Tijdens de afgelopen World Ducati Week begin juli had de Bolognese firma voor de massaal toegestroomde diehard fans een leuke tractatie in de aanbieding. Ter ere van het 90-jarig bestaan van Ducati werd op zaterdagavond op het podium in Misano Adriatico door niemand anders dan Casey Stoner een limited edition van de 1299 Panigale S gepresenteerd, deze Anniversario.
De exclusieve superbike, waarvan er in totaal slechts 500 stuks zullen worden geproduceerd, valt in eerste instantie vooral op door zwart/wit/rode kleurenschema, losjes geïnspireerd is op de WK Superbike racers van het merk, dat mooi contrasteert met de goudkleurige wielen. Uiteraard blijft het niet enkel bij een nieuwe, (nog meer) sportief gesneden jasje, de Anniversario is ook nog behangen met enkele exclusieve componenten. Een speciale aluminium kroonplaat bijvoorbeeld, met daarin een laser geëtst serienummer. En dankzij speciale balhoofd inserts kan het voorwiel vijf millimeter naar voren worden geplaatst, wat resulteert in dezelfde geometrie als de hyperexclusieve Panigale R (€ 37.790,-). Verder werd het verjaardagskind ook nog getrakteerd op een lithium accu en diverse carbon delen (hielplaten, hugger en schokbreker cover), waarmee er 2,5 kilo van de toch al niet bepaald zwaarlijvige 1299 werd afgesnoept.
Om het gebalde geweld van de 205 pk sterke superquadro V-twin enigszins in toom te kunnen houden, is de Anneversario net als de standaard S behangen met een hele batterij aan elektronica, zoals onder meer een instelbare motorrem, drie rijmodi, quickshifter met auto blipper (dus zowel op- als terugschakelen zonder koppeling) en hellingshoekafhankelijk ABS, semi-actieve vering en wheelie- en tractie-controle. Die laatste twee hebben echter een flinke upgrade gekregen en gaan nu als DTC Evo (tractiecontrole) en DWC Evo (wheelie-controle) door het leven. Naast nieuwe algoritmes is ook de interventiewijze aangepast, naast het aanpassen van het ontstekingstijdstip en de injectie, grijpt het DTC nu ook in via de gaskleppen, dit alles uiteraard ten faveure van nog subtielere regelintervallen. Ook is de level 1 setting van het systeem opnieuw gecalibreerd, waardoor het nu mogelijk is om onder een hellingshoek ‘actief met het achterwiel te sturen in combinatie met tractiecontrole’, gecontroleerd driften dus.
De gelimiteerd Panigale wordt standaard geleverd met een racing kit, die bestaat uit een titanium Akrapovic uitlaatsysteem, aluminium spiegelmontagecovers, een cover voor de montage-gaten van de kentekenplaathouder en een acculader. En wat kost al dat lekkers? Het koopje van de maand is de Anniversario met een prijskaartje van € 29.890,00 in ieder geval niet. Maar ach, exclusiviteit heeft nu eenmaal een prijs, nietwaar?
Info: www.ducati.nl