2011 · 36476 km Goedhart Motoren B.V. - Bodegraven
Reviews
Algemene beoordeling: 9,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ad schreef:
“XJR 1300 van 1999 mee gehad op kampeervakantie. In een woord fantastisch!
Deze motor doet alles goed en is een genot om mee te rijden. Kijk nu serieus uit naar een XJR..”
Pluspunten
Zitcomfort
Rij eigenschappen
Bagage mogelijkheid
Minpunten
Tikkie dorstig (1:16)
Geen
Nog steeds geen
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Henk Franssen schreef:
“Tijdloos model , fijn motor , dit is mijn 2e , loopt perfect en rijd fijn in lage toeren , ben helemaal tevreden met mijn xjr van 2003 , zwarte met grijze stickers op tank en zijkanten.”
Pluspunten
Uitstraling
Rijkwalitiet
Motorloop
Minpunten
Gewicht
Voorvering
Algemene beoordeling: 9,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ad schreef:
“Sinds twee maanden XJR1300 uit 1999 in bezit als vakantie motor. Aangenaam verrast door de superstuurkwaliteiten! De motor geeft ook geen krimp (was 30° op vakantie rit). Het gewicht is niet te voelen tijdens het rijden. Benzinekosten ook niet extreem (1:16)
Aanrader!
”
Pluspunten
Uiterlijk
Stuurkwaliteiten
Grondspeling
Minpunten
Gewicht (bij parkeren)
Geen abs
Contactslot (versleten)
Algemene beoordeling: 9,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ad schreef:
“De XJR 1300 is een heus icoon! Onverstoorbaar aantrekkelijk! Zodra ik van mijn sportmotor moet overstappen op een toermotor (leeftijd) zal ik deze zeker meenemen in de keuze.”
Pluspunten
Soepel
Stabiel stuurgedrag
Motorblok
Minpunten
Grondspeling?
Algemene beoordeling: 8,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Dirk Verbeek schreef:
“Fantastische motor enige nadeel geen abs.
Meer dan genoeg vermogen zeer goed koppel en goede stuureigenschappen.
Trekt op uit alle versnellingen ook bij lage snelheid.
”
Pluspunten
Koppel
Sturen
Snelheid
Minpunten
Geen abs
Algemene beoordeling: 8,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Pierre swennen Swennen schreef:
“Ik ben er al jaren tevreden over het is een geweldige machine bouwjaar 2016 mat grijs met zwart mooi uiterlijk goede prestaties enkel het zadel mocht iets meer volume hebben vind ik voor de rest een heel fijne en snelle motor”
Pluspunten
veel koppel
mooi model
wendbaarheid
Minpunten
het zadel mist wat comfort
Algemene beoordeling: 9,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
ger kingma schreef:
“ik heb een xjr 1300 van het jaar 2006 met de prachtige kleurencombinatie blauw / witte streep
voor mij de ultieme motor
een prachtige motor met een onverwoestbaar blok
ik heb nu 78.000 kilometer op de teller staan en alles straalt er vanaf dat de motorfiets nog jaren meekan
ik heb wel eens overwogen om een andere motorfiets te kopen maar elke keer als ik er weer op rij bekruipt mij het gevoel - nergens voor nodig
voor mij heeft deze motorfiets alles wat ik wens
”
Pluspunten
geweldige look
onverwoestbaar
onderhoudsvriendelijk
Minpunten
hoog gewicht
Algemene beoordeling: 8,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Robin Wittendorp schreef:
“Ouderwetse no-nonsense motorfiets .
Betrouwbaar .
Comfortabel .
Doet àlles prima .
Een blijfertje ...”
Pluspunten
Betrouwbaar .
Comfortabel .
Een mótor motor ...
Minpunten
Blinkt nergens in uit .
Algemene beoordeling: 9,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Nico Braam schreef:
“Verschillende motorfietsen in bezit gehad zoals (Yamaha XJ900, Honda CB500, Kawasaki ZZR100, Bimota YB6, Harley Davidson Liberator, Dnepr K750 met zijspan, Kawasaki LTD454, Suzuki GS650 en deze Yamaha xjr1300 - 2002 model). De XJR 1300 heb ik in maart 2002 nieuw gekocht en heb deze motorfiets nog steeds en zal bij mij blijven tot aan mijn dood. De beste koop ooit op motorfietsen gebied en mijn rijervaringen gaan verder als mijn bezit (ook veel gereden met Suzuki GS1000, Yamaha XV750 en XV100).
De XJR 1300 met carburateurs is gewoon een topfiets! Alleen jammer dat die nieuwe bezine E10 de boel aardig aangetast had en alles gereviseerd moest worden en nu tank ik alleen nog E5 en alles rijdt weer perfect.”
Pluspunten
carburateurs
kwaliteit van het geheel
afwerking van het frame
Minpunten
plastic afdekdoppen op hetframe en stuureinden
plastic verchroomd cockpit
de standaard knipperlichten en spiegels zijn afschuwelijk
Algemene beoordeling: 8,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Michel Risseeuw schreef:
“Ik wilde deze motor altijd al, maar het kwam er nooit van. In augustus 2018 kocht ik deze prachtige XJR op kenteken 2005, maar hij stamt oorspronkelijk uit 2003, met 21.381 km op de teller. Ik kocht hem voor 4500 Euro en eigenlijk is dat voor een 15 jaar oude met 50% van de nieuwprijs gewoon teveel geld.
Maar toen deze naar buiten gerold werd gingen meteen alle alarmbellen aan, hij was te mooi om waar te zijn en meestal is dat dan ook zo. Bij deze niet gelukkig, zelden zo\'n goed onderhouden motor gezien en als sleutelaar herkende ik veel waardoor ik wist dat het goed zat.
De vorige eigenaar had er erg (te) voorzichtig mee gereden, het blok had geen enkel spoor van steenslag en de uitlaat was als nieuw, niet eens verkleurd omdat hij nooit echt warm was geweest.
Dat had ook een keerzijde, binnen 2000 km heb ik 3 x de olie en het filter ververst en 3 x kwam er \"Nutella\" uit het blok wat ook wat olie verbruik had, hij was door te voorzichtig rijden dicht geroet en ook niet goed ingereden. Inmiddels is dat wel anders, olieverbruik nihil en het blok loopt nu prachtig soepel en de uitlaten zijn nu verkleurd en goed heet geweest. Hoewel ik altijd nieuwe en moderne motoren heb gereden, heb ik zelden zoveel plezier gehad van een motor als deze. Het uiterlijk is puur genieten, maar ook het rijden is fantastisch. De 2003 versie had reeds de stuggere progressieve vering om het probleem met de vroegere te slappe vering op te lossen. Misschien is hij nu een tikje te stug, maar hij stuurt en reageert fantastisch. Ik ben nu 63, rijd 44 jaar motor en dit is mijn laatste, geen elektronica, geen elektrische snufjes, gewoon motorrijden zoals het bedoeld was, puur en zonder fratsen. Natuurlijk zijn de moderne motoren in alle opzichten sneller, lichter en beter, maar toch...... vaak zijn rijders van die motoren verbaasd dat ik op stuurwegen in Duitsland nog steeds in hun spiegels blijf hangen. Voor mij is een XJR puur genieten. Ik heb bewust voor carburateurs gekozen vanwege de motorkarakteristiek, maar ook omdat de injectiemodellen vaak wat storingsgevoeliger zijn. Goede keuze een XJR.”
