“Een goede en betrouwbare motor. Het kostte even tijd om te wennen aan de stuureigenschappen na jaren BMW rijden. Het is voor mij een waardige opvolger van de GS ( 2007) en de RT ( 2010) en nu alweer 4 jaren een trouwe metgezel tijdens de jaarlijkse kilometers ( variërend tussen 10.000 en 20.000). Anders dan de normale beurten en het vervangen van de gebruikelijke slijtage delen als banden, olie en filters, remblokken en remschijven is niet nodig gebleken. Oliegebruik: niet geconstateerd.
Km-stand per 20-11-2024 bedraagt 121.500.
Grondspeling is minder dan bij de BMW\'s, maar ja, met een leeftijd van 66 jr. voel ik niet de behoefte tot racen en is vlot rijden ruim voldoende. En vlot rijden kan zeker met de Super Tenere.
Benzineverbruik bedraagt gemiddeld 1:20 / bij sneller rijden 1:18 en relaxed toeren 1:24
Bouwjaar 2014 en voorzien van vele accessoires als skidplate, hoger scherm, GIVI outback koffers, toolbox, valbeugels, Akrapovic uitlaat.
”
Pluspunten
betrouwbaarheid
ontspannen zithouding ( stuur verhoogd)
cardan - minimaal onderhoud
Minpunten
gewicht
gondspeling
offroad capaciteiten ( die van mij evenzo)
Algemene beoordeling: 9,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
jos schmeitz schreef:
“Na de Pan Europeen 1100 en 190Dz op de teller, opnieuw een geweldige fiets gevonden om te rijden. Sinds 2015 een ZE waarop nu 104000km staat. Nog niets kapot gegaan en dat zijn toch wel opmerkelijke dingen als je zo naar de probleempjes kijkt van wat soortgelijke concurenten... Natuurlijk geen beest van een fiets maar in de haarspelden van de Dolomiten, of de Alpen ruim voldoende om mee te kunnen. Super zithouding en zadel zorgen ervoor dat je het hééeeeel lang kunt volhouden.
”
Pluspunten
uiterlijk
degelijkheid
zit en rijcomfort
Minpunten
gewicht
Algemene beoordeling: 8,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ben schreef:
“De tenere,een fantastische lange afstand vreter,en met alle opties een stuk goedkoper dan de concurrentie, oerdegelijk,stuurt scherp,rij al 40 jaar heb er al de nodige versleten,maar gezien de prijs kwaliteit verhouding een topper.”
Pluspunten
Prijs
Onderhoud
Verbruik
Minpunten
Zadelhoek
Algemene beoordeling: 9,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Ben schreef:
“Geweldige machine echt een km vreter,kwam van een BMW maar dit heeft een veel betere prijs kwaliteit verhouding met alle opties, super.”
Algemene beoordeling: 9,3
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
maurice schreef:
“Ik rijd sinds 2015 op een Yamaha XT1200 Super Tenere. Ik kwam van een Triumph Tiger en ik heb jaren aan competitie motorcross gedaan. Ik heb nog NOOIT op een motor gereden die mij zo\'n groot vertrouwen en fijn gevoel gaf als deze Yamaha. Het lijkt alsof je een perfect zittende jas aantrekt als je er op stapt en weg rijdt. Goed laag zwaartepunt, reageert stabiel en direct (maar niet té direct) op gas en remmen zonder zenuwachtig of onstabiel gedrag te vertonen. Alsof de motor zelf rijdt en aanvoelt wat je wilt gaan doen. Zelfs een paar keer op grind/steentjes een klein stukje weggegleden in een bocht met de voorband (en ja, dat is altijd eng hè), maar de motor herstelt direct en blijft rustig in dezelfde positie, geen probleem. De motor voelt perfect uitgebalanceerd, wàt je er ook mee doet. En dan de prijs en onderhoud: dat is zeer acceptabel voor zo\'n bakbeest met veel electronica erin. Mijn volgende motor wordt dus wéér een XT1200 ;-)”
Pluspunten
wegligging/stabiliteit
uiterlijk
kosten
Minpunten
iets te hard zadel
Algemene beoordeling: 10,0
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Alfred schreef:
“Dit is echt de meest fantastische motor die ik ooit gehad heb, wat een ligt hij heer lijk op de weg en in de bochten. echt supermotor om sammen met mijn vrouw heerlijke tochten te maken.”
