Tesla was niet de eerste fabrikant van elektrische auto’s, ze hebben EV’s wel hip en trendy gemaakt. Dit was bedrijven als General Motors en Toyota niet gelukt. Het zijn overigens niet alleen vierwielers die profiteren van een elektromotor, kijk maar naar het enorme elektrische fietsen aanbod. Voor een leuke prijs koop je een e-bike waardoor je nooit meer hoeft te zwoegen om tegen de wind in te fietsen. Waarom blijven motorfietsen dan achter? Het aanbod elektrisch aangedreven tweewielers is beperkt tot snor- en bromscooters. Wat houdt fabrikanten tegen om wat meer cc en pk’s te gebruiken?
Het nadeel van een elektrische auto is vooral het gewicht. Auto’s zijn gewoon lompe bakbeesten die enorm veel energie nodig hebben om vooruit te komen. Je mag van de excentrieke Elon Musk denken wat je wilt, maar het valt niet te ontkennen dat hij heel goed doorheeft wat bij zijn doelgroep indruk wekt. Zo werd de EV (Electronic Vehicle) van Tesla tegenover een Ferrari gezet. De elektromotor kon sneller accelereren en liet de ronkende sportwagen ver achter zich. Dat was in het begin opzienbarend, nu accepteren we dat EV’s veel sneller optrekken. Deze auto’s zitten gewoon anders in elkaar, het is een ongelijke strijd in het voordeel van elektriciteit.
Je ziet het ook in het elektrische fietsen aanbod. Van de goedkoopste budget tweewielers tot aan de meest luxe merken verkopen ze tegenwoordig fietsen met trapondersteuning. In Nederland fietsland rollen ze als warme broodjes over de toonbank én over de Nederlandse wegen. De beperking van e-bikes is wel dat het trapondersteuning betreft, je moet nog steeds zelf meetrappen. Dit is overigens niet het geval bij het elektrische driewieler aanbod. Dan hebben we het voornamelijk over scootmobielen waar met name door senioren dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Het is overigens minder bekend dat iedereen vanaf 16 jaar op een scootmobiel mag rijden zonder rijbewijs. Met een topsnelheid van pakweg 25 km/u toch een leuk voertuig. Met die trendy modelletjes zijn ze echt niet alleen voor bejaarden geschikt. Maar hoe zit het met motorfietsen?
Ondertussen verkopen de Tesla’s en Nissan Leaf EV’s beter als hun concurrenten op benzine en diesel, toch blijft het stil bij de motor fabrikanten. Niet stoer genoeg? Het zijn juist Harley Davidson en BMW die al een elektrische motorfiets in het assortiment hebben opgenomen. De grote merken uit Japan lopen behoorlijk achter. Vespa zou de volgende kandidaat kunnen zijn. Hoewel we in de lage landen vooral snor- en bromscooters zien lopen, maken ze wel degelijk 125 cc en 300 cc motorscooters. Gooi er een flinke elektromotor onder en je bent klaar. De innovatieve Italiaan die het concept ‘retro scooter’ heeft bedacht kwam niet zo lang geleden met hun eerste e-scooter genaamd ‘Elettrica’. Dit is een Vespa Primavera maar dan voor een nieuwe generatie. Ze zijn daarmee overigens zeker niet een innovator, merken als Move, Nipponia, Lifan en Evo Maxx maken al jarenlang e-scooters. Nooit van gehoord? Dit zijn de nieuwe Puch, Zundapp en Solex aan het worden maar dan met een stekker.
Auto’s, fietsen, scootmobielen en zelfs elektrische steps zoals de Xiaomi M365 rijden op batterij, waar blijven de echte motorfietsen met accu? Het zal een bittere pil zijn voor de sleutelaars, dat is zeker, daar staat tegenover dat elektrisch rijden behoorlijk wat voordelen heeft. Denk aan een stille motor, geen geur van uitlaatgassen, thuis laden in plaatsen van tanken aan het pompstation en minder onderdelen die onderhoud nodig hebben. Als Harley Davidson al een stoere Livewire e-motorbike op de markt brengt wordt het tijd dat de rest gaat volgen. Niet direct als een vervanging op ronkende verbrandingsmotoren maar juist als aanvulling en verrijking op het huidige assortiment.
In de volgende Mad Max film gaan ze niet meer op zoek naar benzine om te tanken, maar naar een stopcontact om te laden…