Pluspunten
Uiterlijk
Motorkarakter
Betrouwbaarheid
Minpunten
Benzineverbruik
Gewicht
Iets te stugge vering
Algemene beoordeling: 7,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Brian Swainsbury schreef:
“Solide motor met een prettige zithouding. Daar het motorblok meer aankan dan waarvoor hij getuned is. Gevolg is een onderhoudsarme motor waarvan je jaren plezier kunt hebben. Dit mede door het tijdlize uiterlijk. Zelf kan ik er met mijn 1.75 m prima mee overweg. ”
Pluspunten
Zithouding
Tankinhoud
Koppel
Minpunten
Windbescherming
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Sarah Van Wezer schreef:
“Hemels koppel
Voldoen PK
Soepel & Comfortabel
Perfect road trip buddy
Niet voor stadsverkeer
Look had net iets minder sportief mogen zijn”
Pluspunten
Koppel
Soepel
Road trip waardig
Minpunten
Niet voor stadsverkeer
Algemene beoordeling: 8,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
R.W.M.Roosendaal schreef:
“Ik sluit me aan bij al het voorafgaande!! Het is het archetype van een echte motor, in zijn recht-toe-recht-aan eenvoud zeer veelzijdig.
Ik heb wat technische zaken laten aanpassen door Klaus Goerz in Duitsland;
1- ketting door een riem laten vervangen. Droog, 1x nastellen daarna nooit meer, gaat 2x zo lang mee.
2- laten tunen; aanrader!! Mn koppelverloop is helemaal vlak (dip rond de 4000 rpm is eruit) en zomaar 130 pk-tjes!! Rijdt echt heel \'smooth\', vooral bij deellast. Dit door de ontsteking, carburatie, luchtfilter en eindpijpjes in de uitlaat te vervangen. In feite haal je een begrenzing weg, unleash the beast!!
Op het program staat nog het blok optisch verfraaien, footsteps iets naar achteren, uitlaten vervangen (doorgeroest bij de klem...).
Nu zie ik echter ook een heel fraaie zwartgele te koop staan....klassiekertje!
Hoe dan ook, de XJR blijft in mijn collectie!!”
Pluspunten
échte motor
veelzijdig
tunable
Minpunten
corrosie
knipperlichten/tellers \'plastic\'
slappe voorvork
Algemene beoordeling: 9,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
F.Verbruggen schreef:
“Betrouwbaar,goede zitpositie,echt een jaren 70 motor maar deze laat je nooit staan,en zwabbert niet als je de voorvork voorziet van progressieve veren,echt een beul die vraagt om vooruit te willen.”
Pluspunten
Betrouwbaar
goede remmen
stabiel frame
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Peter De Brabanter schreef:
“klm vreter en zeer geschikt voor het lange toer werk , rijd heel comfortabel en stuurt prima in de bergen en op de snelweg heb je die power onder je kont die je moet respecteren .de xjr is betrouwbaar en kan stevig beladen worden met ruime en comfortabele zit voor twee . verbruik 1/18 in een sportieve rijstijl valt best mee . onderhoud is vrij laag tegenover andere merken . heb met cb , gsx en bmw gereden niet slecht maar de xjr is gewoon wouw in een woord Top.”
Pluspunten
betrouwbaar
wegligging
prestaties
Minpunten
geen abs
Algemene beoordeling: 8,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Verbeek schreef:
“Iedere dag als ik hier een rit mee maak is dit voor mij een feestje, goede prestaties en goed comfort gecombineerd met uitstekende stuur eigenschappen. Kortom genieten van motor rijden pur sang.”
Pluspunten
Schakelen
Sturen
Comfort
Minpunten
Je gaat ongemerkt te snel
Eduard schreef:
“een echte naked zoals ze dat in de 70er jaren ook hadden
maar dan beter sturend”
lexeman schreef:
“De motor die alles mee heeft!”
sjoen schreef:
“De XJR1300 is een geweldige machine, maar in alle aspecten net iets minder dan de GSX1400.”
bam bam schreef:
“Haalt het niet bij een GSX1400 kwa uiterlijk, kwa acceleratie en kwa koppel.”
xjr 1300 sp schreef:
“onderin minder kracht dan cb en gsx,lelijke uitlaten,slappe voorvork ,mooie sp kleuren”
xjr power is oke voor mij schreef:
“ik rij nu een aprillia tuono maar eerst een xjr 1300 gehad deze xjr bood veel meer verschillende rij vaardigheden zoals rijcomfor oke, acceleratie was oke, plaats voor duo gebruik oke, verbruik oke,looks oke,remmen oke, [tuono is beter geschikt om te knallen maar bied weinig comfor] maar ik ga weer een xjr 1300 aanschaffen ”
bam bam schreef:
“ik rij er zelf een dus ik ben niet objectief maar wat een geweldige motor ,zijn looks zeker als je een model hebt met een striping zijn geweldig.het is een degelijke motor met een woeste uitstraling en een prachtig motorblok .het was voor mij een oude bekende want ik heb ook een fj 1200 gehad en die zijn ook onverwoestbaar en kunnen een hoge kilometerstand aan.de remmen zijn fenomenaal alleen vind ik tijdens het remmen dat gezoem dat bij je voorvork vandaan komt wat minder.de zit is goed te noemen en de zitpositie is ontspannen ,ik ben zelf 1.98 en rond de 100 kilo daar heeft de xjr geen moeite mee en sleurt je zo naar illegale snelheden.het is wel een motor die op de juiste banden moet staan ,ik vond de orginele dunlops niet zo bi en rijdt nu op michelin pilot road die als je ze op de juiste spanning houdt je een heel andere motor geven kwa bochtsnelheid en ballans.het enige wat ik echt wil veranderen is de voorvering deze is wat aan de slappe kant maar met een setje van wp schijnt hij daar ook rotsvast door te worden. de reden dat ik een xjr heb gekocht is dat ik steeds harder ging rijden op mijn gts 1000 en besloot een naked te nemen wel een yamaha natuurlijk want dat is mijn merk de xjr is mijn 5de nou de letterjes zijn op dag”
RAF schreef:
“heb juist mijn eerste duizend kilometers opzitten. Amaai, da machine trekt dat het niet schoon is. I'M IN LOVE”
RAF schreef:
“ziet er veel beter uit dan de gsx. vooral de sp is waaauw. Ga er zaterdag één kopen. Reed vroeger met een Buell. Nu met een Z 750 en ga het terug verkopen (is nog maar 3 maanden oud) omdat het verschil in kracht véél te groot is. ”
maurice v. hek schreef:
“Wat ik wel erg jammer vind is dag er geen clubs zijn van dit model.
