2018 · 28000 km Goedhart Motoren B.V. - Bodegraven
FJR 1300 AS ABS
YAMAHA
€ 11.999,-
2013 · 58413 km Motostore Barendrecht - Barendrecht
FJR 1300 AS ABS
YAMAHA
€ 5.990,-
2006 · 41765 km MotoPort Veldhoven - Veldhoven
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 11.490,-
2014 · 37677 km TopMoto B.V. - Apeldoorn
FJR 1300
YAMAHA
€ 4.250,-
2007 · 189396 km MotoPort Echt - Echt
FJR 1300
YAMAHA
€ 7.240,-
2012 · 60309 km Triumph Motorcycles Groningen - Groningen
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 11990,-€ 10690,-
2017 · 125682 km Selling Motorbikes - Amsterdam
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 11.499,-
2015 · 35821 km Motorstore Uithoorn - Uithoorn
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 10.790,-
2015 · 49627 km Moto Rotterdam - Rotterdam
FJR 1300 A
YAMAHA
€ 8.750,-
2010 · 42066 km MotoPort Zelhem - Zelhem
FJR 1300 A
YAMAHA
€ 4.990,-
2004 · 41582 km MotoPort Zelhem - Zelhem
FJR 1300 A
YAMAHA
€ 11.990,-
2016 · 35163 km MotoPort Zelhem - Zelhem
FJR 1300 AE
YAMAHA
€ 10.990,-
2014 · 63521 km Goedhart Motoren B.V. - Bodegraven
FJR 1300 A
YAMAHA
€ 6.850,-
2012 · 147435 km MotoPort Echt - Echt
FJR 1300 A
YAMAHA
€ 6.990,-
2008 · 68900 km MotoPort Goes - Goes
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 10.495,-
2013 · 47303 km MotoPort Leek - Leek
FJR1300 AE
YAMAHA
€ 15.990,-
2019 · 38283 km RB Motoren - De Bilt
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 4.490,-
2006 · 124915 km TopMoto B.V. - Apeldoorn
FJR 1300 AE
YAMAHA
€ 14.990,-
2019 · 40800 km MotoPort Goes - Goes
FJR 1300 AE
YAMAHA
€ 12499,-€ 11999,-
2015 · 34968 km MotoPort Veldhoven - Veldhoven
FJR 1300 AS
YAMAHA
€ 7.850,-
2010 · 81343 km MotoPort Echt - Echt
FJR 1300 ABS EXPLORER
YAMAHA
€ 8.490,-
2012 · 71011 km Moto Rotterdam - Rotterdam
FJR 1300 A
YAMAHA
€ 8.990,-
2012 · 48400 km MotoPort Goes - Goes
FJR 1300 AE
YAMAHA
€ 10.990,-
2014 · 63062 km Moto Rotterdam - Rotterdam
FJR 1300 AS
YAMAHA
€ 6.999,-
2008 · 84404 km Rokemp motoren - Vollenhove
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 11.490,-
2014 · 41075 km MotoPort Den Bosch - Den Bosch
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 9.995,-
2013 · 32700 km MotoPort Leek - Leek
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 12.690,-
2016 · 36330 km Motor City Amsterdam B.V. - Amsterdam
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 16.900,-
2020 · 57488 km MotoPort Echt - Echt
FJR1300 ABS
YAMAHA
€ 14.690,-
2017 · 49650 km Moto Hengelo - Hengelo OV
FJR 1300 A IN PRIJS VERLAAGD!
YAMAHA
€ 3.450,-
2004 · 110148 km De Jong Alphen B.V. - ALPHEN AAN DEN RIJN
FJR 1300 AS
YAMAHA
€ 6.990,-
2008 · 45681 km Moto Rotterdam - Rotterdam
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 11.840,-
2015 · 26662 km Motor City Amsterdam B.V. - Amsterdam
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 7.290,-
2005 · 91768 km Selling Motorbikes - Amsterdam
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 9.999,-
2013 · 88975 km MotoPort Den Bosch - Den Bosch
FJR 1300 ABS AS
YAMAHA
€ 6.850,-
2007 · 63829 km Van de Pol Motoren - Helmond
FJR 1300 ABS
YAMAHA
€ 4.995,-
2008 · 93933 km Van de Pol Motoren - Helmond
Reviews
Algemene beoordeling: 9,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Stefan Leijdekkers schreef:
“Heb dr FJR1300A nu 6 jaar, elke vakantie weer een feest.
Genoeg plaats voor mijn vrouw en mij, hoog pakvolume.
Goed beschermd met slecht weer.
Ik ben 194 en 101 kilo, pas er goed op.”
Pluspunten
Betrouwbaarheid
Vermogen
Comfort
Minpunten
Gewicht
Verbruik
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
P Daalder schreef:
“Yamaha FJR1300 is een degelijke toermotor die garant staat voor vele kilometers rijplezier.
Prijs/kwaliteit is prima en onderhoud is minimaal. Hele fijne betrouwbare toer fiets”
Pluspunten
Betrouwbaarheid
Rij prestaties
Onderhoud minimaal
Minpunten
Productie gestopt
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Rolf schreef:
“Na achtereenvolgens tweePan Europeans vanwege het lagere gewicht overgestapt. Even stabiel, aanzienlijk lichter maar wel hoger zwaartepunt. Veel sneller wat op de snelweg meer ontspanning en veiligheid geeft. Betere remmen. Minder comfortabel en minder praktisch, minder degelijk dan de Pan European. Sturen beide heel goed. De Pan vind ik veel soepeler en ook mooier lopen ( dat laatste is subjectief). De Pan is zuiniger. Per saldo vind ik de Pan de betere motor, vrijwel perfect behalve het gewicht dat bij manouvreren in mijn schuur irritant is, en de remmen.
Vergeleken met de BMW R 1100 die ik ook heb is de FJR op de snelweg superieur. Binnendoor is de BMW vlotter en veel soepeler. In de praktijk pak ik de BMW vaker, maar voor 100 km of meer op de snelweg de FJR. ”
Pluspunten
Snel
Betrouwbaar
Remmen
Minpunten
Niet soepel
Veel goedkoop aandoend plastic
verbruik
Algemene beoordeling: 9,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Marc de W schreef:
“Ik rijd dagelijks 100 km op mijn fjr 2010 en ben uitermate tevreden.
Het enige minpunt is dat er geen 6e versnelling op zit, dat hebben de nieuwe modellen wel.
Het is een makkelijke motor in onderhoud en rijd heerlijk, rustig en als je het gas open draait is deze erg snel.
Een makkelijke motor die zich ook goed laat sturen bij lage snelheden, ik wil geen andere meer, wel graag een jongere met 6 versnellingen.
Ik ben 190 heb heb de ruit vervangen door een hogere ruit, kosten 200 euro maar goed besteed want nauwelijks rijwind.”
Pluspunten
soepel rijdend
veel pk\'s dus snel
Heerlijke tourbuffel zelfs voor in de stad
Minpunten
mis een 6e versnelling.
Algemene beoordeling: 9,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
p.nederpelt@gmail.com schreef:
“1e Fjr (2003)10 jaar geleden gekocht met 38k op de klok...wegens mijn lengte (1,95) weken lopen klooien met de turbulentie rondom de ruit..Uiteindelijk een scherm OP een scherm gemonteerd en nu rijdt dat top!Ziet er niet uit maar werkt wel,haha
Teller staat op 135k inmiddels en enige kosten naast regulier onderhoud het vervangen van het pro-link veersysteem na 100k(Dure grap van 1600 eu)Verder geen noemenswaardige fratsen gehad dus kan wel stellen dat dit een superbetrouwbare motor is!!Wolf in schaapskleren!
Denk aan wat anders na 10 jaar maar na deze verhalen gelezen te hebben ga ik wellicht door tot 200k
Geweldenaar!”
Pluspunten
Betrouwbaar
Snel
Zuinig
Minpunten
Ruit
Laag
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
A.A Prins schreef:
“ik rij al vanaf 2016 fjr heb nu al meerdere proef ritten gemaak op verschillende motoren , maar ga toch nog weer voor de fjr”
Algemene beoordeling: 7,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Kees. schreef:
“Heb nu ruim 1.5 jaar een FJR1300, het R23 model van 2015. Ik vind het een heerlijke sportieve toermotor met een zeer stabiele wegligging en niet windgevoelig. Motorblok is erg krachtig en je kunt best wel lui schakelen. Bocht normaal nemen in 3e versnelling gaat, hij trek gewoon van onderuit. Maar de meeste kracht zit toch wel boven de 3500 toeren, bij accelereren op de snelweg gaat echt heel makkelijk. Verder zit ik comfortabel uit de wind, je kan gewoon op de snelweg met open geklapte systeemhelm rijden. Nadeel vind ik wel het gewicht met aan de hand manoeuvreren en handelen, bijna 300Kg. Dit is voor sommigen wel iets om eventueel rekening mee te houden?”
