Triumph heeft zijn middelklasse allroad compleet vernieuwd. De driecilinder is vergroot naar 888 cc en het gamma omvat nu naast een basis, ook twee Rally en drie GT-uitvoeringen. Kortom: maak kennis met de nieuwe Tiger 900!
De keuze van Triumph om haar Tiger de Euro5-horde te laten nemen met een wat grotere cilinderinhoud zonder echte vermogensboost, is een vaak geziene strategie. Maar de nieuwe Tiger 900 afdoen als een pure Euro5-update is echt veel te kort door de bocht.
Om maar te beginnen met dat blok: het blijft is de driecilinder, maar wel een met een 4 mm grotere boring. Daardoor groeit de cilinderinhoud van 799 naar 888 cc. Triumph heeft bovendien de ontstekingsvolgorde aangepast naar een 1-3-2-volgorde wat een nog karakteristieker geluid en betere respons moet opleveren. Ten opzichte van de Tiger 800 blijft het aantal pk’s met 95 onveranderd, maar die top wordt wel 750 tpm eerder – bij 8.750 tpm – bereikt. Het maximum koppel is wel wat toegenomen en ligt nu op 87 Nm bij 7.250 tpm. Deze plus moet volgens Triumph over het hele toerentalbereik merkbaar zijn.
Om de nieuwe Tiger 900 ook A2-geschikt aan te kunnen bieden heeft Triumph een door de dealer te monteren kit ontwikkeld. Die is alleen beschikbaar voor de GT, GT Pro, Rally en Rally Pro uitvoeringen.
Constructietechnisch is er ook het een en ander aangepast. Het blok is bijvoorbeeld verder naar voren en beneden geplaatst, de radiateur is in tweeën gesplitst, de Tiger 900 heeft een volledig nieuw stalen buizenframe met aangeschroefd aluminium subframe. De nieuwe tank biedt ruimte aan 20 liter brandstof, het zadel is smaller geworden en is in hoogte verstelbaar (760 – 780 mm). Voor wie dat nog aan de hoge kant is, heeft Triumph onder de noemer ‘Low Ride Height’ ook een verlaagde versie van de de Tiger 900 GT beschikbaar die de zithoogte nog met nog eens 50 mm verlaagt. Het stuur zit bovendien dichter bij de bestuurder.
Alle nieuwe Tiger 900-versies zijn voorzien van hoogwaardige Brembo Stylema-monobloc-remmen. Aan de voorzijde is dit in combinatie met twee 320mm remschijven en achter zit een enkele 255mm schijf. De rondom ledverlichting en ABS zijn standaard maar zaken als bochten-ABS en tractiecontrole zijn voorbehouden aan de GT, GT Pro, Rally en Rally Pro-varianten. Dit wordt op de Pro-varianten verder aangevuld met een schakelassistent en up-en-down quickshifter.
Aan de voorzijde is de nieuwe Tiger 900 uitgerust met een kleuren TFT-display. De maat van dit scherm is afhankelijk van de uitvoering. Zo heeft de basisvariant een 5 inch scherm, terwijl deze bij de GT en Rally 7 inch is. Afhankelijk van de uitvoering zijn er twee, drie, vijf of zes rijmodi beschikbaar. Bij het gewicht is er ook enig onderscheid. Zo weegt de basis 192 kilo, en zit de Rally Pro op 201 kilo.
Ook bij de vering wordt tussen de verschillende modellen onderscheid gemaakt. Zo zijn de basis en GT-uitvoeringen uitgerust met veerelementen van Marzocchi. De 45 mm USD vork met instelbare voorspanning en uitgaande demping biedt een veerweg van 180 mm en de monoschok achter 170 mm. Bij de basisuitvoering is daarbij alleen de voorspanning instelbaar, de GT-modellen bieden ook een instelbare uitgaande demping, wat op de Pro-variant elektronisch gaat.
Bij de Rally-uitvoeringen is het Showa dat de klok slaat. In deze trim heeft de Tiger 900 een volledig instelbare USD-voorvork met veerweg van 240 mm. Ook achter is alles instelbaar en is de veerweg 230 mm. In beide gevallen gaat dit handmatig.
Wie zijn motor nog verder wil personaliseren, kan naast de zes verschillende modellen ook kiezen uit een keur aan officiële accessoires en diverse koffersets. Qua kleurstellingen is er bij de Tiger 900 keuze uit wit, bij de GT en GT Pro uit rood, zwart en wit en bij de Rally en Rally Pro uit kaki, zwart en wit. Die laatste zijn daarnaast voorzien van een wit frame en nieuwe bestickering geïnspireerd op de ‘Tiger Tramontana’ rallymotor.
Hoeveel de nieuwe Tiger 900’s gaan kosten is nog niet bekendgemaakt.