Het kan zijn dat ik niet goed op het net hebt gezocht.
breng me dan op de hoogte mgvhek@msn.com”
maurice v. hek schreef:
“vanuit stilstaand optrekken kleine dipje, het frame is niet zo stijf. maar uit de tientallen motoren waar ik op gereden hebt vond ik deze top en heb deze nu ook in bezit. nieuw gekocht een 2002 model. groetjes, Maurice v. Hek”
Jos Lenssen schreef:
“Perfecte motor, hiermee kun je goed rustig rijden (nederland) alsook snel (Belgie, Duitsland). Optrekken doet hij als de beste. Kortom met deze motor kun je alles wat een andere motor maar gedeeltelijk kan. Men kan deze motor ook goed aanpassen aan je eigen eisen. Tevens is en zelfs een xjr-club van, nl. xjr Owners Nederland. (www.xjrownersnederland.nl).”
chris schreef:
“ik rij met een xjr 1300 kleur geel.ben naar spanje geweest in een dag die motor rijd gewoon perfect.nu heb ik aan de uitlaat gassen die pijpjes vanachter er uitgehaald en nu heb nog eens 7 pk meer en wat een geluid.”
chris schreef:
“xjr 1300 is veel beter dan een suzuki vx 800 in het bochte werk kan de vx niet aan tippen.en optrek vermogen is de xjr 100 keer sneller dus nu weet je het ook.”
chris schreef:
“ik rij met een xjr 1300 kleur geel.ben naar spanje geweest in een dag die motor rijd gewoon perfect.nu heb ik aan de uitlaat gassen die pijpjes vanachter er uitgehaald en nu heb nog eens 7 pk meer en wat een geluid.”
r.f.p schreef:
“met deze motor kan je alles aan
ook lange vakantie ritten”
Ron schreef:
“Een echte alleskunner ; voor iedereen geschikt (met gezond verstand) ; geweldige remmen en met een ACROPOVIC-uitlaat ook nog een geweldig geluid !”
Ton Vroomen schreef:
“smeuige soepele lijnmotor die goede prestaties levert
met een goede wegligging, en bij de s.p. een prachtig uiterlijk. hij is betaalbaar en blijft mooi als je er wat aandacht aan besteed.in tegenstelling tot veel andere motoren blijven de uitlaten mooi.!!!!!”
jan borkent schreef:
“krijg hem over 4 weken !!!!”
molly schreef:
“Je ziet wat je krijgt en met de juiste banden niets op aan te merken.”
Bart Knuts schreef:
“De XJR1300 combineert alle pluspunten van de concurrentie.”
Joe Bar schreef:
“En daarbij nog bloedmooi. Een droommachine om te berijden.”
Joe Bar schreef:
“DE ultieme musclebike, de snelste in de spurt, goed uitgekiende gearing, trillingsvrij blok, piekfijn doseerbare gasrespons, standaard Ohlins-vering achteraan, comfortabele zithouding, strak stuurgedrag, 1-delige 4-zuiger remklauwen van de R1.”
Ton de Bruijn schreef:
“Mijn tweede motor en mijn eerste zware bike (heb hiervoor een fazer 600 gereden)
Bevalt uitstekend is erg gemakkelijk in de bocht te sturen , eigenlijk speelt het relatief hoge gewicht geen enkele rol meer als je er eenmaal mee rijdt
is een stuk sportiever en sneller dan z'n
uiterlijk doet vermoeden, vooral bij lage toerentallen
heb je een berg vermogen tot je beschikking.
Hele fijne fiets voor een redelijke prijs
Met het mooiste uiterlijk in deze klasse naar mijn smaak”
blue power schreef:
“Met deze geweldenaar rij je een beetje supersporter het snot voor de ogen. Echt waar, na de TT uitgeprobeerd en met ruim 200 op de teller vielen de die-hard's vanzelf af!”
Co Rival schreef:
“Na veel proef rijden is het de xjr geworden. Met mijn 1.92 en 100 kg is het een van de weinige motoren waar ik goed op zit. Ook voor de duopassagier is het prettig zitten.
En als je een beetje beschaafd met je rechterhand omgaat, is het een prima motor om mee te beginnen (zoals ik). Ik overweeg wel om een windschermpje te plaatsen, omdat je wel een bak wind vangt.
Het is een mooie en lekker rijdende motor.”
Michael van de Ven schreef:
“Mijn eerste motor, gele XJR1300SP. In eerste instantie keek ik er ietwat tegenop met betrekking tot het gewicht van deze muscle bike (253kg). Maar zodra je plaats neemt op het comfortable zadel, 'm in de versnelling zet en vervolgens de wielen laat rollen; verdwijnt in één klap de illusie dat deze motor ook maar uberaupt zwaar en loch zou zijn. De (in-stationair-rust-uitstralende) motor heeft al vanaf 1500/2000 tpm een degelijke koppel zonder horten of stoten. Maneuvres op de kleine vierkant meter zijn een fluitje van 'n cent, al zit je er vrij hoog op. (Ben 1.80 meter lang; kom 'normaal' met de vlakke voet op de grond).
Op dit moment ben ik deze motor nog aan het inrijden. De kracht/koppel/versnelling zijn een zeer aangename ervaring. Toerental op 4500rpm bij een snelheid van 120km/h straalt rust uit, dus heb je hierdoor niet zo snel de neiging om te gaan 'jagen'.
Wegligging van deze motor is verrassend goed, na enkele eerste bochten met deze motor ging ik toch stiekem sportiever rijden dan ik in eerste instantie had gedacht.
Denk niet dat ik er nog een windschermpje op zet, het is tenslotte een 'naked bike'. Wel jammer dat het dempergeluid ietwat geknepen is.
Al in al: lekkere bike, ook een goede keuze voor starters.”
René schreef:
“gewoon perfect!”
Jans "Highlander" de Boer schreef:
“Dé naked bike. Heb nu Avon St45 en 46 eronder. Bevalt uitstekend. Goede rustige wegligging en enorm slijtvast.
Voor de zekerheid een RR olietemperatuur meter gekocht. Lijkt super en je kunt de olie goed in de gaten houden. Blijft lucht gekoeld he.”
Lars schreef:
“Het is geen sportfiets maar als je een beetje harder rijd dan de gemiddelde motorrijder kan je met een xjr,het een sportmotor behoorlijk moeilijk maken,en dat is helemaal te gek,want dat verwachten ze niet van zo'n machine.”
