel een kleine zijwaartse beweging maken als je een vrachtauto voorbij gaat trouwens als je het stuur niet te krampachtig vasthoud blijft alles binnen de grenzen gevaarlijk wordt het nooit.”
“fijne toermotor en toch sportief te berijden,alleen is de prijs wel wat hoog”
“De Pan-European is een tijd uit productie genomen. Het ding begon gevaarlijk te slingeren bij 140-150 km/u. Verder: overjaarse techniek, veel te zwaar, niet wendbaar, ouderwets uiterlijk en het geluid van een stofzuiger.”
“Qua degelijkheid en prestaties dikke voldoende.
Bij tegenwind en achter ander verkeer bemerkte ik een sterke wiebeling om de lengte as. In een woord onrustig.
Dit terwijl het een gemodificeerde machine was.
Ik heb besloten het nog enkele jaren af te wachten.
Mijn ST 1100 is niet veel minder.”
“27000 km probleemloze kilometers.
zeer zuinig met brandstof op lange afstand.(net een tocht naar de Eifel gemaakt van 1200km met een gemid.verbr van 1 op 19.8 ).
Fijne versnellingsbak en geweldig remsysteem .
zijde zachte loop van het motorblok.
helaas zit een deel van de stuur uiteinden in het beeld van de spiegels. ”