Pluspunten
Zeer stabiele wegligging.
Krachtig blok met acceleren.
Comfortabel uit de wind.
Minpunten
Wat hoog gewicht om te handelen.
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Paul schreef:
“Probleemloze sterke tourmotor met sportief hart.
Bagage mee te nemen zonder gedoe. Fijne stevige koffers. Laag verbruik. Fijne ontspannen zitpositie.”
Pluspunten
Stabiel
Krachtig
Bagage
Minpunten
Gewicht
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Bert schreef:
“Sinds september vorig jaar een fjr1300a uit 2006. Na 7,5 jaar op een honda deauville 700 te hebben gereden 110000 km werden de onkosten te hoog. Wat een leuke verrassing snel maar ook zuiniger tot 1/21 bij rustig touren in 8 weken 3000 km gereden en ik zal blij zijn als de winter voorbij is. Komende zomer ga ik weer naar Oostenrijk maar nu met de fjr. Ik heb nu al voorpret en gereserveerd. 700 km op een dag binnendoor zal geen problemen geven na twee lange ritten in September 2021 geen centje pijn nu nog een gelzadel besteld dus dat wordt maximaal genieten ”
Pluspunten
Comfort
Zuinig
Pittig genoeg
Minpunten
Bij lage snelheid de gasreactie
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Kees schreef:
“Betrouwbare machine die krachtig en soepel rijdt. Nadeel vind ik de zwaarte met het gewone handelen. Dus bijvoorbeeld aan de hand lopen en terug manoeuvreren. Dit vind ik zwaar en komt door het wat hogere zwaartepunt. Wordt ook mede wat veroorzaakt door de 4 Kg accu in de kuip en een volle tank van ruim 17 Kg. Zodra je rijdt merk je hier helemaal niets meer van. Rijdt verder fantastisch en comfortabel. ”
Pluspunten
Stabiele wegligging.
Betrouwbaar.
Krachtig, soepel en comfortabel.
Minpunten
Gewicht bij handelen aan hoge kant.
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Hans de Bruin schreef:
“Een tijdloos mooie uitvoering van een geweldig betrouwbare, comfortabele en krachtige sportieve toermotor. Ik rijd sinds augustus 2004 mijn tweede FJR1300, inmiddels 241.000km, en zou daar zo maar 300.000km kunnen halen, maar toch overweeg ik deze schitterende ultimate edition aan te schaffen. \"Blind vertrouwen\" in, mits Yamaha de modificatie van de 6 versnellingsbak heeft toegepast (technisch schoonheidsfoutje, maar dat heeft men via de terugroepactie netjes onder garantie opgelost).
Op een motor als de FJR rijd je zonder ongemak, ook als 60 plusser...., op een dag ca 1.000km (reeds meerdere malen met echtgenote achterop gerealiseerd), dat zal met de Ultimate Edition nog fijner gaan!
Zeer jammer dat Yamaha gestopt is met de productie van de FJR1300 en de motor niet heeft aangepast aan de strengere EU emissie eisen.”
Pluspunten
Betrouwbaar
Zeer stabiele wegligging/veilig
krachtig en comfortabel
Minpunten
Hoge prijs
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Gino Vanherberghen schreef:
“Ik heb jaren met een Goldwing 1500 gereden tot nu één maand geleden ik overstapte naar de FJR 1300 ongelooflijk veel verschil en zeer goede moto!!!
Juist één zaakje wat ik raar vindt is dat bij het in eerste versnelling zetten dat deze veel lawaai maakt zou normaal zijn volgens de verkoper(heb deze gekocht 2é hands en zou normaal zijn bij Yamaha ) heb wat twijfels,maar verder zeer goede moto !!!
Meschien zijn er nog fjr rijders die dit zelfde hebben ,dan hoor ik het graag
”
Pluspunten
Comfortabele moto
Prestaties
Uitzicht
Minpunten
Bij in 1é versnelling zetten hoor je dat zeer erg
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Paul schreef:
“Tja, de motor weegt wat. Ruim 290 kg maar wanneer Je ook maar een beetje rijdt voel Je het gewicht niet meer. Laat zich eenvoudig in de bochten leggen. En met het vermogen van 148 kom je niets tekort. In sportstand net even wat meer bite.
Aanrader dus. ”
Pluspunten
Degelijk en zuinig
Uiterlijk
Prestaties
Minpunten
Wat aan de zware kant misschien
Algemene beoordeling: 9,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
René kamps schreef:
“Ik heb 2 Yamaha FJR 1300 gereden. Nooit problemen gehad met de motor. Altijd starten. Snelle toer motor met praktische mogelijkheden voor vakantie. Heb er 100000 km mee gereden zonder problemen. Nu wel een andere motor gekocht omdat ik nu veel Duo rijdt. Daar was de FJR net iets te klein voor. Ik ben n.l. 1.86 m mijn vriendin ook. ”
Pluspunten
Soepel blok
Hoge rest waarde
Onderhoud kosten zijn laag
Minpunten
Ruimte bij 2 personen boven de 1.85 m
Grondspeling voetsteunen rijdt je makkelijk aan de Grond
Algemene beoordeling: 9,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Jan schreef:
“Ik rijd een FJR 1300 AE 2017 in de luxe Explorer uitvoering. Dit is inmiddels mijn derde en ik hoop wel dat er een waardige opvolger voor komt. Ik kan in het toersegment geen kwalitatief betere motor vinden. Voorheen BMW gereden, maar bij mijn lange motorvakanties moest ik altijd motorolie meenemen en bijvullen. Ik heb bij geen van de FJR’s ooit een druppel olie bijgevuld tussen de beurten door. Schijnt dat er in NL een FJR rond tuft met meer dan vier ton op de klok met het eerste blok. Dat zegt genoeg!”
Pluspunten
Onverwoestbaar motorblok
Groot comfort
Gunstig verbruik
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Jan van Gompel schreef:
“Dit is mijn 4e fjr dat zegt toch wel wat of niet.
Zeer betrouwbaar
Snel cardan veel koffer ruimte stuurt zeer goed.”
Pluspunten
Snel
Zeer betrouwbaar
Mooi
Minpunten
Gewicht
Algemene beoordeling: 7,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
René Schijf schreef:
“Mooie motor, 6 versnellingen zijn echt heel fijn, het rijdt soepel en stuurt fijn.
Maar trilling in het stuur vanaf ca. 120 km/h, het is een gemene trilling die lijkt of het stuur onder stroom staat.
inmiddels al van alles geprobeerd, recent van Lukens Tuning in Assen de tip gekregen dat de motor mogelijk te arm gaat draaien als gevolg van de modernste uitlaatgas en geluidseisen.
Binnenkort naar de dealer voor onderzoek / afstellen..... wordt vervolgd.”
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Hans de Bruin schreef:
“Ik rijd sinds augustus 2004 op mijn nieuw aangeschafte FJR1300ABS, Galaxy Blue en daar staat inmiddels bijna 207.000 km op de teller, door mij zelf \'bij elkaar gereden\' inclusief verre vakanties, samen met echtgenote.
De FJR 1300 ABS is een geweldenaar, met recht ooit een dansende beer genoemd! Smaak is subjectief, maar het uiterlijk is tijdloos schitterend.
Betrouwbaar, degelijk, veilig om op te rijden en , zeker met de in 2005 aangebrachte hyper pro vering en demping, stuurverhoging van Travel Road en Corbin zadel, een motor waarmee je moeiteloos 1.000 km op een dag rijdt, op weg naar verdere oorden.
Op weg naar 250.000km met deze motor!
