De V-Strom 1050DE neemt het stokje van de XT over als meest avontuurlijke allroad van Suzuki. In een adem mee zet Suzuki ook een nieuw 2023-model van de reguliere V-Strom neer.
Grootste vernieuwing en verbetering tegelijk is het fullcolour TFT-dashboard dat de V-Strom krijgt. Ook is er standaard een quickshifter gemonteerd die helpt bij op- en terugschakelen. Elektronisch is het allroad-duo ook weer bij de tijd. De motorfietsen beschikken onder meer over: bochten-ABS, heuvelrem, rijmodi, instelbare traction control en cruise control.
De V-Strom 1050DE is klaar voor het avontuur dankzij zijn gespaakte 21”voorwiel en Dunlop Trailmax Mixtour banden. Langere veerwegen verhogen het comfort en de grondspeling. De motorfiets heeft een 40 mm breder stuur dan de gewone variant en stalen voetsteunen. Het ABS-systeem laat zich achteraan desgewenst uitschakelen en de G-rijmodus (Gravel) is special ontwikkeld voor offroad rijden. De wielbasis van de DE is liefst veertig millimeter langer dan de gewone V-Strom dankzij de nieuwe aluminium achtervork.
Een kleiner windscherm vergemakkelijkt op de DE het precies uitstippelen van het te rijden paadje. Het voorspatbord is steviger uitgevoerd en dat geldt ook voor de carterbeschermer. De bekende V-twin blijft grotendeels ongemoeid. Holle uitlaatkleppen verlagen de temperatuur in de verbrandingskamer om de betrouwbaarheid verder te verhogen. De tandwielen van de eerste en zesde versnelling zijn steviger uitgevoerd.
De V-Strom gaat al sinds zijn introductie prat op gebruiksgemak. Daarvoor heeft het 2023-model standaard een middenbok, handkappen, USB-oplader, 12V-aansluiting onder het zadel en LED-verlichting rondom. Prijzen heeft Suzuki nog niet bekend gemaakt. Naar verwachting staat de vernieuwde V-Strom begin 2023 in de showroom.