Wat vind jij van de YAMAHA XJR 1300?

Je beoordeling
Degelijkheid
Prestaties
Prijs/Kwaliteit
Uiterlijk
Jouw cijfer: 0
Schrijf een review en maak kans op een gratis set oordopjes van Alpine. (Geef s.v.p. een uitgebreide review waar andere motorrijders wat aan hebben.)
Algemene beoordeling
  • Degelijkheid:
  • Prestaties:
  • Prijs/Kwaliteit:
  • Uiterlijk:
6,9 10 1702 YAMAHA XJR 1300

Motoren

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 3.490,-

2000 · 71399 km
MotoPort Hillegom - Hillegom

XJR 1300 60th Anniversary - YAMAHA
XJR 1300 60TH ANNIVERSARY
YAMAHA
€ 11.699,-

2016
MotoPort Hillegom - Hillegom

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 3.245,-

1999 · 29988 km
DIPI-moto - Gilze

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 3.249,-

1999 · 64202 km
MotoPort Express Hoogezand - Kolham

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 2.990,-

1999 · 49670 km
MotoPort Echt - Echt

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 11699,- € 10699,-

2016
MotoPort Uithoorn - Uithoorn

XJR 1300 Racer - YAMAHA
XJR 1300 RACER
YAMAHA
€ 11.499,-

2015 · 398 km
Termaat Motoren B.V. - Nijmegen

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 3.399,-

1999 · 28710 km
MotoPort Uithoorn - Uithoorn

XJR1300 - YAMAHA
XJR1300
YAMAHA
€ 13.999,-

2016
Motostore Barendrecht - Barendrecht

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 9.450,-

2015 · 4000 km
Hoegee Suzuki Center BV - Afferden

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 12099,- € 10890,-

2016 · 261 km
MotoPort Goes - Goes

XJR 1300  Born customized ! - YAMAHA
XJR 1300 BORN CUSTOMIZED !
YAMAHA
€ 11.699,-

2016
TopMoto B.V. - Apeldoorn

XJR 1300 60th Anniversary - YAMAHA
XJR 1300 60TH ANNIVERSARY
YAMAHA
€ 11.999,-

2016
TopMoto B.V. - Apeldoorn

XJR1300 RACER - YAMAHA
XJR1300 RACER
YAMAHA
€ 11.999,-

2015
Motostore Barendrecht - Barendrecht

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 8.490,-

2012 · 37675 km
MotoPort Echt - Echt

XJR1300 P - YAMAHA
XJR1300 P
YAMAHA
€ 12.099,-

2015
MotoPort Echt - Echt

XJR1300 - YAMAHA
XJR1300
YAMAHA
€ 9.999,-

2015 · 1850 km
Motor Centrum West B.V. - Naaldwijk

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 12.099,-

2016
MotoPort Veldhoven - Veldhoven

XJR1300 Racer - YAMAHA
XJR1300 RACER
YAMAHA
€ 12.999,-

2016 · 1 km
Motor Centrum West B.V. - Naaldwijk

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 12.099,-

2016
MotoPort Leek - Leek

XJR1300 - YAMAHA
XJR1300
YAMAHA
€ 11.699,-

2016
Motor Centrum West B.V. - Naaldwijk

XJR 1300 - YAMAHA
XJR 1300
YAMAHA
€ 12.099,-

2016
Goedhart Motoren B.V. - Bodegraven

Reviews

  • Algemene beoordeling: 8,3
  • Degelijkheid:
  • Prestaties:
  • Prijs/Kwaliteit:
  • Uiterlijk:
Verbeek schreef:

“Iedere dag als ik hier een rit mee maak is dit voor mij een feestje, goede prestaties en goed comfort gecombineerd met uitstekende stuur eigenschappen. Kortom genieten van motor rijden pur sang.”

  • Pluspunten
  • Schakelen
  • Sturen
  • Comfort
  • Minpunten
  • Je gaat ongemerkt te snel
Eduard schreef:

“een echte naked zoals ze dat in de 70er jaren ook hadden
maar dan beter sturend”

lexeman schreef:

“De motor die alles mee heeft!”

sjoen schreef:

“De XJR1300 is een geweldige machine, maar in alle aspecten net iets minder dan de GSX1400.”

bam bam schreef:

“Haalt het niet bij een GSX1400 kwa uiterlijk, kwa acceleratie en kwa koppel.”

xjr 1300 sp schreef:

“onderin minder kracht dan cb en gsx,lelijke uitlaten,slappe voorvork ,mooie sp kleuren”

xjr power is oke voor mij schreef:

“ik rij nu een aprillia tuono maar eerst een xjr 1300 gehad deze xjr bood veel meer verschillende rij vaardigheden zoals rijcomfor oke, acceleratie was oke, plaats voor duo gebruik oke, verbruik oke,looks oke,remmen oke, [tuono is beter geschikt om te knallen maar bied weinig comfor] maar ik ga weer een xjr 1300 aanschaffen ”

bam bam schreef:

“ik rij er zelf een dus ik ben niet objectief maar wat een geweldige motor ,zijn looks zeker als je een model hebt met een striping zijn geweldig.het is een degelijke motor met een woeste uitstraling en een prachtig motorblok .het was voor mij een oude bekende want ik heb ook een fj 1200 gehad en die zijn ook onverwoestbaar en kunnen een hoge kilometerstand aan.de remmen zijn fenomenaal alleen vind ik tijdens het remmen dat gezoem dat bij je voorvork vandaan komt wat minder.de zit is goed te noemen en de zitpositie is ontspannen ,ik ben zelf 1.98 en rond de 100 kilo daar heeft de xjr geen moeite mee en sleurt je zo naar illegale snelheden.het is wel een motor die op de juiste banden moet staan ,ik vond de orginele dunlops niet zo bi en rijdt nu op michelin pilot road die als je ze op de juiste spanning houdt je een heel andere motor geven kwa bochtsnelheid en ballans.het enige wat ik echt wil veranderen is de voorvering deze is wat aan de slappe kant maar met een setje van wp schijnt hij daar ook rotsvast door te worden. de reden dat ik een xjr heb gekocht is dat ik steeds harder ging rijden op mijn gts 1000 en besloot een naked te nemen wel een yamaha natuurlijk want dat is mijn merk de xjr is mijn 5de nou de letterjes zijn op dag”

RAF schreef:

“heb juist mijn eerste duizend kilometers opzitten. Amaai, da machine trekt dat het niet schoon is. I'M IN LOVE”

RAF schreef:

“ziet er veel beter uit dan de gsx. vooral de sp is waaauw. Ga er zaterdag één kopen. Reed vroeger met een Buell. Nu met een Z 750 en ga het terug verkopen (is nog maar 3 maanden oud) omdat het verschil in kracht véél te groot is. ”

maurice v. hek schreef:

“Wat ik wel erg jammer vind is dag er geen clubs zijn van dit model.
Het kan zijn dat ik niet goed op het net hebt gezocht.
breng me dan op de hoogte mgvhek@msn.com”

maurice v. hek schreef:

“vanuit stilstaand optrekken kleine dipje, het frame is niet zo stijf. maar uit de tientallen motoren waar ik op gereden hebt vond ik deze top en heb deze nu ook in bezit. nieuw gekocht een 2002 model. groetjes, Maurice v. Hek”

Jos Lenssen schreef:

“Perfecte motor, hiermee kun je goed rustig rijden (nederland) alsook snel (Belgie, Duitsland). Optrekken doet hij als de beste. Kortom met deze motor kun je alles wat een andere motor maar gedeeltelijk kan. Men kan deze motor ook goed aanpassen aan je eigen eisen. Tevens is en zelfs een xjr-club van, nl. xjr Owners Nederland. (www.xjrownersnederland.nl).”

chris schreef:

“ik rij met een xjr 1300 kleur geel.ben naar spanje geweest in een dag die motor rijd gewoon perfect.nu heb ik aan de uitlaat gassen die pijpjes vanachter er uitgehaald en nu heb nog eens 7 pk meer en wat een geluid.”

chris schreef:

“xjr 1300 is veel beter dan een suzuki vx 800 in het bochte werk kan de vx niet aan tippen.en optrek vermogen is de xjr 100 keer sneller dus nu weet je het ook.”

chris schreef:

“ik rij met een xjr 1300 kleur geel.ben naar spanje geweest in een dag die motor rijd gewoon perfect.nu heb ik aan de uitlaat gassen die pijpjes vanachter er uitgehaald en nu heb nog eens 7 pk meer en wat een geluid.”

r.f.p schreef:

“met deze motor kan je alles aan
ook lange vakantie ritten”

Ron schreef:

“Een echte alleskunner ; voor iedereen geschikt (met gezond verstand) ; geweldige remmen en met een ACROPOVIC-uitlaat ook nog een geweldig geluid !”