Ruud Slewe schreef:
“Geweldige multifunctionele fiets. Met gemak kan je op vakantie gaan en je halve huis achterop binden. Het is een fiets die het duiveltje in je wakker maakt, je rijdt automatisch altijd te hard met deze fiets. Bij veel bochten is het wel een beetje werken maar als hij in de bocht ligt lijkt het net wel een TGV.”
J.P. Zijlstra schreef:
“Ik heb 5 december deze te gekke fiets gekocht en gereden,maar hij gaat als een kogel. Binnen een week hoop ik hem in de schuur te hebben. Ik vindt het de mooiste naked, maar ja, met een tattoo van de Yamaha stemvorken op mijn rug, moet ik ook wel. ”
Rob schreef:
“De eerste motor van na 1982 die ik mooi genoeg vondt om te kopen (Is pas in 2000 gebeurt) Echt klassieke (1980) lijnen.
Dan is de SUZUKI GSX1200/1400 maar namaak(-XJR)!
De prestaties zijn misschien wat minder dan nu mogelijk is, maar:
(a) waar kan je dat meerdere nog gebruiken?
(b) dat maakt hem alleen maar betrouwbaarder!
Het is in ieder geval een wendbare fiets met een krachtig, maar soepel blok, en dat is voor mij het belangrijkst.
Ik heb er wel een toermotor van gemaakt door toevoeging van een kuip en koffers, want het naked-aspect vindt ik niet zo belangrijk, wel dat je het (luchtgekoelde) blok goed kunt zien en dat kan met deze kuip (Jos Schurgers 990S zonder lowers in combinatie met een grondspoiler).
Ter herinnering herhaal ik nog eens: kijk eens op de owners-site (zie eerdere commentaren): http://groups.yahoo.com/group/xjrowners ”
Ruud schreef:
“Hij zit er aan te komen hoor.
Na diverse proefritjes weet ik het.
Deze fiets rijd heerlijk en makkelijk.
Je kan lekker gassen, maar ook toeren.
Nog x nachtjes en dan kom ik je halen!”
René schreef:
“Voor mij de enige stoere-mannen-bike! Is er overigens iemand die ervaring heeft met vervangingsveren van WP? Ben voornemens deze te monteren. Andere vraag: Mijn fiets is van maart 2002 en ik lees regelmatig verontrustende verhalen over roestvorming bij de voorpoten, ook op jonge exemplaren. Zijn er meer mensen met deze ervaring en/of heeft iemand suggesties om dit te voorkomen?
Ik heb trouwens een stuurschermpje van Givi gemonteerd en in de originele blauwe kleur laten spuiten bij GL-Paints in Oud-Beyerland: fantastische looks en een verademing voor de nekspieren. Cruisen met + 160 km/u is een piece of cake!”
arie schreef:
“jeroen: beter ouderwets en mooi ,dan nieuw en nagemaakt.
frans : zie bericht xjr torque en zoek de xjr owners op .
mijn conclusie : een xjr zal zeker niet de beste naked bike zijn,maar wel de eenvoudigste met heel veel mogelijkheden,toeren/raggen het maakt allemaal niks uit dat ding doet het gewoon.
dus een dijk van een motor.
gr arie ”
Frans schreef:
“Ben nu 4 maanden eigenaar van een blauwe XJR 1300sp, en ik moet zeggen dat het een hele fijne,degelijke en stoere motor is! Rijd als een speer en zit ook lekker.
”
Jeroen schreef:
“Zet hem naast de Soes en hij is een beetje ouderwets...
”
xjr_torque schreef:
“dijk van een motorfiets!!
en gewoon de mooiste!
kijk ook op:
http://groups.yahoo.com/group/xjrowners
daar is een hoop te doen en kun je alle informatie vinden omtrent de XJR.
xjr_torque.”
xjrforme schreef:
“Een echte motorfiets met (ook) veel koppel onderin. Een lekker smeuig,bullig blok en een uiterlijk zoals een naked bike er uit hoort te zien. De FJ was al prima en dit is een goede voortzetting hiervan.Naked betekent wel dat je zelf de windvanger bent,maar ja ...”
JB schreef:
“Dit is natuurlijk "de" naked bike. Dik blok, veel vermogen en een prima uiterlijk. Dat is waar kopers van dit soort motoren "voor gaan".
Wel wat zwaar (dat voel je ook wel..) en minder goed in het snelle bochtenwerk. Ook de vering kan wat beter.”
Jeff schreef:
“Op vakantie geweest naar Corsica.
Goede eigenschappen wat betreft bochtenwerk.
Zelfs bepakt heeft deze motor nog goede rijeigenschappen.”
Peter schreef:
“JAMMER DAT DE SUZUKI VX800 HIER NERGENS STAAT!!”
Brutus@nieuwegein schreef:
“Wát een fiets; je kunt er echt álles mee!!!”
XJRon schreef:
“Ik heb sinds 2000 een XJR 1300SP (blauw). Fantastische motor. Trekt supersnel (zeker met een 16 tands voor, bevalt prima). Jammer van de corrosie (geen pekel) op de voorvork. Is daar wat tegen te doen??? De volgende is weer een XJR. ”
Een motorrijdster schreef:
“Een supermotor...ik heb zelf net een XJR1300SP (geel) gekocht.
Zijn er nog meer meiden die op deze motor rijden en wat zijn jullie ervaringen met deze motor?.
”
willem schreef:
“net nieuw gekocht
rijd geweldig”
Jack Russel :~)) schreef:
“Gewoon een supermotor”
Martien van den Brand schreef:
“De XJR is een fijne tourmotor, maar heb je zin op eens een keer lekker gas te geven dan gaat dat ook prima, ik heb zelf al meerdere malen een 750CC sportfiets helemaal verloren gereden, (vinden ze niet leuk) een nadeel is wel de koppeling van de 1200 XJR, de diafragmaveer is te slap, maar na vervanging door de veer van een XJR 1300 is het slippen van de koppeling van een 1200 ook verleden tijd, verder is de 1200 en de 1300 XJR een geweldige machine.”
lucas bloom schreef:
“1300 xjr een topper voor niet te veel geld ,ziet er goed
uit draai aan het gas en hou hem dan goed vast!! je word
afgeschoten.het uiterlijk ziet er goed uit (er zijn verscheidene kleuren).het is een motor voor rijders met een gecontroleerde rechterhand anders wordt je niet oud!
daar bij is voor zo`n motor best wel goed in bochten werk
denk aan het toeren tal hou het laag dat scheeld een slok op een borrel de motor doet het allemaal erg makkelijk bij deze de groeten van luciluc”
Raymond (XJR1300 Black) schreef:
“Deze geweldige motor heeft precies alles wat je nodig hebt. Een stoer uiterlijk en een krachtige 1300 motor. Had ik eerder m'n rijbewijs gehad, dan had ik nog meer jaren kunnen genieten van deze superfiets!!”
