Wat vind jij van de YAMAHA XJ 600?

Je beoordeling
Degelijkheid
Prestaties
Prijs/Kwaliteit
Uiterlijk
Jouw cijfer: 0
Schrijf een review en maak kans op een gratis set oordopjes van Alpine. (Geef s.v.p. een uitgebreide review waar andere motorrijders wat aan hebben.)
Algemene beoordeling
  • Degelijkheid:
  • Prestaties:
  • Prijs/Kwaliteit:
  • Uiterlijk:
5,5 10 265 YAMAHA XJ 600

Motoren

XJ 600 S - YAMAHA
XJ 600 S
YAMAHA
€ 1.745,-

1998 · 26980 km
MotoPort Leek - Leek

XJ 600N - YAMAHA
XJ 600N
YAMAHA
€ 990,-

1999 · 17750 km
Gert Altena Motoren - Kamerik

XJ 600S diversion 25 kw - YAMAHA
XJ 600S DIVERSION 25 KW
YAMAHA
€ 1.150,-

1993 · 33688 km
MotoPort Echt - Echt

XJ 600 DIV. - YAMAHA
XJ 600 DIV.
YAMAHA
€ 1.790,-

2001 · 25500 km
MotoPort Hengelo - Hengelo OV

XJ 600 S Diversion - YAMAHA
XJ 600 S DIVERSION
YAMAHA
€ 1.690,-

1992 · 38827 km
TopMoto B.V. - Apeldoorn

XJ 600 S - YAMAHA
XJ 600 S
YAMAHA
€ 1.245,-

1995 · 57222 km
MotoPort Leek - Leek

XJ 600 S - YAMAHA
XJ 600 S
YAMAHA
€ 1.850,-

1994 · 29000 km
Motor Centrum Eibergen - Eibergen

XJ600S DIVERSION - YAMAHA
XJ600S DIVERSION
YAMAHA
€ 1.690,-

1996 · 17535 km
Motor Center Venlo - Venlo-Blerick

XJ 600 S - YAMAHA
XJ 600 S
YAMAHA
€ 1.650,-

1997 · 65800 km
MotoPort Echt - Echt

XJ600S DIVERSION - YAMAHA
XJ600S DIVERSION
YAMAHA
€ 950,-

1993 · 29847 km
Motoshop Margraten - Margraten

Reviews

  • Algemene beoordeling: 8,0
  • Degelijkheid:
  • Prestaties:
  • Prijs/Kwaliteit:
  • Uiterlijk:
Peter Meijering schreef:

“Heeft mij nooit in de stek gelasten. Ik hem wel door de vluchtheuvel over het hoofd te zien.
Ben 67 jaar, maar zoek nu toch weer naar een betrouwbare en betaalbare vervanger.”

  • Pluspunten
  • handelbaar
  • betrouwbaar
  • niet te zwaar
  • Minpunten
  • geen
jan schreef:

“Ik heb er een uit 2003. Leuke fiets voor een kleine beurs. Enige minpunt vind ik de trillingen in het blok zo rond de 4000 rpm. Verder erg zuinig rij redelijk sportief, maar 1: 20 redt hij makkelijk. Zeer goed te besturen. Neemt alle bochten erg makkelijk en als je wilt ook snel. Foutje? Niets aan de hand even gas terug en verder gaan. KORTOM een aanrader.”

Frank schreef:

“Een best gave motor voor een acceptabele prijs!”

Easy Louis schreef:

“Best een goede kwaliteit voor de prijs, alhoewel die sterk kan variëren!”

XoReP schreef:

“Leuke betrouwbare beginnermotor voor weinig geld. Ook in gebruik/onderhoud erg goedkoop. Verder rijd hij erg makkelijk maar toch leuk genoeg, net als de prestaties die niet echt slecht.”

Thijs schreef:

“Hallo, in 2003 nieuw een diversion gekocht. De prijs/kwaliteit verhouding was doorslaggevend. Een goede en betrouwbare motor voor relatief weinig geld. Ik heb wel een ander ruitje (verhoogd), andere spiegels en de uitlaten vervangen. (laser pro-stock).
Het ruitje vanwege de toch aardige rijwind op de snelweg;
De spiegels omdat ik de orginele oudbollig vond;
en de uitlaten voor de sportieve sound (al zijn de buren er niet blij mee) Wel een prachtig diep geluid!
Verder bevalt de diversion prima, gaat zuinig met brandstof om en eventuele reparaties kan je zelf uitvoeren met behulp van het werkplaatshandboek.”