”
Pluspunten
Vermogen
Vertrouwenwekkend en makkelijk rijden
Comfort en uiterlijk
Minpunten
In de zomer warmte afgifte ter hoogte van scheenbeen (na 2006 is dit veel beter geleid)
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ad Berckmoes schreef:
“Na 11 jaar met plezier op een Yamaha XJ 900 S Diversion te hebben gereden, heb ik vorig najaar een FJR 1300 aangeschaft. Een motor van 2007 met 77.000 km op de klok. Nu ruim zowat 3.000 erbij, en ik wordt nog steeds verrast door de uitstekende rij eigenschappen van deze motor. Een lust om mee te rijden. Hij stuurt geweldig, en met het vermogen en koppel, kan je alle kanten op. Rustig toeren, of lekker doorrijden op de autobaan, alles verloopt even soepel. De remmen zijn gewoonweg fantastisch!! ook de vering is perfect af te stellen onder alle omstandigheden,
Een echte aanrader, en voor mij nooit meer wat anders.”
Pluspunten
koppel
remmen
stuur eigenschappen
Minpunten
geen 6e versnelling
iets te kleine ruit
Algemene beoordeling: 7,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
jkonings schreef:
“Ik heb sinds kort een fjr 1300 2016 het is mijn 3e fjr en erg tevreden
Maar deze trilt erg op het stuur vanaf 115km zodat ik niet langer dan een uurtje kan rijden.
Waar ik hem gehaald heb zijn ze er al druk mee bezig geweest maar nope
Ik las net dat jamaha de voor band kosteloze vervang om dat ze er veel problemen hebben op het nieuwe type weet iemand daar wat van gr johan”
Pluspunten
stuureigenschap
verbruik
comfoor
Minpunten
trilling
orginele scherm
kleine topkoffer
H. van der Zee schreef:
“Rij de Fast Journey to Ride nu een jaar. Hiervoor gereden op een intruder LC1500 (fraaie looks, maar bijna onhandig log...) en shadow VT1100 (van '86, heerlijke motor) De 1300 cc's van een FJR zijn geweldig. Sterk en sportief als het moet (mag) en toergenot in elk opzicht. Ik heb stuurverhogers geplaatst overigens voor een betere zit.
Minpunten vind ik:
Ontbreken van 6e versnelling
Het iets te grote plastic gehalte
Het verbruik en actieradius
Kwaliteit windscherm (vgl.bijv. met bmw)
De kwaliteit van de buddy (te dun)
Let wel. Een bijzondere motor, waar ik echt van geniet. Toch zal ik t.z.t. terugkeren naar een chopper. Ik mis de eigenzinnigheid, het geluid van de V-twin en de looks van zo'n motor. ”
Rene (bmvmotor.nl) schreef:
“Na 11 jaar een Suzuki VX800 gereden te hebben, was ik
toe aan iets anders. Krachtig en supersoepel blok, cardan,
degelijk (starten en lopen dus), comfortabel en natuurlijk
sportieve uitstraling. Keuze was niet moeilijk: FJR!
Heb het model 2003 dus met ABS (zelfs onze auto heeft
dat niet eens...) en dat heb ik al vlot een aantal maal
moeten testen waarbij de glimmende kant altijd boven
bleef. Eenmaal ABS en je wilt nooit meer zonder.
Mijn FJR (import uit Zwitserland/Oostenrijk) was reeds
voorzien van hotgrips, bi-xenon, volledige kofferset,
crashpads en Hyperpro achterdemper. De standaard ruit
heb ik vlot vervangen door een Schurgers-schuifpui: optima
perfecto!
Banden zijn Michelins PilotRoad 2, geven uitstekende
drooggrip en zeer goede natgrip. Spanning 0,2bar hoger
dan voorgeschreven.
Onderhoudskosten (uitbesteed) zijn gemiddeld
(GB+kleppenstellen rondom de 450 Euro).
Brandstofverbruik (licht-sportieve rijstijl) is zeer netjes: 1 op
18 gemiddeld (17.000 km). Tank meestal rond de 400km
(21 ltr).
Buddy is prima, maar bij langere ritten gaat het wat
doorzitten en krijg je een zere kont. Andere polstering er
in?
TIP: harde klak 1e versnelling: ontkoppelen, 2 seconden
wachten en dan pas trappen.
De FJR is een blijvertje!”
Frans schreef:
“Het is duidelijk. Je kunt er mee lezen en schrijven.”
Peter schreef:
“Meerdere motorfietsen gehad, maar na 5 jaar en ruim 35.000 km overtuigt deze indrukwekkende superfiets mij nog steeds. Zit, rijdt, accelereert en stuurt heerlijk. Wel een MRA-ruit op gezet en stuurverhogers ivm mijn lengte van 1,92 m. Soms mis je een 6e versnelling en ja, door al die pk's wordt het ook wel eens erg warm rond het blok. Het totaalconcept van de FJR 1300A is in mijn beleving nog niet geëvenaard.”
Wout schreef:
“Super motor,genoeg vermogen en stuurd als een mes .
heb wel de vering bij hypero laten aan passen en achter de motor hoger gezet voor meer grond speling die is bij de standaard afstelling niet genoeg { SPORTIEF RIJDEN SPORT FIETSJE PLAGEN ? }”
Arno schreef:
“Stabiele toerfiets met voldoende power, echt geschikt voor de vakanties met bagage.
Ook op hoge snelheid als op rails door de bochten.
Het wordt moeilijk om een waardige opvolger anders dan een FJR te vinden.”
Simon schreef:
“Ideale machine om sportief te rijden op langere afstanden, indien nodig met bagage”
Jim de Vries schreef:
“Ideale toerfiets voor de sportieve rijder. Altijd vermogen te over.”
panniel schreef:
“Na bridgestone Mezler en Dunlop rij ik nu op michelin 2compound banden. Lange levensduur en heerlijke grip”
Frans schreef:
“Nog nooit van mijn leven motor gereden. Rijbewijs gehaald op een Honda 500. Ik kocht, zonder maar iets verstand van te hebben, een Yamaha FJR1300. Vanwege zijn uitstraling. Ik kon met deze motor lezen en schrijven. Een pracht van een motor op alle fronten. Heeft mij nooit in de problemen gebracht.”
panniel schreef:
“De corroderene stekkers kan je verhelpen door voor de winter alles goed in te spuiten met acf-50.”
GER0NIMO schreef:
“MIJN 43e MOTOR EN 38 JAAR RIJ-ERVARING EN IK MOET ZEGGEN EEN TOPPER!!”
HermanO schreef:
“IN de drie jaar die ik nu met mijn FJR dagelijks 3 uur woon werk verkeer rijd, dag en nacht, warme zomers en koude winters, heb ik met uitzondering van een paar corroderende stekkertjes geen enkele problemen ervaren. Onderhoudskosten zijn niet het goedkoopste. Nog steeds zie ik van automobilisten en motorrijders blikken of duimen van waardering. De volgende wordt zeer zeker ook een FJR”
snellehenkie007@hotmail.com schreef:
“Heb 16 jaar geen motor gereden m.u.v. een 2-daagse naar de Ardennen. Proefgereden op een CBR1100 (Blackbird) maar had na 20 minuten al zere armen van het vooroverhangen. Nu de FJR geprobeerd. Fantastisch qua trekkracht en wegligging. Je bent direkt vertrouwd. Zit goed rechtop en lekker uit de wind. Hier rij je al gauw te hard op, zelfs na 18 jaar niet meer rijden, reed ik al direkt 60 km te hard op de prov. weg, dus wel oppassen geblazen anders ben je je rijbewijs kwijt. Maar, ik ben overtuigd.”
schroefke schreef:
“Heb nu een div 900 maar hoop straks een keer op de fjr te kunnen rijden. goed sparen maar.”
panniel schreef:
“Geweldige motor heb op m'n vorige 66000 km gereden in 2 jaar zonder probelemen, Langste stuk in een keer van Havelte naar Blanes. Op m'n huidige 1 mnd in bezit ook al weer 6000 gereden . Elke dag weer genieten tussen files door of gewoon lekker naar spanje of een weekeindje eifel maakt niet uit . Zeer handelbaar en volop power.”
pascal schreef:
“iedeale motor voor woon/werk, maar zeker ook voor perfecte demo's als motorrij-instructeur.
kortom pracht motor”
Harry schreef:
“Een prima motor,waar je goed mee kan toeren en ook heel sportief mee kan rijden. Heeft veel vermogen en dat is ook te gebruiken. Perfecte zithouding.Goede wegligging.
