Wordt een 3D printer gebruikt in de wereld van motors?

Geplaatst op 09 februari 2021

Het is altijd leuk en interessant om te zien hoe ver 3D printen kan worden geduwd. In de afgelopen jaren zijn er nogal wat 3D geprinte autoprojecten gelanceerd, waarmee het potentieel van 3D printen in grootschalige productie wordt aangetoond. Vaak werd dit gedaan in combinatie met een 3D print service. Bij motorfietsen is het verhaal min of meer hetzelfde. Er is een enorm potentieel voor 3D printen in de auto-industrie, omdat de technologie ervoor zorgt dat alles, van ontwikkeling tot productie, sneller, goedkoper en efficiënter verloopt. Qua 3D print onderdelen gaat het echt over de body van de motor. 

Triumph Daytona

Het Poolse 3D-printbedrijf Zortrax besloot om alle plastic exterieuronderdelen van een Triumph Daytona-motorfiets in 3D te printen. De ontwerpers bedachten een nieuw ontwerp voor de plastic onderdelen aan de buitenkant van de fiets, die rond de tank, het zadel, de voorruit, de stroomlijnkappen en de lichten waren gegoten. Het proces van het opnieuw ontwerpen van de fiets begon met het strippen van alle onderdelen van het oppervlak van de fiets. Daarna gebruikte het team 3D scanners om elk onderdeel nauwkeurig te scannen en opnieuw te ontwerpen, zodat de nieuwe onderdelen net zo goed zouden passen als de OEM onderdelen. 

Honda CB500

Hoewel de 3D-geprinte Honda CB500 uit 1972 op schaal 1:1 geen functionele 3D geprinte motorfiets is, is hij te cool om te negeren! Het is bijna moeilijk te geloven dat de in New York gevestigde kunstenaar Jonathan Brand deze geweldige replica op ware grootte heeft gemaakt met slechts twee Ultimaker 3D printers. Gezien zijn verlangen en passie voor motorfietsen, besloot Jonathan de reis van het 3D printen van de Honda CB500 te beginnen. Het kostte hem 12 maanden om de onderdelen volledig te printen uit 18 rollen transparant plastic filament. Elk van de onderdelen is 1 mm dik. 

BigRep NERA

Het Duitse grootschalige additive manufacturing-bedrijf BigRep besloot een 3D geprinte motorfiets te maken om de mogelijkheden van zijn 3D printers en materialen te laten zien: de NERA motorfiets is een FDM 3D geprinte elektrische motorfiets, gemaakt door NOWlab, de innovatiedivisie van BigRep. Het belangrijkste doel van de volledige 3D-geprinte motorfiets was om te laten zien dat het bedrijf in staat is om nieuwe technologieën en materialen in de productie te implementeren. Met andere woorden, BigRep wil dat de NERA het nieuwe tijdperk vertegenwoordigt in grootschalige additieve productie, vandaar de naam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

Studie wijst uit: automobilisten horen luide pijpen niet

Nee, dit geen bericht over het zoveelste onderzoek waarin beweerd wordt dat alle motoren teveel geluid produceren. Het gaat hier specifiek over het dogma ‘loud pipes saves lives’. De mening erover was al verdeeld en nu heeft een Roemeens wetenschappelijk onderzoek bewezen dat het helemaal niet klopt. Want automobilisten horen in de auto veel minder dan je zou denken. Geluid ... lees meer

Gelimiteerde Suzuki Katana, maar alleen voor Japan

Met een oplage van slechts 100 stuks, heeft Suzuki een bijzondere versie van haar nieuwe Katana gelanceerd. Het unieke zit hem daarbij in de kleur, want de gelimiteerde machine wordt geleverd in het Candy Darling Red.Het decors van de Katana komt voort uit een vraag die Suzuki haar fans stelde, tijdens de Suzuki WEB Motorcycle Show. Tijdens dat online evenement ... lees meer

Toch nieuwe Harley in de pijplijn?

Geplaatst op 30 december 2020
Toch nieuwe Harley in de pijplijn?

Midden 2018 ontvouwde Harley-Davidson haar ‘More Roads to Harley-Davidson’ toekomstplannen, met als rode draad de presentatie van 100 nieuwe modellen in 10 jaar. En dan niet alleen de geijkte cruisers en touringmodellen, maar ook modellen in nieuwe segmenten om ook andere doelgroepen aan te trekken! Die ambitieuze plannen werden afgelopen jaar door de nieuwe Harley CEO Jochen Zeitz, de opvolger ... lees meer

Het Motorrijwiel verder onder nieuwe vlag

Geplaatst op 16 december 2020
Het Motorrijwiel verder onder nieuwe vlag

Het MotorRijwiel is al 27 jaar het grootste motorblad op het gebied van oldtimers en youngtimers. Het echte liefhebbersblad, dat wordt gekenmerkt door zijn diepgang en kennis van zaken, is al die jaren uitgegeven door de Stichting Historische Motor Documentatie uit Den Haag. Volgende week verschijnt nummer 169 als laatste editie onder hun vleugels. Vanaf 1 januari komt Het MotorRijwiel ... lees meer

Honda komt met CRF300L

Geplaatst op 03 december 2020
Honda komt met CRF300L

In 2012 lanceerde Honda de CRF250L, een lichte alleskunner die uiteindelijk ook nog gezelschap kreeg van een meer avontuurlijke broer in de vorm van de CRF250L Rally. Voor 2021 krijgen beide Honda’s een update en gaan ze lichter en krachtiger als CRF300L verder. De nieuwe eencilinder van de CRF300L heeft nu 286 cc longinhoud (was 250 cc) en levert 10% ... lees meer