Jan W.Schens schreef:
“Hoi Na dat ik al vele vette brommers had gereden oa Laverda 1200: 2x FJ1200:FZR1000 werd het tijd om een motor aan te schaffen met hetzelfde fantastische blok als de FJ nou dat is gelukt.Het is een hele fijne brommer.Alleen de uitstraling al, dat vind je bij geen een enkel fiets
.Ik heb ook nog overwogen om eenFJR1300 te kopen maar ik vind hem te groot overigens door de cardan is deze motor vanachteren niet simmetrisch wat mij erg stoort.Groeten Jan”
arie ortse schreef:
“dit is na vele andere motoren gereden te hebben de afgelopen 25 jaar toch wel een hele fijne motor .
je kunt er mee knallen en toeren ,ik ben er mee naar spanje/hongarije/tsjechie /polen geweest geen enkel probleem .
hij heeft genoeg vermogen om stevig door te jassen en een dijkie pakken is ook geen probleem
groeten van een tevredan xjr rijder [blackyxjr]
even reclame voor onze site als dat mag
http://groups.yahoo.com/group/xjrowners
hier zitten allemaal xjr liefhebbers bij elkaar zoek ons eens op .”
Bert@Nieuwegein schreef:
“BT020 rubber er onder verbeterd de wegligging aanzienlijk t.o.v. Macadam.
Jammer van die corrosie op de voorvorkpoten (zonder pekelrijden).
”
Boldh@ schreef:
“Voorvorkveren vervangen; een AANRADER!!!
Goodridge remleidingen installeren : remt beter;
vervolgens R-1 remblokken installeren: je weet niet wat je overkomt!!
NGK irridium bougies: zuipt 'ie niet zo.
”
Reinier schreef:
“Groots naakt!!”
XJRJohn schreef:
“Prima uitstraling, met wat eenvoudige aanpassingen is het vermogen makkelijk te verhogen. Ik heb voorvorkveren vervangen en achter ga ik echte Ohlins plaatsen.”
luciluc schreef:
“alles naar wens maaaarr vind wel dat er een hoop roestrandjes komen bij inbus boutjes en rond de bevesteging voor poten !! en dat voor een bike van 2 jaar
jammer”
Reviews
“XJR 1300 van 1999 mee gehad op kampeervakantie. In een woord fantastisch!
Deze motor doet alles goed en is een genot om mee te rijden. Kijk nu serieus uit naar een XJR..”
“Tijdloos model , fijn motor , dit is mijn 2e , loopt perfect en rijd fijn in lage toeren , ben helemaal tevreden met mijn xjr van 2003 , zwarte met grijze stickers op tank en zijkanten.”
“Sinds twee maanden XJR1300 uit 1999 in bezit als vakantie motor. Aangenaam verrast door de superstuurkwaliteiten! De motor geeft ook geen krimp (was 30° op vakantie rit). Het gewicht is niet te voelen tijdens het rijden. Benzinekosten ook niet extreem (1:16)
Aanrader!
”
“De XJR 1300 is een heus icoon! Onverstoorbaar aantrekkelijk! Zodra ik van mijn sportmotor moet overstappen op een toermotor (leeftijd) zal ik deze zeker meenemen in de keuze.”
“Fantastische motor enige nadeel geen abs.
Meer dan genoeg vermogen zeer goed koppel en goede stuureigenschappen.
Trekt op uit alle versnellingen ook bij lage snelheid.
”
“Ik ben er al jaren tevreden over het is een geweldige machine bouwjaar 2016 mat grijs met zwart mooi uiterlijk goede prestaties enkel het zadel mocht iets meer volume hebben vind ik voor de rest een heel fijne en snelle motor”
“ik heb een xjr 1300 van het jaar 2006 met de prachtige kleurencombinatie blauw / witte streep
voor mij de ultieme motor
een prachtige motor met een onverwoestbaar blok
ik heb nu 78.000 kilometer op de teller staan en alles straalt er vanaf dat de motorfiets nog jaren meekan
ik heb wel eens overwogen om een andere motorfiets te kopen maar elke keer als ik er weer op rij bekruipt mij het gevoel - nergens voor nodig
voor mij heeft deze motorfiets alles wat ik wens
”
“Ouderwetse no-nonsense motorfiets .
Betrouwbaar .
Comfortabel .
Doet àlles prima .
Een blijfertje ...”
“Verschillende motorfietsen in bezit gehad zoals (Yamaha XJ900, Honda CB500, Kawasaki ZZR100, Bimota YB6, Harley Davidson Liberator, Dnepr K750 met zijspan, Kawasaki LTD454, Suzuki GS650 en deze Yamaha xjr1300 - 2002 model). De XJR 1300 heb ik in maart 2002 nieuw gekocht en heb deze motorfiets nog steeds en zal bij mij blijven tot aan mijn dood. De beste koop ooit op motorfietsen gebied en mijn rijervaringen gaan verder als mijn bezit (ook veel gereden met Suzuki GS1000, Yamaha XV750 en XV100).
De XJR 1300 met carburateurs is gewoon een topfiets! Alleen jammer dat die nieuwe bezine E10 de boel aardig aangetast had en alles gereviseerd moest worden en nu tank ik alleen nog E5 en alles rijdt weer perfect.”
“Ik wilde deze motor altijd al, maar het kwam er nooit van. In augustus 2018 kocht ik deze prachtige XJR op kenteken 2005, maar hij stamt oorspronkelijk uit 2003, met 21.381 km op de teller. Ik kocht hem voor 4500 Euro en eigenlijk is dat voor een 15 jaar oude met 50% van de nieuwprijs gewoon teveel geld.
Maar toen deze naar buiten gerold werd gingen meteen alle alarmbellen aan, hij was te mooi om waar te zijn en meestal is dat dan ook zo. Bij deze niet gelukkig, zelden zo\'n goed onderhouden motor gezien en als sleutelaar herkende ik veel waardoor ik wist dat het goed zat.
De vorige eigenaar had er erg (te) voorzichtig mee gereden, het blok had geen enkel spoor van steenslag en de uitlaat was als nieuw, niet eens verkleurd omdat hij nooit echt warm was geweest.
