Werkt Benelli aan nieuwe groottoerist?

Geplaatst op 11 februari 2020

De Chinese motorbouwer Qianjiang wil het modelgamma van Benelli flink uitbreiden. Dat werd onlangs nog bevestigd door een foto die stiekem gemaakt werd tijdens een dealerpresentatie in China. Daarop was namelijk de tijdsplanning voor 2020 te zien.
Nu is het een aanvraag tot typegoedkeuring die een tipje van de sluiter oplicht. Zo is onlangs een Grand Tour-achtige motor in het overzicht verschenen, die gebaseerd lijkt op de techniek van de oude Benelli Tre-K 1130. In tegenstelling tot de in Italië ontwikkelde driecilinder, heeft de nieuwe Chinese variant (wel weer een driecilinder) een cilinderinhoud van 1.209 cc en is naar verluid goed voor een topvermogen van 100 kW (136,2 pk).

Helemaal nieuw is de machine overigens niet. Zo verscheen de toermotor al eerder in een aanvraag tot typegoedkeuring (zie foto hierboven). Toen ging het echter om een politie-motor. Dit keer zijn alle toeters en bellen echter verdwenen, waardoor het aannemelijk is dat we nu met de consumentvariant te maken hebben. Naast het ontbreken van de licht- en alarmsignalen is de motor nu ook uitgerust met ABS en is het gewicht afgenomen van 340 naar 338 kilo. Ook de op de politiemotor nog aanwezige cardanaandrijving is vervangen door een ketting.

Verder is de machine het best te omschrijven als flink aangekleed. Zo is hij naast het nodige kuipwerk, ook voorzien van een complete kofferset, inclusief topkoffer. Voor het design heeft Qianjiang zich schijnbaar laten inspireren door een niet nader te noemen, drie letters tellend Duits merk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Slimme Spidi

Geplaatst op 29 januari 2020
Slimme Spidi

Luchtvervuiling is iets waar we allemaal rekening mee houden. Maar wanneer is de smog dusdanig , dat je eigenlijk beter met een gezichtsbeschermer naar buiten kunt? Om daar inzicht in te krijgen, heeft Spidi een concept-jas ontwikkeld die je als drager vertelt hoeveel vervuiling er in de lucht hangt. Het idee hierachter is dat motorrijders volgens Spidi tot wel 100 ... lees meer

Sheene Suzuki herleeft!

Geplaatst op 23 januari 2020
Sheene Suzuki herleeft!

Suzuki heeft tijdens het Motorcycle Live in Birmingham twee oude racemotoren van Barry Sheene live gerestaureerd. De racers van Sheene werden speciaal voor het Suzuki Vintage Parts Programme van Australië naar Engeland gehaald. Het ging daarbij in totaal om drie machines. Naast de nu gerestaureerde XR45 en XR23A, kwam er ook een XR27 naar het Verenigd Koninkrijk. Deze wordt nu, samen ... lees meer

Triumph presenteert nieuwe Tiger 900

Geplaatst op 15 januari 2020
Triumph presenteert nieuwe Tiger 900

Triumph heeft zijn middelklasse allroad compleet vernieuwd. De driecilinder is vergroot naar 888 cc en het gamma omvat nu naast een basis, ook twee Rally en drie GT-uitvoeringen. Kortom: maak kennis met de nieuwe Tiger 900! De keuze van Triumph om haar Tiger de Euro5-horde te laten nemen met een wat grotere cilinderinhoud zonder echte vermogensboost, is een vaak geziene ... lees meer

Hybride Ducati met 299 pk!

Geplaatst op 17 december 2019
Hybride Ducati met 299 pk!

Dus je vindt de standaard 205 pk en 145 newtonmeter koppel van de 1299 Panigale wat aan de magere kant? Dan heeft het Franse Efesto wellicht de oplossing in huis, de startup heeft namelijk een hybride module ontwikkeld die de boel opkrikt tot 299 pk en 295 newtonmeter koppel! De dikke 1.285 cc V-twin van Ducati staat bepaald niet als ... lees meer

Glamoureuze Shoei

Geplaatst op 06 december 2019
Glamoureuze Shoei

In 2016 vormde de JO de aftrap van Shoei’s nieuwe Neo Classic-lijn. Afgelopen jaar werd daar met de EX Zero een offroad-style integraalhelm aan toegevoegd en vanaf komend jaar heeft de trendbewuste retrorijder nog meer keus: zie hier de nieuwe Glamster! Op het oog een best wel treffend gekozen naam, want ‘glamoureus’ is de nieuwe Japanner. De helm ademt de ... lees meer