Ligt goed in de bochten. Is heel makkelijk in te sturen in de bochten, dus zeer wendbaar. Ik heb hem nu vier maanden maar ik vind het een geweldige motor. ”
Patrick schreef:
“Een echte alleskunner, een topper in dit sigment motoren. Niet allen schitterend om te zien, maar ook geweldige prestaties!”
Ad schreef:
“Een zeer prettige fiets. Ik had een Diversion 900. De FJR heeft een berg vermogen om eens lekker sportief te rijden maar je kunt er ook rustig mee toeren. Ook de duo passagier zit comfortabel. Ik moest in het begin even wennen aan het in - uitschakelen van de injectie. Ook vind ik met mijn lengte (1.76 m)de standaard ruit niet helemaal top. Veel turbulentie om het hoofd in de hoogste stand. Bij het inschakelen van de 1e versnelling hoor je een stevige 'klak' Dan lijkt het wel een BMW. Verder een top fiets waar ik veel plezier aan beleef. ”
Ton Fransen schreef:
“Zeer complete fiets, voor vakanties met z'n tweeen maar ook om lekker sportief solo te rijden. prestaties zijn prima wegligging stuurgedrag perfect, wordt tov. zijn directe concurenten voor een goede prijs in de maarkt gezet.
Uiterlijk is persoonlijke smaak maar ziet er gelikt uit.
Enigste aanpassing die we hebben gedaan is de topkoffer en een verhoogde ruit, om het rijden voor de duopassagier te veraangenamen.”
René Kamps schreef:
“Een hele fijne fiets ideaal voor duo rijden en toch nog sportief kunnen rijden. Alleen er zou standaard een verhogingssetje op moeten zitten dit verbeterd het duo rijden. Jammer dat het ruitje voor turbulentie zorg bij duo rijden. ”
Ruud schreef:
“Rijdt perfect, enig nadeel m.i. is iets te braaf geluid.”
jan schreef:
“top machine jammer dat die van de politie toch harder liep!!!”
hans schreef:
“Moordadige motor! Sechts twee minpuntjes. De vering is standaard te slap voor Europese normen en de ruit moet je meteen vervangen door een CALSCI ruit. Dan is ie pas af!”
Henk schreef:
“Heb deze motor nu 2 jaar en ben er 2 keer mee naar Oostenrijk geweest en heb daar echt genoten van deze motor.
In vergelijk met mijn vorige motor, een FJ 1200, kun je merken dat er meer vermogen in zit, wat wel prettig is in de bergen.
Het enige wat mij vervelend overkomt is de klak bij het in de 1e versnelling zetten.
Voor de rest een pracht motor waar je rustig mee kunt toeren maar je ook af en toe eens kunt uitleven.
Bij beide manieren van rijden stuurd hij als een scheermes.
”
hans schreef:
“Moordadige motor! Sechts één minpuntje. Het duurt even voor je de vering en demping goed hebt staan als het al lukt zonder Hyperpro of WP elementen.”
geert h. schreef:
“mooi uiterlijk / rustig toeren en lekker sportief ... net wat je wilt / verbruik 1:16 / duogebruik prima /
prijs-kwaliteitverhouding is goed.”
robver. schreef:
“geweldig motor alleen tussen de 2000 en 3000 toerern hoor je de
kleppen.”
panniel schreef:
“Ben net terug uit Spanje met deze fiets .heb hem nu 1 1/2 maand 8000 km gereden .Alleen bij file rijden heb ik nog wel last van aan /uit effect van de injectie maar daar is prima mee te leven .verder alleen maar positieve ervaringen.de vorige eigenaar had er slechts 6500 mee gereden hij stond nog op de eerste banden die moeten nu vervangen worden maar dan hebben ze toch 15000 km verslonden (metzeler).Vorige motor was een st1100, was ook een prima motor (70000 op gereden)maar deze heeft toch echt iets meer.”
Hans Karstens schreef:
“58.000 km mee gereden probleemloos klak in 1 e versnelling.had een 6e versnelling op mogen zitten.buitengewone weglegging trilt iets te veel in het stuur bij 6000 tr.beide banden op bij 10.000 km loopt zuinig 1.16 corbin zadel geeft nog meer zekerheid.velgen en cardan onder garantie opnieuw gespoten. achterschokbreker onder garantie vervangen.injectie werkt perfect verder een fijne snelle toermoter.”
Nep-Agent schreef:
“Ik heb er vandaag mee proef gereden.
Dit is echt een geweldige machine.
Zeer wendbaar lekker koppel, mooi geluid.
Alleen het opbergvakje in de kuip had mooier afgewerkt kunnen worden naar mijn idee. De koffers vindt ik ook aan de kleine kant.
Voor de rest kan ik alleen maar zegen dat deze machine helemaal top is.
Alleen die prijs he?
Maar ja dan heb je ook wat.”
Jofra schreef:
“Ik vind het een prettige fiets. Alleen bij erg warm weer is er hitte opbouw aan de rechterzijde van de motor. Ook het trillen bij bepaalde toerentallen moest niet kunnen voor een dergelijke geprijsde fiets. Maar voor de rest:
"GREAT FUN". ”
Peter da Graca schreef:
“Heb m'n op m'n 1,5 jaar oude FJR 40.000 km afgelegd. Wat mij betreft de ultieme toermachine....”
Jan v d Berg schreef:
“Na bijna 7 jaar een Pan was dit de geweldige opvolger. De FJR heeft een sportiever uiterlijk,een giga vermogen en een perfekte wegligging en nu met de WP veren voor en achter ook met ons tweeen met bepakking ruim voldoende grondspeling.Ik heb het grijze 2002 model.In twee en half jaar 60.000 km gereden:PERFEKTE MOTOR!!!!!!!!”
hans schreef:
“
Deze fiets doet er weer een schep bovenop.
Heb ook een FJ 1100/1200 gehad.
De FJR doet alles beter.
Ik heb hem in het rood,schijnt weinig voor te komen.
Voetsteunen komen erg snel aan de grond.
oorzaak is ook omdat deze motor een formidabele wegligging heeft.
Ruit in hoge stand gebuik ik bijna nooit omdat dat veel turbulentie veroorzaakt en rugwind.
Heb nu een setje Metzeler banden gemonteerd, omdat de Bridgestone voorband niet een normaal slijtage patroon veroorzaakte.
Op www.motormaniacs.nl is ook een zeer positieve test te lezen.
”
Randy schreef:
“Ik heb nu 1 jaar deze motorfiets en het is echt een wereld-bike. Het enige nadeel is de aanschaf prijs, zeker met koffers, maar dat is dan ook echt het enige. 1 keer in de 10.000 km een beurt is relaxed. Op deze motor stap je op en blijf je gaan! Heerlijk comfortabel en toch agressief genoeg om is even lekker te gassen. Gelukkig heeft Yamaha gekozen voor een sportieve-toer motor i.p.v. een snelle motor zoals suzuki en kawakasi waar de nadruk veel meer ligt op PK's. Hier heb je veel meer aan! ”
Yamahuyb schreef:
“Inmiddels zit er 85.000 km op en nog in niets afgeweken van mijn mening van 13-03-2002, allemaal probleemloze km!”
@ FJR schreef:
“mooie motorfiets, die sportiviteit koppelt met goede toereigenschappen. een zeer krachtig blok met veel koppel”
Sjroep schreef:
“Goed koppel bij lage toeren, verstelbaar windscherm is handig bij verschillende rijstijlen. Rijdt zelfs goed bij de "verarmde" nederlandse benzine door terugkoppeling naar de carburateurs”
flappie schreef:
“mooie motor met een geweldig blok.............”
een motor gek schreef:
“dit is een geweldige machine heb hem zelf ook sinds 4 weken en doet het goed bij de vrouwtjes mijn vriendin krijgt er een kik van dat heeft dus ook wel wat het is mijn eerste motor dus ik kan nog niet zo veel vergelijken normaal had ik een honda gekocht maar dat sprak me direkt aan was direkt verkocht”
DavidSimo schreef:
“De ultieme tourmotor !!!
