In deze MotoPlus lees je vanaf pagina 16 al veel van het motornieuws dat op de EICMA in Milaan is gepresenteerd. In het komende nummer nemen we het staartje van de beurs nog mee, maar op de valreep kunnen we je ook de nieuwe Triumph Street Triple line up alvast voorschotelen. Belangrijkste nieuws: meer vermogen en meer elektronica.
Die line up bestaat komend jaar uit drie modellen: de R, RS en Moto2 Edition. Dat betekent dat de Street Triple S met de 660cc-driecilinder verdwijnt, maar in dat prijssegment heeft Triumph al de Trident 660. Blijft over het 765cc-blok en dat krijgt voor het nieuwe modeljaar onder andere een nieuwe cilinderkop met gewijzigde verbrandingkamers, nieuwe drijfstangen en zuigers en een hogere compressie, nieuwe nokkenassen en nieuwe kleppen met meer lift, wat voor meer vulling moet zorgen. Allemaal afkomstig uit de Moto2 trouwens. Hierdoor stijgt het koppel van de drie modellen naar 80 Nm bij 9.500 toeren. Dat is 3 Nm en 1 Nm extra voor de R en RS. Het topvermogen van de R komt uit op 120 pk bij 11.500 toeren, 500 toeren lager dan voorheen. De RS en de Moto2-versie schoppen er 130- pk uit bij 12.000 toeren, dus een plus van 7 pk bij slechts 250 extra toeren.
Naast de flink aangepaste driecilinder springt de nieuwe elektronica in het oog. Triumph past vanaf komend jaar een IMU toe en dat betekent dat hulpsystemen als ABS, tractiecontrole en wheelie-controle nu ook hellingshoekafhankelijk werken. Het bochten-ABS is aan de rijmodi gekoppeld. De nieuwe tractiecontrole is naast deze feature viervoudig instelbaar en uitschakelbaar. De Street Triple R heeft vier rijmodi, de RS en de Moto2 hebben beide nog een vrij configureerbare modus. Alle drie hebben ze standaard een quickshifter met blipper en een 5 inch TFT-display met smartphone-connectiviteit en pijl-navigatie.
Het rijwielgedeelte van de Street Triple is sinds 2013 eigenlijk nagenoeg onveranderd gebleven. Voor 2023 zijn diverse onderdelen van het rijwielgedeelte gemodificeerd en zijn ook montagepunten in het frame gewijzigd. Dat uit zich in verschillende geometrieën. De Street Triple R heeft een wielbasis van 1.402 mm en een naloop van 97,8 mm. Dat lijkt inderdaad op de al bekende geometrie, maar de RS is een stukje sportiever met een 6 mm kortere wielbasis, een wat steilere balhoofdhoek van 66,1° (-0,7°) en een kortere naloop van 96,9 mm (-3,1 mm). De nieuwe Moto2 Edition doet er nog een schepje bovenop: wielbasis 1.397 mm, balhoofdhoek 66,0° en naloop 95,3 mm. Ook de zithoogtes verschillen trouwens met 826 mm voor de R, 836 mm voor de RS en 839 mm voor de Moto 2 Edition.
De vering is een mix van Showa en Öhlins. De R is aan de voorzijde voorzien van een volledig instelbare Showa SFF-BP-voorvork en een eveneens volledig instelbare Showa-achterschokdemper. De RS doet het voor met een volledig instelbare Showa BPF-voorvork en achter met een volledig instelbare Öhlins STX40-schokdemper. Die deelt de RS met de Moto2-uitvoering, alleen is die aan de voorzijde voorzien van een Öhlins NIX30-voorvork, ook volledig instelbaar uiteraard. De RS en de Moto2 delen verder ook de Brembo Stylema-monobloc-remmen en radiale MCS-rempomp, terwijl de R remt met ook niet misselijke Brembo M4.32-monobloc-remmen. De schijfdiameters zijn met 310 mm identiek. Alle drie staan ze ook op aluminium wielen met de bandencombi 120/70ZR17 voor en 180/55ZR17 achter.
Wat design betreft geven de drie nieuwe Street Triples een vertrouwde indruk. Alhoewel de achterzijde nagenoeg hetzelfde is gebleven en ook de dubbele koplampen bekend ogen, is de 15-liter-tank (2,4 liter minder dan voorheen) wat hoekiger van lijn en sluit ‘ie mooier aan op de zijkappen voor. Helemaal nieuw zijn de kleurenschema’s. De R is er in zilver/grijs met gele graphics en wit/grijs met ‘lithium’-graphics, de RS komt er zilver/oranje met grijze graphics, rood/zwart met zilver graphics en geel/zwart met aluminium graphics. De Moto2 Edition, waarvan er slechts 765 worden gemaakt, is er in geel/zilver en wit/geel en is op diverse plekken voorzien van Moto2-branding en een serienummer op de kroonplaat. Prijzen zijn nog niet bekend.