Er heerst al enige tijd wat rumoer rond BMW’s R1200GS. Onder bepaalde omstandigheden kan de in de binnenste vorkpoot geklemde afsluitplug met draadeind, waarmee de vorkpoot aan de bovenste kroonplaat bevestigd zit, zich lossen. Mocht dat gebeuren, dan laten de gevolgen zich wel raden. In eerste instantie zou in het kader van een officiële ‘service campaign’ tijdens een reguliere servicebeurt de speling tussen de vorkpoot en de ingeperste afsluitplug worden gecontroleerd, indien nodig (bij meer dan 0,2 mm speling) zou er dan een extra bus om het uiteinde van de vorkpoot heen worden geperst. Het euvel openbaart zich bij extreem gebruik wanneer de vorkpoten veelvuldig volledig uitveren (offroad), daardoor leek in eerste instantie een terugroepactie niet noodzakelijk. Omwille van een internationaal uniform beleid heeft BMW Motorrad nu echter besloten om er toch een officiële wereldwijde terugroepactie van te maken waarbij sowieso alle vorkpoten van een extra bus worden voorzien De actie heeft betrekking op alles 1200GS’en geproduceerd tussen 22 augustus 2013 en 19 juni van dit jaar, wereldwijd gaat het om 169.000 motoren, in Nederland om 3005 stuks. Eigenaren van betreffende motoren worden middels een brief op de hoogte gesteld.