Triumph lanceert trio nieuwe Street Triples

Geplaatst op 08 november 2022

In deze MotoPlus lees je vanaf pagina 16 al veel van het motornieuws dat op de EICMA in Milaan is gepresenteerd. In het komende nummer nemen we het staartje van de beurs nog mee, maar op de valreep kunnen we je ook de nieuwe Triumph Street Triple line up alvast voorschotelen. Belangrijkste nieuws: meer vermogen en meer elektronica.

Die line up bestaat komend jaar uit drie modellen: de R, RS en Moto2 Edition. Dat betekent dat de Street Triple S met de 660cc-driecilinder verdwijnt, maar in dat prijssegment heeft Triumph al de Trident 660. Blijft over het 765cc-blok en dat krijgt voor het nieuwe modeljaar onder andere een nieuwe cilinderkop met gewijzigde verbrandingkamers, nieuwe drijfstangen en zuigers en een hogere compressie, nieuwe nokkenassen en nieuwe kleppen met meer lift, wat voor meer vulling moet zorgen. Allemaal afkomstig uit de Moto2 trouwens. Hierdoor stijgt het koppel van de drie modellen naar 80 Nm bij 9.500 toeren. Dat is 3 Nm en 1 Nm extra voor de R en RS. Het topvermogen van de R komt uit op 120 pk bij 11.500 toeren, 500 toeren lager dan voorheen. De RS en de Moto2-versie schoppen er 130- pk uit bij 12.000 toeren, dus een plus van 7 pk bij slechts 250 extra toeren.

Naast de flink aangepaste driecilinder springt de nieuwe elektronica in het oog. Triumph past vanaf komend jaar een IMU toe en dat betekent dat hulpsystemen als ABS, tractiecontrole en wheelie-controle nu ook hellingshoekafhankelijk werken. Het bochten-ABS is aan de rijmodi gekoppeld. De nieuwe tractiecontrole is naast deze feature viervoudig instelbaar en uitschakelbaar. De Street Triple R heeft vier rijmodi, de RS en de Moto2 hebben beide nog een vrij configureerbare modus. Alle drie hebben ze standaard een quickshifter met blipper en een 5 inch TFT-display met smartphone-connectiviteit en pijl-navigatie.

Het rijwielgedeelte van de Street Triple is sinds 2013 eigenlijk nagenoeg onveranderd gebleven. Voor 2023 zijn diverse onderdelen van het rijwielgedeelte gemodificeerd en zijn ook montagepunten in het frame gewijzigd. Dat uit zich in verschillende geometrieën. De Street Triple R heeft een wielbasis van 1.402 mm en een naloop van 97,8 mm. Dat lijkt inderdaad op de al bekende geometrie, maar de RS is een stukje sportiever met een 6 mm kortere wielbasis, een wat steilere balhoofdhoek van 66,1° (-0,7°) en een kortere naloop van 96,9 mm (-3,1 mm). De nieuwe Moto2 Edition doet er nog een schepje bovenop: wielbasis 1.397 mm, balhoofdhoek 66,0° en naloop 95,3 mm. Ook de zithoogtes verschillen trouwens met 826 mm voor de R, 836 mm voor de RS en 839 mm voor de Moto 2 Edition.

De vering is een mix van Showa en Öhlins. De R is aan de voorzijde voorzien van een volledig instelbare Showa SFF-BP-voorvork en een eveneens volledig instelbare Showa-achterschokdemper. De RS doet het voor met een volledig instelbare Showa BPF-voorvork en achter met een volledig instelbare Öhlins STX40-schokdemper. Die deelt de RS met de Moto2-uitvoering, alleen is die aan de voorzijde voorzien van een Öhlins NIX30-voorvork, ook volledig instelbaar uiteraard. De RS en de Moto2 delen verder ook de Brembo Stylema-monobloc-remmen en radiale MCS-rempomp, terwijl de R remt met ook niet misselijke Brembo M4.32-monobloc-remmen. De schijfdiameters zijn met 310 mm identiek. Alle drie staan ze ook op aluminium wielen met de bandencombi 120/70ZR17 voor en 180/55ZR17 achter.