Geweldige prestaties, sublieme wegligging en ook nog een schitterend uiterlijk.”
yafaze@hotmail .com schreef:
“Ik heb sinds 06-05-2003 een FJR 1300. Hiervoor had ik twee jaar een fazer 600 en dat is een lelijk eend vergelijken met een mercedes. Dit is niets ten nadele van de fazer.Ik vind de FJR 1300 een formidabele fiets die ten opzicht van de concurrentie veel meer in zich heeft. Meer BV dan de Honda pan european 1300 en de Kawasaki zzr 1200. het enige wat ik bij de fazer 600 wel kon maar bij de FJR 1300 niet is relaxed file rijden, hier is de 1300 FJR een beetje nerveus als je in de verkeerde versnelling rijd.Met de 6oo fazer kan je 60 km p/uur in zijn 6e versnelling rijden, zonder dat deze begint tegen te sputteren.dit kan dus niet met de FJR 1300 die wordt dan heel onrustig. Maar voor de rest is deze motorfiets dik inorde. Een zeer tevereden FJR 1300 rijder, dit zelfde geld voor de FZR 600 van Yamaha een wereld motor. ik wil graag een verslag maken als ik met de FJR 1300 op vakantie ben geweest naar Zuid Frankrijk en dan de rij eigenschappen en comfort etc noteren. Dit heb ik in de jaren 80 ook met een Moto Guzzi V1000 G5 gedaan, maar ik kan bij voorbaat al zeggen dat het met de FJR 1300 een stuk relaxter zal gaan. ”
springplank@tiscalimail.nl schreef:
“Gezien het redelijk geringe prijsverschil met ABS uitvoering is deze aan te bevelen.”
highlander schreef:
“Super groottoerist, vooral met kofferset een beauty. Prestaties en wegligging ongeëvenaard. Verbaas me trouwens over al die Kawa's. Aktie van de importeur?”
Motordiver schreef:
“Geweldig apparaat, zeer veel rijgenot mee gehad het afgelopen jaar. Heerlijk getoerd met die FJR in de bergen van Oostenrijk. Verheug me nu al op de nieuwe met ABS die het dus zeker gaat worden.”
Prutser schreef:
“Zeer fijne fiets. Het nieuwe model wordt voorzien van ABS, betere voorvering en betere remschijven. Toppie!”
Arie schreef:
“Vergeleken met m'n ex, een Pan European, is dit echt een sportmotor, heerlijk agressief, sportief en relaxed.Minpuntje is wel de pokkeherrie achter de ruit, daar zouden ze in de windtunnel wel iets aan kunnen verbeteren denk ik.Op het cirquit komtie pas echt uit de verf, daar heb ik hem echt leren kennen,heerlijk met de voetsteunen over grond, een geweldig gevoel.Jammer al die flistkasten, maar ook op de openbareweg is het een fijne motor.Onder het zadel zou er ook wel een ruimte mogen zitten om je broodtrommel in te doen, maar helaas,dat ontbreekt.ABS en Tractiecontrol,zouden niet misstaan,maar dat zal volgens mij niet lang duren voor dat het op de nieuwe modellen aanwezig zal zijn.Ik kan op dit moment voor mij geen fijne motor vinden die de concurentie aan kan met de FJR, dus voorlopig is er voor mij maar 1, dat is de FJR!!!!!!
Nog wel een waarschuwing voor alle belangstellende, ga er niet oprijden, het kost je een bom duiten(euro's).
Hou je van touren en toch sportief, dan is dit echt het ultieme genot, soms denk ik weleens het is nog lekkerder dan .....,(het begint met een s en eindigt op ex) dat zeg ik niet waar m'n meisje bij is, anders heb ik echt een probleem.
Zoals u leest, ik ben er echt helemaal gek van.”
Minne Zijlstra schreef:
“Zeer sportieve motorfiets. een goede kilometervreter waar je lange ritten mee kunt maken. de afwerking van laklaag kan beter, deze slijt zeer snel.
”
Hans schreef:
“Een echte tourbuffel,met sportieve prestaties,die niets onder doet voor menig sportmotor.Hij stuurt en rijd geweldig,en de zithouding is voor de berijder en de duo ook heel relaxed.Al met al een fijne motor,het is gewoon een lust om er op te rijden.Zowel met als zonder koffers.Als je een proefrit hebt gemaakt dan ben je verkocht.”
dper schreef:
“mijn toekomstige fiets ”
Yamahuyb schreef:
“Prachtfiets die sportprestaties koppelt aan toercomfort. De kleine minpuntjes zijn hopelijk bij model 2002 verbeterd. Superstabiel, ook met koffers en een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Volop ruimte voor berijder en duo en een uitstekende zithouding. Enorme berg koppel en continue power aanwezig door bijna alle toerentallen. Een fiets om regelmatig mee in het buitenland te sturen.”
Reviews
“Heb dr FJR1300A nu 6 jaar, elke vakantie weer een feest.
Genoeg plaats voor mijn vrouw en mij, hoog pakvolume.
Goed beschermd met slecht weer.
Ik ben 194 en 101 kilo, pas er goed op.”
“Yamaha FJR1300 is een degelijke toermotor die garant staat voor vele kilometers rijplezier.
Prijs/kwaliteit is prima en onderhoud is minimaal. Hele fijne betrouwbare toer fiets”
“Na achtereenvolgens tweePan Europeans vanwege het lagere gewicht overgestapt. Even stabiel, aanzienlijk lichter maar wel hoger zwaartepunt. Veel sneller wat op de snelweg meer ontspanning en veiligheid geeft. Betere remmen. Minder comfortabel en minder praktisch, minder degelijk dan de Pan European. Sturen beide heel goed. De Pan vind ik veel soepeler en ook mooier lopen ( dat laatste is subjectief). De Pan is zuiniger. Per saldo vind ik de Pan de betere motor, vrijwel perfect behalve het gewicht dat bij manouvreren in mijn schuur irritant is, en de remmen.
Vergeleken met de BMW R 1100 die ik ook heb is de FJR op de snelweg superieur. Binnendoor is de BMW vlotter en veel soepeler. In de praktijk pak ik de BMW vaker, maar voor 100 km of meer op de snelweg de FJR. ”
“Ik rijd dagelijks 100 km op mijn fjr 2010 en ben uitermate tevreden.
Het enige minpunt is dat er geen 6e versnelling op zit, dat hebben de nieuwe modellen wel.
Het is een makkelijke motor in onderhoud en rijd heerlijk, rustig en als je het gas open draait is deze erg snel.
Een makkelijke motor die zich ook goed laat sturen bij lage snelheden, ik wil geen andere meer, wel graag een jongere met 6 versnellingen.
Ik ben 190 heb heb de ruit vervangen door een hogere ruit, kosten 200 euro maar goed besteed want nauwelijks rijwind.”
“1e Fjr (2003)10 jaar geleden gekocht met 38k op de klok...wegens mijn lengte (1,95) weken lopen klooien met de turbulentie rondom de ruit..Uiteindelijk een scherm OP een scherm gemonteerd en nu rijdt dat top!Ziet er niet uit maar werkt wel,haha
Teller staat op 135k inmiddels en enige kosten naast regulier onderhoud het vervangen van het pro-link veersysteem na 100k(Dure grap van 1600 eu)Verder geen noemenswaardige fratsen gehad dus kan wel stellen dat dit een superbetrouwbare motor is!!Wolf in schaapskleren!
Denk aan wat anders na 10 jaar maar na deze verhalen gelezen te hebben ga ik wellicht door tot 200k
Geweldenaar!”
“ik rij al vanaf 2016 fjr heb nu al meerdere proef ritten gemaak op verschillende motoren , maar ga toch nog weer voor de fjr”
“Heb nu ruim 1.5 jaar een FJR1300, het R23 model van 2015. Ik vind het een heerlijke sportieve toermotor met een zeer stabiele wegligging en niet windgevoelig. Motorblok is erg krachtig en je kunt best wel lui schakelen. Bocht normaal nemen in 3e versnelling gaat, hij trek gewoon van onderuit. Maar de meeste kracht zit toch wel boven de 3500 toeren, bij accelereren op de snelweg gaat echt heel makkelijk. Verder zit ik comfortabel uit de wind, je kan gewoon op de snelweg met open geklapte systeemhelm rijden. Nadeel vind ik wel het gewicht met aan de hand manoeuvreren en handelen, bijna 300Kg. Dit is voor sommigen wel iets om eventueel rekening mee te houden?”
“Probleemloze sterke tourmotor met sportief hart.
Bagage mee te nemen zonder gedoe. Fijne stevige koffers. Laag verbruik. Fijne ontspannen zitpositie.”
