Wordt het tijd voor de elektrische motorfiets revolutie?

Geplaatst op 09 februari 2021

Tesla was niet de eerste fabrikant van elektrische auto’s, ze hebben EV’s wel hip en trendy gemaakt. Dit was bedrijven als General Motors en Toyota niet gelukt. Het zijn overigens niet alleen vierwielers die profiteren van een elektromotor, kijk maar naar het enorme elektrische fietsen aanbod. Voor een leuke prijs koop je een e-bike waardoor je nooit meer hoeft te zwoegen om tegen de wind in te fietsen. Waarom blijven motorfietsen dan achter? Het aanbod elektrisch aangedreven tweewielers is beperkt tot snor- en bromscooters. Wat houdt fabrikanten tegen om wat meer cc en pk’s te gebruiken?

Opkomst van de e-bike

Het nadeel van een elektrische auto is vooral het gewicht. Auto’s zijn gewoon lompe bakbeesten die enorm veel energie nodig hebben om vooruit te komen. Je mag van de excentrieke Elon Musk denken wat je wilt, maar het valt niet te ontkennen dat hij heel goed doorheeft wat bij zijn doelgroep indruk wekt. Zo werd de EV (Electronic Vehicle) van Tesla tegenover een Ferrari gezet. De elektromotor kon sneller accelereren en liet de ronkende sportwagen ver achter zich. Dat was in het begin opzienbarend, nu accepteren we dat EV’s veel sneller optrekken. Deze auto’s zitten gewoon anders in elkaar, het is een ongelijke strijd in het voordeel van elektriciteit.

Je ziet het ook in het elektrische fietsen aanbod. Van de goedkoopste budget tweewielers tot aan de meest luxe merken verkopen ze tegenwoordig fietsen met trapondersteuning. In Nederland fietsland rollen ze als warme broodjes over de toonbank én over de Nederlandse wegen. De beperking van e-bikes is wel dat het trapondersteuning betreft, je moet nog steeds zelf meetrappen. Dit is overigens niet het geval bij het elektrische driewieler aanbod. Dan hebben we het voornamelijk over scootmobielen waar met name door senioren dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Het is overigens minder bekend dat iedereen vanaf 16 jaar op een scootmobiel mag rijden zonder rijbewijs. Met een topsnelheid van pakweg 25 km/u toch een leuk voertuig. Met die trendy modelletjes zijn ze echt niet alleen voor bejaarden geschikt. Maar hoe zit het met motorfietsen?

Waar blijven de elektrische motorfietsen?

Ondertussen verkopen de Tesla’s en Nissan Leaf EV’s beter als hun concurrenten op benzine en diesel, toch blijft het stil bij de motor fabrikanten. Niet stoer genoeg? Het zijn juist Harley Davidson en BMW die al een elektrische motorfiets in het assortiment hebben opgenomen. De grote merken uit Japan lopen behoorlijk achter. Vespa zou de volgende kandidaat kunnen zijn. Hoewel we in de lage landen vooral snor- en bromscooters zien lopen, maken ze wel degelijk 125 cc en 300 cc motorscooters. Gooi er een flinke elektromotor onder en je bent klaar. De innovatieve Italiaan die het concept ‘retro scooter’ heeft bedacht kwam niet zo lang geleden met hun eerste e-scooter genaamd ‘Elettrica’. Dit is een Vespa Primavera maar dan voor een nieuwe generatie. Ze zijn daarmee overigens zeker niet een innovator, merken als Move, Nipponia, Lifan en Evo Maxx maken al jarenlang e-scooters. Nooit van gehoord? Dit zijn de nieuwe Puch, Zundapp en Solex aan het worden maar dan met een stekker.

Auto’s, fietsen, scootmobielen en zelfs elektrische steps zoals de Xiaomi M365 rijden op batterij, waar blijven de echte motorfietsen met accu? Het zal een bittere pil zijn voor de sleutelaars, dat is zeker, daar staat tegenover dat elektrisch rijden behoorlijk wat voordelen heeft. Denk aan een stille motor, geen geur van uitlaatgassen, thuis laden in plaatsen van tanken aan het pompstation en minder onderdelen die onderhoud nodig hebben. Als Harley Davidson al een stoere Livewire e-motorbike op de markt brengt wordt het tijd dat de rest gaat volgen. Niet direct als een vervanging op ronkende verbrandingsmotoren maar juist als aanvulling en verrijking op het huidige assortiment.

In de volgende Mad Max film gaan ze niet meer op zoek naar benzine om te tanken, maar naar een stopcontact om te laden…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.

De drie beste motors voor de lange afstand

Geplaatst op 09 februari 2021
De drie beste motors voor de lange afstand

Op de motor naar het werk met je laptoptas op de rug is natuurlijk hartstikke leuk om te doen. Als je ver moet reizen naar kantoor dan zul je tweewieler dit natuurlijk wel aan moeten kunnen anders zul je er niet komen met je rugzak. Een langeafstands motor is hiervoor perfect, waarmee je zelfs op vakantie zou kunnen gaan met ... lees meer

Wordt een 3D printer gebruikt in de wereld van motors?

Het is altijd leuk en interessant om te zien hoe ver 3D printen kan worden geduwd. In de afgelopen jaren zijn er nogal wat 3D geprinte autoprojecten gelanceerd, waarmee het potentieel van 3D printen in grootschalige productie wordt aangetoond. Vaak werd dit gedaan in combinatie met een 3D print service. Bij motorfietsen is het verhaal min of meer hetzelfde. Er ... lees meer

Studie wijst uit: automobilisten horen luide pijpen niet

Nee, dit geen bericht over het zoveelste onderzoek waarin beweerd wordt dat alle motoren teveel geluid produceren. Het gaat hier specifiek over het dogma ‘loud pipes saves lives’. De mening erover was al verdeeld en nu heeft een Roemeens wetenschappelijk onderzoek bewezen dat het helemaal niet klopt. Want automobilisten horen in de auto veel minder dan je zou denken. Geluid ... lees meer

Gelimiteerde Suzuki Katana, maar alleen voor Japan

Met een oplage van slechts 100 stuks, heeft Suzuki een bijzondere versie van haar nieuwe Katana gelanceerd. Het unieke zit hem daarbij in de kleur, want de gelimiteerde machine wordt geleverd in het Candy Darling Red.Het decors van de Katana komt voort uit een vraag die Suzuki haar fans stelde, tijdens de Suzuki WEB Motorcycle Show. Tijdens dat online evenement ... lees meer

Toch nieuwe Harley in de pijplijn?

Geplaatst op 30 december 2020
Toch nieuwe Harley in de pijplijn?

Midden 2018 ontvouwde Harley-Davidson haar ‘More Roads to Harley-Davidson’ toekomstplannen, met als rode draad de presentatie van 100 nieuwe modellen in 10 jaar. En dan niet alleen de geijkte cruisers en touringmodellen, maar ook modellen in nieuwe segmenten om ook andere doelgroepen aan te trekken! Die ambitieuze plannen werden afgelopen jaar door de nieuwe Harley CEO Jochen Zeitz, de opvolger ... lees meer