Ton Vroomen schreef:

“smeuige soepele lijnmotor die goede prestaties levert
met een goede wegligging, en bij de s.p. een prachtig uiterlijk. hij is betaalbaar en blijft mooi als je er wat aandacht aan besteed.in tegenstelling tot veel andere motoren blijven de uitlaten mooi.!!!!!”

jan borkent schreef:

“krijg hem over 4 weken !!!!”

molly schreef:

“Je ziet wat je krijgt en met de juiste banden niets op aan te merken.”

Bart Knuts schreef:

“De XJR1300 combineert alle pluspunten van de concurrentie.”

Joe Bar schreef:

“En daarbij nog bloedmooi. Een droommachine om te berijden.”

Joe Bar schreef:

“DE ultieme musclebike, de snelste in de spurt, goed uitgekiende gearing, trillingsvrij blok, piekfijn doseerbare gasrespons, standaard Ohlins-vering achteraan, comfortabele zithouding, strak stuurgedrag, 1-delige 4-zuiger remklauwen van de R1.”

Ton de Bruijn schreef:

“Mijn tweede motor en mijn eerste zware bike (heb hiervoor een fazer 600 gereden)
Bevalt uitstekend is erg gemakkelijk in de bocht te sturen , eigenlijk speelt het relatief hoge gewicht geen enkele rol meer als je er eenmaal mee rijdt
is een stuk sportiever en sneller dan z'n
uiterlijk doet vermoeden, vooral bij lage toerentallen
heb je een berg vermogen tot je beschikking.
Hele fijne fiets voor een redelijke prijs
Met het mooiste uiterlijk in deze klasse naar mijn smaak”

blue power schreef:

“Met deze geweldenaar rij je een beetje supersporter het snot voor de ogen. Echt waar, na de TT uitgeprobeerd en met ruim 200 op de teller vielen de die-hard's vanzelf af!”

Co Rival schreef:

“Na veel proef rijden is het de xjr geworden. Met mijn 1.92 en 100 kg is het een van de weinige motoren waar ik goed op zit. Ook voor de duopassagier is het prettig zitten.
En als je een beetje beschaafd met je rechterhand omgaat, is het een prima motor om mee te beginnen (zoals ik). Ik overweeg wel om een windschermpje te plaatsen, omdat je wel een bak wind vangt.

Het is een mooie en lekker rijdende motor.”

Michael van de Ven schreef:

“Mijn eerste motor, gele XJR1300SP. In eerste instantie keek ik er ietwat tegenop met betrekking tot het gewicht van deze muscle bike (253kg). Maar zodra je plaats neemt op het comfortable zadel, 'm in de versnelling zet en vervolgens de wielen laat rollen; verdwijnt in één klap de illusie dat deze motor ook maar uberaupt zwaar en loch zou zijn. De (in-stationair-rust-uitstralende) motor heeft al vanaf 1500/2000 tpm een degelijke koppel zonder horten of stoten. Maneuvres op de kleine vierkant meter zijn een fluitje van 'n cent, al zit je er vrij hoog op. (Ben 1.80 meter lang; kom 'normaal' met de vlakke voet op de grond).

Op dit moment ben ik deze motor nog aan het inrijden. De kracht/koppel/versnelling zijn een zeer aangename ervaring. Toerental op 4500rpm bij een snelheid van 120km/h straalt rust uit, dus heb je hierdoor niet zo snel de neiging om te gaan 'jagen'.

Wegligging van deze motor is verrassend goed, na enkele eerste bochten met deze motor ging ik toch stiekem sportiever rijden dan ik in eerste instantie had gedacht.

Denk niet dat ik er nog een windschermpje op zet, het is tenslotte een 'naked bike'. Wel jammer dat het dempergeluid ietwat geknepen is.

Al in al: lekkere bike, ook een goede keuze voor starters.”

René schreef:

“gewoon perfect!”

Jans "Highlander" de Boer schreef:

“Dé naked bike. Heb nu Avon St45 en 46 eronder. Bevalt uitstekend. Goede rustige wegligging en enorm slijtvast.
Voor de zekerheid een RR olietemperatuur meter gekocht. Lijkt super en je kunt de olie goed in de gaten houden. Blijft lucht gekoeld he.”

Lars schreef:

“Het is geen sportfiets maar als je een beetje harder rijd dan de gemiddelde motorrijder kan je met een xjr,het een sportmotor behoorlijk moeilijk maken,en dat is helemaal te gek,want dat verwachten ze niet van zo'n machine.”