“Sinds september vorig jaar een fjr1300a uit 2006. Na 7,5 jaar op een honda deauville 700 te hebben gereden 110000 km werden de onkosten te hoog. Wat een leuke verrassing snel maar ook zuiniger tot 1/21 bij rustig touren in 8 weken 3000 km gereden en ik zal blij zijn als de winter voorbij is. Komende zomer ga ik weer naar Oostenrijk maar nu met de fjr. Ik heb nu al voorpret en gereserveerd. 700 km op een dag binnendoor zal geen problemen geven na twee lange ritten in September 2021 geen centje pijn nu nog een gelzadel besteld dus dat wordt maximaal genieten ”
“Betrouwbare machine die krachtig en soepel rijdt. Nadeel vind ik de zwaarte met het gewone handelen. Dus bijvoorbeeld aan de hand lopen en terug manoeuvreren. Dit vind ik zwaar en komt door het wat hogere zwaartepunt. Wordt ook mede wat veroorzaakt door de 4 Kg accu in de kuip en een volle tank van ruim 17 Kg. Zodra je rijdt merk je hier helemaal niets meer van. Rijdt verder fantastisch en comfortabel. ”
“Een tijdloos mooie uitvoering van een geweldig betrouwbare, comfortabele en krachtige sportieve toermotor. Ik rijd sinds augustus 2004 mijn tweede FJR1300, inmiddels 241.000km, en zou daar zo maar 300.000km kunnen halen, maar toch overweeg ik deze schitterende ultimate edition aan te schaffen. \"Blind vertrouwen\" in, mits Yamaha de modificatie van de 6 versnellingsbak heeft toegepast (technisch schoonheidsfoutje, maar dat heeft men via de terugroepactie netjes onder garantie opgelost).
Op een motor als de FJR rijd je zonder ongemak, ook als 60 plusser...., op een dag ca 1.000km (reeds meerdere malen met echtgenote achterop gerealiseerd), dat zal met de Ultimate Edition nog fijner gaan!
Zeer jammer dat Yamaha gestopt is met de productie van de FJR1300 en de motor niet heeft aangepast aan de strengere EU emissie eisen.”
“Ik heb jaren met een Goldwing 1500 gereden tot nu één maand geleden ik overstapte naar de FJR 1300 ongelooflijk veel verschil en zeer goede moto!!!
Juist één zaakje wat ik raar vindt is dat bij het in eerste versnelling zetten dat deze veel lawaai maakt zou normaal zijn volgens de verkoper(heb deze gekocht 2é hands en zou normaal zijn bij Yamaha ) heb wat twijfels,maar verder zeer goede moto !!!
Meschien zijn er nog fjr rijders die dit zelfde hebben ,dan hoor ik het graag
”
“Tja, de motor weegt wat. Ruim 290 kg maar wanneer Je ook maar een beetje rijdt voel Je het gewicht niet meer. Laat zich eenvoudig in de bochten leggen. En met het vermogen van 148 kom je niets tekort. In sportstand net even wat meer bite.
Aanrader dus. ”
“Ik heb 2 Yamaha FJR 1300 gereden. Nooit problemen gehad met de motor. Altijd starten. Snelle toer motor met praktische mogelijkheden voor vakantie. Heb er 100000 km mee gereden zonder problemen. Nu wel een andere motor gekocht omdat ik nu veel Duo rijdt. Daar was de FJR net iets te klein voor. Ik ben n.l. 1.86 m mijn vriendin ook. ”
“Ik rijd een FJR 1300 AE 2017 in de luxe Explorer uitvoering. Dit is inmiddels mijn derde en ik hoop wel dat er een waardige opvolger voor komt. Ik kan in het toersegment geen kwalitatief betere motor vinden. Voorheen BMW gereden, maar bij mijn lange motorvakanties moest ik altijd motorolie meenemen en bijvullen. Ik heb bij geen van de FJR’s ooit een druppel olie bijgevuld tussen de beurten door. Schijnt dat er in NL een FJR rond tuft met meer dan vier ton op de klok met het eerste blok. Dat zegt genoeg!”
“Dit is mijn 4e fjr dat zegt toch wel wat of niet.
Zeer betrouwbaar
Snel cardan veel koffer ruimte stuurt zeer goed.”
“Mooie motor, 6 versnellingen zijn echt heel fijn, het rijdt soepel en stuurt fijn.
Maar trilling in het stuur vanaf ca. 120 km/h, het is een gemene trilling die lijkt of het stuur onder stroom staat.
inmiddels al van alles geprobeerd, recent van Lukens Tuning in Assen de tip gekregen dat de motor mogelijk te arm gaat draaien als gevolg van de modernste uitlaatgas en geluidseisen.
Binnenkort naar de dealer voor onderzoek / afstellen..... wordt vervolgd.”
“Ik rijd sinds augustus 2004 op mijn nieuw aangeschafte FJR1300ABS, Galaxy Blue en daar staat inmiddels bijna 207.000 km op de teller, door mij zelf \'bij elkaar gereden\' inclusief verre vakanties, samen met echtgenote.
De FJR 1300 ABS is een geweldenaar, met recht ooit een dansende beer genoemd! Smaak is subjectief, maar het uiterlijk is tijdloos schitterend.
Betrouwbaar, degelijk, veilig om op te rijden en , zeker met de in 2005 aangebrachte hyper pro vering en demping, stuurverhoging van Travel Road en Corbin zadel, een motor waarmee je moeiteloos 1.000 km op een dag rijdt, op weg naar verdere oorden.
Op weg naar 250.000km met deze motor!
”
“Na 11 jaar met plezier op een Yamaha XJ 900 S Diversion te hebben gereden, heb ik vorig najaar een FJR 1300 aangeschaft. Een motor van 2007 met 77.000 km op de klok. Nu ruim zowat 3.000 erbij, en ik wordt nog steeds verrast door de uitstekende rij eigenschappen van deze motor. Een lust om mee te rijden. Hij stuurt geweldig, en met het vermogen en koppel, kan je alle kanten op. Rustig toeren, of lekker doorrijden op de autobaan, alles verloopt even soepel. De remmen zijn gewoonweg fantastisch!! ook de vering is perfect af te stellen onder alle omstandigheden,
Een echte aanrader, en voor mij nooit meer wat anders.”
“Ik heb sinds kort een fjr 1300 2016 het is mijn 3e fjr en erg tevreden
Maar deze trilt erg op het stuur vanaf 115km zodat ik niet langer dan een uurtje kan rijden.
Waar ik hem gehaald heb zijn ze er al druk mee bezig geweest maar nope
Ik las net dat jamaha de voor band kosteloze vervang om dat ze er veel problemen hebben op het nieuwe type weet iemand daar wat van gr johan”
“Rij de Fast Journey to Ride nu een jaar. Hiervoor gereden op een intruder LC1500 (fraaie looks, maar bijna onhandig log...) en shadow VT1100 (van '86, heerlijke motor) De 1300 cc's van een FJR zijn geweldig. Sterk en sportief als het moet (mag) en toergenot in elk opzicht. Ik heb stuurverhogers geplaatst overigens voor een betere zit.
Echte plussen zijn:
Vermogen en handelbaarheid.
Wegligging (echt geweldig)
Schakelt erg soepel
Verstelbaar windscherm
Goede remmen
Fraaie uitstraling
Minpunten vind ik:
Ontbreken van 6e versnelling
Het iets te grote plastic gehalte
Het verbruik en actieradius
Kwaliteit windscherm (vgl.bijv. met bmw)
De kwaliteit van de buddy (te dun)
Let wel. Een bijzondere motor, waar ik echt van geniet. Toch zal ik t.z.t. terugkeren naar een chopper. Ik mis de eigenzinnigheid, het geluid van de V-twin en de looks van zo'n motor. ”
“Na 11 jaar een Suzuki VX800 gereden te hebben, was ik
toe aan iets anders. Krachtig en supersoepel blok, cardan,
degelijk (starten en lopen dus), comfortabel en natuurlijk
sportieve uitstraling. Keuze was niet moeilijk: FJR!
Heb het model 2003 dus met ABS (zelfs onze auto heeft
dat niet eens...) en dat heb ik al vlot een aantal maal
moeten testen waarbij de glimmende kant altijd boven
bleef. Eenmaal ABS en je wilt nooit meer zonder.
Mijn FJR (import uit Zwitserland/Oostenrijk) was reeds
voorzien van hotgrips, bi-xenon, volledige kofferset,
crashpads en Hyperpro achterdemper. De standaard ruit
heb ik vlot vervangen door een Schurgers-schuifpui: optima
perfecto!