5150 schreef:

“Leuke fiets voor van alles en nog wat. Ik snap niet wat sommige voor commentaren posten maar deze fiets kan wel degelijk goed van zijn plek en ook leuk door de bocht mee komen. Zowel lange als korte snelle bochten, misschien hebben de commentaristen er idd nog nooit zelf op gereden. Ik heb er zelf flink mee kunnen scheuren, ja de top is wat snel bereikt en het is wat voorspelbaar maar dat wil niet zeggen dat hij niet soepel en snel kan rijden, denk eraan mensen jij bedient de gashendel!”

R. Poels schreef:

“Ben beginnende rijder met een Diversion 600 uit 1993. Ik vind het een heerlijke beginnersfiets die voor nu nog prima voldoet in het toeren en woon-werk verkeer. Ik herken wel het slechte starten in de winter en de resonanties. ”

Marlene schreef:

“Ik heb zelf een diversion met hele kuip, wat ikzelf een grote plus vind. Doordat het een toegangelijke motor is, die ook regelmatig wordt gebruikt als lesmotor, heeft hij misschien een wat "belegen" imago. Ik vind juist dat je het andersom moet zien, het is een allemansvriend waar je op stapt en ermee wegrijdt zonder moeilijk gedoe en toestanden. Die van mij is 10 jaar oud en nog helemaal perfect, ben er dolgelukkig mee!”

Crowtje schreef:

“Deze hoort eigenlijk onder de Rubriek "Naked"
Heb een '95 XJ600 NNN Naked, van de rijschool waar ik heb gelesd overgenomen. (Weinig pegels dus).
De Motor hanteerd erg soepel is vergevings gezind en dus de ideale begin motor voor zwaar rijbewijs.
De prestaties houden niet over (Zowel, vermogen, remkracht en stabiliteit) maar hij biedt genoeg om de eerste paar jaren het onderste uit de kan te leren halen.

Naked, ziet hij er stoerder en aparter uit dan zijn gekuipte broer. Helaas wordt je boven de 140 er dan wel afgeblazen, en trek de tank vacuum zoveel benzine als je dan verbruikt.
Sportief rijden is mogelijk, maar hij voelt erg onstabiel aan, maar ja daarvoor is het een Toer klasse..

Rij nu zelf 3 jaar met erg veel plezier op deze motor en hij hoeft verlopig nog niet weg!

tim schreef:

“onderin is hij wat langzaam,maar als je beetje sportief optrekt,gaat hij wel af
voor een beginner een geweldige fiets,ook in bochten werk is hij goed,ik ben er dik tevreden over

Rudi schreef:

“De mijne is van 1994, saai grijs, maar heeft wel al 100.000 Km probleemloos gelopen! Je kunt er best lekker een bochtje mee pikken, lekker vlot door het (woon-werk)verkeer en zeker niet mis in deze dure benzine tijden; lekker zuinig! Afhankelijk van je rechter hand tussen de 1:15 (volgas autobahn) tot 1:26 (lekker touren met duo). Nadelen: na een poosje wil je meer vermogen en een hogere top, zeker met duo. Het is al met al een beetje te tam. Toch al weer bijna vier jaar probleemloos rijplezier!”

Diversjonnie schreef:

“Onderschatte machine! de oude XJ600 had welliswaar meer pk's maar de huidige diversion 600 is een vlotte en soepele machine, pakt snel op, na bj 98 goede remmen en geen resonantie van kuip, zitpositie voor niet al te lange mensen is perfect en uiterlijk is mooi. Hoor veel mensen over slap frame maar ervaar daar zelf niets van is gewoon goed en m.i. stijf genoeg dubbel wiegframe, tankinhoud had meer dan 17L moeten zijn. bij uitstek een goede toerfiets maar zeker geen scheurfiets voor het snelle bochtenwerk. Gevoelig voor shoke tijdens het starten.
Resumé;
goede allround fiets voor (lange)toer en woon-werk ritten
geen gooi en smijtfiets (mist de pk's)
degelijk overkomende fiets met strak uiterlijk
had nog jaren gebouwd moeten worden.”

Noisrevid schreef:

“Helemaal eens met de positieve commentaren! Ik snap niet zo goed hoe iemand zo negatief kan zijn over een motor(zie reacties van 05-06-03 en 09-04-03) die zoveel gebruikt wordt. Volgens mij geschreven door iemand die er nog nooit op gereden heeft(misschien wel op geen enkele motor) en hem flink wilde afzeiken. Dan rijd je er toch gewoon niet op?”

