Triumph presenteert nieuwe Tiger 900

Geplaatst op 15 januari 2020

Triumph heeft zijn middelklasse allroad compleet vernieuwd. De driecilinder is vergroot naar 888 cc en het gamma omvat nu naast een basis, ook twee Rally en drie GT-uitvoeringen. Kortom: maak kennis met de nieuwe Tiger 900!

De keuze van Triumph om haar Tiger de Euro5-horde te laten nemen met een wat grotere cilinderinhoud zonder echte vermogensboost, is een vaak geziene strategie. Maar de nieuwe Tiger 900 afdoen als een pure Euro5-update is echt veel te kort door de bocht.

Om maar te beginnen met dat blok: het blijft is de driecilinder, maar wel een met een 4 mm grotere boring. Daardoor groeit de cilinderinhoud van 799 naar 888 cc. Triumph heeft bovendien de ontstekingsvolgorde aangepast naar een 1-3-2-volgorde wat een nog karakteristieker geluid en betere respons moet opleveren. Ten opzichte van de Tiger 800 blijft het aantal pk’s met 95 onveranderd, maar die top wordt wel 750 tpm eerder – bij 8.750 tpm – bereikt. Het maximum koppel is wel wat toegenomen en ligt nu op 87 Nm bij 7.250 tpm. Deze plus moet volgens Triumph over het hele toerentalbereik merkbaar zijn.

Om de nieuwe Tiger 900 ook A2-geschikt aan te kunnen bieden heeft Triumph een door de dealer te monteren kit ontwikkeld. Die is alleen beschikbaar voor de GT, GT Pro, Rally en Rally Pro uitvoeringen.

Constructietechnisch is er ook het een en ander aangepast. Het blok is bijvoorbeeld verder naar voren en beneden geplaatst, de radiateur is in tweeën gesplitst, de Tiger 900 heeft een volledig nieuw stalen buizenframe met aangeschroefd aluminium subframe. De nieuwe tank biedt ruimte aan 20 liter brandstof, het zadel is smaller geworden en is in hoogte verstelbaar (760 – 780 mm). Voor wie dat nog aan de hoge kant is, heeft Triumph onder de noemer ‘Low Ride Height’ ook een verlaagde versie van de de Tiger 900 GT beschikbaar die de zithoogte nog met nog eens 50 mm verlaagt. Het stuur zit bovendien dichter bij de bestuurder.

Alle nieuwe Tiger 900-versies zijn voorzien van hoogwaardige Brembo Stylema-monobloc-remmen. Aan de voorzijde is dit in combinatie met twee 320mm remschijven en achter zit een enkele 255mm schijf. De rondom ledverlichting en ABS zijn standaard maar zaken als bochten-ABS en tractiecontrole zijn voorbehouden aan de GT, GT Pro, Rally en Rally Pro-varianten. Dit wordt op de Pro-varianten verder aangevuld met een schakelassistent en up-en-down quickshifter.

Aan de voorzijde is de nieuwe Tiger 900 uitgerust met een kleuren TFT-display. De maat van dit scherm is afhankelijk van de uitvoering. Zo heeft de basisvariant een 5 inch scherm, terwijl deze bij de GT en Rally 7 inch is. Afhankelijk van de uitvoering zijn er twee, drie, vijf of zes rijmodi beschikbaar. Bij het gewicht is er ook enig onderscheid. Zo weegt de basis 192 kilo, en zit de Rally Pro op 201 kilo.

Ook bij de vering wordt tussen de verschillende modellen onderscheid gemaakt. Zo zijn de basis en GT-uitvoeringen uitgerust met veerelementen van Marzocchi. De 45 mm USD vork met instelbare voorspanning en uitgaande demping biedt een veerweg van 180 mm en de monoschok achter 170 mm. Bij de basisuitvoering is daarbij alleen de voorspanning instelbaar, de GT-modellen bieden ook een instelbare uitgaande demping, wat op de Pro-variant elektronisch gaat.

Bij de Rally-uitvoeringen is het Showa dat de klok slaat. In deze trim heeft de Tiger 900 een volledig instelbare USD-voorvork met veerweg van 240 mm. Ook achter is alles instelbaar en is de veerweg 230 mm. In beide gevallen gaat dit handmatig.

Wie zijn motor nog verder wil personaliseren, kan naast de zes verschillende modellen ook kiezen uit een keur aan officiële accessoires en diverse koffersets. Qua kleurstellingen is er bij de Tiger 900 keuze uit wit, bij de GT en GT Pro uit rood, zwart en wit en bij de Rally en Rally Pro uit kaki, zwart en wit. Die laatste zijn daarnaast voorzien van een wit frame en nieuwe bestickering geïnspireerd op de ‘Tiger Tramontana’ rallymotor.

Hoeveel de nieuwe Tiger 900’s gaan kosten is nog niet bekendgemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Hybride Ducati met 299 pk!

Geplaatst op 17 december 2019
Hybride Ducati met 299 pk!

Dus je vindt de standaard 205 pk en 145 newtonmeter koppel van de 1299 Panigale wat aan de magere kant? Dan heeft het Franse Efesto wellicht de oplossing in huis, de startup heeft namelijk een hybride module ontwikkeld die de boel opkrikt tot 299 pk en 295 newtonmeter koppel! De dikke 1.285 cc V-twin van Ducati staat bepaald niet als ... lees meer

Glamoureuze Shoei

Geplaatst op 06 december 2019
Glamoureuze Shoei

In 2016 vormde de JO de aftrap van Shoei’s nieuwe Neo Classic-lijn. Afgelopen jaar werd daar met de EX Zero een offroad-style integraalhelm aan toegevoegd en vanaf komend jaar heeft de trendbewuste retrorijder nog meer keus: zie hier de nieuwe Glamster! Op het oog een best wel treffend gekozen naam, want ‘glamoureus’ is de nieuwe Japanner. De helm ademt de ... lees meer

Rainey terug op de motor!

Geplaatst op 27 november 2019
Rainey terug op de motor!

Als gevolg van een valpartij tijdens de Grand Prix op het circuit van Misano in 1993 raakte Wayne Rainey vanaf zijn middel verlamd. Meer dan 26 jaar later maakt de Amerikaanse ex-coureur echter zijn rentree op het circuit, en wel op een speciaal geprepareerde Yamaha YZF-R1. Van 1990 tot en met 1992 veroverde Rainey driemaal op rij het wereldkampioenschap in ... lees meer

AGV K6 voor sportieve toerrijders

Geplaatst op 12 november 2019
AGV K6 voor sportieve toerrijders

Het Italiaanse AGV heeft met de K6 een gloednieuwe helm voor de sportieve toerrijder aan haar gamma toegevoegd. De opvolger van de K5 is niet alleen lichter (nu 1.220 gram), AGV heeft ook de mate van veiligheid en het comfort naar een hoger level gebracht. De van een carbon/fiberglas mix vervaardigde helm (helmschaal in twee maten) is zo vormgegeven dat ... lees meer

Update voor Yamaha MT-125

Geplaatst op 31 oktober 2019
Update voor Yamaha MT-125

Heel verrassend is het niet, welkom daarentegen wel. Nadat Yamaha eerder al bekend maakte dat het haar MT-03 voor komend jaar een flinke upgrade heeft gegeven, volgt nu de MT-125! Heel eerlijk gezegd, werd dat ook wel een klein beetje tijd. Al sinds de introductie van Yamaha’s A1 naked in 2014 is ‘ie optisch namelijk nagenoeg ongewijzigd gebleven. Hoewel scherp ... lees meer