Te luid geluid is uit

Geplaatst op 23 juni 2021

Tijden veranderen, en de publieke opinie verandert net zo hard mee. Wat dertig jaar geleden nog heel normaal was, we noemen bijvoorbeeld roken in de auto bij mensen die zelf geen sigaret aanraakten, daar kom je vandaag de dag echt niet meer mee weg. Motorgeluid is ook zo’n ding, werd het langsrijden met een open pijp vroeger hooguit met een boze blik beantwoord, tegenwoordig kan dat echt niet meer.

Dat het motorgeluid onder een vergrootglas ligt, verbaast eigenlijk niemand meer. In Nederland leven we met bijna 18 miljoen mensen op een kleine ruimte, overlast is kortom zo veroorzaakt. Kwestie van rekening houden met elkaar, wat het gros van de bevolking ook doet. Zoals altijd zijn er uitzonderingen, die uiteindelijk verpesten voor de meute. Om te voorkomen dat de grote groep welwillende motorrijders nu de dupe worden van die kleine groep, is de MAG, met MotoPlus-columnist Hugo Pinksterboer als voornaamste drijvende kracht, het initiatief ‘Te luid geluid is uit‘ gestart. Onderdeel daarvan is onder meer een convenant dat inmiddels is ondertekend door nagenoeg alle mainstream motormedia, waaronder MotoPlus, evenals tal van andere belanghebbende partijen uit de motorwereld, zoals verschillend motorclubs. Doel van het initiatief is onder meer de politiek ervan overtuigen dat we het allemaal met de publieke opinie eens zijn: exceptioneel veel lawaai maken kan én willen we niet meer. Echter pak niet alle motorrijders, zoals met het afsluiten van dijkwegen voor motorrijders is gedaan, maar enkel de excessen. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel voor ogen: we willen gewoon lekker blijven motorrijden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Dainese op nóg veiliger toer

Geplaatst op 15 juni 2021
Dainese op nóg veiliger toer

Dainese is al decennia lang actief op airbaggebied en met name de laatste jaren gaan de ontwikkelingen op airbaggebied hard. Wat ooit begon als een systeem puur voor het circuit is inmiddels ook doorontwikkeld voor gebruik op de openbare weg. Afgelopen jaar presenteerden de Italianen nog de Smart Jacket, een autonoom, elektronisch geactiveerd airbagvest dat onder of over reguliere kleding ... lees meer

Nieuwe Speed Twin

Geplaatst op 04 juni 2021
Nieuwe Speed Twin

Het is inmiddels drie jaar geleden dat Triumph de Speed Twin lanceerde, een toegankelijke retro-roadster met het vermogen en koppel van de Thruxton R. Voor dit modeljaar kreeg de Speed Twin een Euro5-kuur, maar daarnaast hebben de Britten deze classic nieuwe vering en een elektronica-update gegeven. De 1.200 cc Bonneville-tweecilinder van de Speed Twin is ondanks de euro5-update 3 pk ... lees meer

Kosten van een motor

Geplaatst op 28 mei 2021
Kosten van een motor

Als je een motor gaat kopen, moet je niet denken dat je alleen de kosten voor de aanschaf moet betalen. Er zijn nog veel kosten die je goed moet kennen. Voor je het weet kan je niet meer rijden op je motor, omdat je het niet meer kan betalen en dat zou heel sneu zijn. Door van tevoren goed te ... lees meer

Nieuw: Electra Glide Revival

Geplaatst op 25 mei 2021
Nieuw: Electra Glide Revival

Harley-Davidson kondigde onlangs haar ‘Icons Collection’ aan, een jaarlijks programma waarin gelimiteerde modellen worden gepresenteerd. Het eerste model is meteen bekendgemaakt: een Electra Glide Revival, die onder andere is voorzien van een speciaal likje verf en tal van retro-details. Het uiterlijk van de Electra Glide Revival is gebaseerd op de Electra Glide uit 1969, Harley’s eerste model dat beschikbaar was ... lees meer

Bijzondere Speed Triple

Geplaatst op 19 mei 2021
Bijzondere Speed Triple

In 2014 begint de Belgische custombouwer Brice Hennebert, toen nog onder het label Kruz Company, aan een nieuw project rond een Triumph Speed Triple 1050 uit 2009, die hij wil omtoveren tot carbon-caféracer. Brice en zijn zakenpartner gaan echter hun eigen weg, waarna Brice zijn eigen onderneming Workhorse Speed Shop start en het project stil komt te liggen. Tot hij ... lees meer