Wat vind jij van de HONDA XL 650?

Je beoordeling
Degelijkheid
Prestaties
Prijs/Kwaliteit
Uiterlijk
Jouw cijfer: 0
Schrijf een review en maak kans op een gratis set oordopjes van Alpine. (Geef s.v.p. een uitgebreide review waar andere motorrijders wat aan hebben.)
Algemene beoordeling
  • Degelijkheid:
  • Prestaties:
  • Prijs/Kwaliteit:
  • Uiterlijk:
5,6 10 98 HONDA XL 650

Motoren

XL 650 V Transalp - HONDA
XL 650 V TRANSALP
HONDA
€ 3.990,-

2005 · 18332 km
Gert Altena Motoren - Kamerik

XL650V Transalp - HONDA
XL650V TRANSALP
HONDA
€ 3.950,-

2004 · 73000 km
Hans van Wijk Motoren B.V. - Zoetermeer

Reviews

Cees schreef:

“Ik ben sinds 4 weken in het bezit van een XL 650 V, en mijn eerste ervaringen zijn heel goed. Ik vind het een heel soepel rijdende motor, misschien niet zoveel pk's, maar wel veel wendbaarheid en voldoende koppel. Een betrouwbare, degelijke en eerlijke fiets. Het enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken is het verbruik (1 op 16,5). Zeker voor mensen die veel kilometers maken (bijvoorbeeld woon-werk) en 's winters doorrijden is dit een hele goede fiets.”

calvin schreef:

“heb sinds een week mijn transalp. superdeal bij de dealer 7750 nieuw, incl. aflevering, 1ste onderhoud en een hoes. rijdt prima ben er erg tevreden mee en kijk uit naar het einde van de eerst 1000.. duurt niet lang meer”

Zweef schreef:

“Een Transalp doet alles behoorlijk goed, en eigenlijk niks fout. Dat kan je saai noemen, maar eigenlijk is het vreemder dat tekortkomingen van een motor als "karakter" bestempeld worden ;-) De Transalp is zo ongeveer de beste reisgenoot die je kan wensen voor de meest uiteenlopende doeleinden. Tijdens woon-werkverkeer en lange ritten op de snelweg kan je goed meekomen met het verkeer en zit je goed beschermd . De Transalp is in zijn element op de kleinere wegen, lekker sturen en hoe smaller en hoe meer bochten hoe mooier! De Transalp is gemaakt voor slingerende dijkwegen of onverharde boerenweggetjes. Ontspannen toeren, sportmotoren pesten op bochtige wegen, 2 maanden lang met volle bepakking rondreizen door Noorwegen of de Alpen oversteken, het kan allemaal. Zoek je dus een alleskunner die je op de gekste plekken kan brengen dan is dit je motor.
Valt er niks op de Transalp aan te merken? Jawel! Het oude model (XL600V) is te slap geveerd, en de nieuwe (XL650) te hard. Een beetje meer vermogen zou fijn zijn, zeker wanneer je met 2 personen en bepakking onderweg bent. En de uitlaatdemper roest wel erg hard.”

Ron schreef:

“Ik kan met deze motor lekker toeren op de mooie landelijke weggetjes en ook redelijk goed meekomen op de snelweg. Vooral de hooge zit ervaar ik als prettig.
Ik hoef met deze mach. weinig te schakelen, hierdoor geniet ik meer van de omgeving. Motor heeft weinig onderhoud nodig en mocht je iets willen vervangen dan kan je overal makkelijk bij, dit kan niet over elke motor worden gezegd.
Ik heb wel andere banden erom laten zetten die beter bij mijn rijgedrag passen (wegbanden), dit geeft in mijn beleving een rustiger rijgedrag van de motor.

Ik hoop dat jullie wat aan bovenstaande hebben en vooral succes bij het uitzoeken van de motor die bij je past. ”

Johan schreef:

“leuke fiets met goede rijeigenschappen, maar de prijs is belachelijk hoog. Ook is hij toch iet wat gedateerd qua uiterlijk. Verder een prima fiets voor woon werk verkeer en een trip in de Eifel.

Johan”

K. Dick schreef:

“Waar mijn oude Transalp (XL600V uit 1999) te zacht is geveerd en een te zachte buddy heeft is de XL650V op beide vlakken stugger geworden, misschien zelfs iets overdreven. Dat is op goed asfalt prettig, maar niet op slechte of onverharde wegen. De vering is beperkt instelbaar. Het vermogen is iets toegenomen, en komt er voor mijn gevoel meer lineair uit. Van mij mag er nog 10 PK meer in, 53 pk is nog steeds aan de krappe kant.
De remmen zijn identiek aan het vorige model vanaf '97, en die voldoen prima. Sturen doet hij goed, zoals de meeste allroads is hij erg wendbaar. Er is nu wel bergruimte onder de buddy, al is het nog niet overdadig, maar een regenbroek kan nu gewoon mee. De uitsparingen in de tank zijn te krap voor mensen met lange benen. Jammer dat de tankdop geen scharnier heeft.
Ik ben positief over de rijeigenschappen van de Transalp, maar je kunt wel merken dat hij tegenwoordig in Italie wordt gebouwd, de afwerking is niet geweldig en de roestwerendheid en de lakkwaliteit is zwak. Ik heb recentelijk proef gereden op de Suzuki DL650 V-Strom, die rijdt erg goed en met bijna 70 pk en instelbare voor- en achtervering verslaat hij de Transalp.”

Ad Los schreef:

“Perfecte woon-werkfiets. Met Batlax bandjes en de kroonplaat iets laten zakken, kontje omhoog, een geweldig behendige stuurfiets. In twee jaar 50.000 mee gereden. Als de TA nu een cardan had, had ik hem ervoor ingeruild.”