Dat had ook een keerzijde, binnen 2000 km heb ik 3 x de olie en het filter ververst en 3 x kwam er \"Nutella\" uit het blok wat ook wat olie verbruik had, hij was door te voorzichtig rijden dicht geroet en ook niet goed ingereden. Inmiddels is dat wel anders, olieverbruik nihil en het blok loopt nu prachtig soepel en de uitlaten zijn nu verkleurd en goed heet geweest. Hoewel ik altijd nieuwe en moderne motoren heb gereden, heb ik zelden zoveel plezier gehad van een motor als deze. Het uiterlijk is puur genieten, maar ook het rijden is fantastisch. De 2003 versie had reeds de stuggere progressieve vering om het probleem met de vroegere te slappe vering op te lossen. Misschien is hij nu een tikje te stug, maar hij stuurt en reageert fantastisch. Ik ben nu 63, rijd 44 jaar motor en dit is mijn laatste, geen elektronica, geen elektrische snufjes, gewoon motorrijden zoals het bedoeld was, puur en zonder fratsen. Natuurlijk zijn de moderne motoren in alle opzichten sneller, lichter en beter, maar toch...... vaak zijn rijders van die motoren verbaasd dat ik op stuurwegen in Duitsland nog steeds in hun spiegels blijf hangen. Voor mij is een XJR puur genieten. Ik heb bewust voor carburateurs gekozen vanwege de motorkarakteristiek, maar ook omdat de injectiemodellen vaak wat storingsgevoeliger zijn. Goede keuze een XJR.”
“Solide motor met een prettige zithouding. Daar het motorblok meer aankan dan waarvoor hij getuned is. Gevolg is een onderhoudsarme motor waarvan je jaren plezier kunt hebben. Dit mede door het tijdlize uiterlijk. Zelf kan ik er met mijn 1.75 m prima mee overweg. ”
“Hemels koppel
Voldoen PK
Soepel & Comfortabel
Perfect road trip buddy
Niet voor stadsverkeer
Look had net iets minder sportief mogen zijn”
“Ik sluit me aan bij al het voorafgaande!! Het is het archetype van een echte motor, in zijn recht-toe-recht-aan eenvoud zeer veelzijdig.
Ik heb wat technische zaken laten aanpassen door Klaus Goerz in Duitsland;
1- ketting door een riem laten vervangen. Droog, 1x nastellen daarna nooit meer, gaat 2x zo lang mee.
2- laten tunen; aanrader!! Mn koppelverloop is helemaal vlak (dip rond de 4000 rpm is eruit) en zomaar 130 pk-tjes!! Rijdt echt heel \'smooth\', vooral bij deellast. Dit door de ontsteking, carburatie, luchtfilter en eindpijpjes in de uitlaat te vervangen. In feite haal je een begrenzing weg, unleash the beast!!
Op het program staat nog het blok optisch verfraaien, footsteps iets naar achteren, uitlaten vervangen (doorgeroest bij de klem...).
Nu zie ik echter ook een heel fraaie zwartgele te koop staan....klassiekertje!
Hoe dan ook, de XJR blijft in mijn collectie!!”
“Betrouwbaar,goede zitpositie,echt een jaren 70 motor maar deze laat je nooit staan,en zwabbert niet als je de voorvork voorziet van progressieve veren,echt een beul die vraagt om vooruit te willen.”
“klm vreter en zeer geschikt voor het lange toer werk , rijd heel comfortabel en stuurt prima in de bergen en op de snelweg heb je die power onder je kont die je moet respecteren .de xjr is betrouwbaar en kan stevig beladen worden met ruime en comfortabele zit voor twee . verbruik 1/18 in een sportieve rijstijl valt best mee . onderhoud is vrij laag tegenover andere merken . heb met cb , gsx en bmw gereden niet slecht maar de xjr is gewoon wouw in een woord Top.”
“Iedere dag als ik hier een rit mee maak is dit voor mij een feestje, goede prestaties en goed comfort gecombineerd met uitstekende stuur eigenschappen. Kortom genieten van motor rijden pur sang.”
“een echte naked zoals ze dat in de 70er jaren ook hadden
maar dan beter sturend”
“De motor die alles mee heeft!”
“De XJR1300 is een geweldige machine, maar in alle aspecten net iets minder dan de GSX1400.”
“Haalt het niet bij een GSX1400 kwa uiterlijk, kwa acceleratie en kwa koppel.”
“onderin minder kracht dan cb en gsx,lelijke uitlaten,slappe voorvork ,mooie sp kleuren”
“ik rij nu een aprillia tuono maar eerst een xjr 1300 gehad deze xjr bood veel meer verschillende rij vaardigheden zoals rijcomfor oke, acceleratie was oke, plaats voor duo gebruik oke, verbruik oke,looks oke,remmen oke, [tuono is beter geschikt om te knallen maar bied weinig comfor] maar ik ga weer een xjr 1300 aanschaffen ”
“ik rij er zelf een dus ik ben niet objectief maar wat een geweldige motor ,zijn looks zeker als je een model hebt met een striping zijn geweldig.het is een degelijke motor met een woeste uitstraling en een prachtig motorblok .het was voor mij een oude bekende want ik heb ook een fj 1200 gehad en die zijn ook onverwoestbaar en kunnen een hoge kilometerstand aan.de remmen zijn fenomenaal alleen vind ik tijdens het remmen dat gezoem dat bij je voorvork vandaan komt wat minder.de zit is goed te noemen en de zitpositie is ontspannen ,ik ben zelf 1.98 en rond de 100 kilo daar heeft de xjr geen moeite mee en sleurt je zo naar illegale snelheden.het is wel een motor die op de juiste banden moet staan ,ik vond de orginele dunlops niet zo bi en rijdt nu op michelin pilot road die als je ze op de juiste spanning houdt je een heel andere motor geven kwa bochtsnelheid en ballans.het enige wat ik echt wil veranderen is de voorvering deze is wat aan de slappe kant maar met een setje van wp schijnt hij daar ook rotsvast door te worden. de reden dat ik een xjr heb gekocht is dat ik steeds harder ging rijden op mijn gts 1000 en besloot een naked te nemen wel een yamaha natuurlijk want dat is mijn merk de xjr is mijn 5de nou de letterjes zijn op dag”
“heb juist mijn eerste duizend kilometers opzitten. Amaai, da machine trekt dat het niet schoon is. I'M IN LOVE”
“ziet er veel beter uit dan de gsx. vooral de sp is waaauw. Ga er zaterdag één kopen. Reed vroeger met een Buell. Nu met een Z 750 en ga het terug verkopen (is nog maar 3 maanden oud) omdat het verschil in kracht véél te groot is. ”
“Wat ik wel erg jammer vind is dag er geen clubs zijn van dit model.
Het kan zijn dat ik niet goed op het net hebt gezocht.
breng me dan op de hoogte mgvhek@msn.com”
“vanuit stilstaand optrekken kleine dipje, het frame is niet zo stijf. maar uit de tientallen motoren waar ik op gereden hebt vond ik deze top en heb deze nu ook in bezit. nieuw gekocht een 2002 model. groetjes, Maurice v. Hek”
“Perfecte motor, hiermee kun je goed rustig rijden (nederland) alsook snel (Belgie, Duitsland). Optrekken doet hij als de beste. Kortom met deze motor kun je alles wat een andere motor maar gedeeltelijk kan. Men kan deze motor ook goed aanpassen aan je eigen eisen. Tevens is en zelfs een xjr-club van, nl. xjr Owners Nederland. (www.xjrownersnederland.nl).”