Banden zijn Michelins PilotRoad 2, geven uitstekende
drooggrip en zeer goede natgrip. Spanning 0,2bar hoger
dan voorgeschreven.
Onderhoudskosten (uitbesteed) zijn gemiddeld
(GB+kleppenstellen rondom de 450 Euro).
Brandstofverbruik (licht-sportieve rijstijl) is zeer netjes: 1 op
18 gemiddeld (17.000 km). Tank meestal rond de 400km
(21 ltr).
Buddy is prima, maar bij langere ritten gaat het wat
doorzitten en krijg je een zere kont. Andere polstering er
in?
TIP: harde klak 1e versnelling: ontkoppelen, 2 seconden
wachten en dan pas trappen.
De FJR is een blijvertje!”
“Het is duidelijk. Je kunt er mee lezen en schrijven.”
“Meerdere motorfietsen gehad, maar na 5 jaar en ruim 35.000 km overtuigt deze indrukwekkende superfiets mij nog steeds. Zit, rijdt, accelereert en stuurt heerlijk. Wel een MRA-ruit op gezet en stuurverhogers ivm mijn lengte van 1,92 m. Soms mis je een 6e versnelling en ja, door al die pk's wordt het ook wel eens erg warm rond het blok. Het totaalconcept van de FJR 1300A is in mijn beleving nog niet geëvenaard.”
“Super motor,genoeg vermogen en stuurd als een mes .
heb wel de vering bij hypero laten aan passen en achter de motor hoger gezet voor meer grond speling die is bij de standaard afstelling niet genoeg { SPORTIEF RIJDEN SPORT FIETSJE PLAGEN ? }”
“Stabiele toerfiets met voldoende power, echt geschikt voor de vakanties met bagage.
Ook op hoge snelheid als op rails door de bochten.
Het wordt moeilijk om een waardige opvolger anders dan een FJR te vinden.”
“Ideale machine om sportief te rijden op langere afstanden, indien nodig met bagage”
“Ideale toerfiets voor de sportieve rijder. Altijd vermogen te over.”
“Na bridgestone Mezler en Dunlop rij ik nu op michelin 2compound banden. Lange levensduur en heerlijke grip”
“Nog nooit van mijn leven motor gereden. Rijbewijs gehaald op een Honda 500. Ik kocht, zonder maar iets verstand van te hebben, een Yamaha FJR1300. Vanwege zijn uitstraling. Ik kon met deze motor lezen en schrijven. Een pracht van een motor op alle fronten. Heeft mij nooit in de problemen gebracht.”
“De corroderene stekkers kan je verhelpen door voor de winter alles goed in te spuiten met acf-50.”
“MIJN 43e MOTOR EN 38 JAAR RIJ-ERVARING EN IK MOET ZEGGEN EEN TOPPER!!”
“IN de drie jaar die ik nu met mijn FJR dagelijks 3 uur woon werk verkeer rijd, dag en nacht, warme zomers en koude winters, heb ik met uitzondering van een paar corroderende stekkertjes geen enkele problemen ervaren. Onderhoudskosten zijn niet het goedkoopste. Nog steeds zie ik van automobilisten en motorrijders blikken of duimen van waardering. De volgende wordt zeer zeker ook een FJR”
“Heb 16 jaar geen motor gereden m.u.v. een 2-daagse naar de Ardennen. Proefgereden op een CBR1100 (Blackbird) maar had na 20 minuten al zere armen van het vooroverhangen. Nu de FJR geprobeerd. Fantastisch qua trekkracht en wegligging. Je bent direkt vertrouwd. Zit goed rechtop en lekker uit de wind. Hier rij je al gauw te hard op, zelfs na 18 jaar niet meer rijden, reed ik al direkt 60 km te hard op de prov. weg, dus wel oppassen geblazen anders ben je je rijbewijs kwijt. Maar, ik ben overtuigd.”
“Heb nu een div 900 maar hoop straks een keer op de fjr te kunnen rijden. goed sparen maar.”
“Geweldige motor heb op m'n vorige 66000 km gereden in 2 jaar zonder probelemen, Langste stuk in een keer van Havelte naar Blanes. Op m'n huidige 1 mnd in bezit ook al weer 6000 gereden . Elke dag weer genieten tussen files door of gewoon lekker naar spanje of een weekeindje eifel maakt niet uit . Zeer handelbaar en volop power.”
“iedeale motor voor woon/werk, maar zeker ook voor perfecte demo's als motorrij-instructeur.
kortom pracht motor”
“Een prima motor,waar je goed mee kan toeren en ook heel sportief mee kan rijden. Heeft veel vermogen en dat is ook te gebruiken. Perfecte zithouding.Goede wegligging.
Ligt goed in de bochten. Is heel makkelijk in te sturen in de bochten, dus zeer wendbaar. Ik heb hem nu vier maanden maar ik vind het een geweldige motor. ”
“Een echte alleskunner, een topper in dit sigment motoren. Niet allen schitterend om te zien, maar ook geweldige prestaties!”
“Een zeer prettige fiets. Ik had een Diversion 900. De FJR heeft een berg vermogen om eens lekker sportief te rijden maar je kunt er ook rustig mee toeren. Ook de duo passagier zit comfortabel. Ik moest in het begin even wennen aan het in - uitschakelen van de injectie. Ook vind ik met mijn lengte (1.76 m)de standaard ruit niet helemaal top. Veel turbulentie om het hoofd in de hoogste stand. Bij het inschakelen van de 1e versnelling hoor je een stevige 'klak' Dan lijkt het wel een BMW. Verder een top fiets waar ik veel plezier aan beleef. ”
“Zeer complete fiets, voor vakanties met z'n tweeen maar ook om lekker sportief solo te rijden. prestaties zijn prima wegligging stuurgedrag perfect, wordt tov. zijn directe concurenten voor een goede prijs in de maarkt gezet.
Uiterlijk is persoonlijke smaak maar ziet er gelikt uit.
Enigste aanpassing die we hebben gedaan is de topkoffer en een verhoogde ruit, om het rijden voor de duopassagier te veraangenamen.”
“Een hele fijne fiets ideaal voor duo rijden en toch nog sportief kunnen rijden. Alleen er zou standaard een verhogingssetje op moeten zitten dit verbeterd het duo rijden. Jammer dat het ruitje voor turbulentie zorg bij duo rijden. ”
“Rijdt perfect, enig nadeel m.i. is iets te braaf geluid.”
“top machine jammer dat die van de politie toch harder liep!!!”
“Moordadige motor! Sechts twee minpuntjes. De vering is standaard te slap voor Europese normen en de ruit moet je meteen vervangen door een CALSCI ruit. Dan is ie pas af!”
“Heb deze motor nu 2 jaar en ben er 2 keer mee naar Oostenrijk geweest en heb daar echt genoten van deze motor.
In vergelijk met mijn vorige motor, een FJ 1200, kun je merken dat er meer vermogen in zit, wat wel prettig is in de bergen.
Het enige wat mij vervelend overkomt is de klak bij het in de 1e versnelling zetten.
Voor de rest een pracht motor waar je rustig mee kunt toeren maar je ook af en toe eens kunt uitleven.
Bij beide manieren van rijden stuurd hij als een scheermes.
”
“Moordadige motor! Sechts één minpuntje. Het duurt even voor je de vering en demping goed hebt staan als het al lukt zonder Hyperpro of WP elementen.”
“mooi uiterlijk / rustig toeren en lekker sportief ... net wat je wilt / verbruik 1:16 / duogebruik prima /
prijs-kwaliteitverhouding is goed.”
“geweldig motor alleen tussen de 2000 en 3000 toerern hoor je de
kleppen.”
“Ben net terug uit Spanje met deze fiets .heb hem nu 1 1/2 maand 8000 km gereden .Alleen bij file rijden heb ik nog wel last van aan /uit effect van de injectie maar daar is prima mee te leven .verder alleen maar positieve ervaringen.de vorige eigenaar had er slechts 6500 mee gereden hij stond nog op de eerste banden die moeten nu vervangen worden maar dan hebben ze toch 15000 km verslonden (metzeler).Vorige motor was een st1100, was ook een prima motor (70000 op gereden)maar deze heeft toch echt iets meer.”