Wat design betreft geven de drie nieuwe Street Triples een vertrouwde indruk. Alhoewel de achterzijde nagenoeg hetzelfde is gebleven en ook de dubbele koplampen bekend ogen, is de 15-liter-tank (2,4 liter minder dan voorheen) wat hoekiger van lijn en sluit ‘ie mooier aan op de zijkappen voor. Helemaal nieuw zijn de kleurenschema’s. De R is er in zilver/grijs met gele graphics en wit/grijs met ‘lithium’-graphics, de RS komt er zilver/oranje met grijze graphics, rood/zwart met zilver graphics en geel/zwart met aluminium graphics. De Moto2 Edition, waarvan er slechts 765 worden gemaakt, is er in geel/zilver en wit/geel en is op diverse plekken voorzien van Moto2-branding en een serienummer op de kroonplaat. Prijzen zijn nog niet bekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Nieuwe Vespa GTS in 4 uitvoeringen

Geplaatst op 26 oktober 2022
Nieuwe Vespa GTS in 4 uitvoeringen

Vier jaar na de lancering van de laatste versie komt Vespa met een flink vernieuwde GTS. De GTS heeft nieuwe remmen en vering, een nieuw dashboard, keyless-startsysteem en een fris nieuw design. En hij komt er in vier versies: GTS GTS Super, GTS Supersport en GTS Supertech (de enige van de vier met een TFT-display). Alle modellen worden aangedreven door ... lees meer

Special Edition ter ere van Bond, James Bond!

Geplaatst op 18 oktober 2022
Special Edition ter ere van Bond, James Bond!

James Bond, de films dan, viert dit jaar zijn zestigste verjaardag. Ter ere van dit heugelijke feit komt Triumph, een andere oer-Brits merk, nu met een wereldwijd op zestig stuks gelimiteerde Bond Edition van de Speed Triple 1200 RR. Kenners weten dat dit niet de eerste Bond Edition van de Engelse fabrikant is, ondanks dat de band tussen de filmmakers ... lees meer

Nieuwe Honda Hornet

Geplaatst op 07 oktober 2022
Nieuwe Honda Hornet

Dat ie zou komen, is eigenlijk geen verrassing meer. Maar in welke vorm de nieuwe Honda Hornet zijn rentree zou maken, en met welke specificaties, daarover was nog niet heel veel bekend. Tot nu dan, want op de Intermot in Keulen trokken de Japanners het doek van deze volledig nieuwe CB750 Hornet, die met de beloofde kernwaarden ‘fast, agile, fun’ ... lees meer

Tweede Harley Icons-model onthuld!

Geplaatst op 27 september 2022
Tweede Harley Icons-model onthuld!

Afgelopen jaar presenteerde Harley-Davidson met de Electra Glide Revival het eerste model uit haar nieuwe Icons Collection. Een in een gelimiteerde oplage gebouwde serie specials, die is geïnspireerd door iconische modellen uit Harley’s verleden. Nu is het de beurt aan de tweede telg: deze Low Rider El Diablo als ode aan de FXRT uit 1983. Afgelopen januari presenteerde Harley-Davidson enkele ... lees meer

Suzuki introduceert V-Strom 1050DE

Geplaatst op 21 september 2022
Suzuki introduceert V-Strom 1050DE

De V-Strom 1050DE neemt het stokje van de XT over als meest avontuurlijke allroad van Suzuki. In een adem mee zet Suzuki ook een nieuw 2023-model van de reguliere V-Strom neer. Grootste vernieuwing en verbetering tegelijk is het fullcolour TFT-dashboard dat de V-Strom krijgt. Ook is er standaard een quickshifter gemonteerd die helpt bij op- en terugschakelen. Elektronisch is het ... lees meer