Wat vind jij van de YAMAHA FZS 1000?

Je beoordeling
Degelijkheid
Prestaties
Prijs/Kwaliteit
Uiterlijk
Jouw cijfer: 0
Schrijf een review en maak kans op een gratis set oordopjes van Alpine. (Geef s.v.p. een uitgebreide review waar andere motorrijders wat aan hebben.)
Algemene beoordeling
  • Degelijkheid:
  • Prestaties:
  • Prijs/Kwaliteit:
  • Uiterlijk:
5,9 10 1089 YAMAHA FZS 1000

Motoren

FZS1000 FAZER - YAMAHA
FZS1000 FAZER
YAMAHA
€ 3.490,-

2004 · 64294 km
Motor Center Venlo - Venlo-Blerick

Reviews

schuurmans schreef:

“Rijdt sinds nov. 2004 een fzs 1000 en wel de roodzwarte uitvoering hiervoor heb ik twee fazers 600 gehad. Geweldige motor, veel koppel en een flink vermogen. Je kan er rustig mee toerritjes rijden en ook flink sportief mee kachelen. Heb er inmiddels 20.000km op staan en ben er nog steeda niet op uitgeken. Vooral het flinke koppel is er prettig als je inheuvelachtig gebied rijdt zoals byvoorbeeld de Eiffel. De motor is voorzien van een Akrapovicdemper en een verhoogd ruitje. Benzineverbruik ligt op gemiddeld 1:18. Olieverbruik is nihil. Ik hoef tussen de beurten in niet bij te vullen. De standaard gemonteerde Metzelers gaan lang mee maar geven niet echt veel grip onder natte omstandigheden. Achterband vervangen bij 12000km, voorband bij 18000km. Er zitten nu Michelins Pilot sports onder en deze voldoen goed. Net een grote beurt uit laten voeren en blijf voorlopig nog wel een jaartje of wat met deze motor sturen.”

Ad "nooit plat genoeg" schreef:

“Heb mijn R1 ingeruild voor de FZ-1 Fazer 2007(donkerblauwe) en na enige gewenning (constant stepjes aan de grond hè?)ben ik er toch erg blij mee.
Hoef nu niet bij iedere mooie bocht kneedown...
Ook vind ik de zithouding bijzonder actief en in kortere bochtjes draait ie zo heerlijk kort af.
ABS doet geen vroegtijdige rempretbederfacties dus prima!
Pilot road banden hebben zeer goede grip (opwarmtijd?? hoezo..)Dus Rossi misschien moet je toch niet overhaast afscheid nemen van Michelin...”

Marco schreef:

“Heerlijke fiets en het is elke keer weer een feest om met dit ding door de berg te rijden.”

Ronald schreef:

“Nu 22 maanden verder met m'n 2e Fazer 1000, heb er bijna 44.000 km mee gereden. Ben alleen eergister van een rotonde afgereden door een auto die zich niet aan de regels hield. Motor heeft zich fortreffelijk gedragen al die tijd, minder olieverbruik dan de eerste. Waarschijnlijk doordat ik deze beter (lees: steviger) ingereden heb. Met andere veren van Wp (en goede dempingsinstellingen) en een dynojetkit, K&N luchtfilter en stalen remleidingen is het een superfiets. Zeker als je de standaard Metzelers vervangt door Michelin Pilot Powers.”

Digibiker schreef:

“Supersnelle strak sturende fiets waar je ook menig supersport motor je achterkant laat zien.”

Joop schreef:

“Gebruiksvriendelijke fiets die je nooit voor verrassingen stel. Wel nodig toe aan een update. Er zou in 2006 een opvolger komen. Zoiets als de Fazer 600 nu. Wel een slechte starter en het 2005 model loopt minder soepel vanwege de katalysator en bijbehorende arme afstelling. Ook behoorlijk snel zodat je met de meeste supersport fietsen goed mee kan komen.”

Kees schreef:

“Het is mijn eerste motor. Heellijk handelbaar, kan er mee tuffen, maar aan de andere kant ook goed meekomen met een R1.

Ronald schreef:

“Ik heb mijn Fazer onlangs ingeruild voor........ een nieuwe, ben op de Rai geweest en die rood/zwarte is helemaal top.
Met de 'oude' in 2 jaar en 9 maanden 77.300 km gereden en heeft me nooit in de steek gelaten. Zoals alle Yamaha's lust ie wel wat olie, maar 2-2,5 liter op 10.000 km (onderhoudsinterval) is niet vreemd (heel normaal zelfs) voor de R1 blokken (is nagenoeg ongewijzigd).
voorvork vraagt om andere veren en afstelling, evenals de achterschokbreker. Dan komen ook de voetsteunen minder snel aan de grond. Blok is enorm sterk, met Hotcam demper had ik bij 60.000 km 133 pk aan het achterwiel. Tijdens een vakantie in Oostenrijk heb ik op de heen en terugweg een top van ruim 270 km gehaald met dubbeldeks tanktas. Verbruik ligt meestal rond 1:16, in de bergen vaak zelf richting de 1:19 terwijl het niet echt langzaam ging.
Banden (Metzeler Z4) gelijk vervangen door Bridgestones en andere goeie banden.
De prijs is tegenwoordig ook gunstiger, elk jaar is ie goedkoper geworden. Van 12.480 in 2001 tot 10.490 in 2005...”