“ik rij met een xjr 1300 kleur geel.ben naar spanje geweest in een dag die motor rijd gewoon perfect.nu heb ik aan de uitlaat gassen die pijpjes vanachter er uitgehaald en nu heb nog eens 7 pk meer en wat een geluid.”
“xjr 1300 is veel beter dan een suzuki vx 800 in het bochte werk kan de vx niet aan tippen.en optrek vermogen is de xjr 100 keer sneller dus nu weet je het ook.”
“ik rij met een xjr 1300 kleur geel.ben naar spanje geweest in een dag die motor rijd gewoon perfect.nu heb ik aan de uitlaat gassen die pijpjes vanachter er uitgehaald en nu heb nog eens 7 pk meer en wat een geluid.”
“met deze motor kan je alles aan
ook lange vakantie ritten”
“Een echte alleskunner ; voor iedereen geschikt (met gezond verstand) ; geweldige remmen en met een ACROPOVIC-uitlaat ook nog een geweldig geluid !”
“smeuige soepele lijnmotor die goede prestaties levert
met een goede wegligging, en bij de s.p. een prachtig uiterlijk. hij is betaalbaar en blijft mooi als je er wat aandacht aan besteed.in tegenstelling tot veel andere motoren blijven de uitlaten mooi.!!!!!”
“krijg hem over 4 weken !!!!”
“Je ziet wat je krijgt en met de juiste banden niets op aan te merken.”
“De XJR1300 combineert alle pluspunten van de concurrentie.”
“En daarbij nog bloedmooi. Een droommachine om te berijden.”
“DE ultieme musclebike, de snelste in de spurt, goed uitgekiende gearing, trillingsvrij blok, piekfijn doseerbare gasrespons, standaard Ohlins-vering achteraan, comfortabele zithouding, strak stuurgedrag, 1-delige 4-zuiger remklauwen van de R1.”
“Mijn tweede motor en mijn eerste zware bike (heb hiervoor een fazer 600 gereden)
Bevalt uitstekend is erg gemakkelijk in de bocht te sturen , eigenlijk speelt het relatief hoge gewicht geen enkele rol meer als je er eenmaal mee rijdt
is een stuk sportiever en sneller dan z'n
uiterlijk doet vermoeden, vooral bij lage toerentallen
heb je een berg vermogen tot je beschikking.
Hele fijne fiets voor een redelijke prijs
Met het mooiste uiterlijk in deze klasse naar mijn smaak”
“Met deze geweldenaar rij je een beetje supersporter het snot voor de ogen. Echt waar, na de TT uitgeprobeerd en met ruim 200 op de teller vielen de die-hard's vanzelf af!”
“Na veel proef rijden is het de xjr geworden. Met mijn 1.92 en 100 kg is het een van de weinige motoren waar ik goed op zit. Ook voor de duopassagier is het prettig zitten.
En als je een beetje beschaafd met je rechterhand omgaat, is het een prima motor om mee te beginnen (zoals ik). Ik overweeg wel om een windschermpje te plaatsen, omdat je wel een bak wind vangt.
Het is een mooie en lekker rijdende motor.”
“Mijn eerste motor, gele XJR1300SP. In eerste instantie keek ik er ietwat tegenop met betrekking tot het gewicht van deze muscle bike (253kg). Maar zodra je plaats neemt op het comfortable zadel, 'm in de versnelling zet en vervolgens de wielen laat rollen; verdwijnt in één klap de illusie dat deze motor ook maar uberaupt zwaar en loch zou zijn. De (in-stationair-rust-uitstralende) motor heeft al vanaf 1500/2000 tpm een degelijke koppel zonder horten of stoten. Maneuvres op de kleine vierkant meter zijn een fluitje van 'n cent, al zit je er vrij hoog op. (Ben 1.80 meter lang; kom 'normaal' met de vlakke voet op de grond).
Op dit moment ben ik deze motor nog aan het inrijden. De kracht/koppel/versnelling zijn een zeer aangename ervaring. Toerental op 4500rpm bij een snelheid van 120km/h straalt rust uit, dus heb je hierdoor niet zo snel de neiging om te gaan 'jagen'.
Wegligging van deze motor is verrassend goed, na enkele eerste bochten met deze motor ging ik toch stiekem sportiever rijden dan ik in eerste instantie had gedacht.
Denk niet dat ik er nog een windschermpje op zet, het is tenslotte een 'naked bike'. Wel jammer dat het dempergeluid ietwat geknepen is.
Al in al: lekkere bike, ook een goede keuze voor starters.”
“gewoon perfect!”
“Dé naked bike. Heb nu Avon St45 en 46 eronder. Bevalt uitstekend. Goede rustige wegligging en enorm slijtvast.
Voor de zekerheid een RR olietemperatuur meter gekocht. Lijkt super en je kunt de olie goed in de gaten houden. Blijft lucht gekoeld he.”
“Het is geen sportfiets maar als je een beetje harder rijd dan de gemiddelde motorrijder kan je met een xjr,het een sportmotor behoorlijk moeilijk maken,en dat is helemaal te gek,want dat verwachten ze niet van zo'n machine.”
“Geweldige multifunctionele fiets. Met gemak kan je op vakantie gaan en je halve huis achterop binden. Het is een fiets die het duiveltje in je wakker maakt, je rijdt automatisch altijd te hard met deze fiets. Bij veel bochten is het wel een beetje werken maar als hij in de bocht ligt lijkt het net wel een TGV.”
“Ik heb 5 december deze te gekke fiets gekocht en gereden,maar hij gaat als een kogel. Binnen een week hoop ik hem in de schuur te hebben. Ik vindt het de mooiste naked, maar ja, met een tattoo van de Yamaha stemvorken op mijn rug, moet ik ook wel. ”
“De eerste motor van na 1982 die ik mooi genoeg vondt om te kopen (Is pas in 2000 gebeurt) Echt klassieke (1980) lijnen.
Dan is de SUZUKI GSX1200/1400 maar namaak(-XJR)!
De prestaties zijn misschien wat minder dan nu mogelijk is, maar:
(a) waar kan je dat meerdere nog gebruiken?
(b) dat maakt hem alleen maar betrouwbaarder!
Het is in ieder geval een wendbare fiets met een krachtig, maar soepel blok, en dat is voor mij het belangrijkst.
Ik heb er wel een toermotor van gemaakt door toevoeging van een kuip en koffers, want het naked-aspect vindt ik niet zo belangrijk, wel dat je het (luchtgekoelde) blok goed kunt zien en dat kan met deze kuip (Jos Schurgers 990S zonder lowers in combinatie met een grondspoiler).
