Tweede leven voor Neander Diesel

Geplaatst op 27 december 2017

Alweer ruim elf jaar geleden werd er een meer dan bijzondere motor gepresenteerd, de Neander Diesel. Nu is een diesel in een motorfiets an sich al bijzonder, het door Duitser Rupert Baindl ontworpen blok echter helemaal. Hij bedacht namelijk constructie waarbij een zuiger met twee pennen, elk voorzien van eigen drijfstang twee tegen elkaar in draaiende krukassen aandrijft. In het geval van de Neander uitgevoerd als staande twin. Ondanks de verschillende voordelen (en uiteraard ook nadelen) werd het idee nooit echt opgepakt en stilaan verdween het weer uit de schijnwerpers. Toch bleef Neander Motors door ontwikkelen, met succes. Onlangs werd namelijk de Neander Dtorque 111 gepresenteerd, een buitenboord dieselmotor, nog altijd volgens het oorspronkelijk concept met de dubbele krukas. Het tweecilinderblok, dat naar verluid gebouwd gaat worden door het Oostenrijkse Steyr, heeft een longinhoud van 804 cc en is goed voor 50 pk en – hoe verrassend – 111 newtonmeter koppel. Een laag verbruik, trillingsarme loop, lage onderhoudskosten en hoge betrouwbaarheid zijn volgens de bouwer de grootste pluspunten van het innovatieve blok.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.