Al sinds eind 2023 toont Kawasaki op verschillende Aziatische beurzen twee nieuwe retro ééncilinders, de W230 en Meguro S1. De exacte specificaties waren nog niet bekend, maar die heeft Kawasaki inmiddels onthuld. Evenals het feit dat het duo ook in Europa leverbaar wordt!
Daarmee krijgt Kawasaki’s Modern Classic line-up er dus meteen twee nieuwe modellen bij, die overigens wel dezelfde basis delen en enkel op enkele designdetails van elkaar verschillen. Kloppend hart, gemonteerd in een klassiek ogend stalen dubbel wiegframe, is een luchtgekoelde eencilinder, die ook dienst doet in de KLX230, een softcore enduro/supermoto die onder meer in Azië en de VS wordt geleverd. Het blok heeft een boring van 67 millimeter en een slag van 66 millimeter, bijna vierkant dus, wat resulteert in een cilinderinhoud van 233 cc. Het blok is voorzien van een enkele bovenliggende nokkenas en twee kleppen, heeft een bescheiden compressieverhouding van 9,0 op 1 en is onder de streep goed voor 12,9 kW (18 pk) bij zevenduizend toeren. Het maximum koppel van de eencilinder, die is gekoppeld aan een relatief moderne zesversnellingsbak, piekt met 19 newtonmeter bij 5.800 toeren.
Uiteraard heeft het chassis van de Kawasaki W230 en Meguro S1 een klassiek ontwerp: een stalen dubbel wiegframe vormt de basis zoals gezegd, met een paar stereo-schokdempers aan de achterzijde (met verstelbare veervoorspanning) en een conventionele Ø 37 telescoopvork met vorkrubbers voor. De al even klassieke en dienovereenkomstig smalle spaakwielen meten 18-inch voor en 17-inch achter, elk voorzien van een schijfrem en ABS.
Boven de voor een retro bijna obligate grote ronde koplamp (led welteverstaan) huizen een paar prachtige ronde tellers die helemaal passen in het retroplaatje, wat zeker ook geldt voor de verchroomde peashooter uitlaat, de grote stalen spatborden en het ruime zadel. Een bescheiden LCD-display in de linker teller geeft het geheel ook nog een klein modern tintje, al begint zelfs LCD inmiddels bijna klassiek te worden.
De basis gehad, rest nog het verschil tussen beide. Die beperken zich zoals voornoemd tot kleine uiterlijke details: de enkel in het zwart leverbare Meguro S1 is bijvoorbeeld uitgerust met een druppelvormige tank, die deels verchroomd is én voorzien van een 3D Meguro-embleem. Verder is ook de afwerking van het zadel iets anders, evenals het design van de tellers.
Wat de Meguro S1 en de enkel in het blauw leverbare W230 gaan kosten, wordt in een later stadium bekend gemaakt. Info: www.kawasaki.nl
Kawasaki heeft een patentaanvraag ingediend voor een nieuwe tweetaktmotor. De motor heeft een turbo, directe injectie én inlaatkleppen. Even voor de duidelijkheid: een tweetaktmotor wordt niet gedefinieerd door het aantal of de aanwezigheid van kleppen. En ook niet door het type smering of een ander mechanisch kenmerk zoals voorcompressie in het carter. Het enige verschil tussen een tweetakt- en een ... lees meer
Waar customizen bij BMW Motorrad zich voornamelijk richt op modellen als de R18 en de R12 nineT, heeft BMW Oostenrijk een opvallend project ontwikkeld op basis van de CE 02. In samenwerking met BMW Motorrad Austria in Salzburg creëerde Design & Makers Studio Vagabund uit Graz de CE 02 x VAGABUND – een stijlvolle eParkourer op basis van de BMW ... lees meer
Laat het maar Italianen over om een stijlvolle motorschoen te maken. Al is deze Eleveit Stratos WP vooral sportief en jeugdig. Wil je op een vol terras niet voor paal zitten met lompe motorlaarzen? Gaat je niet overkomen met de Eleveit Stratos WP motorschoen. Die is bovendien zo soepel dat de fabrikant claimt dat een flinke wandeling geen probleem moet ... lees meer
In 2006 alweer greep Yamaha een kleine voortrekkersrol door op haar toerbuffel FJR1300 het YCC-S aan te bieden: een hydraulisch/elektrisch aangestuurde, geautomatiseerde koppeling en versnellingsbak. Echt een heel groot succes werd het nooit, maar inmiddels is de automatische versnellingsbak aardig ingeburgerd in motorland en ook Yamaha neemt nu die handschoen weer op! Honda heeft sinds 2010 haar populaire DCT, dat ... lees meer
De Nederlandse uitlaatspecialist Dr. Jeckill & Mr. Hyde behoeft waarschijnlijk geen introductie meer. De fabrikant uit het Limburgse Belfeld is al jaren toonaangevend op het gebied van elektronisch geregelde uitlaatsystemen, en heeft er nu ook eentje voor de nieuwe BMW R1300GS. De Nomad S om precies te zijn, met daarbij de keus uit twee versies: RVS en zwart. Net als ... lees meer