Welke beveiligingseisen stelt een motorverzekering aan mijn motor?

Geplaatst op 12 juli 2017

 – ADVERTORIAL –

Voor verzekeraars is diefstal van motoren een risicofactor om rekening mee te houden. Naar verhouding worden motoren namelijk vaak gestolen. Dit speelt niet bij het afsluiten van de WA motorverzekering, maar wel bij de uitgebreidere dekkingen. Welke beveiligingseisen kunnen verzekeraars stellen? De motorverzekeringenexpert van Diks vertelt je er graag meer over.

Diefstal van een motor kun je vaak niet voorkomen. Je kunt het ze wel zo moeilijk mogelijk maken. Voor het stelen nemen ze natuurlijk het liefst een motor waar ze zo snel mogelijk mee vandoor kunnen. Goede beveiliging kan een motor minder interessant maken voor het dievengilde.

Hoe kun jij je motor het beste beveiligen?

Bij het vergelijken van motorverzekeringen wordt vaak de vraag gesteld hoe de motor beveiligd is tegen diefstal. Hiervoor wordt gewerkt met klassenindelingen. Vaak zijn deze beveiligingssystemen al in de fabriek ingebouwd. Het kan gebeuren dat het beveiligingssysteem in de motor te licht wordt bevonden door de motorverzekeraar. In dat geval kies je voor een andere verzekeraar of je kunt de beveiliging upgraden. Wij onderscheiden de volgende indelingen:

  • SCM klasse M1 – Startonderbreker
  • SCM klasse M2 – Startonderbreker maar met een alarmsysteem
  • SCM klasse M3 – Startonderbreker met alarm- en volgsysteem

Een goed slot doet de rest

Alleen een forse ketting en een goed hangslot kopen gaat de verzekeraar vaak niet mee akkoord. Het slot moet voldoen aan bepaalde criteria. Het moet namelijk voldoen aan het ART keurmerk. Hierin zijn er 5 klassenindelingen aangeduid met sterren. De eerste 3 zijn bestemd voor fietsen en bromfietsen/scooters. De 4 en 5 sterren gelden voor de motor. Hierbij heeft 4 betrekking op goede beveiliging onderweg en 5 zorgt voor een goede beveiliging als de motor thuis gestald is. Zowel de ketting als het hangslot moeten aan de gestelde criteria voldoen.

Wanneer gelden er beveiligingseisen?

Het is aan de individuele verzekeraars om de eisen voor de beveiliging vast te stellen. Ze hebben hier onderling geen vaste afspraken over. De beveiliging zal sterk afhankelijk zijn van het postcodegebied waar je woont en van het merk en type motor. De mate van beveiliging zal ook afhangen van de waarde van de motor. Naast de bovenstaande eisen kan je motorverzekeraar ook als voorwaarde stellen dat de motor nagelvast staat geparkeerd. Dat wil zeggen een verankering van de motor.

Speciale eisen voor de nachtstalling

In de verzekering kunnen er ook eisen gesteld worden aan de stalling tijdens de nachtelijke uurtjes. Dit wordt ook wel de nachtclausule genoemd. Nachtstalling zal vaak een eis zijn bij waardevolle motoren die ook nog eens diefstalgevoelig zijn. Het komt er eigenlijk op neer dat diefstal tijdens de nacht alleen verzekerd is op voorwaarde dat de motor tussen bijvoorbeeld 23:00 uur en 6.00 uur binnen gestald is op jouw huisadres.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Verbreding aan de top

Geplaatst op 12 juli 2017
Verbreding aan de top

Afgelopen jaar presenteerde HJC met de RPHA 11 de opvolger van de populaire RPHA 10 Plus, het topstuk uit de sportieve integraallijn van de Koreaanse firma. Deze RPHA 11, die in de test van sportieve integraalhelmen afgelopen jaar (zie MotoPlus 10/2016) nog het predicaat ‘zeer goed’ in de wacht sleepte, is voor komend jaar uitgebreid met deze Monster Military-uitvoering. Het ... lees meer

Nieuwe helm? 9 tips voor het voorkomen van een miskoop

– ADVERTORIAL – Nieuwe motorhelm? Deze 9 tips voorkomen een miskoop. Dat motorrijden de mooiste hobby ter wereld is, hoeft niemand jou te vertellen. Bij het uitzoeken van een motor- of scooterhelm moet je wel op een aantal belangrijke punten letten, het is ten slotte één van de belangrijke veiligheidsmaatregelen voor je de weg op gaat. Het is belangrijk dat ... lees meer

Zwitserse alleskunner

Geplaatst op 06 juli 2017
Zwitserse alleskunner

Het motorjas equivalent van een Zwitsers zakmes, zo kun je dit nieuwe Powell allseason textieljack van IXS wellicht nog het best omschrijven. Door onder meer een Z-liner membraan, diverse ventilatieopeningen en een uitneembare thermovoering ben je namelijk prima op de verschillende weersextremen voorbereid, en ook op praktisch staat de jas, die er zowel in een dames- als herenuitvoering is, zijn ... lees meer

MV Agusta RVS#1

Geplaatst op 30 juni 2017
MV Agusta RVS#1

Ontworpen door CRC (Castiglioni Research Center), gevoerd onder de naam MV Agusta en gebouwd door Reparto Veicoli Speciali (een speciale afdeling binnen MV Agusta die zich uitsluitend richt op exclusieve, custom made motoren), je kunt niet zeggen dat de Italianen bij de ontwikkeling van deze RVS#1 over één nacht ijs gingen. Wat je overigens ook wel terugziet trouwens, want wat ... lees meer

Meer power, minder verbruik

Geplaatst op 22 juni 2017
Meer power, minder verbruik

De start-up onderneming Alter Ego, residerend in het Italiaanse Rome, heeft met deze Impulse Drum Charger een nieuw soort turbo-concept gepresenteerd. De in doorsnee ongeveer twintig centimeter grote box, met name bedoelt voor dikke eencilinders en twins tot 800 cc, is volledig gevrijwaard van draaiende delen, maar maakt gebruikt van een carbonmembraan om verse lucht in het inlaattraject te pompen. ... lees meer