Pluspunten
comfort
rijgedrag
Minpunten
geen
Algemene beoordeling: 9,5
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
jan schreef:
“Gewoon een prachtige motor, de xt 1200
Het is alsof je gewoon alle terrein aandurft ermee..
Je voelt dat echt over de tenere nagedacht is,ik heb nog nooit zoveel vertrouwen gehad in een motor dan in deze..en hij weegt +-287kg..vreemd
”
Pluspunten
betrouwbaar
stabiel
onderhoud
Minpunten
Durf er alles mee
Algemene beoordeling: 9,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
Stefan schreef:
“Op vrijdag 9 maart was het zover, heb mijn nieuwe Yamaha XT 1200 ZE explorer opgehaald bij Motorport in Goes, Wat een geweldige motor, laag zwaartepunt, zeer stabiel, sturen gaat geweldig, zat koppel onderin, en prima zithouding, kortom een geweldige ervaring om naar huis te rijden, daar komt nog bij dat ik noch nooit!!!!!! proef had gereden maar vertrouwde op de reviews en mijn test rijden van andere merken, nou inderdaad Yamaha maakt supermotoren, kan niet anders zeggen, en helemaal compleet uitgerust!.
Is zeker een aanrader als je wilt genieten.
”
Pluspunten
Motor
Prestatie
prijs\\kwaliteit
Minpunten
scherm handmatig
Algemene beoordeling: 8,8
Degelijkheid:
Prestaties:
Prijs/Kwaliteit:
Uiterlijk:
C. v.d. Velden schreef:
“Mijn droommotor was de BMW R1200GS. Ik vond het uiterlijk mooier dan de XT1200. Ik heb de BMW een korte tijd gehad. Het gas was niet te doseren bij file rijden en binnen de bebouwde kom. Ook had hij een fluittoon die er niet uit te krijgen was. Omdat beide problemen niet opgelost konden worden (serie probleem), ben ik overgestapt op de concurrent de Yamaha XT1200Z. Inmiddels heb ik mijn 2de XT1200 gekocht. Die wordt vermoedelijk in april 2017 geleverd. Hij zijn super motoren. Standaard een uitgebreide uitvoering t.o.v. BMW. De stuureigenschappen zijn makkelijk en messcherp. Een laag zwaartepunt is in de haarspeldbochten een groot pluspunt. Het onderhoud is goedkoper dan de BMW. Eigenlijk verdienen ze een 10, maar dan moet alles niet voor verbetering vatbaar zijn. Een kleine verbetering zouden RVS spaken zijn en een elektrische verstelbare ruit. Andere verbeteringen kan ik niet verzinnen. Als je een proefrit maakt, dan ben je verkocht.”
Reviews
“Een goede en betrouwbare motor. Het kostte even tijd om te wennen aan de stuureigenschappen na jaren BMW rijden. Het is voor mij een waardige opvolger van de GS ( 2007) en de RT ( 2010) en nu alweer 4 jaren een trouwe metgezel tijdens de jaarlijkse kilometers ( variërend tussen 10.000 en 20.000). Anders dan de normale beurten en het vervangen van de gebruikelijke slijtage delen als banden, olie en filters, remblokken en remschijven is niet nodig gebleken. Oliegebruik: niet geconstateerd.
Km-stand per 20-11-2024 bedraagt 121.500.
Grondspeling is minder dan bij de BMW\'s, maar ja, met een leeftijd van 66 jr. voel ik niet de behoefte tot racen en is vlot rijden ruim voldoende. En vlot rijden kan zeker met de Super Tenere.
Benzineverbruik bedraagt gemiddeld 1:20 / bij sneller rijden 1:18 en relaxed toeren 1:24
Bouwjaar 2014 en voorzien van vele accessoires als skidplate, hoger scherm, GIVI outback koffers, toolbox, valbeugels, Akrapovic uitlaat.