Ter herinnering herhaal ik nog eens: kijk eens op de owners-site (zie eerdere commentaren): http://groups.yahoo.com/group/xjrowners ”
“Hij zit er aan te komen hoor.
Na diverse proefritjes weet ik het.
Deze fiets rijd heerlijk en makkelijk.
Je kan lekker gassen, maar ook toeren.
Nog x nachtjes en dan kom ik je halen!”
“Voor mij de enige stoere-mannen-bike! Is er overigens iemand die ervaring heeft met vervangingsveren van WP? Ben voornemens deze te monteren. Andere vraag: Mijn fiets is van maart 2002 en ik lees regelmatig verontrustende verhalen over roestvorming bij de voorpoten, ook op jonge exemplaren. Zijn er meer mensen met deze ervaring en/of heeft iemand suggesties om dit te voorkomen?
Ik heb trouwens een stuurschermpje van Givi gemonteerd en in de originele blauwe kleur laten spuiten bij GL-Paints in Oud-Beyerland: fantastische looks en een verademing voor de nekspieren. Cruisen met + 160 km/u is een piece of cake!”
“jeroen: beter ouderwets en mooi ,dan nieuw en nagemaakt.
frans : zie bericht xjr torque en zoek de xjr owners op .
mijn conclusie : een xjr zal zeker niet de beste naked bike zijn,maar wel de eenvoudigste met heel veel mogelijkheden,toeren/raggen het maakt allemaal niks uit dat ding doet het gewoon.
dus een dijk van een motor.
gr arie ”
“Ben nu 4 maanden eigenaar van een blauwe XJR 1300sp, en ik moet zeggen dat het een hele fijne,degelijke en stoere motor is! Rijd als een speer en zit ook lekker.
”
“Zet hem naast de Soes en hij is een beetje ouderwets...
”
“dijk van een motorfiets!!
en gewoon de mooiste!
kijk ook op:
http://groups.yahoo.com/group/xjrowners
daar is een hoop te doen en kun je alle informatie vinden omtrent de XJR.
xjr_torque.”
“Een echte motorfiets met (ook) veel koppel onderin. Een lekker smeuig,bullig blok en een uiterlijk zoals een naked bike er uit hoort te zien. De FJ was al prima en dit is een goede voortzetting hiervan.Naked betekent wel dat je zelf de windvanger bent,maar ja ...”
“Dit is natuurlijk "de" naked bike. Dik blok, veel vermogen en een prima uiterlijk. Dat is waar kopers van dit soort motoren "voor gaan".
Wel wat zwaar (dat voel je ook wel..) en minder goed in het snelle bochtenwerk. Ook de vering kan wat beter.”
“Op vakantie geweest naar Corsica.
Goede eigenschappen wat betreft bochtenwerk.
Zelfs bepakt heeft deze motor nog goede rijeigenschappen.”
“JAMMER DAT DE SUZUKI VX800 HIER NERGENS STAAT!!”
“Wát een fiets; je kunt er echt álles mee!!!”
“Ik heb sinds 2000 een XJR 1300SP (blauw). Fantastische motor. Trekt supersnel (zeker met een 16 tands voor, bevalt prima). Jammer van de corrosie (geen pekel) op de voorvork. Is daar wat tegen te doen??? De volgende is weer een XJR. ”
“Een supermotor...ik heb zelf net een XJR1300SP (geel) gekocht.
Zijn er nog meer meiden die op deze motor rijden en wat zijn jullie ervaringen met deze motor?.
”
“net nieuw gekocht
rijd geweldig”
“Gewoon een supermotor”
“De XJR is een fijne tourmotor, maar heb je zin op eens een keer lekker gas te geven dan gaat dat ook prima, ik heb zelf al meerdere malen een 750CC sportfiets helemaal verloren gereden, (vinden ze niet leuk) een nadeel is wel de koppeling van de 1200 XJR, de diafragmaveer is te slap, maar na vervanging door de veer van een XJR 1300 is het slippen van de koppeling van een 1200 ook verleden tijd, verder is de 1200 en de 1300 XJR een geweldige machine.”
“1300 xjr een topper voor niet te veel geld ,ziet er goed
uit draai aan het gas en hou hem dan goed vast!! je word
afgeschoten.het uiterlijk ziet er goed uit (er zijn verscheidene kleuren).het is een motor voor rijders met een gecontroleerde rechterhand anders wordt je niet oud!
daar bij is voor zo`n motor best wel goed in bochten werk
denk aan het toeren tal hou het laag dat scheeld een slok op een borrel de motor doet het allemaal erg makkelijk bij deze de groeten van luciluc”
“Deze geweldige motor heeft precies alles wat je nodig hebt. Een stoer uiterlijk en een krachtige 1300 motor. Had ik eerder m'n rijbewijs gehad, dan had ik nog meer jaren kunnen genieten van deze superfiets!!”
“Hoi Na dat ik al vele vette brommers had gereden oa Laverda 1200: 2x FJ1200:FZR1000 werd het tijd om een motor aan te schaffen met hetzelfde fantastische blok als de FJ nou dat is gelukt.Het is een hele fijne brommer.Alleen de uitstraling al, dat vind je bij geen een enkel fiets
.Ik heb ook nog overwogen om eenFJR1300 te kopen maar ik vind hem te groot overigens door de cardan is deze motor vanachteren niet simmetrisch wat mij erg stoort.Groeten Jan”
“dit is na vele andere motoren gereden te hebben de afgelopen 25 jaar toch wel een hele fijne motor .
je kunt er mee knallen en toeren ,ik ben er mee naar spanje/hongarije/tsjechie /polen geweest geen enkel probleem .
hij heeft genoeg vermogen om stevig door te jassen en een dijkie pakken is ook geen probleem
groeten van een tevredan xjr rijder [blackyxjr]
even reclame voor onze site als dat mag
http://groups.yahoo.com/group/xjrowners
hier zitten allemaal xjr liefhebbers bij elkaar zoek ons eens op .”
“BT020 rubber er onder verbeterd de wegligging aanzienlijk t.o.v. Macadam.
Jammer van die corrosie op de voorvorkpoten (zonder pekelrijden).
”
“Voorvorkveren vervangen; een AANRADER!!!
Goodridge remleidingen installeren : remt beter;
vervolgens R-1 remblokken installeren: je weet niet wat je overkomt!!
NGK irridium bougies: zuipt 'ie niet zo.
”
“Groots naakt!!”
“Prima uitstraling, met wat eenvoudige aanpassingen is het vermogen makkelijk te verhogen. Ik heb voorvorkveren vervangen en achter ga ik echte Ohlins plaatsen.”
“alles naar wens maaaarr vind wel dat er een hoop roestrandjes komen bij inbus boutjes en rond de bevesteging voor poten !! en dat voor een bike van 2 jaar
jammer”
“DE streetbike!”