bemmer 12 schreef:

“heb er even op proefgereden ( 1000 km )wat een fijne strakke snelle fiets vering voor kan beter achter is goed genoeg knietje aan de grond ging nog nooit zo makkelijk echt een smaakmaker jammer dat ik mijn benen niet goed in/om de tank krijg maar dat is wat mij betreft dan ook het enige minpuntje”

Louis Franssen schreef:

“De Fazer is een degelijk ontworpen motor super stijve frame en een motor die over een zeer brede loopcultuur beschikt. Dit zorgt ervoor dat je er rustig mee kunt toeren en op het circuit ook geen slecht figuur slaat. 1.39 rondje assen. de zitpositie is lekker aktief maar niet zenuwachtig je hebt het gevoel dat je altijd contole hebt over de motor. 2000 km in 2 dagen zonder kont of rugpijn zegt eigelijk genoeg over de ergonomie van deze motor. Mijn vrouw die nu haar A rijbewijs aan het halen is oefent haar bijzondere verichtingen op de Fazer 1000 en is telkens verbaast hoe makkelijk het me deze motor allemaal gaat beter als met de les CB500. zegt ook wat over de wendbaarheid. Persoonlijk vindt ik de fazer beter bij bochten van + 180 kmh dan op slinger wegen in de dolomieten. Echt een fijne fiets”

Ronald schreef:

“Ik heb de Fazer nu precies een jaar. De teller is op bijna 26.000 km blijven staan. De prestaties ben ik zeer tevreden over, sturen (en kneedowns ;-) ) gaat veel makkelijker dan op menig supersportfiets door de relaxede zithouding (gemerkt na eerst een proefrit te hebben gemaakt op een GSX-R 750).
Alleen waar ik niet tevreden over ben is dat de Fazer bij handen los naar rechts trekt. Yamaha claimt dat ze dat allemaal hebben en ik heb het tot nu toe ook bij allemaal gemerkt. Verder wil Yamaha er niks aan doen wat mij totaal niet bevalt. Het is zelfs zover dat men geen contact meer met mij wil...
Jammer, want ondanks de stevige aanschafprijs en enkele minpuntjes is het een ideale motor. De minpuntjes: voetsteunen komen bij stevig sturen snel aan de grond en zelfs de uitlaatdemper is al bijgeschaafd. Verder het naar rechts trekken.
Ook jammer dat de afwerking op sommige plaatsen te kort schiet: doorgesleten lak op het frame ter plaatse van enkele kabels.
Het blok is zeeeeeeeer sterk, wheelies zijn goed te doen, ook met 120 in de 3e versnelling op de snelweg (met behulp van een hobbeltje). Jammer dat de standaard gemonteerde Metzelers Z3 matig presteren, vooral in de regen. Aanrader: Bridgestone BT-010 voor en een BT-020 achter.

JB schreef:

“Heb hem toch maar gekocht.... Wat een geweldige fiets. Heerlijke zithouding voor woon-werkverkeer, prima handelbare fiets maar toch erg sportief als je dat wilt. Het zadel zit perfect, ook voor langere stukken. De vering is veel beter als die van de Fazer 600 en volledig instelbaar. De remmen zijn de bekende blauwe van Yamaha, dus geen enkele kritiek...Dat R1 blok blijft maar gaan..... Onder de 5000 toeren is er al genoeg trekkracht om lekker rustig te toeren, maar daarboven gaat ie als de brandweer....Ondanks dat blijft het vermogen prima op de weg te brengen, zonder het nerveuze dat veel supersports kenmerkt.
Grootste voordeel van deze motor is dat ie alles gewoon heel goed doet, toeren, woon-werk verkeer of "blazen", het maakt de Fazer niet uit. ”

motornet.be schreef:

“Het feit dat de Yamaha Fazer 1000 -in tegenstelling tot de ons omringende landen- er in België nog niet in geslaagd is om tot de verkoops-toppers te behoren, is bijna onverklaarbaar. Wie ooit een proefrit maakt met deze motor kan nochtans niet anders dan concluderen dat dit een ideale gebruiksmotor is voor de ervaren motorrijder die van alle facetten van het motorrijden wil genieten zonder zich daarbij beperkingen te moeten opleggen. Toeren, reizen, spelen -ja, zelfs racen- is deze vierpitter op het lijf geschreven. En dat kan je van niet veel motoren zeggen, ook al hebben ze ronkende namen en zijn ze momenteel razend populair bij het motorvolk. Het enige minpuntje dat we aan het einde van deze wel heel lange testrit mochten ervaren, was het feit dat we de Blauwe Trouwe dienden terug te geven. En dat wil toch heel wat zeggen indien je elke dag weer met motoren bezig bent. Kwaliteit en Polyvalentie, met een hoofdletter geschreven... 't Wordt hoog tijd dat die deugden weer in volle glorie worden hersteld, ook in de motorwereld!