”
“Na de Pan Europeen 1100 en 190Dz op de teller, opnieuw een geweldige fiets gevonden om te rijden. Sinds 2015 een ZE waarop nu 104000km staat. Nog niets kapot gegaan en dat zijn toch wel opmerkelijke dingen als je zo naar de probleempjes kijkt van wat soortgelijke concurenten... Natuurlijk geen beest van een fiets maar in de haarspelden van de Dolomiten, of de Alpen ruim voldoende om mee te kunnen. Super zithouding en zadel zorgen ervoor dat je het hééeeeel lang kunt volhouden.
”
“De tenere,een fantastische lange afstand vreter,en met alle opties een stuk goedkoper dan de concurrentie, oerdegelijk,stuurt scherp,rij al 40 jaar heb er al de nodige versleten,maar gezien de prijs kwaliteit verhouding een topper.”
“Geweldige machine echt een km vreter,kwam van een BMW maar dit heeft een veel betere prijs kwaliteit verhouding met alle opties, super.”
“Ik rijd sinds 2015 op een Yamaha XT1200 Super Tenere. Ik kwam van een Triumph Tiger en ik heb jaren aan competitie motorcross gedaan. Ik heb nog NOOIT op een motor gereden die mij zo\'n groot vertrouwen en fijn gevoel gaf als deze Yamaha. Het lijkt alsof je een perfect zittende jas aantrekt als je er op stapt en weg rijdt. Goed laag zwaartepunt, reageert stabiel en direct (maar niet té direct) op gas en remmen zonder zenuwachtig of onstabiel gedrag te vertonen. Alsof de motor zelf rijdt en aanvoelt wat je wilt gaan doen. Zelfs een paar keer op grind/steentjes een klein stukje weggegleden in een bocht met de voorband (en ja, dat is altijd eng hè), maar de motor herstelt direct en blijft rustig in dezelfde positie, geen probleem. De motor voelt perfect uitgebalanceerd, wàt je er ook mee doet. En dan de prijs en onderhoud: dat is zeer acceptabel voor zo\'n bakbeest met veel electronica erin. Mijn volgende motor wordt dus wéér een XT1200 ;-)”
“Dit is echt de meest fantastische motor die ik ooit gehad heb, wat een ligt hij heer lijk op de weg en in de bochten. echt supermotor om sammen met mijn vrouw heerlijke tochten te maken.”
“Gewoon een prachtige motor, de xt 1200
Het is alsof je gewoon alle terrein aandurft ermee..
Je voelt dat echt over de tenere nagedacht is,ik heb nog nooit zoveel vertrouwen gehad in een motor dan in deze..en hij weegt +-287kg..vreemd
”
“Op vrijdag 9 maart was het zover, heb mijn nieuwe Yamaha XT 1200 ZE explorer opgehaald bij Motorport in Goes, Wat een geweldige motor, laag zwaartepunt, zeer stabiel, sturen gaat geweldig, zat koppel onderin, en prima zithouding, kortom een geweldige ervaring om naar huis te rijden, daar komt nog bij dat ik noch nooit!!!!!! proef had gereden maar vertrouwde op de reviews en mijn test rijden van andere merken, nou inderdaad Yamaha maakt supermotoren, kan niet anders zeggen, en helemaal compleet uitgerust!.
Is zeker een aanrader als je wilt genieten.
”
“Mijn droommotor was de BMW R1200GS. Ik vond het uiterlijk mooier dan de XT1200. Ik heb de BMW een korte tijd gehad. Het gas was niet te doseren bij file rijden en binnen de bebouwde kom. Ook had hij een fluittoon die er niet uit te krijgen was. Omdat beide problemen niet opgelost konden worden (serie probleem), ben ik overgestapt op de concurrent de Yamaha XT1200Z. Inmiddels heb ik mijn 2de XT1200 gekocht. Die wordt vermoedelijk in april 2017 geleverd. Hij zijn super motoren. Standaard een uitgebreide uitvoering t.o.v. BMW. De stuureigenschappen zijn makkelijk en messcherp. Een laag zwaartepunt is in de haarspeldbochten een groot pluspunt. Het onderhoud is goedkoper dan de BMW. Eigenlijk verdienen ze een 10, maar dan moet alles niet voor verbetering vatbaar zijn. Een kleine verbetering zouden RVS spaken zijn en een elektrische verstelbare ruit. Andere verbeteringen kan ik niet verzinnen. Als je een proefrit maakt, dan ben je verkocht.”