Hyperion schreef:

“Sinds kort heb ik Diversion XJ600S. Ik rijd vooral woonwerk.En hij is prima. Pittig, lekkere zit, ook in de regen een prima fiets, goed bochten gedrag. Helaas volgens mij een ten onrechte slecht imago.”

Eduard Overdorp schreef:

“Hallo allemaal, ik heb sinds mei 2003 mijn eerste motor gekocht en om te beginnen is de diversion xj6oos een prima instapmodel, waar ik de komende jaren nog veel plezier van zal hebben. Mijn eerste ervaringen met dit model zijn positief. Inmiddels heb ik een lange toertocht van meerdere dagen meegemaakt en geen last gekregen van spierpijn. De motor zit confortabel. In Belgie flink wat scherpe bochten genomen en de motor stuurt fantastisch: Hij laat zich gemakkelijk "heen en weer gooien". De motor komt tot leven boven de 3500 toeren en trekt goed door naar hoge snelheden. Remmen in de bochten is echt niet nodig, een beetje gas terug en de motor reageert meteen. Als je plotseling toch moet remmen dat heeft de motor (model 2003) meer dan genoeg in huis. Over de voorvering ben ik niet tevreden, die is duidelijk te slap afgesteld, maar dat hebben ze allemaal. De dealer kan voor 150 euro incl. montage hyper-pro veren monteren. De motor rijdt 1 op 24 !”

MHS schreef:

“Fraaie motor, zeer betrouwbaar, degelijk, betaalbaar etcetera. Kan zo wel even doorgaan...
Maar goed, ben tevreden met betaalbare machine die lekker stabiel en zuinig is. Hoeft voor mij allemaal niet zo snel...”

Stok. schreef:

“Stuurt lekker en is goed handelbaar.
Goede motor voor een beginneling.
Goede motor voor senioren en woon werk verkeer.
Kortom,ik ben dik tevreden over deze motor.

H. Stok. schreef:

“stuurt lekker en is goed handelbaar.
Goede motor voor een beginneling.
Goede motor voor senioren en woon werk verkeer.
Kortom \, ik ben dik tevrede over deze motor.

marcel schreef:

“Voor die prijs een uitstekende, betrouwbare, beginnersmotor. Tuurlijk is het uiterlijk inmiddels een beetje bejaard, maar met 61 pk kom je nog prima mee. Een Fazer 600 is toch 2000 euro duurder. Spiegels zijn te klein, bak schakelt soms niet probleemloos, choke is een drama en ik vind de trillingen niet meer van deze tijd.

Maar verder betrouwbare wegligging, uitstekende voorremmen (ik dubbelle voor, model 2003)en gegarandeerde hoge inruilprijs (vergelijk dat eens met een Susuki-inruilprijzen)en natuurlijk zeer doorontwikkeld, dus weinig storingen.
ik verlang wel een beetje naar meer pk's inmiddels”

Sprot schreef:

“Prullemotor:
- veel te weinig pk's.
- minderwaardige remmen.
- start slecht in de winter.
- versnellingsbak kraakt.
- instabiel frame.
- te slappe vering.
- afschuwelijk lelijk.”

Barbara schreef:

“Mijn 98-er: Prettige voorspelbare tourmotor, stuurt lekker swingend de bochtjes door, fijn zadel/zithouding, zeer goede remmen(enkele schijf) en vering(kwestie van afstellen misschien?), cruisesnelheid met gemak 140. Ik ervaar geen instabiliteit bij hogere snelheden. Makkelijk in onderhoud en een zeer goed verbruik; over het algemeen rijd ik 1 op 21 tot 23. Met de Diversion is als je het goed doet zeker lekker te crossen bij de stoplichten...
Minder; gevoelig voor allerlei rammeltjes en kouder weer. Met name de spanner van de distributieketting verliest snel zijn eh, tja: spanning. Slechte dosering van de choke. Bandenkeuze is essentieel bij de Diversion; met Bridgestones BT45 werkelijk een verbetering van 1000%. Ook vind ik de orginele stickers niet zo mooi; in plaats van "Yamaha" nu logostickers op de tank en geen "Diversion" op de topkuip een minder sullig uiterlijk. De Diversion is de beginners- of forensenmotor bij uitstek die naar mijn idee zo goed presteert als je hem verzorgt, dus; op tijd (rem)olie vervangen, wassen, ketting smeren/spannen etc. Na een jaartje(of twee) kan ik me voorstellen dat je toe bent aan iets met meer power. ”

KeesVK schreef:

“Veel te weinig power.
Slechte remmen.
Slechte vering.”