ZoefFZS schreef:

“Echt een allround fiets. Geschikt voor zowel rustig toeren als circuit. Zeer goede instelbare vering. Is zacht in te stellen en toch haarscherp sturen.
Wheelies en stoppies zijn toch makkelijker uit te voeren als ik van te voren gedacht heb.”

xjrforme schreef:

“Het uiterlijk doet mij denken aan een opgevoerde brommer.Het standaardruitje hadden ze er beter niet op kunnen zetten,want dat helpt (bitter) weinig. De prestaties zijn okay.”

John schreef:

“Net overgestapt van een XJR 1300 SP; De Fazer 1000 is ondanks dat ie sportiever is comfortabeler geveerd dan de XJR, althans voor mijn gewicht (60 kg). Afgelopen weekend 1000 km gereden en met veel plezier. Heb hem 2e hands gekocht inclusief accessoires, was een goede deal. Het geld meer dan waard.
Een hoger toerschermpje heb ik wel in bestelling. Met een streetfighterruitje valt ook goed te rijden.
Tot 170 geen probleem om rechtop te blijven zitten; de meeste wind op je borst, dus geen nekkramp.
Ondanks meer grondspeling dan een XJR toch de voetsteunen een paar keer aan de grond gekregen.

JB schreef:

“De ultieme Hooligan-bike.... Schitterend blok, perfecte remmen, goede wegligging (al rondt ie de bochten niet zo scherp als een 600). De techniek is prima in orde.
Jammer alleen dat de afwerking weer des Yamaha's is, dus gewoon twijfelachtig.... Te meer omdat deze fiets zeker geen prijsbreker is, heeft Yamaha weer een kans gemist.”

joe bar schreef:

“Het is een heerlijk en makkelijk te berijden moderne motor ,je merkt het grote vermogen van 143 niet als je dat niet wilt,wil je dat wel dan kan dat ook je kunt zowel op een mooie dag s,ochtends met de veteranen club een ritje maken terwijl je s,middags met de jongen kan spelen op hun R1 tjes, kortom een heerlijke allround motorfiets die zo veelzijdig is zodat je er altijd en in welke stemming je ook verkeert alle kanten mee op kan en de prijs ach je krijgt er ook een hele hoop rij plezier voor terug. ”

Peter schreef:

“Zeer fijne motor. I.v.m. mijn lengte een ander schermpje erop gezet van Ermax. Werkt perfect. Is zeer goed handelbaar.”

w. de winter schreef:

“Heerlijke motor,rijd voortrefelijk is heel handelbaar door rechte zit positie heeft meer dan voldoende vermogen en fantastische remmen,en ziet ook nog eens goed uit alleen de prijs is aan de stevige kant, maar als je 100 meter gereden hebt ben je dat op slag vergeten ”

Ronald schreef:

“Heel relaxde fiets. Stuurt heel makkelijk door de rechtop zithouding en het brede stuur. Een enorme berg koppel en vermogen. Voetsteuntjes komen wel redelijk snel aan de grond, maar dat geeft ook al weer aan hoe makkelijk deze motor stuurt aangezien je toch met redelijk opgetrokken voeten zit. Prettig is de middenbok, waar de Fazer zeer makkelijk op te krijgen is, en de alarmlicht installatie. Verbruik is ook goed te doen, gemiddeld 1:17.
Wind bescherming is redelijk, je kan er bij normaal gebruik goed mee uit de voeten. File rijden is een makkie ook omdat ie zo goed handelbaar is en omdat de spiegels lekker hoor zitten zodat deze boven de autospiegels zitten.
Verder weet ik weinig meer toe te voegen.”

jj schreef:

“Heerlijke moderne fiets echter stevige prijs ”

Ben Wolters schreef:

“Ik vind de Fazer 1000 een machtige motor, ziet er apart en stoer uit. De motorfiets is opgebouwd met het fantische R1 blok en de bekende R1 remmen. Fiets ziet er zeer degelijk uit en is netjes afgewerkt. Motorblok is zeer soepel en krachtig, vermogen komt niet zo direct im als bij een R1. Het uiterlijk en de zeer goede prestaties (motorisch en stuurtechnisch)waren voor mij doorslaggevend om mijn Fazer 600 in te ruilen voor een grijze metallic Fazer 1000. De prijs, ja dat is niet mis ondanks dat hij €450,- goedkoper is geworden. Zoals het er nu uit ziet rijd ik eind maart op mijn nieuwe fiets, kan haast niet meer wachten. Zo dit was mijn bijdrage aan deze enquete. Veel succes met jullie goede initiatief. Met vriendelijke groet, Ben Wolters. ”