Cor van Ewjk schreef:

“onlangs nog +/- 10uur op 1 dag gereden, en zonder noemenswaardige klachten/problemen volgehouden. Dat is toch wel opmerkelijk als je bedenkt dat ik pas 3 weken mijn rijbewijs heb en pas voor de 2e maal een motor heb gehuurd. prettig in de bochten en ruim voldoende vermogen om in te halen. over het algemeen ben ik positief verrast over deze "grote" motor ook omdat ik maar 1.72m groot ben.”

TheFinch schreef:

“Heb de TA sinds augustus 2002 en ben er mee naar de cote d'azur geweest. Over de Alpen in de sneeuw. Letterlijk honderden haardspeldbochten gereden. Zeer wendbaar en voor alleen-gebruik zat trekkracht. Op de snelweg wat minder (wat zijwind gevoelig en last van rijwind).
Had een yamaha virago, waar ik zeer tevreden over was en was benieuwd of de TA "beter" was. Heb nog geen echte spijt van de switch.
Nog een punt voor verbetering vind ik het zadel, maar ach om de paar uur moet ik toch tanken en dan verdwijnt de zadelpijn bij mij erg snel.
Al met al een fijne motor.Zeker het overwegen waard wanneer je af en toe ook de verharde weg af wilt.

RL schreef:

“Rijdt zuinig, makkelijk en relaxed! Na een hele dag toeren voel ik me niet gebroken of wat dan ook! Meer dan genoeg vermogen om in het verkeer mee te komen, of het verkeer voor te blijven :) ... heb hem in het terrein nog niet geprobeerd.
Enige minpuntje dat ik aan deze motor heb kunnen ontdekken is de manier waarop het zadel 'sluit': Als je dit te snel wilt doen willen de 'haakjes' nog wel eens 'boven de sluitinkjes vallen'... met als gevolg dat het zadel de keer erop nog rotter dichtgaat :( ... Maar dit was dan ook het enige minpuntje ook!!!

Frans schreef:

“Heb deze XLV650 nu meer als 2 jaar en ben tevreden. Krijg wel de indruk dat motorbladen weinig meer aandacht voor dit model hebben terwijl m.i. de spec's oke zijn. Ben met mijn 1.72 m eigenlijk te klein, maar wil hem nog steeds niet ruilen voor 'n ander. ”

HarALP schreef:

“gewoon doen!.
je komt hier overal mee, behalve bij je dealer.”

Hans schreef:

“Prima fiets, soms had ik wat meer vermogen willen hebben, maar dat is dan ook het enige (misschien moet ik dan ook een Africa Twin of een Varadero nemen...)”

Ledo schreef:

“Jaren terug een Transalp gehad, toen een Triumph Tiger, daarna een Honda Varadero en nu toch weer terug bij
de Transalp ( versie XLV650 )
De fiets is zeer handelbaar, erg betrouwbaar en de prestaties zijn heus goed.
Het verbruik is laag, je zit niet te laag, dus het zicht
is goed.
De remmen zijn veel beter dan het eerdere 600 model, zeker als je met duo rijdt.
Ik ben zelf 1.94 m en 93 kg, maar de Transalp bevalt me
beter dan een Varadero, die welliswaar veel sneller is, maar ook veel zwaarder en onhandelbaarder.
Transalp voor kortere afstanden, Varadero toch meer voor het snelweg(toer)werk.
De buddyzit van de Transalp zou wat beter kunnen.”

hubert schreef:

“Goede degelijke fiets. Voor 1 persoon perfect te rijden en te sturen. Duikt zoals gewoon bij dit type erg bij hard remmen. Met duo is vermogen ontoereikend,”

Paul schreef:

“Mooie uitspraak gehoord: "Als je eenmaal een Transalp hebt gereden wil je nooit meer een andere (of het moet een nieuwe Transalp zijn)"!

Zeer betrouwbare motor zonder storingen. Zelf ben ik geen sleutelaar, motor staat altijd buiten en nooit, maar dan ook nooit problemen (en hij is van 1993). Hij gaat daarom wel twee keer per jaar naar de garage voor onderhoud.
Ik ben 1.73 m en vind de hoge zit erg prettig (kan ik makkelijk over het verkeer kijken) en ik kan nog met de voeten aan de grond. Ik gebruik 'm vooral als stadsfiets voor woon-werk verkeer.
Probeer 'm eens uit met een proefritje! Ik was meteen verkocht.”

Camiel schreef:

“Ideale zithouding voor de kortere stukken tot 50 km. Voor langere ritten iets minder zitcomfort. Goed stuurgedrag, voelt vertrouwd aan. Verbruik is iets aan de hoge kant. Tankinhoud is te klein, om de 220 km sta je aan de benzinepomp. Verder een zeer betrouwbare woon-werk fiets.”

Raimond schreef:

“Rijd zelf al een jaar woonwerk met veel plezier zeker de handvatverwarming van honda doet wonderen in de koude dagen. Ook een middenbok (niet standaard) is aan te bevelen voor kettingonderhoud. Qua vermogen ach om heen en weer te rijden naar het werk en een klein toertochtje is geen probleem...wil je naar spanje of zo dan zou ik een zwaardere fiets nemen.”

Ronny schreef:

“Perfecte moto om te starten. Zeer wendbaar in het verkeer. Genoeg kracht tot aan 120km/h, komt daarna te kort (top 160km/h). Verbruik voor dagelijks verkeer met mijn rijstijl +/- 6 liter. Bij rustige ritjes in de Ardennen +/- 5 liter”

harald schreef:

“behoeft al sinds 1987 geen commentaar”