Ruud Slewe schreef:

“Geweldige multifunctionele fiets. Met gemak kan je op vakantie gaan en je halve huis achterop binden. Het is een fiets die het duiveltje in je wakker maakt, je rijdt automatisch altijd te hard met deze fiets. Bij veel bochten is het wel een beetje werken maar als hij in de bocht ligt lijkt het net wel een TGV.”

J.P. Zijlstra schreef:

“Ik heb 5 december deze te gekke fiets gekocht en gereden,maar hij gaat als een kogel. Binnen een week hoop ik hem in de schuur te hebben. Ik vindt het de mooiste naked, maar ja, met een tattoo van de Yamaha stemvorken op mijn rug, moet ik ook wel. ”

Rob schreef:

“De eerste motor van na 1982 die ik mooi genoeg vondt om te kopen (Is pas in 2000 gebeurt) Echt klassieke (1980) lijnen.
Dan is de SUZUKI GSX1200/1400 maar namaak(-XJR)!
De prestaties zijn misschien wat minder dan nu mogelijk is, maar:
(a) waar kan je dat meerdere nog gebruiken?
(b) dat maakt hem alleen maar betrouwbaarder!
Het is in ieder geval een wendbare fiets met een krachtig, maar soepel blok, en dat is voor mij het belangrijkst.
Ik heb er wel een toermotor van gemaakt door toevoeging van een kuip en koffers, want het naked-aspect vindt ik niet zo belangrijk, wel dat je het (luchtgekoelde) blok goed kunt zien en dat kan met deze kuip (Jos Schurgers 990S zonder lowers in combinatie met een grondspoiler).

Ter herinnering herhaal ik nog eens: kijk eens op de owners-site (zie eerdere commentaren): http://groups.yahoo.com/group/xjrowners ”

Ruud schreef:

“Hij zit er aan te komen hoor.
Na diverse proefritjes weet ik het.
Deze fiets rijd heerlijk en makkelijk.
Je kan lekker gassen, maar ook toeren.
Nog x nachtjes en dan kom ik je halen!”

René schreef:

“Voor mij de enige stoere-mannen-bike! Is er overigens iemand die ervaring heeft met vervangingsveren van WP? Ben voornemens deze te monteren. Andere vraag: Mijn fiets is van maart 2002 en ik lees regelmatig verontrustende verhalen over roestvorming bij de voorpoten, ook op jonge exemplaren. Zijn er meer mensen met deze ervaring en/of heeft iemand suggesties om dit te voorkomen?
Ik heb trouwens een stuurschermpje van Givi gemonteerd en in de originele blauwe kleur laten spuiten bij GL-Paints in Oud-Beyerland: fantastische looks en een verademing voor de nekspieren. Cruisen met + 160 km/u is een piece of cake!”

arie schreef:

“jeroen: beter ouderwets en mooi ,dan nieuw en nagemaakt.
frans : zie bericht xjr torque en zoek de xjr owners op .
mijn conclusie : een xjr zal zeker niet de beste naked bike zijn,maar wel de eenvoudigste met heel veel mogelijkheden,toeren/raggen het maakt allemaal niks uit dat ding doet het gewoon.
dus een dijk van een motor.
gr arie ”

Frans schreef:

“Ben nu 4 maanden eigenaar van een blauwe XJR 1300sp, en ik moet zeggen dat het een hele fijne,degelijke en stoere motor is! Rijd als een speer en zit ook lekker.

Jeroen schreef:

“Zet hem naast de Soes en hij is een beetje ouderwets...

xjr_torque schreef:

“dijk van een motorfiets!!
en gewoon de mooiste!
kijk ook op:
http://groups.yahoo.com/group/xjrowners
daar is een hoop te doen en kun je alle informatie vinden omtrent de XJR.
xjr_torque.”

xjrforme schreef:

“Een echte motorfiets met (ook) veel koppel onderin. Een lekker smeuig,bullig blok en een uiterlijk zoals een naked bike er uit hoort te zien. De FJ was al prima en dit is een goede voortzetting hiervan.Naked betekent wel dat je zelf de windvanger bent,maar ja ...”

JB schreef:

“Dit is natuurlijk "de" naked bike. Dik blok, veel vermogen en een prima uiterlijk. Dat is waar kopers van dit soort motoren "voor gaan".
Wel wat zwaar (dat voel je ook wel..) en minder goed in het snelle bochtenwerk. Ook de vering kan wat beter.”

Jeff schreef:

“Op vakantie geweest naar Corsica.
Goede eigenschappen wat betreft bochtenwerk.
Zelfs bepakt heeft deze motor nog goede rijeigenschappen.”

