Tijden veranderen, en de publieke opinie verandert net zo hard mee. Wat dertig jaar geleden nog heel normaal was, we noemen bijvoorbeeld roken in de auto bij mensen die zelf geen sigaret aanraakten, daar kom je vandaag de dag echt niet meer mee weg. Motorgeluid is ook zo’n ding, werd het langsrijden met een open pijp vroeger hooguit met een boze blik beantwoord, tegenwoordig kan dat echt niet meer.
Dat het motorgeluid onder een vergrootglas ligt, verbaast eigenlijk niemand meer. In Nederland leven we met bijna 18 miljoen mensen op een kleine ruimte, overlast is kortom zo veroorzaakt. Kwestie van rekening houden met elkaar, wat het gros van de bevolking ook doet. Zoals altijd zijn er uitzonderingen, die uiteindelijk verpesten voor de meute. Om te voorkomen dat de grote groep welwillende motorrijders nu de dupe worden van die kleine groep, is de MAG, met MotoPlus-columnist Hugo Pinksterboer als voornaamste drijvende kracht, het initiatief ‘Te luid geluid is uit‘ gestart. Onderdeel daarvan is onder meer een convenant dat inmiddels is ondertekend door nagenoeg alle mainstream motormedia, waaronder MotoPlus, evenals tal van andere belanghebbende partijen uit de motorwereld, zoals verschillend motorclubs. Doel van het initiatief is onder meer de politiek ervan overtuigen dat we het allemaal met de publieke opinie eens zijn: exceptioneel veel lawaai maken kan én willen we niet meer. Echter pak niet alle motorrijders, zoals met het afsluiten van dijkwegen voor motorrijders is gedaan, maar enkel de excessen. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel voor ogen: we willen gewoon lekker blijven motorrijden!