Frank schreef:

“Prima fiets, vanaf januari heb ik er al probleemloos 3000 km mee gereden, leuke motor voor wie begint met motorrijden, waar koop je voor 5790 euro nou nog een nieuwe fiets met 2 jaar garantie? Ook met duo doet hij het best.”

Gerard schreef:

“Prima motor voor dagelijks gebruik en touren in het weekend. Mijn motor is van 1999 en heeft nu 12000 km gelopen. Heeft een gunstig benzineverbruik en is snel genoeg om ook lekker sportief te rijden. Ik blijf ook in de winter regelmatig rijden en heb de indruk dat het blok dan niet goed op temperatuur komt. ”

Nog een Rob schreef:

“Goed om mee te starten, nix mis mee. Prijs is trouwens erg aantrekkelijk. Is pas omlaag gegaan naar 5789 eurootjes”

Thijs schreef:

“ik heb een diversion 600 uit 1992
goed:
-onderhoud is makkelijk, overal is makkelijk bij te komen
-onderdelen zijn redelijk geprijsd
-stuurt tot op zekere hoogte prima
-soepel afgeven van het vermogen
-makkelijk hanteerbaar
-laag verbruik normaal rijden 1:20 echt schroeven 1:18

slecht
-vering en demping standaard aan de slappe/zachte kant (mijn gewicht is 88 kg.)
-niet echt veel vermogen
-resonanties 4000 tpm

ruben schreef:

“is een makkelijk hanteerbare beginnersfiets.”

Rob schreef:

“Ik heb sinds 1999 een Diversion 600, van het laatste type dus, met dubbele schijf, dikkere voorvorkpoten etc.

Pluspunten:
Goede remmen (in tegenstelling tot pre 98 typen)
Comfortabele zithouding
Wendbaarheid
Zeer zuinig
Betrouwbaar
Goed zelf te onderhouden, alles is eenvoudig te bereiken
Goedkoop in onderhoud, zoals banden

Min:
Vermogen had iets meer mogen zijn, zeker bij rijden in bergen
Zijwind gevoeligheid als je met bagage rijdt
Voorvorkvering te slap (heb in dus vervangen door technoflex veren, iets wat zeer gemakkelijk zelf te doen is)


Jasper schreef:

“Ik rijd een Diversion 600 uit 1995. Hij had reeds 22.000 km. gelopen toen ik hem kocht. De motor is nergens echt goed en nergens echt slecht in. Daarmee bedoel ik met name het rijgedrag: het is gewoon de Golf onder de motoren. Maar aangezien het een "beginnersmotor" betreft in mijn geval, is dat eigenlijk helemaal niet zo erg.
Een Diversion is natuurlijk geen oogverblindende schoonheid. Maar hij doet wat-ie moet doen, en da's voorspelbaar rijden.

Goede punten:
* Voorspelbare, goed in te schatten motorfiets
* Comfortabele zit, goed zadel
* Gunstig verbruik
* Lage aanschaf- en onderhoudskosten (nieuw ca. 6500 Euro)

Mindere/slechte punten
* Remmen zijn voldoende, maar niet briljant
* Koud starten na een paar weken inactiviteit is een crime
* Stevige kraak in de versnellingsbak van 1 naar 2, met name bij een koude motor
* De motor wordt instabiel bij snelheden boven de 140 km/h
* De typische kwaal van iedere Divvy: de kuip resoneert bij 4000 RPM. Hetgeen precies 80 km/h in zijn 6 is. :-)

Al met al is de Diversion 600 een prima startersmotor, die echter wel kan gaan vervelen op den duur. Maar om de eerste stappen mee te zetten is hij zeker het overwegen waard!”

laskadonna@cs.com schreef:

“Men moet echter wel zodra het winter wordt de oliekoeler afplakken ander komt de motor niet op temperatuur en treed er sludge-vorming in de motorolie op.”

psxj600s schreef:

“fijne motor voor een mooie prijs. Vermogen mocht wat meer en wat feller zijn.

M. van Unen schreef:

“leuke motor met veel mogelijkheden, makkelijk te rijden en zeer goede wegligging maar te weinig vermogen om echt sportief mee te rijden.”