Peter schreef:

“JAMMER DAT DE SUZUKI VX800 HIER NERGENS STAAT!!”

Brutus@nieuwegein schreef:

“Wát een fiets; je kunt er echt álles mee!!!”

XJRon schreef:

“Ik heb sinds 2000 een XJR 1300SP (blauw). Fantastische motor. Trekt supersnel (zeker met een 16 tands voor, bevalt prima). Jammer van de corrosie (geen pekel) op de voorvork. Is daar wat tegen te doen??? De volgende is weer een XJR. ”

Een motorrijdster schreef:

“Een supermotor...ik heb zelf net een XJR1300SP (geel) gekocht.
Zijn er nog meer meiden die op deze motor rijden en wat zijn jullie ervaringen met deze motor?.

willem schreef:

“net nieuw gekocht
rijd geweldig”

Jack Russel :~)) schreef:

“Gewoon een supermotor”

Martien van den Brand schreef:

“De XJR is een fijne tourmotor, maar heb je zin op eens een keer lekker gas te geven dan gaat dat ook prima, ik heb zelf al meerdere malen een 750CC sportfiets helemaal verloren gereden, (vinden ze niet leuk) een nadeel is wel de koppeling van de 1200 XJR, de diafragmaveer is te slap, maar na vervanging door de veer van een XJR 1300 is het slippen van de koppeling van een 1200 ook verleden tijd, verder is de 1200 en de 1300 XJR een geweldige machine.”

lucas bloom schreef:

“1300 xjr een topper voor niet te veel geld ,ziet er goed
uit draai aan het gas en hou hem dan goed vast!! je word
afgeschoten.het uiterlijk ziet er goed uit (er zijn verscheidene kleuren).het is een motor voor rijders met een gecontroleerde rechterhand anders wordt je niet oud!
daar bij is voor zo`n motor best wel goed in bochten werk
denk aan het toeren tal hou het laag dat scheeld een slok op een borrel de motor doet het allemaal erg makkelijk bij deze de groeten van luciluc”

Raymond (XJR1300 Black) schreef:

“Deze geweldige motor heeft precies alles wat je nodig hebt. Een stoer uiterlijk en een krachtige 1300 motor. Had ik eerder m'n rijbewijs gehad, dan had ik nog meer jaren kunnen genieten van deze superfiets!!”

Jan W.Schens schreef:

“Hoi Na dat ik al vele vette brommers had gereden oa Laverda 1200: 2x FJ1200:FZR1000 werd het tijd om een motor aan te schaffen met hetzelfde fantastische blok als de FJ nou dat is gelukt.Het is een hele fijne brommer.Alleen de uitstraling al, dat vind je bij geen een enkel fiets
.Ik heb ook nog overwogen om eenFJR1300 te kopen maar ik vind hem te groot overigens door de cardan is deze motor vanachteren niet simmetrisch wat mij erg stoort.Groeten Jan”

arie ortse schreef:

“dit is na vele andere motoren gereden te hebben de afgelopen 25 jaar toch wel een hele fijne motor .
je kunt er mee knallen en toeren ,ik ben er mee naar spanje/hongarije/tsjechie /polen geweest geen enkel probleem .
hij heeft genoeg vermogen om stevig door te jassen en een dijkie pakken is ook geen probleem
groeten van een tevredan xjr rijder [blackyxjr]
even reclame voor onze site als dat mag
http://groups.yahoo.com/group/xjrowners
hier zitten allemaal xjr liefhebbers bij elkaar zoek ons eens op .”

Bert@Nieuwegein schreef:

“BT020 rubber er onder verbeterd de wegligging aanzienlijk t.o.v. Macadam.
Jammer van die corrosie op de voorvorkpoten (zonder pekelrijden).

Boldh@ schreef:

“Voorvorkveren vervangen; een AANRADER!!!
Goodridge remleidingen installeren : remt beter;
vervolgens R-1 remblokken installeren: je weet niet wat je overkomt!!
NGK irridium bougies: zuipt 'ie niet zo.

Reinier schreef:

“Groots naakt!!”

XJRJohn schreef:

“Prima uitstraling, met wat eenvoudige aanpassingen is het vermogen makkelijk te verhogen. Ik heb voorvorkveren vervangen en achter ga ik echte Ohlins plaatsen.”

luciluc schreef:

“alles naar wens maaaarr vind wel dat er een hoop roestrandjes komen bij inbus boutjes en rond de bevesteging voor poten !! en dat voor een bike van 2 jaar
jammer”

Jack schreef:

“DE streetbike!”