“58.000 km mee gereden probleemloos klak in 1 e versnelling.had een 6e versnelling op mogen zitten.buitengewone weglegging trilt iets te veel in het stuur bij 6000 tr.beide banden op bij 10.000 km loopt zuinig 1.16 corbin zadel geeft nog meer zekerheid.velgen en cardan onder garantie opnieuw gespoten. achterschokbreker onder garantie vervangen.injectie werkt perfect verder een fijne snelle toermoter.”
“Ik heb er vandaag mee proef gereden.
Dit is echt een geweldige machine.
Zeer wendbaar lekker koppel, mooi geluid.
Alleen het opbergvakje in de kuip had mooier afgewerkt kunnen worden naar mijn idee. De koffers vindt ik ook aan de kleine kant.
Voor de rest kan ik alleen maar zegen dat deze machine helemaal top is.
Alleen die prijs he?
Maar ja dan heb je ook wat.”
“Ik vind het een prettige fiets. Alleen bij erg warm weer is er hitte opbouw aan de rechterzijde van de motor. Ook het trillen bij bepaalde toerentallen moest niet kunnen voor een dergelijke geprijsde fiets. Maar voor de rest:
"GREAT FUN". ”
“Heb m'n op m'n 1,5 jaar oude FJR 40.000 km afgelegd. Wat mij betreft de ultieme toermachine....”
“Na bijna 7 jaar een Pan was dit de geweldige opvolger. De FJR heeft een sportiever uiterlijk,een giga vermogen en een perfekte wegligging en nu met de WP veren voor en achter ook met ons tweeen met bepakking ruim voldoende grondspeling.Ik heb het grijze 2002 model.In twee en half jaar 60.000 km gereden:PERFEKTE MOTOR!!!!!!!!”
“
Deze fiets doet er weer een schep bovenop.
Heb ook een FJ 1100/1200 gehad.
De FJR doet alles beter.
Ik heb hem in het rood,schijnt weinig voor te komen.
Voetsteunen komen erg snel aan de grond.
oorzaak is ook omdat deze motor een formidabele wegligging heeft.
Ruit in hoge stand gebuik ik bijna nooit omdat dat veel turbulentie veroorzaakt en rugwind.
Heb nu een setje Metzeler banden gemonteerd, omdat de Bridgestone voorband niet een normaal slijtage patroon veroorzaakte.
Op www.motormaniacs.nl is ook een zeer positieve test te lezen.
”
“Ik heb nu 1 jaar deze motorfiets en het is echt een wereld-bike. Het enige nadeel is de aanschaf prijs, zeker met koffers, maar dat is dan ook echt het enige. 1 keer in de 10.000 km een beurt is relaxed. Op deze motor stap je op en blijf je gaan! Heerlijk comfortabel en toch agressief genoeg om is even lekker te gassen. Gelukkig heeft Yamaha gekozen voor een sportieve-toer motor i.p.v. een snelle motor zoals suzuki en kawakasi waar de nadruk veel meer ligt op PK's. Hier heb je veel meer aan! ”
“Inmiddels zit er 85.000 km op en nog in niets afgeweken van mijn mening van 13-03-2002, allemaal probleemloze km!”
“mooie motorfiets, die sportiviteit koppelt met goede toereigenschappen. een zeer krachtig blok met veel koppel”
“Goed koppel bij lage toeren, verstelbaar windscherm is handig bij verschillende rijstijlen. Rijdt zelfs goed bij de "verarmde" nederlandse benzine door terugkoppeling naar de carburateurs”
“mooie motor met een geweldig blok.............”
“dit is een geweldige machine heb hem zelf ook sinds 4 weken en doet het goed bij de vrouwtjes mijn vriendin krijgt er een kik van dat heeft dus ook wel wat het is mijn eerste motor dus ik kan nog niet zo veel vergelijken normaal had ik een honda gekocht maar dat sprak me direkt aan was direkt verkocht”
“De ultieme tourmotor !!!
Geweldige prestaties, sublieme wegligging en ook nog een schitterend uiterlijk.”
“Ik heb sinds 06-05-2003 een FJR 1300. Hiervoor had ik twee jaar een fazer 600 en dat is een lelijk eend vergelijken met een mercedes. Dit is niets ten nadele van de fazer.Ik vind de FJR 1300 een formidabele fiets die ten opzicht van de concurrentie veel meer in zich heeft. Meer BV dan de Honda pan european 1300 en de Kawasaki zzr 1200. het enige wat ik bij de fazer 600 wel kon maar bij de FJR 1300 niet is relaxed file rijden, hier is de 1300 FJR een beetje nerveus als je in de verkeerde versnelling rijd.Met de 6oo fazer kan je 60 km p/uur in zijn 6e versnelling rijden, zonder dat deze begint tegen te sputteren.dit kan dus niet met de FJR 1300 die wordt dan heel onrustig. Maar voor de rest is deze motorfiets dik inorde. Een zeer tevereden FJR 1300 rijder, dit zelfde geld voor de FZR 600 van Yamaha een wereld motor. ik wil graag een verslag maken als ik met de FJR 1300 op vakantie ben geweest naar Zuid Frankrijk en dan de rij eigenschappen en comfort etc noteren. Dit heb ik in de jaren 80 ook met een Moto Guzzi V1000 G5 gedaan, maar ik kan bij voorbaat al zeggen dat het met de FJR 1300 een stuk relaxter zal gaan. ”
“Gezien het redelijk geringe prijsverschil met ABS uitvoering is deze aan te bevelen.”
“Super groottoerist, vooral met kofferset een beauty. Prestaties en wegligging ongeëvenaard. Verbaas me trouwens over al die Kawa's. Aktie van de importeur?”
“Geweldig apparaat, zeer veel rijgenot mee gehad het afgelopen jaar. Heerlijk getoerd met die FJR in de bergen van Oostenrijk. Verheug me nu al op de nieuwe met ABS die het dus zeker gaat worden.”
“Zeer fijne fiets. Het nieuwe model wordt voorzien van ABS, betere voorvering en betere remschijven. Toppie!”
“Vergeleken met m'n ex, een Pan European, is dit echt een sportmotor, heerlijk agressief, sportief en relaxed.Minpuntje is wel de pokkeherrie achter de ruit, daar zouden ze in de windtunnel wel iets aan kunnen verbeteren denk ik.Op het cirquit komtie pas echt uit de verf, daar heb ik hem echt leren kennen,heerlijk met de voetsteunen over grond, een geweldig gevoel.Jammer al die flistkasten, maar ook op de openbareweg is het een fijne motor.Onder het zadel zou er ook wel een ruimte mogen zitten om je broodtrommel in te doen, maar helaas,dat ontbreekt.ABS en Tractiecontrol,zouden niet misstaan,maar dat zal volgens mij niet lang duren voor dat het op de nieuwe modellen aanwezig zal zijn.Ik kan op dit moment voor mij geen fijne motor vinden die de concurentie aan kan met de FJR, dus voorlopig is er voor mij maar 1, dat is de FJR!!!!!!
Nog wel een waarschuwing voor alle belangstellende, ga er niet oprijden, het kost je een bom duiten(euro's).
Hou je van touren en toch sportief, dan is dit echt het ultieme genot, soms denk ik weleens het is nog lekkerder dan .....,(het begint met een s en eindigt op ex) dat zeg ik niet waar m'n meisje bij is, anders heb ik echt een probleem.
Zoals u leest, ik ben er echt helemaal gek van.”
“Zeer sportieve motorfiets. een goede kilometervreter waar je lange ritten mee kunt maken. de afwerking van laklaag kan beter, deze slijt zeer snel.
”
“Een echte tourbuffel,met sportieve prestaties,die niets onder doet voor menig sportmotor.Hij stuurt en rijd geweldig,en de zithouding is voor de berijder en de duo ook heel relaxed.Al met al een fijne motor,het is gewoon een lust om er op te rijden.Zowel met als zonder koffers.Als je een proefrit hebt gemaakt dan ben je verkocht.”
“mijn toekomstige fiets ”
“Prachtfiets die sportprestaties koppelt aan toercomfort. De kleine minpuntjes zijn hopelijk bij model 2002 verbeterd. Superstabiel, ook met koffers en een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Volop ruimte voor berijder en duo en een uitstekende zithouding. Enorme berg koppel en continue power aanwezig door bijna alle toerentallen. Een fiets om regelmatig mee in het buitenland te sturen.”
“Moordmachine!”